فواید مصرف میوه خشک در بارداری

33a0053b9cd549c8aad59c7e6bccda7d

در ابتدا به یاد داشته باشید که تغذیه مناسب همیشه مهم است؛ اما این موضوع به طور مضاعفی در 9 ماه دوران بارداری، خود را نشان می‌دهد. همه پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که رژیم غذایی مادر در دوران بارداری تعیین‌کننده میزان سلامتی بعد از تولد نوزاد است. بر این اساس، آیا می‌توان انواع میوه‌های خشک را در رژیم غذایی مادران بارداری قرار داد؟

در ادامه این مقاله، نگرانی شما را در مورد قرار دادن انواع میوه‌های خشک در برنامه غذایی مادران باردار برطرف خواهیم کرد. لازم است بدانید که میوه‌های خشک به عنوان یک ماده غذایی مفید در نظر گرفته می‌شوند که شما در 9 ماه دوران بارداری و بعد از تولد فرزند خود به آن‌ها نیاز خواهید داشت. بیایید در مورد فواید مصرف انواع میوه‌های خشک در دوران بارداری بیشتر بدانیم.

چرا استفاده از یک رژیم غذایی متعادل در بارداری مهم است؟

داشتن رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی برای کمک به بهبود روند رشد جنین درون رحم زنان باردار ضروری است. همچنین، تغذیه سالم زنان در سه ماهه اول از دوران بارداری بسیار مهم‌تر سایر ماه‌ها می‌باشد، زیرا این دوره، زمانی است که کودک برای اولین بار تشکیل می‌شود؛ بنابراین، او نیاز به بیشترین مواد مغذی دریافتی از بدن شما دارد. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که سه ماهه اول بارداری زمانی است که شما نیاز به تحریک روند رشد و نمو کودک خود دارید. برخی از نقاط عطفی که کودک شما در سه ماهه اول از دوران بارداری به آن‌ها دست پیدا می‌کند، رشد مغز و ریه‌ها، همراه با رشد کلی عضلات بدن است. اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی متعادل، به محض باردار شدن، به فرزند شما کمک می‌کند تا به راحتی این نقاط عطف را به دست آورد.

اگر در بارداری انگور مصرف نمیکنید این مطلب 10 فایده مصرف انگور در بارداری را بخوانید

مطمئناً شما هم می‌خواهید تا دوران بارداری سالمی را به جنین درون رحم خود هدیه کنید. این امر احتمال بروز نقایص در هنگام تولد و همچنین عوارض بعدی در زندگی آینده کودک را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

فواید سلامتی مصرف انواع میوه‌های خشک در بارداری:

جالب است بدانید که انواع میوه‌های خشک سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی هستند که جنین درون رحم شما برای دستیابی به نقاط عطف زندگی خود به آن‌ها نیاز دارد. در ادامه این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به ارزش غذایی میوه‌های خشک و نحوه کمک آن‌ها به مراحل مختلف از دوران بارداری زنان خواهیم داشت که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-تأمین فیبر مورد نیاز بدن مادر و جنین درون رحم:

همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز در 9 ماه دوران بارداری زنان، فیبر غذایی است؛ میوه‌های خشک سرشار از فیبر هستند. با آغاز دوران بارداری، تغییرات هورمونی منجر به بروز یبوست در بدن مادر می‌شود که این مشکل با مصرف مکمل‌های آهن تشدید می‌یابد. با این حال، استفاده از یک رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند مشکل یبوست زنان را در 9 ماه دوران بارداری به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

1/4 لیوان زردآلوی خشک حاوی 1.63 گرم فیبر است؛ 1/4 لیوان آلوی خشک حاوی 2 گرم فیبر و 1/4 فنجان سیب خشک حاوی 1.3 گرم فیبر می‌باشد که می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز روزانه بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد را به فیبر تأمین کند. نتایج مطالعات اخیر دانشمندان در انجمن بارداری آمریکا نشان داده است که هر مادر بارداری می‌تواند 25 گرم تا 30 گرم فیبر را با قرار دادن میوه‌های خشک در رژیم غذایی خود دریافت کند.

