7 علت سوء تغذیه در بارداری

1087676636-H

آیا شما هم به عنوان یک زن جوان، اولین دوران بارداری خود را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌کنید؟ آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌دانید که برخی از زنان در دوران بارداری و در دوران شیردهی خود به مشکل سوءتغذیه مبتلا می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؟ خوب، اگر در این مورد دچار اضطراب هستید، برای پایان دادن به همه نگرانی‌‌‌‌‌‌‌‌های خود مقاله زیر را با دقت بخوانید. به یاد داشته باشید که مبتلا شدن زنان به مشکل سوءتغذیه در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عواقب جدی برای سلامتی خود مادر و جنین داخل رحم او ایجاد کرده و روند رشد جنین را به تأخیر بیندازد. با این حال، لازم است بدانید که مصرف انواع مواد غذایی در اندازه متعادل در 9 ماه دوران حاملگی می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک دوره بارداری سالم و تولد یک نوزاد قوی را برای همه زنان تضمین کند. برای این که به عنوان یک زن حامله در معرض خطر ابتلا به مشکل سوءتغذیه قرار نگیرید، باید علل بروز این مشکل را دریابید. برای این منظور، لازم است ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

برای اطلاع از اینکه علت بروز مشکل سوء هاضمه در بارداری چیست؟ این مطلب را بخوانید

مشکل سوءتغذیه در بارداری چیست؟

 سوء تغذیه، یک وضعیت جدی است؛ زمانی که مادر بارداری نتواند از رژیم غذایی حاوی مواد مغذی، به اندازه کافی استفاده نماید، نیازهای بدن او و جنین برآورده نخواهد شد. این مشکل می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث آسیب رسیدن به تمام ارگان‌‌‌‌‌‌‌‌های حیاتی بدن خود مادر و جنین درون رحم او شده و بر عملکرد کلی بدن آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها تأثیر بگذارد.

علل بروز سوءتغذیه در بارداری چیست؟

 احتمال بروز سوءتغذیه در دوران بارداری زنان ممکن است عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که مهم‌‌‌‌‌‌‌‌ترین این عوامل به شرح زیر می‌‌‌‌‌‌‌‌باشند:

1-عدم استفاده زن حامله از یک رژیم غذایی مغذی و حضور مادر باردار در خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌ کم-درآمد.

2-مواجه شدن مادر باردار با مشکلات دندان و دهان که بسیار دردناک بوده و ممکن است بر توانایی این افراد در مصرف مواد غذایی مختلف تأثیر بگذارد.

3-استفاده از رژیم‌‌‌‌‌‌‌‌های غذایی ناسالم در 9 ماه دوران باردار، به دلیل داشتن دانش کم.

4-از دست دادن اشتها به علت وجود برخی شرایط بهداشتی مانند مبتلا شدن زن حامله به عفونت‌‌‌‌‌‌‌‌های مزمن و بیماری افسردگی

5-استفاده از داروهای خاص که در برخی موارد ممکن است باعث کاهش روند جذب مواد مغذی در بدن بیمار شود.

6-مبتلا شدن مادر باردار به بیماری اسهال، حالت تهوع و استفراغ شدید نیز در برخی موارد ممکن است مشکل سوءتغذیه را به دنبال داشته باشد.

7-مصرف نادرست مواد مغذی و دریافت کالری بیش از حد که باعث کاهش تقاضای بدن زنان باردار به مواد غذایی سالم می‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

برای اطلاع از  سه نکته برای داشتن رژیم غذایی بارداری سالم این مطلب را بخوانید

خطرات بهداشتی ناشی از سوءتغذیه در بارداری:

زناني كه در دوران بارداری خود دچار مشکل سوء ‌‌‌‌‌‌‌‌تغذيه مي‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، ممكن است برای مقابله با این حالت وعده‌‌‌‌‌‌‌‌های تغذيه‌‌‌‌‌‌‌‌اي خود را افزایش ندهند. این فرایند در طولانی مدت می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به کاهش وزن بدن مادر در دوران بارداری شده و خطر مرگ جنین درون رحم او را به شدت افزایش دهد. کمبود مواد مغذی در بدن زنان باردار منجر به بروز عوارضی خواهد شد که مهم‌‌‌‌‌‌‌‌ترین آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها عبارتند از:

