خوردن میوه به در بارداری | مفید یا مضر؟

خوردن به در بارداری خوردن به در بارداری

به، از جمله میوه های باستانی است که بیشتر در آسیا و مدیترانه یافت میشود؛ البته از آنجا که در یونان و روم باستان بِه نماد عشق و باروریست، میتوان در این کشورها هم نشانه هایی از کشت آن یافت. اگر چه در دوران مدرن امروزی، این میوه کمی مورد کم توجهی قرار میگیرد، اما مانند میوه های پرمصرف و محبوب مانند سیب و گلابی، فواید بسیاری برای سلامتی جسمانی دارد و با اینکه دانشمندان نیز این ادعا را دارند، تحقیقات چندان جامعی در مورد مصرف بِه در دوران بارداری بیان نشده است. در ادامه با مامانم دات کام همراه باشید، تا مزایای مصرف این میوه ی پرخاصیت را در دوره ی 9 ماهه ی بارداری بررسی کنیم و در پایان با رویکردی اسلامی، چند نکته ی رژیمی با بِه خدمت شما ارائه کنیم.

مزایای مصرف میوه به در بارداری

  • میوه به سرشار از مواد مغذی است:

به عنوان یک مادر بهتر است بدانید میوه به، حاوی فیبر، انواع ویتامین‎ها و مواد معدنی ضروری برای بهبود روند رشد جنین و حفظ سلامت مادران باردار است. بر این اساس، می‎توان نتیجه گیری کرد مصرف این میوه در دوران بارداری می‎تواند تقریباً همه نیازهای بدن مادر و جنین او را فراهم کند. یک عدد میوه به (92 گرم) شامل مقادیر ذکر شده در زیر می باشد:

  • کالری: 52 کیلوکالری
  • چربی: 0 گرم
  • پروتئین: 3/0 گرم
  • کربوهیدرات: 14 گرم
  • فیبر: 75/1 گرم
  • ویتامین C: 15%
  • تیامین (ویتامین B1): 5/1٪
  • ویتامین B6: 2%
  • مس: 13٪
  • آهن: 6/3٪
  • پتاسیم: 4٪
  • منیزیم: 2٪

همان‎طور که در بالا مشاهده ‎شد، مصرف میوه به در دوران بارداری می‎تواند ویتامین C، مس، ویتامین‎های گروه B، آهن، پتاسیم و منیزیم مورد نیاز بدن مادر و جنین او را تأمین کند. با اینکه به کاملا غنی از املاح معدنی محسوب نمیشود، اما با وجود کم کالری بودن خود می تواند مواد مغذی و مفید بسیاری را برای مادر و جنینش به ارمغان بیاورد.

  • میوه به حاوی آنتی ‎اکسیدان‎های قوی است

شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از فواید میوه بِه،  به آنتی‎اکسیدان‎های قوی موجود در ترکیبات آن بر می گردد. آنتی‎اکسیدان‎ها موجب کاهش استرس متابولیک و التهاب بدن مادران باردار شده و از سلول‎های بدن مادر و جنین او در برابر آسیب مولکول های ناپایداری چون رادیکال های آزاد، محافظت می‎کنند. نتایج برخی تحقیقات پزشکان متخصص زنان و زایمان حاکی از آن است که برخی آنتی‎اکسیدان‎های موجود در میوه بِه، از جمله فلاونول‎هایی مانند کوئرستین و کائمپرفرول، باعث کاهش التهاب بدن مادران باردار شده و از بدن آن‎ها در برابر بیماری‎های مزمن مانند بیماری‎های قلبی محافظت می‎کنند.

  • باعث تسکین تهوع های ناشی از بارداری 

یکی از شایع ترین علائم بارداری تهوع های دوران اولیه بارداری است. نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد مصرف منظم میوه به در ماه‎های اولیه از دوران بارداری ممکن است به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک بسیاری بکند. در یک تحقیق بر روی 76 زن باردار، مشخص شد مصرف یک قاشق غذاخوری شربت به که حاوی 20 میلی گرم ویتامین B6 می باشد، باعث کاهش چشم گیری در تهوع زنان باردار شد. هر چند نتیجه ی امیدوار کننده ای است، اما قطعا نیاز به تحقیقات بیشتر در این حوزه می باشد.