2-تأمین آهن مورد نیاز بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد:

هر خانمی در 9 ماه دوران بارداری خود، برای اطمینان از رشد مناسب خون جنین، هر روز به حدود 27 میلی‌گرم آهن نیاز دارید. همچنین، مصرف مکمل‌های آهن به کاهش خطرات ناشی از تولد زودرس نوزادان کمک شایانی می‌کند. میوه‌های خشک سرشار از آهن هستند و به مادران باردار کمک می‌کنند تا آهن مورد نیاز بدن خود و جنین را به دست آورند. 1/4 فنجان زردآلوی خشک حاوی 0.6 گرم آهن است که 2٪ از نیاز روزانه بدن مادران باردار به آهن را برآورده می‌کند؛ همان مقدار کشمش حاوی 0.78 میلی‌گرم آهن می‌باشد. علاوه بر این موارد، آلو و سیب نیز منبع خوبی از آهن هستند.

در نهایت به خاطر بسپارید که شما می‌توانید برای برطرف کردن برخی از نیازهای روزانه بدن خود به آهن، هر روز از انجیر و خرمای خشک نیز استفاده کنید.

3-تأمین مواد معدنی و انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن مادر و جنین درون رحم:

جدا از اینکه انواع میوه‌های خشک منابع غنی آهن و فیبر غذایی هستند، مصرف این مواد غذایی در 9 ماه دوران بارداری کلیه مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود شما و جنین را تأمین می‌کند. میوه‌های خشک مانند خرما سرشار از منیزیم هستند که منجر به رشد اعصاب و استخوان‌های جنین شده و به عملکرد طبیعی بدن او کمک شایانی می‌کنند. همچنین، میوه‌های خشک سرشار از پتاسیم هستند که کنترل عضلات بدن مادران باردار و جنین را تضمین می‌کنند. علاوه بر این موارد، پتاسیم موجود در این ماده غذایی به کاهش خطرات ناشی از فشار زیاد که در بارداری بسیار مضر است، کمک قابل توجهی می‌کند.

میوه‌های خشک حاوی ویتامین C هستند که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از آسیب دیدن بافت‌های بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد جلوگیری می‌کنند. در واقع، این مواد غذایی به ایجاد یک سیستم ایمنی سالم در بدن جنین کمک کرده و به بدن خود شما نیز در جذب آهن کمک می‌کند. در نهایت، لازم است بدانید که زردآلوی خشک غنی از ویتامین A است که به رشد مناسب دندان‌ها و استخوان‌های جنین کمک شایانی می‌کند.

برخی از فواید دیگر میوه‌های خشک در بارداری :

جدا از نقش حیاتی مواد معدنی، ویتامین‌ها، آهن و فیبر در 9 ماه دوران بارداری زنان، قرار دادن انواع میوه‌های خشک در برنامه غذایی مادران حامله فواید سلامتی دیگری نیز دارد. در ادامه این مقاله، مهم‌ترین این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • درصد بالای قند طبیعی موجود در میوه‌های خشک باعث آسان‌تر شدن روند هضم آن‌ها می‌شود. قندها به راحتی در بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد جذب می‌شوند و به عنوان منبع اصلی انرژی که توسط عضلات بدن استفاده خواهد شد، عمل می‌کنند.
  • انواع آلوها و خرمای خشک ماهیچه‌های رحم مادر را در 9 ماه دوران بارداری تقویت کرده و روند زایمان طبیعی او را آسان‌تر می‌کند. همچنین، این میوه‌های خشک احتمال خونریزی را که ممکن است بعد از زایمان رخ دهد، به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

نتایج مطالعه انجام شده توسط ژورنال Thorax نشان می‌دهد افرادی که در 9 ماه دوران بارداری خود انواع میوه‌های خشک را به طور مرتب مصرف کرده‌اند، مزایای سلامتی بسیاری را به بدن نوزادان خود منتقل نموده‌اند؛ خطراتی مانند خس خس کردن سینه و آسم در بین این نوزادان کاهش یافته است.

