آیا مصرف روغن حیوانی در بارداری خطرناک است؟

close-up-of-block-of-butter-being-sliced-may-raise-cholesterol

همان‌طور که می‌دانید کره حیوانی، یکی از مواد غذایی سالم و مغذی است که همه زنان می‌توانند در دوران بارداری خود، از آن استفاده کنند. این ماده غذایی، منبع خوبی از چربی‌های مفید بوده و اغلب، در رژیم غذایی زن باردار قرار داده می‌شود؛ اما مصرف روغن حیوانی (روغن زرد) در دوران بارداری، چقدر برای سلامت خود مادر و نوزاد درون رحم او ایمن است؟ در ادامه این مقاله، به زنان باردار خواهیم گفت که کره حیوانی را تا چه اندازه و چگونه مصرف کنند تا از افزایش چربی بیش از حد خون خود جلوگیری نمایند.

آیا می‌توان در بارداری روغن حیوانی مصرف کرد؟

 بله، با آغاز روند بارداری، هر خانمی می‌تواند روزانه مقدار متعادلی روغن حیوانی (روغن زرد) بخورد. بر خلاف سایر محصولات لبنی، این ماده غذایی به راحتی قابل هضم بوده و باعث افزایش متابولیسم بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد می‌شود. از آنجایی که روغن حیوانی (روغن زرد)، یک منبع سالم چربی است، در اغلب موارد می‌توان آن را به عنوان یک جایگزین مطمئن برای کره‌های گیاهی و سایر روغن‌ها قرار داد. با این حال، قبل از اضافه کردن بیش از حد این ماده غذایی به رژیم غذایی خود در دوران بارداری، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

در بارداری روغن حیوانی را تا چه اندازه می‌توان مصرف کرد؟

به یاد داشته باشید که زنان باردار می‌توانند روزانه حدود دو تا سه قاشق چای‌خوری کره حیوانی را مصرف کنید. در واقع، توصیه پزشکی برای میزان مصرف چربی در دوران بارداری زنان، شش قاشق غذاخوری در روز است که این افراد می‌توانند برای تأمین نیازهای بدن خود و جنین، 10 تا 12 درصد از نیاز را با چربی‌های اشباع شده مانند کره حیوانی یا روغن زرد تأمین کنند.

آیا می‌توان در ماه‌های اولیه بارداری روغن حیوانی مصرف کرد؟

 بله، همه زنان می‌توانند در 9 ماه دوران بارداری خود، یعنی از مراحل اولیه تا پایان این دوران، از روغن حیوانی (روغن زرد) استفاده کنند؛ اما اگر در مورد افزایش بی‌رویه وزن خود در این دوران حساس، نگران هستید، باید در مورد مصرف این نوع چربی احتیاط کنند.

میزان مصرف کره حیوانی در سه ماهه سوم بارداری چقدر است؟

 به دلیل این که کره حیوانی دارای خاصیت لزج و نرم‌کنندگی بالایی می‌باشد، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که مصرف این ماده غذایی مفید می‌تواند باعث القاء روند زایمان طبیعی در بدن زنان شده و تولد راحت نوزاد را به دنبال داشته باشد. پس، می‌توان ادعا کرد که اگر زنی روغن حیوانی را در سه ماهه سوم بارداری خود مصرف کند، می‌تواند با تحریک روده خود میزان انقباضات رحمی را در بدن خود گسترش دهد. اعتقاد بر این است که کره حیوانی به راحتی در رگ‌های واژن زنان حامله شده جذب شده و با نرم کردن آن‌ها، به تولد راحت نوزاد کمک می‌کند. با این حال، هیچ کدام از این ادعاها به وسیله شواهد علمی تأیید نشده است، ولی زنان حامله می‌توانند از این ماده غذایی به عنوان یک منبع سالم چربی استفاده نموده و برای حفظ سلامت خود و بهبود روند رشد جنین درون رحم خود از مزایای روغن حیوانی (روغن زرد) در 9 ماه دوران بارداری بهره‌مند شوند.