  • تسکین مشکلات گوارشی مادران باردار

جالب است بدانید که از دیرباز، میوه به در طب سنتی و فرهنگ پزشکی عامیانه برای درمان انواع اختلالات گوارشی زنان باردار مورد استفاده قرار می‎گرفت. نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان حاکی از آن است که عصاره این میوه می‎تواند از بافت روده مادر باردار و جنین او در برابر آسیب‎های مرتبط با بیماری‎های التهابی روده (IBD) مانند کولیت اولسراتیو محافظت کند. در یک مطالعه بر روی موش‎های مبتلا به کولیت اولسراتیو، آن‎هایی که عصاره و آب میوه به را در برنامه روزانه خود داشتند، در مقایسه با گروه دیگر، آسیب بافت کولون کم‎تری را تجربه کردند. با همه این توصیفات باز هم، مطالعات انسانی بیشتری در مورد مزایای مصرف میوه به برای تسکین مشکلات گوارشی مادران باردار لازم است.

تغذیه در بارداری

  • میوه به زخم معده را درمان می‎کند

تحقیقات اولیه کارشناسان متخصص تغذیه نشان می‎دهد که ترکیبات گیاهی میوه به می‎تواند به پیشگیری و درمان زخم معده در مادران باردار کمک قابل توجهی کند. نتایج این آزمایشات نشان داده است که آب به از رشد باکتری H. pylori، که شناخته شده ترین باکتری موثر در زخم معده در انسان است، جلوگیری می‎کند. همچنین، مطالعه بر روی موش‎های صحرایی نشان داده است که عصاره میوه به می‎تواند بدن را ​​در برابر زخم معده ناشی از مصرف نوشیدنی‎های مضر محافظت کند.

  • میوه به علائم رفلاکس اسید معده را در بدن مادران باردار کاهش می‎دهد

مطالعات متعددی نشان می‎دهد که شربت بِه، به کاهش علائم بیماری رفلاکس معده به دستگاه گوارش (GERD) که معمولاً با عنوان رفلاکس اسید معده در بین زنان باردار شناخته می‎شود‎، کمک قابل توجهی می‎کند. یک مطالعه 7 هفته‎ای بر روی 80 فرد مبتلا به ریفلاکس اسید معده نشان داد که مصرف روزانه شربت بِه می‎تواند به اندازه داروهای شیمیایی علائم این بیماری را کاهش دهد. همچنین، در یک مطالعه بر روی 137 زن باردار نیز مقدار 10 میلی‎گرم از شربت به پس از وعده‎های غذایی به این مادران داده شد که نتایج این مطالعه نیز اثبات کرد که مصرف میوه بِه می‎تواند به اندازه سایر داروها، علائم بیماری رفلاکس معده به دستگاه گوارش را در دوران بارداری کاهش دهد. علاوه بر این موارد، در یک مطالعه 4 هفته‎ای بر روی 96 کودک مبتلا به رفلاکس اسید معده، مشاهده شد که استفاده از کنسانتره میوه به در کنار داروهای سنتی دیگر می‎تواند باعث بهبود علائم این بیماری از جمله استفراغ، بی‎اشتهایی، برآمدگی و درد شکم شود. با این وجود، مطالعات بیشتری در مورد مزایای مصرف میوه به برای تسکین علائم بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش در مادران باردار لازم است.

  • مصرف میوه به بدن مادر باردار را در برابر برخی از واکنش‎های آلرژیک محافظت می‎کند

جالب توجه است که مصرف منظم میوه به با سرکوب فعالیت برخی سلول‎های موثر در ایجاد واکنش‎های آلرژیک، علائم مختلف آلرژی را در بدن مادران باردار به میزان قابل توجهی کاهش می‎دهد. جالب است بدانید که برای تولید "Gencydo " که یک داروی تجاری برای درمان حساسیت شناخته می‎شود، از آب لیمو و عصاره میوه به تهیه می‎شود. چند مطالعه کوچک از توانایی میوه به در پیشگیری و درمان واکنش‎های آلرژیک خفیف در بدن مادران باردار، مانند آبریزش بینی و آسم هم خبر می دهد. به علاوه،  میتوان از مطالعات اخیر دانشمندان بر روی موش‎ها نتیجه گیری کرد كه عصاره میوه به و دانه‎های آن ممكن است از بروز درماتیت آلرژیك در بدن مادران باردار جلوگیری کرده و علائم این بیماری را درمان كند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا میوه به واقعاً می‎تواند تأثیر 100% را بر درمان حساسیت مادران باردار داشته باشد یا نه. در حالی که برخی از کارشناسان حدس می‎زنند که محصولات حاوی میوه به ممکن است جایگزینی بی‎خطر برای داروهای سنتی و شیمیایی آلرژی باشد، تحقیقات بیشتری در این حوزه لازم است.

