آیا نوشیدن چای زنجبیل در بارداری امن است؟

ginger-tea-with-honey-weight-loss-during-pregnancy-ultrasound-benefits-bloating

همان‌طور که می‌دانید ویار صبحگاهی یکی از علامت‌های رایج در سه ماهه اول بارداری همه زنان است. نتایج مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که بیشتر زنان باردار مبتلا به مشکل، نوشیدن انواع چای‌های گیاهی از جمله چای زنجبیل را به عنوان یک روش درمانی خانگی، جهت تسکین حالت تهوع خود انتخاب می‌کنند. اما آیا نوشیدن چای زنجبیل در 9 ماه دوران بارداری زنان امن است؟ اگر نوشیدن این چای گیاهی در دوران بارداری زنان امن باشد، باز هم مطمئناً در کنار منافع خود، خطراتی برای سلامت خود مادر و جنین درون رحم او خواهد داشت. در ادامه این مقاله، به تمام سؤالات شما در مورد نوشیدن چای زنجبیل در دوران بارداری پاسخ داده شده و تردیدهای شما در مورد مصرف این گیاه مفید برطرف خواهد شد.

آیا نوشیدن چای زنجبیل در بارداری امن است؟

بله، به یاد داشته باشید که مصرف چای زنجبیل در مقادیر متعادل، برای همه زنان باردار امن است. همچنین، چای زنجبیل یک جایگزین عالی برای چای و قهوه به شمار می‌رود، زیرا دارای عطر و طعم عالی بوده و مصرف آن طیف وسیعی از منافع بهداشتی را برای بدن مادران مصرف‌کننده و جنین درون رحم این افراد به دنبال خواهد داشت علاوه بر این موارد، این نوشیدنی شگفت‌انگیز برای کنترل حالت تهوع و استفراغ زنان حامله، به ویژه در سه ماهه اول از دوران بارداری بسیار مفید می‌باشد. با این حال، بهتر است زنان حامله مصرف روزانه چای زنجبیل را در اندازه یک گرم محدود کنند.

اگر باردار هستید و حالت تهوع دارید و دنبال راهی برای کاهش ان هستید این مطلب 5 روش برای کاهش تهوع دوران بارداری را بخوانید

فواید مصرف چای زنجبیل در بارداری چیست؟

 مصرف این گیاه اعجاب‌ انگیز فواید زیادی برای بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1-چای زنجبیل، کنترل‌کننده شدت ویار صبحگاهی:

 حالت تهوع و استفراغ زنان باردار، اغلب با نام "ویار صبحگاهی" شناخته می‌شود؛ این مشکل در هفته‌های اولیه از دوران حاملگی زنان بسیار شایع است. لازم است بدانید که مصرف گیاه زنجبیل به راحتی می‌تواند این مشکل مادران باردار را کنترل کند. کافی است زنان حامله بلافاصله بعد از بيدار شدن از خواب، در هنگام صبح اول چای زنجبیل را مصرف كرده و با کنترل شدت ویار صبحگاهی خود، بقیه روز را با حال خوش ادامه دهند.

2-چای زنجبیل، بهبود دهنده روند هضم مواد غذایی در بارداری:

گیاه زنجبیل به طور مستقیم بر روی عضلات شکم مادران باردار کار کرده و روند هضم مواد غذایی را در بدن این افراد بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که مصرف یک لیوان چای زنجبیل در طول روز، باعث تحریک معده و روده‌های زنان حامله شده و عملکرد دستگاه گوارش این افراد را بهبود می‌بخشد.

3-چای زنجبیل، تقویت‌ کننده سیستم ایمنی بدن مادر و جنین در بارداری:

 زنجبیل با خواص ضد التهابی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد می‌شود. جالب است بدانید که چای زنجبیل، نوشیدنی است که نسبت به سایر محصولات گیاهی، می‌تواند به مبارزه با بیماری‌های موجود در بدن زنان باردار کمک بیشتری نموده و از مبتلا شدن این زنان به انواع عفونت‌ها جلوگیری کند.

