آیا خوردن غذاهای دریایی در بارداری خطرناک است؟

_13971117-083045_1

آیا شما هم نمی‌دانید که خوردن غذاهای دریایی در 9 ماه دوران بارداری برای شما امن است یا نه؟ شما تنها نیستید! بسیاری از مادران باردار با همین تردید مواجه هستند. با این حال، لحظه‌ای که احساس کردید در مورد مصرف برخی مواد غذایی اطلاعات لازم را ندارید، بهتر است به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.   به یاد داشته باشید که هر چیزی که از دهان مادر، در 9 ماه دوران بارداری عبور کرده و وارد معده او می‌شود، نقش مهمی در روند رشد و حفظ سلامت کودک درون رحم او دارد؛ بنابراین، هر مادری باید در مورد رژیم غذایی و عادات تغذیه‌ای خود در این دوران خاص دقت کافی داشته باشد.

اگر در بارداری ماهی زیاد استفاده میکنید این مطلب خطری درباره خوردن ماهی در دوران بارداری را بخوانید

آیا خوردن غذاهای دریایی در بارداری امن است؟

در ابتدا، لازم است بدانید که مصرف غذاهای دریایی در 9 ماه دوران بارداری زنان، 100٪ امن نیستند. درست است که همه مواد غذایی باید در برنامه غذایی مادران باردار به اندازه کافی قرار داده شود، اما این افراد باید از قرار دادن ماهی در رژیم غذایی خود، به طور کامل اجتناب می‌کنند، زیرا این گروه از مواد غذایی برای بدن خود مادر و جنین داخل رحم او مناسب نیست. با این حال، همه ما می‌دانیم که انواع ماهی‌ها مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی دارند و منبع قوی از اسیدهای چرب امگا 3 به شمار می‌روند که برای حفظ سلامت خود مادر و نوزاد درون رحم او، در 9 ماه دوران بارداری زنان ضروری هستند. در حالی که مصرف برخی از ماهی‌ها برای سلامت قلب زنان در دوران بارداری مناسب هستند، برخی دیگر دارای جیوه و DHA می‌باشند که باعث می‌شوند سلامت جنین درون رحم این مادران تحت تأثیر قرار گیرد. البته، برخی دیگر از مواد غذایی دریایی دارای PCB بوده و کاملاً سمی می‌باشند. از این رو، مادران حامله باید بدانند که کدام ماهی را مصرف کرده و از مصرف کدام نوع غذایی دریایی در 9 ماه دوران بارداری زنان خود اجتناب کنند.

مزایای خوردن ماهی در بارداری :

اداره غذا و داروی جهانی اعلام کرده است که مادران باردار می‌توانند تا اندازه 12 اونس ماهی را در هر هفته بخورند؛ زیرا انجام این کار مزایای متعددی برای خود مادر باردار و جنین درون رحم او دارد که عبارتند از:

  • ماهی‌ها یک منبع خوب از روی، آهن و پروتئین بوده و برای بهبود روند رشد کودک درون رحم مادران باردار ضروری هستند.
  • همچنین، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در غذاهای دریایی به بهبود روند رشد مغز جنین درون رحم مادران باردار کمک شایانی می‌کند.
  • علاوه بر این موارد، پروتئین موجود در ماهی لاغر کننده بوده و برای سلامت مادر باردار و جنین درون رحم او مناسب است. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان مصرف ماهی را به مادران حامله، در طول سه ماهه سوم از این دوران بیشتر توصیه می‌کنند.

البته، ماهی‌هایی که دارای مقدار کمی چربی هستند، حاوی مقدار زیادی DHA بوده و برای سلامت خانم‌های باردار بعد هفته 28 از این دوران یک غذای ایده‌آل به شما می‌روند. این نوع ماهی‌ها مزایای زیادی برای زنان باردار داشته و سلامتی جسمی آن‌ها را تا پایان دوران بارداری و روزهای بعد از زایمان تضمین می‌کنند. فواید مهم مصرف ماهی‌های کم‌چرب توسط مادران حامله عبارتند از:

  • مصرف ماهی‌های کم‌چرب در دوران بارداری، قدرت حافظه مادر و جنین درون رحم او را افزایش داده و میزان فراموشی را به شدت کاهش می‌دهد
  • مصرف ماهی‌های کم‌چرب در دوران بارداری، از افسردگی پس از زایمان زنان جلوگیری می‌کند
  • مصرف ماهی‌های کم‌چرب در دوران بارداری، از بروز تغییرات خلقی در مادران جلوگیری می‌کند
  • مصرف ماهی‌های کم‌چرب در دوران بارداری، خطر ابتلا به بیماری‌های قلب را در بدن خود مادر و جنین درون رحم او به شدت کاهش می‌دهد
  • مصرف ماهی‌های کم‌چرب در دوران بارداری، فشار خون زنان را در سطح نرمال حفظ می‌کند
  • مصرف ماهی‌های کم‌چرب در دوران بارداری، احتمال لخته شدن خون را در بدن مادران به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد

اگر در بارداری از ماهی های کوچک استفاده نمیکنید این مطلب فواید بی نظیر ماهی های کوچک روغنی برای زنان باردار و جنین را بخوانید

چه نوع ماهی‌هایی برای خوردن در بارداری مناسب هستند؟

هرگز به عنوان یک زن حامله از مصرف ماهی در رژیم غذایی دوران بارداری خود اجتناب نکنید، زیرا این ماده غذایی مزیت‌های فراوانی برای خود شما و فرزندتان دارد. پس اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید یا در حال حاضر باردار می‌باشید، ماهی‌های ذکر شده در مقاله زیر را در اندازه متعادل مصرف کنید. این ماهی‌ها عبارتند از:

1- مصرف ماهی تن در بارداری:

زنان باید در 9 ماه دوران بارداری خود مقدار مصرف ماهی تن را کنترل کنند، زیرا این ماده غذایی حاوی جیوه بوده و -برای این که مادر باردار از مزایای آن در بدن خود مطمئن شود‌ باید این نوع ماهی را هر هفته فقط در اندازه دو استیک تنی (140 گرم بعد از پخت) مصرف کند. البته مثل همه مواد غذایی، نوع تازه ماهی تن برای مصرف مادران باردار ترجیح داده می‌شود.

2- مصر ماهی‌های چرب در بارداری:

زنان باردار باید ماهی‌های چرب را در مقادیر کم ​​مصرف کنند، زیرا ممکن است حاوی چندین نوع آلاینده مانند PCBs و دیوکسین باشند. به همین دلیل، مصرف فقط دو تکه از این ماهی در هفته، برای مادران باردار توصیه می‌شود. انواع ماهی‌های چرب شامل شاه ماهی، ساردین، ماهی قزل‌آلا، ماهی پرتقالی و ماهی خال مخالی است که باید در رژیم غذایی زنان باردار به اندازه مناسب گنجانده شود.

اگر در بارداری از ماهی هالیبوت استفاده میکنید این مطلب آیا مصرف ماهی هاليبوت در بارداری ضرر دارد؟ را بخوانید

انواع دیگر ماهی‌های مناسب برای مصرف در بارداری:

 انواع دیگری از ماهی‌ها وجود دارد که برای مصرف زنان در 9 ماه دوران بارداری مناسب هستند، اما با توجه به این واقعیت که ممکن است بسیاری از این آبزی‌ها از طریق آلودگی آب‌ها آسیب دیده و سالم نباشند، زنان می‌توانند آن‌ها را فقط دو بار یا کمتر در هر هفته بخورند. این دسته از ماهی‌ها عبارتند از:

  • ماهی قزل‌آلای سرخ یا سگ ماهی
  • ماهی خاردار
  • ماهی توربو
  • ماهی آزاد

آیا زنان می‌توانند در بارداری خود از آبزیان دیگر هم تغذیه کنند؟

 بعضی از زنان ممکن است در طول دوران حاملگی خود به راحتی بتوانند از غذاهای دریایی مانند صدف یا حتی خرچنگ استفاده کنند؛ اما ما به شما توصیه می‌کنیم که در این دوره از زندگی خود، از مصرف آبزیان سخت پوست و خام خودداری کنید، زیرا آلودگی‌های ویروسی، باکتری‌ها یا سایر سموم موجود در این مواد غذایی برای سلامت جنین درون رحم شما ایمن نیست. با این حال، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان، خوردن سخت‌پوستان دریایی پخته را به زنان حامله توصیه می‌کنند، زیرا انواع آلودگی‌های این مواد غذایی در زمان پخته کامل و طولانی مدت، از بین رفته و کشته می‌شوند. با این وجود، اگر از سالم بودن مواد غذایی دریایی اطمینان ندارید، باید از خوردن آن‌ها در 9 ماه دوران بارداری خود اجتناب کنید. همچنین، مادر حامله باید از مصرف انواع مختلف صدف‌های دریایی اجتناب کنید، زیرا ممکن است مصرف این آبزیان خطر مسمومیت غذایی را در بدن این زنان به دنبال داشته باشد.

در نهایت،   به خاطر بسپارید که اگر دوست دارید بیشتر از غذاهای دریایی در 9 ماه دوران بارداری خود استفاده کنید، باید از مضرات و مزایای آن‌ها درک درستی داشته، مطمئن شوید که ماهی تمیز شسته شده و به طور کاملاً طبخ گردیده است. فقط در این صورت است که از بروز مسائل گوارشی یا عوارض جدی‌تر ناشی از مصرف این مواد غذایی بر روی سلامت بدن خود و فرزندتان جلوگیری کرده و می‌توانید دوران حاملگی سالمی را پشت سر بگذارید!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/