  • میوه به ممکن است از عملکرد سیستم ایمنی بدن مادران باردار پشتیبانی کند

در نظر داشته باشید که میوه به می‎تواند از سیستم ایمنی بدن شما در 9 ماه دوران بارداری محافظت کند. نتایج چندین آزمایش نشان می‎دهد که این میوه دارای خواص ضد باکتریایی است که می‎تواند از رشد برخی باکتری‎های مضر مانند E. coli و S. aureus جلوگیری کند. همچنین، میوه بِه غنی از ویتامین C است که به سلامت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و بهبود عملکرد آن کمک شایانی می‎کند. به طور مشابه، یک میوه بِه 6-8٪ از فیبر روزانه مورد نیاز بدن مادران باردار و جنین آنها را تأمین می‎کند. مصرف کافی فیبر در 9 ماه دوران بارداری از باکتری‎های سالم ساکن در دستگاه گوارش مادر که به طور معمول با عنوان میکروبیوم روده شناخته می‎شوند، پشتیبانی می‎کند. لازم است بدانید که حفظ میکروبیوم روده، التهاب آن را کاهش داده و مقاومت بدن در برابر عفونت ناشی از باکتری‎های مضر دستگاه گوارش را بهبود می‎بخشد.

دیگر فواید مصرف میوه به در بارداری که توسط پزشکان عنوان شده

  • جلوگیری از کم خونی در مادر باردار
  • آهن و مس موجود در این میوه فعالیت های سیستم قلبی و عروقی مادر را بهبود می بخشد و در نتیجه از سکته قلبی مادر جلوگیری می کند.
  • به پخته شده، تهوع مادر را کاهش می دهد.
  • به دلیل دارا بودن کلسیم مشکلات دندان و لثه جنین و مادر در بارداری کاش می یابد.
  • میوه ی به موجب باهوش شدن کودک می شود.
  • میوه به قابض است و سلول های جداره رحم را تقویت می کند بنابراین سبب جلوگیری ازسقط جنین در دوران بارداری خواهد شد.
  • مصرف به در دوران بارداری سبب خوش بو شدن عرق بدن شده و همچنین نوزاد را خوش بو می کند.
  • میوه به دارای پتاسیم سیاری است و به همین دلیل از فشار خون مادر جلوگیری می کند.

 به در بارداری

خوردن به در بارداری، به روایت اسلام

حضرت علی (علیه السلام) می فرماید :خوردن میوه به برای ضعف قلب مفید است و معده را پاک کرده و ذهن را روشنی می بخشد و آدم ترسو را شجاع می کند. همچنین بنا بر فرمایشات پیامبر اکرم (ص) و امام زمان ( عج ) مصرف به در دوران بارداری باعث زیبایی ، سلامتی وشفافیت و روشنی پوست کودکشان می ‎شود.

 امام جعفر صادق (علیه السلام) می فرماید :به غم و اندوه را از بین می برد. پس میوه به ، به مادران باردار دچار حالت غم و اندوه کمک موثری در جهت زدودن غم و غصه می کند. گذاشتن چند عدد به هنگام خوابیدن در بالای سرسبب آرامش خانم باردار می شود.

 مطابق حدیثی از حضرت علی (علیه السلام)، خوردن میوه به برای ضعف قلب مفید است و معده را پاک کرده و ذهن را روشنی می بخشد و آدم ترسو را شجاع می کند. مطابق این حدیث ، نقش میوه به در تقویت قلب جنین و شجاع شدن فرزند کاملا مبرهن است.

پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) در حدیثی می فرمایند: "به، قوه بینایی را زیاد کرده و محبت در قلب ایجاد می کند و اگر زن آبستن به بخورد فرزندانش نیکو (زیبا و شجاع) متولد می شوند".

