آیا مصرف شوید در بارداری مجاز است؟

200061395-H

جالب است بدانید که بسیاری از زنان، با آغاز دوران بارداری در بدن خود، علاقه شدیدی به خوردن گیاه کریپت یا شوید، در اشکال مختلف دارند. با این حال، ایمنی خوردن روغن این گیاهی هنوز به طور کامل معلوم نبوده؛ ولی از آنجایی که مصرف آن دارای فواید زیادی برای سلامتی خود مادر و جنین درون رحم او میباشد، ممکن است شما را نسبت به مصرف این گیاه متقاعد کند. بر اساس این توضیحات، اگر میخواهید اطلاعات بیشتری را در مورد ایمنی مصرف گیاه شوید در 9 ماه دوران بارداری خود کسب کنید، حتماً مقاله زیرا را با دقت بخوانید.

شوید چیست؟

شوید گیاهی یک یا چند ساله، متعلق به خانواده Apiaceae میباشد و معمولاً در کنار گیاهان دارویی دیگر، برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. این گیاه دارای طعمی دلپذیر و اشتهاآور بوده و حاوی فلاونوئیدها، اسید آمینه، مواد معدنی و ترکیبات شیمیایی محبوب Monoterpenes است که برای سلامتی همه افراد، مخصوصاً زنان حامله و جنین درون رحم آنها بسیار مفید میباشد.

اگر باردار هستید و به خوردن غذا های تند علاقه دارید برای اطلاع از اینکه آیا مصرف غذاهای تند در دوران بارداری مضر است؟ یا نه؟ این مطلب را بخوانید

آیا استفاده از شوید در بارداری امکانپذیر است؟

بله، همه زنان میتوانند از این گیاه در دوران بارداری خود، فقط برای اهداف آشپزی، آن هم در مقدار کم استفاده کنند؛ بنابراین، میتوان ادعا کرد که در 9 ماه دوران بارداری، مصرف شوید برای سلامت مادران و جنین درون رحم این افراد ضرری نداشته؛ با این حال، اگر خانمی در دوران بارداری از روغن غلیظ این گیاه استفاده کند، ممکن است برای سلامت خود او یا جنین مضر باشد. همچنین، بهتر است زنان حامله از مصرف بیش از حد شوید در دوران بارداری خود اجتناب کنند، زیرا این گیاه روند چرخه قاعدگی را در بدن زنان تقویت نموده و فرایند حاملگی آنها را در معرض خطر قرار میدهد. طبق نتایج تحقیقات انجام شده توسط محققین، دانهها و برگهای این گیاه چندین اثر دارویی را به بدن مادران باردار و جنین درون رحم این افراد ارائه میدهند، اما ضروری است که زنان حامله از مصرف درمانی این گیاه، بدون مشورت با پزشک متخصص زنان و زایمان خودداری کنند.

فواید بهداشتی خوردن شوید در بارداری:

به یاد داشته باشید که استفاده از مقدار متعادلی از گیاه شوید برای اهداف آشپزی، در 9 ماه دوران بارداری میتواند بسیار کمک کننده بوده و مزایای سلامتی زیادی را به بدن خود زنان حامله و جنین درون رحم این افراد ارائه دهد. این مزایا عبارتند از:

1-مصرف مقدار متعادلی از گیاه شوید، از بدن در برابر ابتلا به انواع عفونتهای باکتریایی محافظت میکند:

استفاده از گیاه شوید در دوران حاملگی، از بدن زنان باردار در برابر ابتلا به انواع عفونتهای باکتریایی مضر محافظت میکند. در واقع، اثرات ضد باکتریایی این گیاه باعث جلوگیری از رشد و گسترش باکتریها و بیماریهای مرتبط با آن در بدن مادر باردار و جنین درون رحم او میشود.

برای اطلاع از فواید شگفت انگیز کدو تنبل برای خانوم های باردار و جنینشان این مطلب را بخوانید

2-مصرف مقدار متعادلی از گیاه شوید، از فعالیت رادیکالهای آزاد در بارداری جلوگیری میکند:

به دلیل این که گیاه شوید دارای خواص آنتیاکسیدانی قوی است، به بدن زنان باردار کمک میکند تا از اثرات مضر رادیکالهای آزاد محافظت شده و تأثیرات منفی این رادیکالها را در بدن خود خنثی کنند. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که مصرف مقدار متعادلی از گیاه شوید در 9 ماه دوران بارداری از بروز استرس اکسیداتیو در بدن مادران جلوگیری خواهد نمود.

3-مصرف مقدار متعادلی از گیاه شوید، سلامت استخوانهای مادر و جنین را تقویت میکند:

لازم است بدانید که بالا بودن میزان کلسیم موجود در گیاه شوید که یک ماده معدنی حیاتی است، از بدن انسان، به ویژه مادران باردار در برابر از دست دادن تراکم معدنی استخوانها محافظت نموده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در دوران بارداری به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. همچنین، مصرف این گیاه روند رشد و تکامل استخوانها را در بدن جنین داخل رحم این زنان تقویت نموده و با کمک به بازسازی استخوانهای مجروح بدن مادر، سلامتی آنها را تضمین میکند.

