8 خاصیت خارق العاده خوردن پرتقال در بارداری و عوارض آن

porteghal-3

 

پرتقال، یک میوه راحت­الهضم، اما سرشار از ویتامین C است. اگر شما پرتقال را به صورت آب میوه یا برش تازه مصرف کنید، مطمئناً در هر صورت عاشق این میوه خواهید شد. با همه این توصیفات، مادران باید در 9 ماه دوران بارداری خود محتاط باشند. شما باید بدانید که آیا مصرف پرتقال در بارداری بی­خطر است یا خیر. ادامه این مقاله، اطلاعات دقیقی در مورد مصرف پرتقال در بارداری، در اختیار شما قرار می­دهد.

آیا خوردن پرتقال در بارداری بی­خطر است؟

لازم است بدانید که مصرف پرتقال در دوران بارداری زنان بی­خطر است؛ اما شما باید این میوه را در حد اعتدال استفاده کنید. این میوه مواد مغذی مورد نیاز بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد را تأمین می­کند؛ منبع غنی ویتامین C برای زیبایی پوست و جذب آهن بیشتر، اسید فولیک که برای جلوگیری از نقص لوله های عصبی جنین ، کلسیم برای رشد استخوان و دندان های جنین، پتاسیم برای تنظیم فشار خون مادر باردار، ویتامین آ  برای رشد بهتر چشم ها جنین و ... است. به منظور بهره بردن از مزایای پرتقال در بارداری خود، شما می­توانید هر روز یک عدد از این میوه را مصرف کنید.

فواید و خواص پرتقال در بارداری :

 در ادامه این مقاله، فواید پرتقال برای مادران باردار و جنین درون رحم این افراد مورد بررسی قرار می­گیرد. مهم­ترین این موارد به شرح زیر می­باشند:

  1. در دوران بارداری پرتقال بخورید تا سیستم ایمنی بدن خودتان و جنینتان تقویت شود:

ویتامین C موجود در پرتقال باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر باردار و جنین درون رحم او می­شود. زنان باردار نیاز به سیستم ایمنی سالمی دارند، زیرا ممکن است مستعد بسیاری از بیماری­­های آلرژیک و غذایی باشند. مصرف پرتقال نه تنها سیستم ایمنی بدن مادر باردار را تقویت می­کند؛ بلکه جنین او را نیز سالم نگه می­دارد. علاوه بر این مورد، ویتامین C به جذب سایر مواد مغذی مانند روی در بدن مادران باردار و جنین کمک می­کند که به نوبه خود، روند شکل­ گیری غضروف، رگ­های خونی، استخوان­ها و بافت­های جنین را به میزان قابل توجهی بهبود می­بخشد.همچنین باعث زیبایی جنین داخل رحم شما می شود.

  1. خوردن پرتقال در بارداری، به بهبود روند رشد مغز و وزن جنین کمک می­کند:

 در نظر داشته باشید که با آغاز روند بارداری، نیاز بدن مادر به فولات پنج تا ده برابر افزایش می­یابد، پرتقال می­تواند این نیاز را برآورده کند. در واقع مصرف پرتقال در بارداری می­تواند روند رشد مغز جنین را بهبود داده و از نقص لوله عصبی در بدن او جلوگیری کند. همچنین، فولات به رشد سلول­ها و بافت­های خونی در بدن مادر باردار و جنین درون رحم او کمک کرده، در نتیجه، وزن نوزاد را در هنگام تولد به میزان قابل توجهی بهبود می­بخشد.

  1. جلوگیری از یبوست با خوردن پرتقال در بارداری :

محتوای فیبر پرتقال به حرکت آسان روده­های زنان باردار کمک شایانی می­کند و از بروز یبوست بارداری، که یک مشکل شایع در دوران بارداری است، جلوگیری می­کند.

  1. خوردن پرتقال در بارداری، فشار خون را کنترل می­کند:

 جالب است بدانید که شاخص بالای پتاسیم موجود در پرتقال با کنترل فشار خون مادر باردار، از فشار خون بالا در دوران بارداری او جلوگیری می­کند.

  1. تامین آب بدن با خوردن پرتقال :

پرتقال به میزان زیادی، مایعات مورد نیاز بدن مادر و جنین درون رحم او را تأمین می­کند؛ در واقع، مصرف منظم پرتقال در بارداری، سدیم و پتاسیم مورد نیاز برای حفظ سطح مایعات بدن را فراهم می­کند.