مراقب کالری میوه‌های خشک باشید:

به یاد داشته باشید که میوه‌های خشک حاوی کالری بیشتری نسبت به میوه‌های تازه هستند؛ بنابراین، حتماً این مواد غذایی مفید را در حد اعتدال بخورید تا وزن شما بیش از اندازه بالا نرود؛ 1/4 لیوان زردآلوی خشک حاوی 53 کالری است؛ همان اندازه آلو حاوی 63 کالری می‌باشد. 1/4 لیوان کشمش نیز حاوی 124 کالری است.

آیا در بارداری به نفخ شدید دچار شدید پس این مطلب کاهش نفخ شدید بارداری با چای قاصدک را از دست ندهید.

علاوه بر این مورد، مهم است که زنان مصرف قند خود را در 9 ماه دوران بارداری محدود کنند، زیرا کالری غیرضروری را به رژیم آن‌ها اضافه می‌کند.

چند نکته مهم در مورد خرید میوه‌های خشک:

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، میوه‌های خشک منبع خوبی از تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما هستند. با این وجود، شما باید در هنگام خرید این مواد غذایی، برخی نکات ساده را در نظر داشته باشید که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • یک فروشنده خوب را انتخاب کنید؛ احتمالاً مغازه‌ای که کالاهای آن به صورت ارگانیک و بدون مواد نگهدارنده تولید می‌شود.
  • بهتر است از اولین فروشنده‌ای که مورد نظر شما است، خرید نکنید. قبل از خرید انواع میوه‌های خشک، تعداد از مغازه‌ها را بررسی کنید.
  • بپرسید که آیا شما می‌توانید قبل از خرید، یک قطعه از میوه‌های خشک را امتحان کنید؛ اطمینان حاصل کنید که هیچ لکه‌ای روی آن‌ها وجود ندارد. همچنین، از خرید میوه‌های خشک له‌شده خودداری کنید.
  • گرد و غبار روی میوه‌های خشک را با دقت بررسی کنید. میوه‌ها اغلب در فضای باز خشک می‌شوند؛ بنابراین باید مراقب باشید. در صورت یافتن مواد آلوده روی میوه‌های خشک، از خرید آن‌ها خودداری کنید، زیرا آلودگی روی این مواد غذایی تمایل به شیوع خیلی سریع دارند.
  • اطمینان حاصل کنید که بیشتر از چیزی که می‌توانید در یک ماه مصرف کنید، خریداری نکرده‌اید.

تمیز کردن میوه‌های خشک خراب:

پیروی از روش‌های بهداشتی مناسب در 9 ماه دوران بارداری، برای جلوگیری از بروز هر گونه بیماری در بدن خود مادر و جنین درون رحم او بسیار مهم است. هیچ مادری دوست ندارد که فرزند خود را در شرایط بیماری ببیند! در ادامه این مقاله، کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید تا از تمیز و تازه بودن میوه‌های خشک اطمینان داشته باشید، ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • بررسی کنید که آیا بوی پوسیدگی از میوه‌های خشک ساطع می‌شود یا خیر؛ به حواس خود تکیه کنید تا به شما بگوید که چه چیزی خوب است و چه چیزی سالم نیست.
  • لازم است بدانید که میوه‌های خشک بدون رنگ و میوه‌هایی که طعم خود را از دست داده‌اند، تازه نیستند.
  • اگر حتی کوچک‌ترین نشانه‌ای رشد میکروب را بر روی میوه‌های خشک مشاهده کردید، آن‌ها را کنار بگذارید.

در نهایت، در نظر داشته باشید که مصرف میوه‌های خشک فاسد خطرات سلامتی را برای خود شما و جنین به همراه خواهند داشت؛ بنابراین، در هنگام مصرف آن‌ها از قوانین سالم غذایی پیروی کنید.

