فواید مصرف اسفناج در بارداری

why-spinach-is-good-during-pregnancy

آیا شما هم به عنوان یک مادر باردار به دنبال سبزی‌های سالم هستید تا در رژیم غذایی این دوران حساس خود قرار دهید؟ چرا اسفناج را در برنامه غذایی دوران بارداری خود قرار نمی‌دهید؟ با این‌که اسفناج، یکی از سبزی‌های ارزان‌قیمت است، اما اگر به دنبال یک "ماده غذایی فوق‌العاده" برای تغذیه سالم بدن خود و بهبود روند رشد جنین در 9 ماه دوران بارداری هستید، اسفناج، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. چه مواد مغذی باعث شگفت‌انگیز شدن این ماده غذایی برگ سبز می‌شود؟ آیا قرار دادن اسفناج در برنامه غذایی مادران باردار، ایده ایمنی است؟ اگر شما هم به عنوان یک مادر جوان به دنبال پاسخ سؤالات بالا هستید، ادامه این مقاله را با دقت بخوانید.

اگر در بارداری غذاهای دریایی زیاد میخورید این مطلب آیا خوردن غذاهای دریایی در بارداری خطرناک است؟ را بخوانید

چرا باید اسفناج را در برنامه غذایی مادران باردار قرار داد؟

 بهتر است شما هم  ، مانند ملوان زبل، اسفناج را در برنامه غذایی 9 ماه دوران باردار خود قرار دهید تا از مزایای بهداشتی – سلامتی این ماده شگفت‌انگیز بهره‌مند گردید. برخی از مزایای شگفت‌انگیز مصرف اسفناج در دوران بارداری زنان عبارتند از:

1- قرار دادن اسفناج در برنامه غذایی بارداری:

در ابتدا به یاد داشته باشید که اسفناج غنی از فولات یا اسید فولیک است. بدن همه زنان نیز در 9 ماه دوران بارداری به اسید فولیک نیاز دارید تا جنین درون رحم خود را از نقص‌های مادرزادی مانند شکاف لب، شکاف شکم و اسپینا بیفیدا محافظت کند.

2- خوردن اسفناج در بارداری، احتمال تولد زودرس جنین راکاهش می‌دهد:

لازم است بدانید که اگر مقدار کافی از ماده مغذی اسید فولیک در برنامه غذایی مادران باردار قرار نگیرد، احتمال سقط جنین در بدن این مادران افزایش خواهد یافت. با توجه به محتوای فولات، مصرف اسفناج در 9 ماه دوران بارداری زنان می‌تواند از بروز زایمان زودرس در بدن این افراد جلوگیری کند.

3- خوردن اسفناج در بارداری، از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند:

بسیاری از زنان در دوران بارداری خود از مشکل کم‌خونی رنج می‌برند. در واقع، بدن مادران، با آغاز دوران بارداری به آهن اضافی، جهت کمک به روند رشد جنین درون رحم خود نیاز دارد. اگر شما، به عنوان یک مادر حامله، اسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می‌توانید یک منبع سالم برای تأمین آهن و فولیک اسید موردنیاز بدن خود و جنین را داشته باشید. همچنین، قرار دادن اسفناج در رژیم غذایی زنان باردار می‌تواند از بروز کم‌خونی در بدن این افراد جلوگیری کند؛ در صورت مبتلا شدن مادر باردار به کم‌خونی نیز، اسفناج یک روش درمانی تأثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این موارد، اسید فولیک موجود در اسفناج می‌تواند از وزن کم نوزادان در هنگام تولد جلوگیری کند.

4- خوردن اسفناج در بارداری، از کمبود فولات محافظت می‌کند:

با آغاز روند بارداری، کمبود اسید فولیک در بدن زنان می‌تواند باعث ایجاد گینوییت، از دست دادن اشتها، اسهال، تحریک‌پذیری، فراموشی و عدم آرامش روانی این افراد شود. جالب است بدانید که شما، به عنوان یک خانم حامله، می‌توانید تمام این مسائل را با افزودن مقداری اسفناج به رژیم غذایی دوران بارداری خود از بین ببرید.

5- خوردن اسفناج در بارداری، روند رشد ریه‌های جنین را بهبود می‌بخشد:

اسفناج حاوی بتاکاروتن است. بتاکاروتن، در بدن مادران باردار به ویتامین A تبدیل شده و به بهبود روند رشد ریه‌های جنین درون رحم این افراد کمک شایانی می‌کند. همچنین، ویتامین A موجود در اسفناج به افزایش وزن بدن جنین کمک کرده و متابولیسم بدن مادران باردار و فرزند آن‌ها را تنظیم می‌کند.

6- خوردن اسفناج در بارداری، از بروز هموروئید و یبوست جلوگیری می‌کند:

آیا شما هم به عنوان یک خانم باردار از یبوست رنج می‌برید؟ نگران نباشید! شما تنها نیستید، یبوست نیز همانند هموروئید، در میان همه زنان باردار رایج است. با این حال، جالب است بدانید که هر دوی این مشکلات زننده را می‌توان با افزودن مقداری اسفناج به رژیم غذایی خود، به سادگی درمان نمود؛ محتوای فیبر اسفناج باعث تسریع حرکت روده مادران باردار شده و مشکل یبوست و هموروئید را در بدن این افراد از بین می‌برد.