  1. پیشگیری از سنگ کلیه با مصرف پرتقال در بارداری:

 پرتقال­ مقدار pH ادرار مادر باردار را افزایش داده و از این طریق، دفع اسید سیتریک از بدن را افزایش می­دهد. بر این اساس، بسیار از پزشکان عقیده دارند که مصرف منظم این میوه در پیشگیری از بروز سنگ کلیه در بدن مادران باردار بسیار مفید است.

  1. پشتیبانی از سیستم تنفسی مادر باردار با خوردن پرتقال:

 محتوای بالای کاروتنوئید موجود در پرتقال به حفظ سلامت سیستم تنفسی مادر، در دوران بارداری کمک قابل توجهی می­کند.

  1. جلوگیری از آکنه بارداری با خوردن پرتقال:

ویتامین C موجود در پرتقال دو مزیت زیبایی را برای شما به ارمغان می­آورد. اثر آنتی اکسیدانی این میوه، پوست را مرطوب و سفت نگه می­دارد، همچنین به شما در مقابله با آکنه بارداری کمک شایانی می­کند که یک مشکل شایع در دوران بارداری است.

بر اساس این توضیحات، می­توان ادعا کرد که میوه پرتقال برای سلامتی مادران باردار و جنین درون رحم این افراد بسیار مفید است، اما آیا مصرف پوست پرتقال نیز در دوران بارداری بی­خطر است؟

آیا مصرف پوست پرتقال برای مادران باردار بی خطر است؟

جالب است بدانید که پوست پرتقال حاوی مقدار بیشتری از ویتامین C (دو برابر مقدار این ویتامین در خود میوه) است. همچنین، پوست پرتقال منبع غنی از آنتی اکسیدان­ها و مواد ضد التهاب است. بر این اساس، پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که مصرف پوست این میوه در دوران بارداری، ایده مناسبی می­باشد. برای این منظور، شما می­توانید به سادگی پوست پرتقال را رنده کرده و به ماست، فرنی یا سالاد روزانه خود اضافه کنید، اما شما باید قبل از استفاده از پوست پرتقال، آن را کاملاً بشویید. همچنین، می­توانید پوست پرتقال را در آب گرم قرار دهید تا نرم­تر شود. با این حال، توجه داشته باشید که پوست میوه و سبزیجات در برخی موارد، حاوی سموم دفع آفات و میکروب­های مضر است.

اگرچه پرتقال ممکن است مزایای فراوانی را به بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد ارائه دهد، شما باید درک کنید که این میوه نیز باید در حد اعتدال مصرف شود.

روزانه چند عدد پرتقال می توانید در دوران بارداری بخورید؟

موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا، دوز روزانه ویتامین C برای مادران باردار را 85 میلی­گرم توصیه کرده است، در نظر داشته باشید که این مقدار ویتامین C را می­توان با مصرف سه عدد پرتقال تأمین کرد؛ اما باید توجه داشته باشید که ویتامین C در سایر میوه­ها و غذاهای مصرفی شما نیز ممکن است وجود داشته باشد؛ بنابراین، اطمینان حاصل کنید که مقدار کلی ویتامین C با مقدار توصیه شده روزانه برای شما مطابقت داشته باشد، زیرا پرتقال­ها دارای خاصیت اسید هستند و مصرف زیاد این میوه می­تواند مشکلات اسیدی را در بدن شما و جنین به دنبال داشته باشد.

بهترین زمان برای خوردن پرتقال در بارداری چه ساعاتی است؟

 لازم است بدانید که پرتقال یا هر میوه دیگر از گروه مرکبات را می­توان در هر ساعت از روز و حتی با معده خالی نیز میل کرد. شما به عنوان یک مادر باردار می­توانید دو تا چهار بار در روز، این میوه را در رژیم غذایی خود به روش­های مختلفی میل کنید.

