فواید مصرف موز در بارداری

232801840-H

نتایج تحقیقات اخیر محققان نشان می دهد که اگر خانم بارداری، میوه موز را به صورت تازه مصرف کند، برای سلامت بدن خود او و جنین (4/95٪) مفید خواهد بود. بعد از میوه موز، پرتقال (88.8٪)، سیب (88.3٪) و دیگر میوه ها (3/40٪) برای بدن زنان حامله مفید هستند. میوه موز حاوی پتاسیم، کلسیم و مواد مغذی بوده و مزایای بسیاری برای سلامت مادر باردار و جنین درون رحم او دارد. در ادامه این مقاله، در مورد مصرف میوه موز در 9 ماه دوران بارداری سخن گفته و به سؤال‌های متداول شما در مورد این میوه پاسخ خواهیم داد.

برای اطلاع از اینکه در دوران بارداری باید چه میوه هایی بخورم؟این مطلب را بخوانید

آیا زنان می توانند موز را در بارداری مصرف کنند؟

 بله، موز حاوی مواد مغذی ضروری برای بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد است؛ تا زمانی که این میوه در مقادیر متوسط مصرف شود، می تواند مادران حامله را سالم و قوی نگه دارد. این میوه یک منبع عالی از کربوهیدرات ها، ویتامین های C و B، فیبر غذایی، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی حیاتی برای بدن مادر باردار بوده و برای رشد سالم جنین در 9 ماه دوران بارداری مهم است.

مزایای مصرف موز در بارداری:

 زنان حامله به دلایل مختلفی باید میوه موز را در برنامه غذایی خود قرار دهند. این دلایل به شرح زیر می باشند:

1-جلوگیری از بروز نقایص در نوزادان، در هنگام زایمان:

به یاد داشته باشید که با آغاز روند بارداری، وجود اسید فولیک در بدن مادر برای بهبود روند رشد مغز و نخاع جنین ضروری است. در نتیجه، می توان ادعا کرد که کمبود این ماده در دوران بارداری، خطر ابتلا به اختلالات مادرزادی و همچنین انجام زایمان زودرس را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. به دلیل این که میوه موز منبع خوبی از اسید فولیک است، از بروز مشکلات ذکر شده در بدن زنان باردار جلوگیری خواهد کرد.

2-درمان مشکل کم خونی در بارداری، با مصرف موز:

 در 9 ماه دوران بارداری، نیاز بدن مادر حامله به خون اضافی جهت حمایت از روند رشد جنین افزایش می یابد. مشکل کم خونی یکی از مسائل پیش از تولد در اکثر زنان باردار می باشد. با مصرف میوه موز، سطح آهن بدن زنان باردار افزایش یافته؛ این افراد به راحتی می توانند با مشکل کم خونی دوران بارداری مبارزه کنند.

برای اطلاع از اینکه چگونه از حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری راحت شوم؟ این مطلب را بخوانید

3-درمان ویار صبحگاهی در بارداری با مصرف موز:

 بروز ویار صبحگاهی یا احساس تهوع در سه ماهه اول بارداری زنان امری بسیار رایج است. از آنجایی که میوه موز غنی از ویتامین B6 است، می تواند این علامت بارداری را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد؛ به ویژه هنگامی که مصرف آن با دوزیلامین همراه باشد که نوعی آنتی هیستامین به شمار می رود. در برخی موارد، مصرف این دو ماده غذایی می تواند حالت تهوع و استفراغ زنان حامله را به صفر برساند.

4-بهبود روند هضم مواد غذایی در بارداری:

 فیبر رژیمی موجود در میوه موز، سرعت هضم مواد غذایی را در بدن زنان باردار افزایش داده و از بروز مشکل یبوست و تجمع سموم در بدن این مادران جلوگیری می کند. بنابراین، می توان ادعا کرد که مصرف یک موز پس از هر وعده غذایی، برای حرکت منظم روده های زنان در 9 ماه دوران بارداری بسیار مفید می باشد.

5-افزایش سیستم ایمنی در بارداری و جنین با مصرف موز:

 میوه موز غنی از ویتامین C می باشد که نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی است. بنابراین، یادتان باشد که مصرف آن در 9 ماه دوران بارداری می تواند سطح ایمنی بدن زنان را افزایش داده و خطر ابتلا به انواع عفونت ها را از بین ببرد.

6-مصرف موز در بارداری انرژی تولید می کند:

 لازم است بدانید که میوه موز منبع فوق العاده ای از انرژی بوده و بلافاصله بعد از مصرف، این میزان انرژی را به بدن فرد مصرف کننده انتقال می دهد. همچنین، حضور گلوکز، فروکتوز و ساکارز در این میوه نقش مهمی در تأمین انرژی بدن زنان باردار، در هر رده سنی ایفا می کند.

