آیا نوشیدن چای سرد در بارداری ممنوع است؟

Pregnancy-Safe-Teas-2

همانطور که میدانید چای سرد و گرم نوشیدنی است که بیشترین مقدار مصرف را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. نوشیدن یک لیوان چای سرد در یک روز گرم سال میتواند برای بدن هر خانمی بسیار مفید باشد؛ اما، آیا این نوشیدنی بسیار لذتبخش که حاوی کافئین و قندهای مختلفی است، بهترین ماده برای دوران بارداری زنان نیز محسوب میشود؟ به عنوان یک زن حامله، ادامه این مقاله را با دقت بخوانید تا مشخصات چای سرد ایمن را برای ادامه دوران بارداری خود درک کنید.

آیا نوشیدن چای سرد در بارداری امن است؟

 بله، به یاد داشته باشید که مصرف چای سرد خانگی که با کمی شکر یا عسل شیرین شده است، میتواند در اندازه سه تا چهار فنجان برای زنان باردار امن باشد؛ اما یادتان باشد که رعایت حد اعتدال در مصرف همه مواد غذایی، همیشه کلید سلامتی زنان باردار و جنین درون رحم این افراد است. بر اساس این توضیحات، به عنوان یک زن حامله از مصرف چایهای بستهبندی شده یا بطریها که حاوی قند بالایی هستند، در دوران بارداری خود اجتناب کنید

اگر باردار هستید و چای بابونه مصرف میکنید حتما این مطلب عوارض خوردن چای بابونه در دوران بارداری را بخوانید

چه مقدار کافئین در چای سرد وجود دارد؟

لازم است بدانید که محتوای کافئین موجود در یک قاشق چایخوری چای سرد میتواند حدود 12 تا 18 میلیگرم باشد. با این حال، ممکن است میزان آن در مارکها و طعم‌های مختلف، متفاوت باشد. به گفته کالج آمریکایی پزشکان متخصص زنان و زایمان (ACOG)، چای سردی که یک زن حامله مصرف میکند، نباید بیش از 200 میلیگرم کافئین داشته باشد.

فواید مصرف چای سرد در بارداری چیست؟

 همانطور که قبلاً اشاره شد انواع چایها، نوشیدنیهای سالمی هستند که زنان میتوانند با خیال راحت؛ آنها را در 9 ماه دوران بارداری خود مصرف کنند؛ اما چای سرد خود دارای مزایای منحصربه‌فردی است که مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:

1-چای سرد تأثیر فوری بر روی بدن دارد:

 جالب است بدانید که مصرف یک لیوان چای سرد در طول فصل تابستان، به عنوان یک نجاتدهنده عمل نموده و بدن مادران باردار کمک میکند تا حرارت غیر قابل تحمل هوا را دفع کند. همچنین، مصرف این نوشیدنی ویار صبحگاهی را در روزهای اولیه از دوران بارداری زنان که بسیار ناراحتکننده است، کاهش میدهد. علاوه بر این موارد، کافئین موجود در این نوشیدنی باعث افزایش میزان انرژی در بدن مادران حامله خواهد شد. البته شما به عنوان یک زن حامله میتوانید طعم نوشیدنی خود را با افزودن مقداری نعناع، ​​لیمو یا زنجبیل تغییر داده و به بهبود خلق و خوی خود نیز در این دوران حساس کمک بکنید.

2-چای سرد منبعی از آنتیاکسیدانها است:

همانطور که میدانید بروز نوسانات هورمونی در بدن زنان باردار، روند آزاد شدن رادیکالهای بدن را افزایش میدهد؛ اما از آنجایی که چای سرد غنی از آنتیاکسیدانها است، مصرف آن از سلولهای بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد در برابر آسیبهای این رادیکال آزاد محافظت نموده و از آسیب دیدن DNA بن آنها نیز جلوگیری میکند.

3-مصرف چای سرد در بارداری مغز مادر و جنین او را فعال میکند:

 مبتلا شدن زنان به مشکل فراموشی، یکی از نشانه های موقت دوران بارداری است. مصرف چای سرد میتواند مغز این افراد را فعال نموده و تا پایان دوران بارداری سالم نگه دارد.

برای اطلاع از اینکه در دوران بارداری  می توانید از چای کیسه ای  استفاده کنید یا نه این مطلب میتوانم در دوران بارداری  چای کیسه ای بخورم؟ را بخوانید

4-مصرف چای سرد در بارداری، از پوسیدگی دندانها جلوگیری میکند:

 آغاز دوران بارداری در بدن بعضی از زنان میتواند باعث بروز مشکلات دهانی در این افراد شود؛ اما، جالب است بدانید که نوشیدن چای سرد در چنین مواردی مانع ایجاد حفرههای دندانی در بدن این افراد شده و روند پوسیدگی دندانهای آنها را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.