  • کمبود روی و منیزیم در بدن زنان حامله می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث بروز بیماری پره‌‌‌‌‌‌‌‌اکلامپسی و انجام زایمان زودرس شود.
  • کمبود آهن و ویتامین B12 در بدن زنان حامله، بروز مشکل کم‌‌‌‌‌‌‌‌خونی را به دنبال خواهد داشت.
  • همچنین، مصرف نامناسب ویتامین B12 در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز مسائل عصبی در بدن زنان شود.
  • کمبود ویتامین K نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز خونریزی بیش از حد در بدن زنان در هنگام زایمان شده و مشکلات جبران‌‌‌‌‌‌‌‌ناپذیری را در بدن این مادران ایجاد نماید.
  • علاوه بر این موارد، لازم است بدانید که مصرف نادرست ید در دوران بارداری منجر به سقط جنین یا تولد نوزاد ناقص خواهد شد.

پس، به خاطر داشته باشید که اثرات بروز مشکل سوءتغذیه در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عوارض منفی متعددی را در بدن خود شما و جنین درون رحم شما به دنبال داشته باشد. ما تعدادی از عوارض دیگر بروز سوءتغذیه که بر روی سلامت مادران باردار و جنین درون رحم این افراد تأثیرگذار هستند، برای شما عنوان شده است که به شرح زیر می‌‌‌‌‌‌‌‌باشند:

  • مشکل سوءتغذیه زنان در دوران حاملگی می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند قدرت سیستم ایمنی بدن این افراد را کاهش داده و منجر به بروز عفونت در بدن آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها شود.
  • همچنین، کم‌‌‌‌‌‌‌‌خونی و ضعف کلی بدن زنان باردار از عوارض دیگر ناشی از بروز مشکل سوءتغذیه در بدن زنان حامله می‌‌‌‌‌‌‌‌باشد که می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری بدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • طبق نتایج مطالعات انجام شده در سال‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر، سوءتغذیه مادر در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در ماه‌‌‌‌‌‌‌‌های اولیه، رشد جنین درون رحم او را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین، خطر ابتلا به مشکل چاقی، ابتلا به بیماری دیابت و سایر عوارض متابولیکی بدن مانند بیماری کبدی نیز در چنین نوزادانی، بعد از تولد بیشتر مشاهده می‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

کمبود میکروارگانیسم در بدن زنان باردار ممکن است بر روند رشد جنین درون رحم این افراد تأثیر منفی داشته باشد که مهم‌‌‌‌‌‌‌‌ترین این اثرات عبارتند از:

  • کمبود ید در بدن مادر حامله می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بروز اختلالات مادرزادی، کرتینیزم عصبی، مشکلات روانی، دیپلوژی اسپاستیک و کرتینیزمیک کبدی را در جنین داخل رحم این افراد به دنبال داشته باشد. همچنین، خطر مرگ و میر در بین این نوزادان، بعد از تولد بسیار بالا است.
  • سطح پایین روی نیز در بدن مادر حامله باعث کاهش میزان رشد جنین درون رحم او شده و او را به ناهنجاری‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی مبتلا می‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • کمبود ویتامین D نیز در دوران بارداری زنان می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث بروز اختلال در استحکام و رشد استخوان‌‌‌‌‌‌‌‌های جنین درون رحم این افراد شود.
  • کمبود فولات در بدن مادران باردار نیز ضایعات لوله عصبی را در جنین درون رحم این افراد به دنبال خواهد داشت.
  • کمبود کلسیم نیز منجر به فقدان رشد اسکلتی جنین درون رحم زنان باردار خواهد شد.
  • همچنین، پایین بودن سطح پایین آهن در بدن مادر باردار سبب تضعیف روند رشد جنین شده و باعث تولد نوزادی نارس خواهد شد.