7-موز، از بین برنده گرسنگی در بارداری:

به دلیل این که میوه موز دارای نوعی کربوهیدرات خاص است، مصرف آن باعث پر شدن معده انسان می شود. به همین دلیل، شما با مصرف یک موز احساس مصرف یک وعده غذایی کامل را تجربه خواهید نمود. بنابراین، این میوه به عنوان بهترین ماده غذایی در هنگام احساس گرسنگی شدید محسوب شده و انرژی لازم را به بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد ارائه می دهد.

8-حفظ فشار خون در بارداری با مصرف موز:

جالب است بدانید که پتاسیم موجود در میوه موز برای کنترل نوسانات فشار خون زنان در دوران بارداری ضروری است. در واقع، از آنجایی که این میوه منبع عالی از پتاسیم است، به مدیریت فشار خون مادران باردار کمک شایانی می کند.

9-موز، از بین برنده استرس در بارداری:  

بروز احساسات تنش و اضطراب در دوران بارداری زنان امری کاملاً طبیعی است. جالب است بدانید که مصرف میوه موز به شدت باعث کاهش استرس و اضطراب بدن این افراد شده و آرامش را به آن ها هدیه می کند.

ارزش تغذیه ای میوه موز:

 طبق نتایج تحقیقات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی جهانی، 100 گرم موز خام حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی است. مهم ترین این مواد به شرح زیر می باشد:

  • کالری 89 کیلو کالری
  • آب 74.91 گرم
  • کربوهیدرات 22.84 گرم
  • شکر 12.23 گرم
  • پروتئین 1.09 گرم
  • فیبر 2.6 گرم
  • چربی 0.33 گرم

همچنین، این میوه حاوی ویتامین هایی مانند تیامین (ویتامین B1) 0.031 میلی گرم، ریبوفلاوین (ویتامین B2) 0.073 میلی گرم، نیاسین (ویتامین B3) 0.665 میلی گرم، پیریدوکسین (ویتامین B6) 0.367 میلی گرم، اسید فولیک (ویتامین B9) 20 میکروگرم، اسید اسکوربیک (ویتامین C) 8.7 میلی گرم، رتینول (ویتامین A) 64 IU، آلفا توکوفرول (ویتامین E) 0.10 میلی گرم و ویتامین K، 0.5mcg است. الکترولیت های موجود در میوه موز نیز به شرح زیر می باشند:

  • پتاسیم 358 میلی گرم
  • سدیم 1 میلی گرم
  • کلسیم 5 میلی گرم
  • آهن 0.26 میلی گرم
  • فسفر 22 میلی گرم
  • منیزیم 27 میلی گرم
  • روی 0.15 میلی گرم

علاوه بر این موارد، این میوه اعجاب انگیز حاوی اسیدهای چرب اشباع شده 0.112 گرم، مجموع اسیدهای چرب غیر اشباع شده 0.032 گرم و اسیدهای چرب اشباع نشده در حد 0.073 گرم است.

اگر چه میوه موز دارای مزایا و مواد مغذی فراوانی برای بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد می باشد، اما به عنوان یک زن باردار باید توجه داشته باشید که این میوه باید در مقادیر متعادل مصرف شود تا مشکلی برای شما ایجاد نکند.

 در بارداری چه تعداد موز می توانم بخورم؟

شما به عنوان یک زن حامله می توانید در طول روز یک تا دو عدد موز متوسط ​​را مصرف کنید. مصرف این اندازه از میوه موز به شما کمک خواهد کرد تا بیشتر نیازهای تغذیه ای بدن خود و جنین را برآورده کنید؛ اما قبل از برنامه ریزی برای قرار دادن میوه موز در رژیم روزمره خود برای 9 ماه دوران بارداری، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

آیا مصرف موز در بارداری اثرات منفی دارد؟

با همه این توصیفات، جالب است بدانید که استثنائات خاصی در مورد مصرف میوه موز در دوران بارداری زنان وجود دارد که همه مادران جوان باید از آن ها آگاه باشند. این نکات عبارتند از:

  • اگر شما به عنوان یک زن حامله مبتلا به دیابت بارداری هستید، باید در مصرف میوه موز دقت کنید، زیرا مصرف این میوه می تواند میزان قند خون بدن شما را افزایش دهد.
  • بدن برخی از افراد با بروز واکنش حساسیت نسبت به ماده لاتکس موجود در میوه موز به نام "کیتیناز"، آلرژی نشان می دهد. این افراد باید در مصرف میوه موز حد اعتدال را نگه دارند و قبل از اینکه موز را در رژیم غذایی خود قرار دهند، با رعایت اقدامات احتیاطی خاصی از بروز این عارضه در بدن خود پیشگیری کنند.

