8 چای گیاهی مفید برای بارداری

how-to-deal-with-constipation-during-pregnancy-1024x576-1501706692

چای، نوعی نوشیدنی است که اکثر زنان، حتی در دوران بارداری خود نیز به مصرف آن عادت دارند. جالب است بدانید که مصرف چای برای همه افراد مفید است، زیرا حاوی پلیفنولها میباشد که برای محافظت از قلب انسان، بهویژه زنان باردار مفید است. همچنین، این نوشیدنی دارای مواد مغذی بسیاری است که سیستم ایمنی بدن مادران باردار و جنین درون رحم این افراد و آنتیاکسیدانهای موجود در آن را تقویت کرده و به کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان در این افراد کمک شایانی میکند؛ اما در سالهای اخیر، نوشیدن انواع چایهای گیاهی دیگر نیز بسیار محبوب شده است. همانطور که میدانید هر چای گیاهی از جوشانده برگ، دانه، ریشه یا پوست گیاهان در آب گرم به دست میآید. نوشیدن چای گیاهی، به خوبی میتواند تمام مزایای آن گیاه را در هضم مواد غذایی یا از بین بردن علائم ناخوشایند در بدن نشان دهد. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که نوشیدن هر نوع چای گیاهان دارویی مزایای دارویی خاص خود را برای مصرفکننده به ارمغان میآورد.

آیا مصرف چای های گیاهی در بارداری ایمن است؟

 چایهای گیاهی، نوشیدنیهای بسیار خوشمزهای هستند که به هزاران شکل مختلف، برای مصرف زنان باردار فرآوری شدهاند. با این حال، زنان نمیتوانند تمام این چایهای گیاهی را در 9 ماه دوران بارداری خود مصرف کنند. به یاد داشته باشید که همه مواد غذایی طبیعی موجود در این دنیا ایمن نبوده و برخی از آنها نیز فقط برای مصرف زنان، در دورههای خاصی از زندگی در نظر گرفته میشوند. بر همین اساس، مصرف بسیاری از گیاهان دارویی میتواند برای سلامت زنان باردار و جنین درون رحم این افراد مضر باشد. با این حال، زنان حامله میتوانند بعضی دیگر از چایهای گیاهی را در اندازه زیادی مصرف کنند. امروزه، اطلاعات زیادی در مورد مزایا و معایب گیاهان دارویی در دسترس نیست؛ سلامت بسیاری از چایهای گیاهی از سوی سازمانهای بهداشتی تأیید نشده است، چرا که این سازمانها از تأثیر گیاهان دارویی بر روی سلامت جنین در حال رشد داخل رحم زنان باردار خبر ندارند.

برای اطلاع از اینکه آیا مصرف چای گل داودی در بارداری ضرر دارد؟ این مطلب را بخوانید

فواید استفاده از چای های گیاهی در بارداری:

 خوشبختانه، چایهای گیاهی به عنوان مواد غذایی ممنوعه برای دوران بارداری زنان محسوب نمیشوند؛ مصرف چایهای گیاهی در اندازه متعادل برای همه زنان باردار مفید است و بسیاری از این نوشیدنیها هیچ گونه عوارض جانبی در بدن این افراد ایجاد نمیکند. مزایای مصرف چایهای گیاهی در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • وقتی زن بارداری، نوشیدن چایهای گیاهی را ترجیح میدهد، روند هضم مواد غذایی را در معده و روده خود بهبود خواهد بخشید.
  • همچنین، مصرف چایهای گیاهی میتواند مواد مغذی مورد نیاز بدن زنان و جنین درون رحم این افراد را در 9 ماه دوران بارداری فراهم کند.
  • علاوه بر این موارد، این نوع نوشیدنیها بر خلاف قهوه، هیچ کافئینی ندارند.
  • جالب است بدانید که مصرف انواع مختلفی از چایهای گیاهی، در کاهش اضطراب و استرس ناشی از دوران بارداری زنان بسیار کمککننده هستند.
  • مصرف برخی از چایهای گیاهی شدت ویار صبحگاهی را در بدن زنان حامله کاهش میدهد.
  • در نهایت، مصرف چایهای گیاهی در دوران بارداری سبب آمادهسازی رحم مادران جهت انجام روند زایمان طبیعی خواهد شد.

فهرستی از چای های گیاهی سالم و مفید در بارداری:

در ادامه این مقاله، لیستی از 8 نوع چای گیاهی برای شما عنوان شده است که میتوانید با خیال راحت در 9 ماه دوران بارداری خود مصرف کنید. این چایهای گیاهی عبارتند از:

1-چای برگ تمشک:

زنان حامله میتوانند یک فنجان چای گیاه تمشک را در هر روز از دوران بارداری خود (بعد از هفته 24 از دوران بارداری) بنوشند. لازم است بدانید که این چای گیاهی دارای کلسیم و منیزیم بسیار بالایی بوده و مصرف آن در دوران بارداری، رحم مادران را برای انجام روند زایمان طبیعی آماده میکند. همچنین، مصرف چای تمشک از بروز مشکل خونریزی پس از زایمان در بدن این افراد جلوگیری خواهد نمود.

