فواید مصرف روغن ماهی در بارداری

fish-oil-during-pregnancy

در ابتدا، به یاد داشته باشید که اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در بهبود روند رشد عصبی جنین، به ویژه بهبود روند رشد مغز و چشم او دارند. بر این اساس، مهم است که مواد غذایی غنی از امگا 3 در رژیم غذایی دوران بارداری زنان قرار داده شود. در میان مواد غذایی مختلف که مادران می‌توانند در 9 ماه دوران بارداری، در رژیم غذایی خود قرار دهند، روغن ماهی بیشترین غلظت این چربی ساختار یافته را دارد؛ اما آیا روغن ماهی گزینه مناسبی برای مادران باردار است؟ در ادامه این مقاله، اطلاعات دقیقی در مورد مزایا، خطرات و روش‌های استفاده از روغن ماهی در دوران بارداری زنان ارائه شده است.

اگر روغن ماهی مصرف نمیکنید این مطلب با روغن ماهی نوزادتان را بیمه کنید را بخوانید

آیا می‌توان از روغن ماهی در دوران بارداری استفاده کرد؟

پاسخ این سؤال، به نوع روغن ماهی مصرفی شما بستگی دارد. دو نوع روغن ماهی وجود دارد:

  • روغن ماهی گرفته شده از بدن (گوشت) ماهی که برای مصرف مادران، در 9 ماه دوران بارداری امن است.
  • روغن گرفته شده از کبد ماهی، یعنی روغن کبد ماهی که برای مصرف مادران، در 9 ماه دوران بارداری ایمن نیست، زیرا این نوع روغن ماهی حاوی سطح بالایی از رتینول (ویتامین A) است که باعث می‌شود جنین درون رحم مادر باردار در معرض خطر زایمان زودرس قرار گیرد.

بر اساس این توضیحات، اگر مادری از روغن بدن ماهی استفاده کند، می‌تواند از مزایای این ماده غذایی در 9 ماه دوران بارداری خود بهره ببرد.

مصرف بیش از حد روغن ماهی در دوران بارداری، احتمال لخته شدن خون در بدن مادر را افزایش می‌دهد، زیرا امگا 3 موجود در روغن ماهی باعث کاهش چسبندگی پلاکت‌ها به یکدیگر می‌شود.

مزایای مصرف روغن بدن ماهی در بارداری چیست؟

لازم است بدانید که روغن بدن ماهی، مزایای حاصل از دو نوع اسید چرب امگا 3 را ارائه می‌دهد: EPA (اسید اکوساپنتائوئیک) و DHA (اسید داکوساگزنئوئیک). مزایای مصرف روغن بدن ماهی در 9 ماه دوران بارداری زنان عبارتند از:

1- مصرف روغن ماهی در بارداری، مانع تولید پروستاگلاندین در بدن می‌شود:

 امگا 3 موجود در روغن بدن ماهی، روند تولید پروستاگلاندین‌ها را در بدن زنان باردار تنظیم می‌کند؛ در نتیجه، فشار خون، روند لخته شدن خون، التهاب و پاسخ‌های آلرژیک، عملکرد دستگاه گوارش و کلیه، روند تولید هورمون‌ها و اعصاب مادر حامله را کنترل می‌کند.

2- مصرف روغن ماهی در بارداری، از بروز اختلالات خلقی جلوگیری می‌کند:

 بر اساس نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان، اسید اکوساپنتائوئیک و اسید داکوساگزنئوئیک موجود در روغن بدن ماهی، خلق و خوی مادران را در 9 ماه دوران بارداری و روزهای سخت بعد از زایمان بهبود می‌بخشد.

3- مصرف روغن ماهی در بارداری، روند رشد جنین را بهبود می‌بخشد:

 نتایج مطالعات اخیر پزشکان متخصص زنان و زایمان نشان داده است که اگر رژیم غذایی مادر بارداری شامل مکمل‌های روغن بدن ماهی باشد، جنین درون رحم این افراد با رشد کامل دست‌ها، چشم‌ها و مغز به دنیا می‌آید.

4- مصرف امگا 3 بدن مادر و جنین را در برابر خطرات حمایت می‌کند:

 امگا 3 موجود در روغن بدن ماهی خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی، زایمان زودرس و کاهش وزن جنین را در 9 ماه دوران بارداری زنان کاهش می‌دهد.

5- مصرف روغن ماهی در بارداری، ایمنی بدن نوزادان را بهبود می‌بخشد:

جالب است بدانید که امگا 3 دارای خواص ضد التهابی قوی است که می‌تواند ایمنی جنین درون رحم مادران باردار را در برابر آلرژی، سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های محرک تقویت کند.

با همه این توصیفات، لازم است بدانید که مصرف روغن ماهی در 9 ماه دوران بارداری زنان ممکن است اثرات نامطلوبی در روند سلامت خود مادر و جنین درون رحم او داشته باشد.

عوارض جانبی مصرف روغن ماهی در بارداری چیست؟

در ادامه این مقاله، خطرات احتمالی مصرف روغن ماهی در 9 ماه دوران بارداری زنان ارائه شده است. مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد روغن ماهی در دوران بارداری، احتمال لخته شدن خون در بدن مادر را افزایش می‌دهد، زیرا امگا 3 موجود در روغن ماهی باعث کاهش چسبندگی پلاکت‌ها به یکدیگر می‌شود.
  • روغن ماهی که از ماهی‌های آب شیرین (که دارای سطوح جیوه‌ای بالاتری هستند) به دست می‌آید، می‌تواند به روند رشد جنین درون رحم مادران باردار آسیب برساند؛ روند رشد مغز و سیستم عصبی جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس به عنوان یک خانم باردار از خوردن روغن‌های کوسه، ماهی تیلفی، ماهی دزد دریایی و ماهی مرکب تا اتمام روند بارداری در بدن خود اجتناب کنید.
  • مکمل‌های روغن ماهی استخراج شده از کبد این آبزیان حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A هستند که می‌تواند برای سلامت جنین درون رحم شما مضر باشد و روند رشد او را دچار اختلال کند.