اگر به کودک خود اسفناج نمیدهید این مطلب 5 تاثیر شگفت انگیز مصرف اسفناج در کودکان را بخوانید

7-خوردن اسفناج در بارداری، دردهای عضلانی این افراد را تسکین می‌دهد:

با آغاز روند بارداری، ممکن است بدن شما به شدت درد کند. افزایش وزن مادر، رشد جنین و ترشح هورمون‌های نوسانی می‌تواند بر روی استخوان‌ها و عضلات مادران باردار تأثیر گذاشته و موجب درد و تورم آن‌ها شود. این، در حالی است که اسفناج حاوی گلی‌کولپید، یک عامل ضد التهابی قوی، بوده و می‌تواند شما را از دردها و تورم دوران بارداری رها کند.

8- خوردن اسفناج در بارداری، میزان فشار خون را مدیریت میکند:

اگر باردار هستید، شما باید میزان فشار خون خود را مدیریت کنید؛ فشار خون بالا در 9 ماه دوران بارداری زنان می‌تواند زندگی خود این مادران و جنین درون رحم این افراد را تحت تأثیر قرار دهد. جالب است بدانید که اسفناج حاوی نیترات است که می‌تواند فشار خون زنان باردار را تا اتمام این دوران حساس مدیریت کند.

9- خوردن اسفناج، سیستم ایمنی خود مادر و جنین را تقویت می‌کند:

آیا شما هم  ، در دوران بارداری خود از سرماخوردگی‌های مکرر و سایر بیماری‌های رایج رنج می‌برید؟ شما می‌توانید سیستم ایمنی ضعیف بدن خود و جنین را تقویت کنید! اسفناج حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی به شمار می‌رود؛ ویتامین C موجود در این ماده غذایی شگفت‌انگیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و از بروز بیماری‌های شایع در بدن خود شما و جنین پیشگیری کند.

10- اسفناج، حاوی مقادیر بالایی از کلسیم است:

بدن مادران باردار فشار زیادی را بر استخوان‌های آن‌ها وارد می‌کند. اسفناج حاوی مقادیر بالایی از کلسیم است که می‌تواند تمام مواد مغذی موردنیاز استخوان‌های مادران باردار را تأمین کند.

آیا شگفت‌انگیز نیست که سبزی مانند اسفناج معمولی بتواند همه نیازهای بدن مادران باردار و جنین درون رحم این مادران را تأمین کند؟ با همه این توصیفات، همان‌طور که می‌گویند: "همه سکه‌ها دو رو دارند". اسفناج نیز در کنار مزایای بهداشتی – سلامتی که به بدن مادران باردار عرضه می‌کند، دارای عوارض جانبی نیز می‌باشد.

اگر در بارداری ماکارونی نمیخورید این مطلب فواید شگفت انگیز مصرف ماکارونی در بارداری را بخوانید

عوارض جانبی مصرف اسفناج در بارداری:

آیا شما هم تعجب می‌کنید که چگونه اسفناج می‌تواند روند بارداری زنان را تحت تأثیر قرار دهد؟ بگذارید به شما بگوییم:

1- خوردن اسفناج باعث بروز سنگ کلیه در بارداری می‌شود:

آیا شما هم از مشکل سنگ کلیه رنج می‌برید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت است، پس با آغاز روند حاملگی در بدن خود، شما باید از مصرف اسفناج اجتناب کنید. اسفناج حاوی مقدار زیادی اگزالات است که می‌تواند باعث بروز سنگ کلیه در بدن شما شود. هیچ مادر بارداری تمایل ندارد که در این دوران حساس، با درد سنگ کلیه نیز دست و پنجه نرم کند.

2- خوردن اسفناج منجر به بروز مسائل گوارشی در بارداری می شود:

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، اسفناج دارای مقدار زیادی فیبر است؛ با این که فیبر موجود در اسفناج می‌تواند به از بین رفتن مشکل یبوست در بدن مادران باردار کمک کند، اما ممکن است منجر به بروز برخی مسائل گوارشی ناخوشایند نیز در بدن این افراد شود. اگر شما هم به عنوان یک خانم حامله اسفناج را بیش از حد در برنامه غذایی خود قرار دهید، می‌توانید باعث بروز گاز معده، اسهال و درد شکم در بدن خود شوید.

3- اسفناج، حاوی سالیسیلات است:

اگر می‌خواهید روند زایمان طبیعی شما آسان باشد، از خوردن اسفناج در 9 ماه دوران بارداری خود اجتناب کنید. اسفناج حاوی سالیسیلات است که می تواند باعث طولانی شدن دوران بارداری و روند زایمان طبیعی در بدن زنان شود. همچنین، قرار دادن اسفناج در برنامه غذایی مادران باردار، میزان خونریزی بدن این افراد را در هنگام زایمان، به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

با همه این توصیفات، به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که اسفناج برای همه مادران باردار مناسب است و باید بخشی از رژیم غذایی این افراد باشد. این ماده مغذی نیز عوارض جانبی اندکی دارد، اما لازم نیست که در مورد آن‌ها نگران باشید؛ این عوارض جانبی، فقط زمانی در بدن مادران باردار به وجود می‌آیند که میزان مصرف اسفناج آن‌ها بیش از حد باشد؛ بنابراین، به دنبال یک رژیم غذایی متعادل برای 9 ماه دوران بارداری خود باشد؛ این روند، بهترین تصمیم برای حفظ سلامت بدن خود شما و بهبود روند رشد جنین داخل رحم شما خواهد بود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/