میوه به بر مردان هم بسیار موثر است و مردانی که از میوه به در قبل از اقدام به بارداری همسرشان استفاده نمایند باعث پاک سازی نطفه آن ها شده و بر زیبایی و سلامت نوزاد تاثیر فوق العاده ای خواهد گذاشت. در این باره حدیثی از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) نقل شده است که ایشان می فرمایند: "کسی که در حال ناشتا (گرسنگی) به بخورد، آب (نطفه) او پاک شده و فرزند او نیکو می شود".

بر اساس احادیث ذکر شده میتوان نتیجه گرفت: از ماه های پنجم به بعد بارداری، چهره و نشانه های چهره شناختی کودک مانند مژه، چشم، موها، ابرو، ناخن و پوست او شروع به شکل گرفتن می کند. در ماه های بعدی جنین بزرگتر شده و دارای جزئیات بیشتری در چهره خود و تکامل اندام های بدن می شود تا زمانی که در ماه نهم بارداری توسط زایمان یا انجام جراحی به دنیا آید. پس اگر فرزند زیبارویی می خواهید، بهتر است از ماه پنجم بارداری به فکر تهیه بِه باشید.

چه نکاتی را باید هنگام خوردن به در بارداری رعایت کنم؟ با این که این میوه سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است و فواید بسیاری برای زنان باردار دارد اما باید دقت کرد که مصرف این میوه در برخی موارد ممکن است آسیب های خاصی به دنبال داشته باشد :

مصرف این میوه برای خانم های بارداری که از مشکلات زیر رنج می ‎برند توصیه نمی ‎شود 

  •  مادرانی که به اختلالات روده ای از جمله یبوست دچارند.
  •  خانم هایی که مبتلا به بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی مانند لارنژیت و فارنژیت هستند.
  •  همچنین لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد این میوه در زنان باردار، ممکن است باعث بروزعلایم مسمومیت در آن ها شود و بنابراین لازم است در مصرف این میوه تعادل را رعایت کرد و  اگر ممکن بود، از دمنوش آن بهره برد.

نحوه صحیح خوردن به در بارداری

 بهتر است میوه به را به صورت خام مصرف نکنید و توصیه می شود این میوه را به صورت پخته و کمپوت مصرف کنید زیرا مصرف خام میوه عوارض زیر را برای خانم باردار به دنبال دارد :

  • ممکن است موجب انسداد رگ های مادر و به خطر افتادن سلامتی او شود.
  • مادرانی که دارای مزاج گرم هستند، بهتر است به را پخته میل نمایند؛ زیرا هضم به خام برای معده دشوار است و مادر باردار را دچار مشکلات گوارشی می سازد.

میوه به و برنامه غذایی مادران باردار

بر خلاف میوه‎های پرطرفدار، میوه به به ندرت به صورت خام خورده می‎شود. وقتی که این میوه به طور کامل رسیده باشد، نوع خام آن دارای گوشتی بسیار سفت، خوش‎طعم و معطر هستند. به همین دلیل، بیشتر مادران باردار ترجیح می‎دهند تا میوه به را به صورت پخته در برنامه غذایی خود استفاده کنند. برای خوردن این میوه به صورت پخته شده، بعد از خرد کردن یک عدد به آن را در قابلمه‎ای با مقداری آب و مقدار کمی شکر بجوشانید تا گوشت آن نرم شود. همچنین، شما می‎توانید با افزودن ادویه‎هایی مانند وانیل، دارچین و زنجبیل، میوه به را خوش‎طعم‎تر کنید.

علاوه بر این مورد، شما می‎توانید از کنسرو میوه به نیز در دوران بارداری خود استفاده کنید یا آن را با جو دوسر، ماست یا گوشت برشته به وعده‎های غذایی خود اضافه نمایید. همچنین، می‎توان از میوه به برای خوشمزه کردن تارت‎های میوه و کیک‎ها نیز استفاده کرد. در نهایت، در نظر داشته باشید که شما می‎توانید مربای این میوه را تهیه کنید. با این حال، شما باید مراقب محتوای قندی این شیرینی جات نیز باشید، زیرا مربا مقدار زیادی قند دارد که باعث افزایش بیش از حد وزن مادران در 9 ماه دوران بارداری می‎شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/