بر این اساس، به مادران باردار توصیه می‌شود تا روغن ماهی سالم را در اندازه مناسب مصرف کنند.

اگر در بارداری ماهی هالیبوت زیاد مصرف میکنید این مطلب آیا مصرف ماهی هاليبوت در بارداری ضرر دارد؟ را بخوانید

چه مقدار روغن ماهی باید در رژیم غذایی مادران باردار قرار گیرد؟

 دوز توصیه شده روزانه اسیدهای چرب امگا 3، برای مصرف مادران باردار، 650 میلی‌گرم است؛ شما می‌توانید در 9 ماه دوران بارداری خود تا سه گرم روغن ماهی در روز مصرف کنید. در ادامه این مقاله، ارزش تغذیه‌ای روغن ماهی با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مواد مغذی موجود در 100 گرم روغن ماهی به شرح زیر می‌باشند:

  • کالری 902 کیلوکالری
  • چربی 100 گرم
  • اسیدهای چرب اشباع شده 21.290 گرم
  • اسیدهای چرب غیر اشباع 56.564 گرم
  • اسیدهای چرب اشباع نشده (امگا 3) 15604 گرم
  • کلسترول 766 میلی‌گرم

برای بهره بردن از این مواد مغذی در دوران بارداری، ضروری است که انواع مناسب روغن ماهی در رژیم غذایی مادران حامله قرار گیرد.

چه نوع روغن ماهی برای مصرف مادران باردار امن است؟

 روغن ماهی که از ماهی‌های آب سرد مانند ماهی قزل‌آلا، ساردین، شاه ماهی، ماهی تن و آنچوی‌ها گرفته شده است، برای سلامت خود مادران باردار و جنین درون رحم این افراد امن است. همچنین، شما باید مکمل‌های روغن ماهی خود را از یک تولیدکننده قابل اعتماد بخرید تا جیوه و سایر سموم موجود در آن آنالیز شده باشد. تولیدکنندگان مشهور روغن ماهی بر اساس اسناد و مدارک معتبر، میزان خلوص روغن ماهی را به مشتریان خود اثبات می‌کنند.

با همه این توصیفات، در مورد مصرف روغن ماهی در 9 ماه دوران بارداری خود، محتاط باشید.

هشدارهایی در مورد مکمل‌های روغن ماهی یا قرص‌های آن، در بارداری:

اگر قصد دارید مکمل‌های روغن ماهی را در رژیم غذایی دوران بارداری خود قرار دهید، باید:

  • شاخص طبیعی بودن محصول (NPN) را از نوشته‌های روی بسته‌بندی این مکمل‌ها بررسی کنید. شاخص طبیعی بودن محصول نشان می‌دهد که مکمل، بعد از تولید، برای بررسی میزان سموم، آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین موجود، مورد آزمایش قرار گرفته است.
  • اگر نمی‌توانید از پاکیزگی روغن ماهی مطمئن شوید، مکمل را از رژیم غذایی دوران بارداری خود حذف کنید. بر اساس توصیه‌های پزشک خود، به سراغ مارک‌های معتبر این قرص‌ها بروید.
  •  به خاطر بسپارید که اگر به مصرف ماهی آلرژی دارید، باید از خوردن مکمل‌های ماهی یا قرص‌های آن نیز در 9 ماه دوران بارداری خود اجتناب کنید.
  • برای آگاهی از دوز مناسب مصرف روغن ماهی در دوران بارداری خود، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.

در ادامه این مقاله، چند پرسش معمول در مورد مصرف روغن ماهی در 9 ماه دوران بارداری زنان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برای اطلاع از مواد مغذی برای بارداری این مطلب دو ماده مغذی برای تغذیه دوران بارداری را بخوانید

سؤالات متداول در مورد مصرف روغن ماهی در بارداری :

1- با آغاز بارداری، هر چند روز یک‌بار باید از روغن ماهی استفاده کرد؟

لازم است بدانید که توصیه‌های پزشکی خاصی در مورد مصرف روغن ماهی در 9 ماه دوران بارداری زنان وجود ندارد. اگر ماهی‌های چرب را در رژیم غذایی دوران بارداری خود قرار دهید، نیازی به مصرف مکمل اضافی نخواهید داشت. با این حال، یادتان باشد که مکمل‌های روغن ماهی حاوی مواد مغذی دیگر مانند آهن، کلسیم و ویتامین‌های A، B2، C و D نیز هستند.

2- آیا روغن ماهی و امگا 3، دقیقاً، محصولات یکسانی هستند؟

 نه، روغن ماهی و امگا 3 محصولات یکسانی نیستند. روغن ماهی یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 است که این اسیدها در دانه‌های کتان، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره و گردو نیز یافت می‌شود.

در نهایت، به یاد داشته باشید از آنجایی که بدن نمی‌تواند اسیدهای چرب را سنتز کند، ما باید مواد غذایی دارای امگا 3 را در برنامه غذایی خود، به ویژه در رژیم غذایی دوران بارداری خود قرار دهیم که ماهی، یک منبع عالی از این نوع اسیدها به شمار می‌رود. اگر تحت نظر دکتر متخصص زنان و زایمان باشید، می‌توانید با خیال راحت مکمل‌های روغن ماهی را سالم را در 9 ماه دوران بارداری مصرف نمایید تا سلامت خود و روند رشد جنین درون رحم خود را تضمین کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/