4-چای زنجبیل، آرام‌کننده ماهیچه‌ های گلو در بارداری:

 ماهیت تسکین‌ دهندگی چای زنجبیل باعث تسکین سریع درد عضلات گلو در دوران بارداری زنان شده و علائم سرفه و بیماری آنفولانزا را در بدن این افراد از بین می‌برد. علاوه بر این موارد، نوشیدن چای زنجبیل در دوران بارداری، روند رشد عفونت‌های موجود در ناحیه گلوی این مادران را مختل نموده و از شدت یافتن بیماری در بدن این افراد جلوگیری خواهد نمود.

5-مصرف چای زنجبیل در بارداری، سطح قند خون را کنترل می‌کند:

 لازم است بدانید که چای زنجبیل به ایجاد انسولین در بدن مادران باردار کمک کرده و برای حفظ سطح گلوکز خون در بدن این افراد بسیار مفید است. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که مصرف این گیاه، یک روش درمان عالی برای از بین بردن دیابت حاملگی در زنان باردار به شمار می‌رود.

6-مصرف چای زنجبیل، خستگی عضلانی را در بارداری کاهش می‌دهد:

 به دلیل این که گیاه زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است، مصرف آن توسط زنان حامله به کاهش التهابات عضلانی و خستگی ناشی از آن در 9 ماه دوران بارداری کمک شایانی می‌کند.

7-افزایش روند جذب مواد مغذی در بارداری با استفاده از چای زنجبیل:

 در نهایت، به خاطر بسپارید که گیاه زنجبیل توانایی بدن زنان حامله را برای جذب مواد مغذی مختلف به نحو شگفت‌انگیزی تحریک نموده و به حفظ تعادل ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن این افراد کمک شایانی می‌کند.

برای اطلاع از اینکه آیا خوردن کاسنی در بارداری مضر است؟ یا نه این مطلب را بخوانید

زنان حامله باید چای زنجبیل را در چه اندازه‌ای مصرف کنند؟

شما به عنوان یک زن حامله می‌توانید حدود دو تا سه فنجان چای زنجبیل را در روز مصرف کنید. برای این منظور، کافی است یک گرم ریشه گیاه زنجبیل را به دو تا سه قسمت تقسیم نموده و هر بار یک قسمت از آن را برای تهیه چای خود مورد استفاده قرار دهید.

بهترین دستورالعمل‌ها برای تهیه چای زنجبیل جهت مصرف در بارداری:

 در ادامه این مقاله، چند دستورالعمل ساده برای تهیه چای زنجبیل عنوان شده است (که با انواع طعم‌دهنده‌ها ترکیب شده است). این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

  • چای زنجبیل با لیمو:

  • برای تهیه این نوشیدنی، یک قاشق چای‌خوری از زنجبیل تازه رنده شده را در داخل آب در حال جوش بریزید. سپس، زیر شعله را خاموش کرده و آب نصف لیموترش را به آن اضافه کنید. البته اضافه نمودن یک قاشق عسل و چند برگ نعنا نیز به این دم‌نوش، باعث خوش‌طعم شدن چای شما خواهد شد. فراموش نکنید که این نوشیدنی باید به صورت داغ مصرف گردد.
  • چای سبز با زنجبیل:

  • برای تهیه این دم‌نوش، یک قاشق چای‌خوری از زنجبیل تازه رنده شده را به آب در حال جوش اضافه کرده و سپس با خاموش نمودن شعله اجاق گاز، دم‌نوش گیاه زنجبیل را در یک فنجان بریزید. در این مرحله، یک کیسه چای سبز را به مدت سه دقیقه در داخل آن قرار دهید. قبل از خوردن این نوع چای، حتماً یک تکه عسل به آن اضافه کنید.
  • چای زنجبیل و میخک:

  • برای تهیه چای زنجبیل و میخک، آب را جوشانده و یک قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه رنده شده و سه عدد میخک را به آن اضافه کنید. چند دقیقه صبر کرده و سپس این معجون را با کمی عسل بنوشید.
  • چای زنجبیل و گیاه بابونه:

  • برای تهیه این دم‌نوش، آب را به جوش آورده و یک قاشق چای‌خوری از زنجبیل تازه ریز شده را به آن اضافه کنید. سپس، زیر شعله اجاق گاز را خاموش نموده و با برداشتن تکه‌های گیاه زنجبیل از داخل آن، مقداری عسل و یک عدد چای کیسه‌ای بابونه را به دم‌نوش خود اضافه نمایید. بعد از گذشت چند دقیقه، چای زنجبیل خود را نوش جان کنید.