2-چای زنجبیل:

زنان بارداری که از ویار صبحگاهی شدید رنج میبرند، میتوانند با مصرف چای زنجبیل شدت این مشکل خود را کاهش دهند، زیرا این نوشیدنی به هضم مواد غذایی در بدن زنان باردار کمک نموده و مشکلات معده این افراد را کاهش میدهد. به یاد داشته باشید که زنان حامله میتوانند 2 الی 3 فنجان از این چای گیاهی را در روز مصرف کنند.

اگر باردار هستید و می خواهید خواب راحتی داشته باشید این مطلب برای خواب راحت در بارداری چای بابونه بخورید را بخوانید

3-چای نعناع:

 مصرف چای نعناع در اوایل دوران بارداری زنان بسیار مفید است، زیرا باعث کاهش یافتن حالت تهوع و استفراغ مادر شده و کمک میکند تا ماهیچههای معده او کاملاً آرام شوند.

4-چای رویبوس:

 چای این گیاه بسیار مقوی بوده و برای مصرف زنان در 9 ماه دوران بارداری، یک نوشیدنی عالی به شمار میرود، زیرا دارای انواع آنتیاکسیدانها، کلسیم و منیزیم بالایی است. علاوه بر این موارد، این نوع چای گیاهی برای هضم مواد غذایی موجود در معده زنان حامله مفید بوده و علائم ریفلاکس اسید معده را در بدن این افراد به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.

5-چای گزنه:

 این چای گیاهی سطح بالایی از مواد مغذی مثل آهن، کلسیم و منیزیم را داشته و برای مصرف زنان در دوران بارداری بسیار مفید است.

6-چای قاصدک:

 لازم است بدانید که چای گیاه قاصدک دارای پتاسیم زیادی بوده و اثر دیورتیک ملایمی در بدن زنان باردار دارد؛ بنابراین، میتوان ادعا کرد که مصرف این چای گیاهی در دوران بارداری، به زنان کمک میکند تا از بروز مشکل احتباس آب در زیر پوست بدن خود که یک مشکل اساسی و بسیار شایع در دوران بارداری است، جلوگیری کنند.

7-چای بابونه و لیمو:

 مصرف چای بابونه به همراه لیمو ترش دارای اثر آرامبخشی بسیار بالایی است؛ مصرف این چای گیاهی توسط زنان باردار، کمک میکند تا بدن این افراد از ابتلا به مشکل تحریک پذیری، بیخوابی و اضطراب حاملگی در امان باشد.

8-چای بابونه:

 جالب است بدانید که این چای با مشکل بیخوابی و التهاب مفاصل زنان باردار مبارزه نموده و منبع خوبی از کلسیم و منیزیم برای خود این مادران و جنین درون رحم آنها میباشد.

چای های گیاهی که در بارداری باید از مصرف آنها اجتناب کرد:

 همانطور که میدانید، همواره پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین، با نگاهی دقیق به لیست چایهای گیاهی مضر برای زنان باردار، از بروز عوارض جانبی این نوشیدنیها در بدن خود و جنین پیشگیری کنید. این چایهای گیاهی به شرح زیر میباشند:

برای اطلاع از فواید مصرف چای سبز در دوران بارداری این مطلب را بخوانید

1-چای سیج:

 چای سیج برای مصرف زنان در دوران بارداری خوب نیست، زیرا دارای تاجون میباشد که با فشار خون بالا و سقط جنین در ارتباط است.

2-چای جعفری:

 چای گیاه جعفری نمونه دیگری از چایهای گیاهی است که زنان حامله باید از مصرف آن، در 9 ماه دوران بارداری خود اجتناب کنند، زیرا ممکن است بر روند رشد جنین داخل رحم این افراد تأثیر منفی گذاشته و خطر سقط جنین را در بدن آنها افزایش دهد.

برخی دیگر از چایهای گیاهی که زنان باید از مصرف آنها در دوران بارداری خود اجتناب کنند، چایهای تهیه شده از گیاهان دارویی گارانا، مهرهکلا، بتل، تئوبروم، مهر طلایی و گردو سیاه میباشد.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که اگر در دوران بارداری خود تمایل دارید از طریق نوشیدن انواع چایهای گیاهی، از فواید سلامتی این نوشیدنیها بهرهمند شوید، بدانید که سلامت شما و جنین در این دوران بسیار مهم است؛ شما باید عوارض جانبی مصرف چایهای گیاهی را در نظر بگیرید تا درد فیزیکی و فشارهای روحی-روانی خود را کاهش دهید؛ بنابراین، اگر بعد از مصرف این نوع نوشیدنیها احساس کردید که عضلات بدن شما دچار تنش شده یا سردرد ناخوشایندی را تجربه میکنید، بهتر است از لذت نوشیدن یک فنجان چای گیاهی معطر صرف نظر کرده و اجازه دهید دوران بارداری شما روال عادی خود را دنبال کند!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/