چه مدت می‌توان میوه‌های خشک را در منزل نگهداری کرد؟

اگر می‌خواهید تاریخ انقضا کشمش را تمدید کنید، باید دستورالعمل‌های مناسبی را برای نگهداری این ماده غذایی دنبال نمایید. با رعایت این نکات ساده، اطمینان حاصل خواهید کرد که هر زمان، از مصرف این مواد غذایی سالم لذت خواهید برد. در ادامه این مقاله، برخی نکات ساده جهت نگهداری از میوه‌های خشک در منزل ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • به خاطر بسپارید که نگه داشتن میوه‌های خشک در یخچال و فریزر باعث افزایش عمر آن‌ها می‌شود. برخی از میوه‌های خشک مانند آلو در رطوبت موجود در یخچال بهتر باقی می‌مانند.
  • اطمینان حاصل کنید که میوه‌های خشک در مکانی تمیز و خشک نگهداری می‌شوند. هرگونه تماس با رطوبت یا سایر آلاینده‌ها، ماندگاری این مواد غذایی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای این منظور، شما می‌توانید میوه‌های خشک را در یک محفظه محکم نگه دارید.

اگر میوه‌های خشک را به مدت طولانی ذخیره می‌کنید‌، می‌توانید آن‌ها را در فریزر قرار دهید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که میوه‌های خشک در مدت طولانی نگهداری نمی‌شوند.

نکاتی برای لذت بردن از میوه‌های خشک در 9 ماه دوران بارداری:

به طور کلی‌، میوه ‌های خشک در صورت نگهداری در ظروف درب‌دار، برای مدت طولانی‌تری سالم می‌مانند. برخی نکات ساده به شما در حفظ تمام مواد مغذی ضروری میوه‌های خشک کمک می‌کند و شما نیز می‌توانید از طعم تازه این مواد غذایی مفید در 9 ماه دوران بارداری خود لذت ببرید. برخی از مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • شما به عنوان یک مادر باردار می‌توانید از میوه‌های خشک در سالادها، ساندویچ‌ها، دسرها، بستنی، پودینگ، کاستارد و تقریباً در هر وعده غذایی که می‌خواهید لذت ببرید.
  • همچنین، میوه‌های خشک می‌توانند یک میان وعده سالم برای شما باشند؛ شما می‌توانید میل خود به مصرف مواد غذایی مضر را با استفاده از انواع میوه‌های خشک در سه ماهه اول بارداری مهار کنید.
  • تهوع صبحگاهی نگرانی بیشتر خانم‌های باردار است. از ترکیب میوه‌های خشک با ماست استفاده کنید تا بتوانید از استفراغ و حالت تهوع خود در سه ماهه اول از دوران بارداری پیشگیری نمایید. با این حال، در نظر داشته باشید که حتماً، میوه‌های خشک را در حد اعتدال مصرف کنید، به طوری که قند زیادی به بدن خود شما و جنین تزریق نشود. همچنین، باید در مورد میزان مصرف روزانه میوه‌های خشک، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.
  • در صورت بروز هرگونه ناراحتی یا نفخ پس از خوردن میوه‌های خشک در دوران بارداری، مصرف آن‌ها را متوقف کنید. همچنین، در صورت بروز مشکلاتی مانند احساس نفخ یا سوء‌هاضمه در 9 ماه دوران بارداری، این مسائل را به پزشک معالج خود اطلاع دهید و به دنبال مشاوره مناسب باشید.

اگر در بارداری کاسنی مصرف میکنید این مطلب آیا خوردن کاسنی در بارداری مضر است؟ را بخوانید.

در نهایت، یادتان باشد که بارداری یکی از شگفت‌انگیزترین مراحل زندگی هر خانمی است. نیازی به احساس ناراحتی در مورد دستورالعمل‌های غذایی که از خانواده خود دریافت می‌کنید، نیست! بحث با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی در این مورد، ذهن شما را آرام می‌کند تا همه شبهات برطرف شود. به یاد داشته باشید که آنچه می‌خورید، مهم‌تر از مقدار آن‌ها است؛ پس، تمام مواد مغذی ضروری را برای رشد همه جانبه و سالم جنین درون رحم خود دریافت کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/