فواید مصرف روغن حیوانی در بارداری چیست؟

لازم است بدانید که روغن حیوانی (روغن زرد) حاوی مقادیر متعادلی از اسیدهای چرب امگا 3، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به همین دلیل، اعتقاد بر این است که مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری مزایای زیادی را به بدن مادران و جنین درون رحم این افراد ارائه می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

برای اطلاع از اینکه آیا خوردن روغن حیوانی در دوران بارداری خوب است؟  این مطلب را بخوانید

1-درمان مسائل گوارشی دربارداری با مصرف کره حیوانی:

 به خاطر بسپارید که کره حیوانی دارای خواص ضد ویروسی بوده و نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم گوارشی زنان باردار ایفا می‌کند. همچنین، از آنجایی که این ماده غذایی شامل مقادیر زیادی از اسید چربی به نام Butyrate است، نقش مهمی در سلامت روده‌های زنان باردار دارد.

2-افزایش رشد جنین درون رحم با مصرف روغن حیوانی:

 یادتان باشد که برای رشد سالم جنین درون رحم زنان در 9 ماه دوران بارداری، حدود 300 کالری اضافی در روز، مخصوصاً در دوره‌های دوم و سوم از این دوران نیاز است. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که مصرف روغن حیوانی (روغن زرد) توسط زنان باردار می‌تواند به بهبود روند رشد بدن و مغز جنین کمک زیادی بکند.

3-مصرف روغن حیوانی ، بدن مادر و جنین او را تغذیه می‌کند:

 مصرف کره حیوانی در اندازه متعادل باعث بهبود خلق و خوی زنان باردار شده و میزان استرس این افراد را به میزان قابل رژیم غذتوجهی کاهش می‌دهد. همچنین، مصرف روغن حیوانی (روغن زرد) در دوران بارداری، یکی از راه‌های طبیعی برای تغذیه بدن مادر، حفظ حالت گرمی و تقویت آن به شمار می‌رود.

با همه این توصیفات، یادتان باشد که کره حیوانی که به صورت خانگی تهیه می‌شود، یک گزینه سالم‌تر در مقایسه با روغن‌های حیوانی کارخانجات می‌باشد. با وجود میزان کالری بالا، تا زمانی که روغن حیوانی (روغن زرد) در اندازه متوسط مصرف شود، سبب افزایش بیش از حد وزن بدن زنان در دوران بارداری نخواهد شد؛ اما اگر شما به عنوان یک مادر باردار اضافه وزن شدید دارید، ممکن است مصرف این ماده غذایی وضعیت بدنی شما را پیچیده‌تر کند.

برای اطلاع از اینکه چه مواد غذایی در دوران بارداری مفیدتر است؟ این مطلب را بخوانید

اثرات جانبی مصرف روغن حیوانی در بارداری چیست؟

 اگر روغن حیوانی (روغن زرد) در اندازه متعادل مصرف شود، هیچ عارضه جانبی در بدن زنان باردار به‌جا نخواهد گذاشت، چون این ماده غذایی منبع خوبی از چربی‌های سالم است. با این حال، مصرف روغن حیوانی (روغن زرد) در مقادیر بالا می‌تواند عوارض جانبی مختلفی را در بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد به دنبال داشته باشد که شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد روغن حیوانی (روغن زرد)، باعث می‌شود که مادر و نوزاد درون رحم او وزن اضافی بیش از حدی را به دست آورند. اگر مصرف این ماده غذایی هم‌زمان با کاهش فعالیت‌های بدنی مادر در هفته‌های آخر از دوران بارداری باشد، می‌تواند روند انجام زایمان طبیعی را برای این افراد مشکل کند. در واقع، اگر یک زن حامله در 9 ماه دوران بارداری خود از یک رژیم غذایی پر کالری استفاده کند، سبب چاقی بیش از حد بدن خود او و نوزاد درون رحم او خواهد شد. این حالت می‌تواند در زمان تولد کودک مشکلاتی ایجاد نماید. همچنین، از بین بردن این اضافه وزن برای مادر، در دوران پس از زایمان بسیار دشوار خواهد بود.

بنابراین، برای جلوگیری از بروز عوارض فوق در دوران بارداری، قبل از اضافه کردن روغن حیوانی (روغن زرد) به رژیم غذایی روزانه خود حتماً از مشاور یا دکتر متخصص زنان و زایمان کمک بگیرید.