با این که مصرف چای زنجبیل در دوران بارداری زنان، ایده مناسبی است، اما اگر در اندازه بیش از حد مصرف شود، می‌تواند عوارض جانبی مختلفی را در بدن زنان حامله و جنین درون رحم این افراد ایجاد کند.

آیا مصرف چای زنجبیل در بارداری ، برای جنین و خود فرد عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت؟

اگر چای زنجبیل، در مقادیر متعادل مصرف گردد، کاملاً بی‌خطر است. با این حال، اگر این گیاه مفید در اندازه بیش از حد مصرف شود، می‌تواند اثرات مضری را در بدن مادر حامله و جنین درون رحم او به جای گذارد که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

1-مصرف بیش از حد چای زنجبیل در دوران بارداری می‌تواند منجر به بروز عوارض قلبی و افزایش مشکل سوزش سر دل در بدن زنان باردار شود.

2-همچنین، مصرف بیش از حد این نوشیدنی در دوران حاملگی، توانایی لخته شدن خون در بدن مادر و جنین درون رحم او را پایین می‌آورد. همچنین، چای زنجبیل با مصرف ماده بیهوشی تداخل پیدا می‌کند. بنابراین، به عنوان یک زن حامله قبل از هر نوع عمل جراحی از نوشیدن چای زنجبیل خودداری کنید، زیرا اثرات این دارو را از بین می‌برد.

3-از آنجایی که گیاه زنجبیل دارای ویژگی‌ آرام‌بخشی بوده و مصرف آن عضلات بدن زنان باردار را شل می‌کند، خطر خونریزی در بدن این افراد را نیز هم‌زمان با مصرف داروهای تولیدکننده‌ خون در بدن افزایش می‌دهد.

اگر باردار هستید و نفخ شدید دارید و دنبال راهی برای کاهش ان هستید این  مطلب کاهش نفخ شدید بارداری با چای قاصدک را بخوانید

سؤالات متداول در مورد مصرف چای زنجبیل در بارداری:

1-آیا چای زنجبیل در بهبود روند زایمان طبیعی مفید است؟

هیچ تحقیق معتبری وجود ندارد که نشان دهد مصرف چای زنجبیل برای القای روند زایمان مفید است. با این حال، مصرف بیش از حد این گیاه در دوران بارداری باعث مبتلا شدن زنان به بیماری اسهال خواهد شد که برخی از زنان، درد ناشی از این بیماری را با تحریکات رحم خود اشتباه می‌گیرند. پس، یادتان باشد که نوشیدن چای زنجبیل انقباضات رحمی مادران باردار را تحریک نخواهد کرد.

2-آیا مصرف چای لیمو و زنجبیل در بارداری ایمن است؟

 بله، چای لیمو و زنجبیل به صورت ترکیبی یا به عنوان دم‌نوش‌های جداگانه، اگر در مقدار متعادل مصرف شود، کاملاً امن خواهد بود. زنان می‌توانند در ماه‌های اولیه از دوران بارداری خود از این چای برای از بین بردن حالت تهوع وویار صبحگاهی استفاده کنند؛ مصرف چای زنجبیل در ماه‌های اولیه از دوران بارداری برای جنین داخل رحم این مادران امن شناخته شده است.

در نهایت، به یاد داشته باشید با این که مصرف چای زنجبیل در طول دوران بارداری زنان مناسب بوده و زیر سایه مصرف آن، سلامت خود مادر و جنین درون رحم او تضمین می‌شود؛ اما اگر به عنوان یک زن حامله با مصرف این چای در مقدار خیلی زیاد احساس ناراحتی کردید یا با حس ناخوشایندی روبرو شدید، بلافاصله باید با دکتر متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت بدن خود مشورت کنید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

This comment was minimized by the moderator on the site

مطالبش خیلی مفید بود ممنون

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/