5-چای سرد، دیابت بارداری را مدیریت میکند:

 برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که مصرف چای سرد برای زنان حامله یک انتخاب بینظیر است، خطر ابتلا به دیابت بارداری را در این افراد به شدت کاهش میدهد.

با این که مصرف چای سرد مزایای زیادی برای بدن خود مادر باردار و جنین درون رحم او دارد، اما به یاد داشته باشید که میزان مصرف آن در دوران بارداری باید در حد اعتدال نگه داشته شود.

عوارض جانبی مصرف چای سرد در بارداری چیست؟

مصرف بیش از حد چای سرد، به دلیل این که حاوی کافئین میباشد، ممکن است بر سلامت زنان در دوران بارداری تأثیر منفی بگذارد. در واقع، مصرف این نوشیدنی در مقادیر زیاد سبب افزایش میزان کافئین در بدن مادر حامله شده و در نتیجه خطر سقط جنین، انجام زایمان زودرس و به دنیا آمدن نوزادان کم وزن در هنگام تولد را افزایش میدهد. علاوه بر این موارد، کافئین موجود در این چای با جذب اسید فولیک توسط بدن زنان حامله تداخل ایجاد کرده و احتمال بروز نقایص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را در جنین داخل رحم این مادران افزایش میدهد. همچنین، رنگ چای سرد مایل به قرمز است که میتواند روند جذب آهن را در بدن مادران حامله مهار کرده و راه مبتلا شدن بدن این مادران به بیماری کمخونی را در 9 ماه دوران بارداری هموار کند.

به خاطر بسپارید که چای سرد به عنوان یک دیورتیک در بدن زنان باردار عمل کرده و روند دفع ادرار را در بدن این افراد افزایش میدهد؛ بنابراین، میتوان ادعا کرد که نوشیدن چای سرد توسط زنان باردار باعث مبتلا شدن فرد به مشکل کمبود آب در بدن شده و با از دست دادن نمکها و مواد معدنی لازم موجود در بدن مادر، فرایند رشد سالم بدن جنین داخل رحم او را مختل میکند. در نهایت، فراموش نکنید که کافئین موجود در چای سرد سبب بروز مشکل بیخوابی در زنان باردار میشود. بر این اساس، اگر زن حامله، قبل از خواب این نوشیدنی را مصرف کند، روند مشکل بیخوابی در بدن او با شدت بیشتری ظاهر خواهد شد.

پس، به عنوان یک زن حامله اطمینان حاصل کنید که میزان مصرف کافئین روزانه شما بیش از 200 میلیگرم نباشد تا بتوانید از بروز اثرات مضر این چای در بدن خود جلوگیری کنید.

برای اطلاع از فواید مصرف چای سبز در دوران بارداری  این مطلب را بخوانید

آیا در بارداری میتوان چای سرد را به همراه لیمو مصرف کرد؟

 بله، مصرف چای سرد به همراه لیموی تازه، ایده ایمنی برای مادران باردار خواهد بود، در صورتی که میزان مصرف چای سرد مادر باردار بیش از حد نباشد. میوه لیمو ترش تازه حاوی ویتامین C بوده و سیستم ایمنی بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. همچنین، مصرف ای میوه سبب دفع رادیکالهای آزاد و سموم بدن زنان در دوران بارداری خواهد شد. با همه این توصیفات، بهتر است به عنوان یک زن باردار به جای استفاده از چایهای سرد بسته بندی شده، از چای سرد و لیمو ترش خانگی استفاده کنید.

آیا در بارداری میتوان قهوه سرد مصرف کرد؟

بله، مصرف قهوه سرد توسط زنان باردار بیخطر است؛ اما اگر میخواهید یک نوشیدنی تازه و سالم مصرف نموده و بدین طریق، آب مورد نیاز بدن خود را در 9 ماه دوران بارداری تأمین کنید، بهتر است به جای قهوه از یک لیوان چای سرد خانگی استفاده کنید، زیرا نوشیدن چای سرد در طول روز سلامت شما و جنین را در معرض خطر قرار نخواهد داد. علاوه بر این موارد، مصرف این نوشیدنی میتواند نسبت به قهوه سرد، روحیه شما را بیشتر بالا برده و به روند حاملگی سالم و شگفتانگیز شما کمک زیادی بکند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/