چگونه می­توان پرتقال را در رژیم غذایی مادران باردار قرار داد؟

در ادامه این مقاله، چند روش برای افزودن پرتقال به برنامه غذایی زنان در 9 ماه دوران بارداری پیشنهاد شده است که به شرح زیر می­باشند:

  • برای طعم بهتر، مقداری پرتقال خرد شده را به سالاد روزانه خود اضافه کنید
  • پرتقال را با میوه­های دیگر مخلوط کرده؛ یک کاسه سالاد میوه خوشمزه تهیه کنید
  • میوه پرتقال را با مقداری آب و شکر مخلوط کرده؛ آب پرتقال تازه را در 9 ماه دوران بارداری خود مصرف کنید
  • برش­های پرتقال را با شکر قهوه­ای مخلوط کرده و آن­ها را در ماکروویو قرار دهید
  • با قرار دادن پرتقال در قالب و فریز کردن آن، فنجان­های آب پرتقال خنک درست کنید

با همه این توصیفات، به یاد داشته باشید که پرتقال، میوه­ای است که دارای مواد مغذی می­باشد و خوردن آن بسیار آسان است؛ اما همانند سایر میوه­ها، پرتقال هم می­تواند عوارض جانبی را در بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد به دنبال داشته باشد.

عوارض زیاد خوردن پرتقال در دوران بارداری:

 اگرچه فواید خوردن پرتقال چند برابر است، اما در دوران بارداری، شما باید از اثرات ناخواسته مصرف زیاد این میوه آگاه باشید. در ادامه این مقاله، عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه پرتقال ارائه شده است که شایع­ترین این موارد به شرح زیر می­باشند:

  • مقدار بالای اسید سیتریک موجود در پرتقال می­تواند منجر به بروز گلودرد در بدن زنان باردار شود. همچنین، این نوع اسید برای مینای دندان مادران باردار بسیار بد است.
  • پرتقال می­تواند فیبر موجود در بدن مادر باردار را افزایش دهد که ممکن است تأثیر منفی بر روند هضم سایر مواد غذایی داشته باشد و منجر به حرکات شل روده و گرفتگی شکمی در این افراد شود.
  • همچنین، پرتقال می­تواند کالری و قند بدن مادران را در 9 ماه دوران بارداری افزایش دهد؛ بنابراین، ممکن است شما را در معرض خطر دیابت حاملگی قرار دهد.
  • از نظر اسیدی بودن، پرتقال می­تواند باعث سوزش معده زنان باردار شود. اگر از بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش (GERD) رنج می­برید، ممکن است مصرف پرتقال علائم این بیماری را در بدن شما بدتر کند.
  • علاوه بر این موارد، لازم است بدانید که ویتامین C بیش از حد می­تواند منجر به زایمان زودرس شود.

با تمام این اطلاعات، ممکن است چند سؤال مهم برای مادران باردار در مورد مصرف پرتقال ایجاد شود. در بخش بعدی، چند سؤال متداول در این مورد را بررسی خواهیم کرد.

سؤالات متداول در مورد خوردن پرتقال در 9 ماه دوران بارداری:

  1. آیا خوردن آب پرتقال در دوران بارداری امن است؟

بله، آب پرتقال پاستوریزه و بدون هیچ گونه افزودنی گزینه خوبی برای مصارف روزانه مادران باردار است. روزانه حداکثر یک تا دو ساعت بعد از غذا می­توانید دو لیوان آب پرتقال میل کنید. در نظر داشته باشید که این نوشیدنی سرشار از کلسیم است و به داشتن استخوان­های سالم در بدن خود شما و جنین کمک قابل توجهی می­کند. همچنین، آب پرتقال غنی شده برای مادران باردار مبتلا به بیماری صبحگاهی یا عدم تحمل لاکتوز گزینه خوبی است. با این وجود، قبل از استفاده از این نوشیدنی باید با ارائه­دهنده خدمات بهداشتی در مورد وضعیت بدن خود مشورت کنید.

  1. اگر در دوران بارداری هسته پرتقال را بخورید، چه اتفاقی می­افتد؟

هسته پرتقال مشکلی برای سلامتی مادران باردار و جنین درون رحم این افراد ایجاد نمی­کند؛ اما در موارد نادر، بذرهای بزرگ ممکن است شما را خفه کنند. بنابراین، به دنبال پرتقال­های بدون هسته باشید که پوست آن­ها نیز آسان­تر کنده می­شود.

پرتقال یک میوه فوق­العاده سالم است، در مقادیر مجاز (دو تا سه عدد در روز) پرتقال به شما آسیبی نمی­رساند. سالم بخورید، قوی بمانید و دوران بارداری خوبی داشته باشید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

عالی خیلی ناز هستند????

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/