مصرف چه نوع موزهایی در بارداری مناسب است؟

 به عنوان یک زن باردار میوه های ارگانیک را برای مصرف خود در دوران حاملگی در نظر بگیرید، زیرا اکثر موزهایی که در حال حاضر در دسترس همگان هستند، با استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی پرورش داده شده اند که مصرف آن ها ممکن است برای سلامت مادر باردار و نوزاد درون رحم این افراد مضر باشد. علاوه بر این مورد، زنان حامله باید میوه موز را به صورت تازه و پاک مصرف کنند و از مصرف آن هایی که برای ساعاتی در محیط بیرون و زیر آفتاب مانده اند، اجتناب کنند. لازم است بدانید که مگس ها میل زیادی به نشستن بر روی چنین میوه هایی دارند. همچنین، بهتر است زنان حامله از خوردن موزهایی که بیش از حد رسیده و نرم هستند، خودداری کنند.

انواع روش برای مصرف موز در بارداری:

 زنان حامله می تواند موز را به عنوان یک میوه مصرف نموده یا زمانی که احساس گرسنگی شدید می کنند، به عنوان یک میان وعده، از این ماده غذایی استفاده کنند. البته این افراد می توانند با استفاده از روش های مختلف دیگر نیز میوه موز را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. این روش ها عبارتند از:

1-شیر موز:

مخلوط کردن یک موز رسیده با شیر کم چرب، شکر قهوه ای یا عسل به منظور ایجاد شیرینی طبیعی، باعث به وجود آمدن یک نوشیدنی سالم و مغذی برای دوران بارداری زنان خواهد شد.

2-کیک موز:

 زنان حامله می توانند با مخلوط کردن آرد برنج، میوه موز و کمی شیر و عسل، یک کیک اسفنجی عالی و لذیذ تهیه کنند. لازم است بدانید که مدت پخت چنین کیک هایی 15 دقیقه به بوده و روش تهیه آن بسیار آسان است.

3-پنکیک موز:

 ترکیب موز، آرد گندم و عسل برای تهیه پنکیک کافی است. البته شما می توانید این پنکیک را با قرار دادن میوه هایی مانند توت یا انواع مرباها هم مصرف کنید.

4-بلغور جو دوسر:

 یادتان باشد که اضافه کردن موز و برشی از نان به مخلوط جو دوسر و ماست برای ساخت یک غذای غلات دار جهت مصرف در وعده صبحانه زنان باردار، ایده بسیار سالمی است.

5-کلوچه های موزی:

 مخلوطی از میوه موز و آرد، به همراه مقداری شیر برای تهیه خمیر کیک و کلوچه کافی است؛ این نوع شیرینی در مدت بسیار کمی پخته می شود.

6-بستنی موزی:

زنان حامله می توانند موزهای یخ زده را با کمی بستنی کم چرب مخلوط نموده و برای لذت بردن از یک روز گرم تابستان، از آن استفاده کنند.

علاوه بر نکات ذکر شده، شما به عنوان یک زن حامله می توانید میوه موز را در انواع ساندویچ ها، سالاد میوه و دیگر آب میوه های تازه ریخته و از مزایای آن در 9 ماه دوران بارداری خود بهره مند شوید.

برای اطلاع از اینکه چه مواد غذایی در دوران بارداری مفیدتر است؟ این مطلب را بخوانید

آیا مصرف موز قرمز در بارداری ایمن است؟

 بله، مصرف میوه موز قرمز برای مصرف زنان در دوران بارداری ایمن است، زیرا تمام مواد مغذی موجود در آن مشابه موزهای زرد بوده و ارزش تغذیه ای یکسانی با آن دارد؛ هر دو دارای کاروتن، ویتامین C و فیبر فراوانی هستند.

حقایق ذکر شده در مورد میوه موز سبب قانع شدن تمام زنان حامله شده و آن ها را برای قرار دادن میوه موز در رژیم روزمره خود در 9 ماه دوران بارداری تشویق می کند. اما هنگامی که از مصرف میوه های تازه خسته شدید، حتماً آن را در کنار سس سویا، نوشیدنی های کافئین دار یا کیک امتحان کنید. سعی کنید به عنوان یک زن حامله از گزینه های مختلف برای اضافه کردن میوه های مغذی به برنامه غذایی روزانه خود استفاده نموده و از خوردن آن ها لذت ببرید، زیرا هر کدام از میوه ها مزایای مخصوص به خود را دارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/