لازم است بدانید که استفاده از یک رژیم غذایی نامتعادل در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به سلامت جنین درون رحم مادران لطمه بزند که مهم‌‌‌‌‌‌‌‌ترین این آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌ها عبارتند از:

  • اگر زن حامله نتواند از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی در 9 ماه دوران بارداری خود استفاده کند، باعث تولد زودرس نوزاد او خواهد شد.
  • علاوه بر این مورد، در چنین شرایطی خطر مرگ و میر پریناتالی جنین نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.
  • همچنین، این روند می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز عوارض عصبی، مشکلات تنفسی، مشکلات ‌‌‌‌‌‌‌‌روده‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اختلال در گردش خون جنین درون رحم مادران باردار شده و در نهایت، تولد نوزادی با نقایص مختلف و آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌های مغزی را به دنبال داشته باشد.

یادتان باشد که اگر کمبود تغذیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای مادر باردار در دراز مدت ادامه یابد، می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند جنین درون رحم او را در معرض ابتلا به مشکلات عدیده‌‌‌‌‌‌‌‌ بهداشتی قرار دهد که مهم‌‌‌‌‌‌‌‌ترین این موارد به شرح زیر می‌‌‌‌‌‌‌‌باشند:

  • بروز اختلال در عملکرد کلیه‌‌‌‌‌‌‌‌های نوزادان.
  • همچنین، ممکن است چنین نوزادانی با مسائل قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، آترواسکلروز، سکته مغزی و بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف قلبی مواجه شوند.
  • مبتلا شدن نوزاد به مشکل پوکی استخوان.
  • مبتلا نوزاد به بیماری سرطان پستان
  • ایجاد اختلال در عملکرد اندام‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مانند تخمدان‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مغز، قلب، کبد و روده کوچک جنین

در نهایت، فراموش نکنید که مبتلا شدن مادران حامله به مشکل سوءتغذیه می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر روند رشد ذهنی جنین درون رحم این افراد اثر گذاشته و عملکرد کودک در مدرسه را دچار اختلال کند.

برای انتخاب تغذیه مناسب دوران بارداری این مطلب را بخوانید

روش‌‌‌‌‌‌‌‌های جلوگیری از ابتلا به سوء تغذیه در بارداری:

 به خاطر بسپارید که استفاده از یک رژیم غذایی متعادل در 9 ماه دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به داشتن یک دوره حاملگی سالم کمک کند. این برنامه غذایی باید شامل انواع ویتامین‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مواد معدنی و فیبر باشد که فقط با مصرف زیاد انواع میوه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سبزیجات امکان‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر است. البته مصرف پروتئین‌‌‌‌‌‌‌‌های سالم مانند ماهی، تخم‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ، لوبیا و مرغ در رژیم غذایی زنان باردار امری ضروری است؛ این افراد باید در کنار مواد غذایی ذکر شده، از انواع غذاهای نشاسته‌‌‌‌‌‌‌‌دار مانند ذرت، ماکارونی، رشته فرنگی، نان و سیب‌‌‌‌‌‌‌‌زمینی نیز به منظور افزایش نیاز بدن به کربوهیدرات‌‌‌‌‌‌‌‌ها در این دوران حساس استفاده کنند. علاوه بر این موارد، به عنوان یک زن حامله در هنگام مراجعه ماهانه به پزشک متخصص زنان و زایمان از او بخواهید انواع مکمل‌‌‌‌‌‌‌‌های امن و لازم را برای سلامتی شما و جنین داخل رحم شما تجویز نماید.

در نهایت، یادتان باشد که در حالت کلی، مبتلا شدن مادران حامله به مشکل سوءتغذیه ناشی از مصرف نادرست غذاها بوده و به سادگی، با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ایجاد تغییر در شیوه زندگی خود، می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از جنین درون رحم خود در برابر مشکل سوءتغذیه و عوارض مختلف ناشی از آن محافظت نمود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/