افسانه ‌های متداول در مورد مصرف روغن حیوانی در بارداری:

  • افسانه اول:

  • مصرف روغن حیوانی (روغن زرد) در دوران بارداری سبب نرمی و افزایش حالت انعطاف‌پذیری عضلات واژن زنان حامله شده و به او کمک می‌کند تا زایمان طبیعی راحتی را تجربه کند. جالب است بدانید که هیچ پشتوانه علمی برای اثبات این قضیه وجود ندارد. با این حال مصرف این ماده غذایی به صورت آب شده هیچ آسیبی به بدن مادر و کودک درون رحم او وارد نخواهد کرد. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که چربی‌های اشباع شده باید بخش مهمی از رژیم غذایی زنان در دوران بارداری باشد.
  • افسانه دوم:

  • مصرف روغن حیوانی (روغن زرد) انقباضات رحمی زنان را در روزهای آخر از دوران بارداری تحریک نموده و سبب انجام زایمان طبیعی راحت خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید کره حیوانی دارای خاصیت ملینی بوده و مصرف آن توسط زنان باردار می‌تواند باعث تحریک روده‌ها شده و اندازه رحم را گسترش دهد که این حالت موجب بروز انقباضات رحمی خواهد شد. اگر چه این افسانه توسط هیچ شواهد علمی ثابت نشده است، اما مصرف این ماده غذایی تا زمانی که در اندازه متعادل صورت گیرد، می‌تواند تأمین‌کننده خدمات بهداشتی برای زنان باردار باشد.

چگونه می‌توان کره حیوانی را در رژیم بارداری قرار داد؟

زنان حامله می‌توانند روغن حیوانی (روغن زرد) را به صورت خام مصرف نموده یا به عنوان یک ماده در پخت و پز غذایی روزانه خود استفاده کنند. در واقع، می‌توان از این ماده غذایی در تهیه برنج، سوپ یا سایر غذاهای روزانه استفاده کرد؛ مخلوط کردن روغن حیوانی (روغن زرد) با کره‌های گیاهی برنج شما را بسیار عطر دار و طعم دار خواهد نمود. همچنین، زنان حامله می‌توانند از کره حیوانی برای تهیه دسرها و غذا‌هایی که بیشتر با شیر تهیه می‌شود، نیز استفاده کنند.

سه نکته برای داشتن رژیم غذایی بارداری سالم خواندن این مطلب به شما توصیه میشود

اهمیت روغن حیوانی در رژیم غذایی آئورودا، در بارداری چیست؟

کره حیوانی نقش برجسته‌ای در برنامه غذایی آئورودا دارد؛ روغن حیوانی (روغن زرد) به عنوان یک عامل درمانی برای همه افراد در سنین مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بدانید که در روش آئورودا، گوشت گاو خالص را با افزودن شیر به آن، آب‌پز نموده و همراه با زعفران (1 تا 2 قطره)، عسل (3 تا 4 قطره) و کمی زردچوبه برای مصرف زنان در دوران بارداری تجویز می‌کنند. اعتقاد بر این است که استفاده از این غذا باعث تقویت سیستم ایمنی مادر باردار شده و سلامت مغز کودک و ارتقاء سیستم ایمنی بدن او را به دنبال خواهد داشت.

در نهایت به خاطر بسپارید تا زمانی که شما بخواهید در دوران بارداری خود، در محدوده وزنی سالم قرار بگیرید، باید یک رژیم غذایی سالم که حاوی میوه‌های تازه و سبزیجات برگ سبز می‌باشد، را دنبال کنید. اضافه کردن روغن حیوانی (روغن زرد) به رژیم غذایی شما در این دوران حساس ضرورتی ندارد، ولی اگر بخواهید از مزایای این ماده غذایی برای حفظ سلامتی خود در دوران بارداری بهره ببرید، بدانید که مصرف این ماده غذایی باید در اندازه متعادل بوده و به روش صحیحی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، جایگزین نمودن کره حیوانی به‌جای روغن‌های گیاهی موجود در بازار برای انجام پخت و پز در دوران بارداری، می‌تواند یک گزینه سالم محسوب شود؛ البته اگر کره حیوانی به روش خانگی تهیه شده باشد. با این حال، اگر در صورت مصرف کره حیوانی با مشکلات و عوارض ناشی از آن روبرو شدید، حتماً در اسرع وقت به دنبال توصیه‌های پزشکی باشید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ببخشید من الان دوماه هست که باردارم بعد روغن حیوانی روغن گوسفند اشکال ندارد بخورم بعد سزارین هم شدم چون گفتن سقط یا زایمان زود رس میاره لطفا جواب بدین ممنون

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/