4-تنظیم میزان کلسترول خون بدن در بارداری با مصرف مقدار متعادلی از گیاه شوید:

استفاده از گیاه شوید در آشپزی دوران بارداری به تنظیم میزان کلسترول و سطح قند خون مادر کمک نموده و از بالا رفتن آنها به شدت جلوگیری میکند.

5-مصرف مقدار متعادلی از گیاه شوید، مشکل کمخونی را در بارداری از بین میبرد:

برگهای گیاه شوید یکی از منابع غنی از آهن و مواد معدنی بوده و اضافه نمودن برگهای این گیاه به رژیم‌های غذایی زنان در 9 ماه دوران بارداری و مصرف منظم آن میزان جذب آهن و هموگلوبین خون را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد؛ بنابراین، میتوان ادعا کرد که مصرف این گیاه به درمان مشکل کمخونی در زنان حامله کمک نموده و نشانههای آن مانند احساس خستگی را در دوران حاملگی به شدت کاهش میدهد.

6-مصرف مقدار متعادلی از گیاه شوید، از بدن مادر و جنین این افراد در برابر مواد شیمیایی محافظت میکند:

مصرف منظم گیاه شوید در دوران بارداری، به دلیل این که دارای مقادیر بالایی منیزیم و مواد معدنی است، کمک میکند تا بدن فرد از شر مواد شیمیایی دور نگه داشته شده و از صدمه دیدن بر اثر وجود این مواد مضر محافظت گردد. همچنین، وجود این ماده معدنی و مغذی در برنامه غذایی زنان باردار برای حفظ سلامت استخوانهای خود مادر و جنین درون رحم او مفید بوده و خواص آنتیاکسیدان قوی موجود در این گیاه به این زنان کمک میکند تا در دوران انتظار از داشتن پوستی سالم و درخشان لذت ببرند.

7-مصرف مقدار متعادلی از گیاه شوید، به درمان عفونتهای قارچی بدن در بارداری کمک میکند:

اگر به عنوان یک زن حامله به علل مختلف در معرض خطر ابتلا به انواع عفونتهای قارچی قرار گرفتید، بدانید که اضافه کردن گیاه شوید به رژیم غذایی شما در 9 ماه دوران بارداری کمک خواهد نمود تا میزان مشکلات بهداشتی ناشی از دیزنتری به شدت کاهش یابد. در واقع، این گیاه به عنوان یک ماده ضدعفونیکننده عمل کرده و عفونتهای قارچی موجود در بدن شما را به طور مؤثر درمان میکند.

8-مصرف مقدار متعادلی از گیاه شوید، به رشد مناسب جنین کمک میکند:

از آنجایی که گیاه شوید یک منبع غنی از روی میباشد و مصرف این ماده مغذی برای رشد سریع سلولهای حیاتی است، بنابراین مصرف منظم گیاه شوید توسط مادر باردار به بدن او کمک میکند تا روند رشد و تکامل جنین داخل رحم خود را ترویج دهد. همچنین، لازم است بدانید که مصرف شوید در 9 ماه دوران بارداری مانع از بروز خطر کمبود روی در بدن زنان میشود میتواند؛ به همین دلیل، کمک زیادی به بهبود روند رشد جنین درون رحم این افراد میکند.

خواندن این مطلب 8 ماده غذایی که حتما باید در دوران بارداری استفاده کنید به شما توصیه میشود

عوارض جانبی مصرف گیاه شوید در بارداری:

اگر چه در طول دوران بارداری، مصرف گیاه شوید مزایای سلامتی زیادی را به بدن مادران حامله و جنین درون رحم این افراد ارائه میدهد، اما خوردن بیش از حد این گیاه نیز میتواند مضر باشد. عوارض جانبی ناشی از مصرف گیاه شوید در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد گیاه شوید، چرخه قاعدگی را در بدن زنان حامله تحریک نموده و فرایند آزادسازی تخمک را که به عنوان یک عامل اصلی قاعدگی محسوب میشود، دچار مشکل میکند. در برخی موارد، نیز مصرف بیش از حد این گیاه سبب سقط جنین شده یا مشکل تحریک پوستی را در بدن زنان حامله ایجاد میکند.

بنابراین، برای اطمینان کامل از مصرف گیاه شوید در 9 ماه دوران بارداری خود، بهتر است از مصرف بیش از حد این گیاه اجتناب نمایید تا بتوانید از بروز عوارض جانبی آن در بدن خود و جنین جلوگیری کند.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من ابتدای بارداری هستم.ازشویداستفاده میکردم.دیدم خیلی فشاربه رحمم میاد.چون ازقبل سابقه سقط داشتم.بعدازیک نفرکه طب سنتی بود پرسیدم چی بخورم.گفتندکه ازشویداستفاده نکن.والان بهترم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/