آیا خوردن جگر در بارداری ضرر دارد؟

LiverBenefits_Header

در ابتدا، به یاد داشته باشید که خوردن مواد غذایی سالم در 9 ماه دوران بارداری، بهترین راه برای به دنیا آوردن یک نوزاد سالم است، زیرا مواد غذایی که مادر در دوران بارداری خود مصرف می‌کند، تأثیر مستقیمی بر روند رشد جنین درون رحم او دارد. اما، در این میان، مواد غذایی زیادی نیز وجود دارد که باید در دوران بارداری، در حجم بالایی مصرف شود؛ مصرف برخی مواد غذایی دیگر نیز باید در دوران بارداری زنان محدود گردد. کبد یا جگر حیوانات، یکی از مواد غذایی است که اثرات مثبت و منفی زیادی بر روند رشد جنین درون رحم مادران باردار دارد. در ادامه این مقاله، برای راهنمایی شما مادران باردار، نکات ساده‌ای را در مورد مصرف جگر در دوران بارداری ارائه نموده‌ایم.

اگر در بارداری نخود مصرف نمیکنید این مطلب فواید بی نظیر مصرف نخود در بارداری را بخوانید

مزایای مصرف جگر در بارداری:

 جگر حیوانات دارای مواد مغذی زیادی بوده و برای سلامتی خود مادر باردار و جنین داخل رحم او لازم است. مواد مغذی موجود در این ماده غذایی به شرح زیر می‌باشد:

  • آهن
  • ویتامین A
  • پروتئین
  • اسید فولیک

همان‌طور که می‌دانید وجود پروتئین و اسید فولیک در برنامه غذایی زنان حامله، به منظور حمایت از روند رشد سالم جنین درون رحم این افراد اهمیت زیادی دارد، زیرا این مواد مغذی باعث تشکیل هموگلوبین در خون مادر باردار می‌شود. با این حال، ویتامین A زیاد موجود در جگر می‌تواند مشکلات مختلفی را در روند رشد نوزادان متولد نشده به وجود آورد.

اثرات منفی خوردن جگر در بارداری:

همان‌طور که قبلاً بیان شد، جگر حاوی غلظت بالایی از ویتامین A است؛ مقدار دقیق این ویتامین در منابع مختلف جگر کاملاً متفاوت است. به عنوان مثال، جگر گاوی نسبت به جگر مرغ دارای درجه بالایی از ویتامین A است. با همه این توصیفات، لازم است بدانید که اندازه کم این نوع ویتامین هم می‌تواند موجب آسیب رساندن  به شکل ظاهری جنین درون رحم مادران باردار شود. ویتامین A موجود در جگر حیوانات به شکل رتینول بوده و مصرف بیش از حد این ویتامین، بدون نسخه پزشک متخصص زنان و زایمان منجر به بروز نقایص مادرزادی در جنین‌ درون رحم مادران باردار خواهد شد. این نقص‌ها می‌تواند به شکل مختلفی جهش‌ یافته و حتی در برخی موارد، منجر به رشد سلول‌های سرطانی در بدن کودک شود. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که رتینول، یک ماده غذایی مضر برای زنان باردار محسوب شده و این افراد باید از مصرف آن به هر شکلی اجتناب کنند. همچنین، کلسترول جگر حیوانی بسیار بالا بوده و این ویژگی برای سلامت همه انسان‌ها، به‌ویژه مادران باردار خطرناک است.

اگر در بارداری زردچوبه مصرف نمیکنید این مطلب آیا مصرف زردچوبه در بارداری مفید است؟ رابخوانید

زنان حامله باید جگر را در چه اندازه‌ای مصرف کنند؟

از لحاظ علمی هیچ مدرکی روشنی وجود ندارد که نشان‌دهنده مقدار مشخص جگر مصرفی روزانه برای زنان باردار باشد بنابراین، اندازه مصرف این ماده غذایی به قضاوت شخصی فرد بستگی داشته و بهتر است زنان باردار از مصرف جگر، در این دوران حساس اجتناب کنند. بهترین کاری که این افراد می‌توانند انجام دهند، جایگزین کردن انواع دیگری گوشت‌ها است که برای سلامتی مادر و کودک درون رحم او امن‌تر هستند. علاوه بر این مورد، گفته می‌شود که زنان حامله می‌توانند حدود 2500 واحد ویتامین A را در هر روز مصرف کنند. زناني که این ویتامین را در مقدار بيشتري مصرف کنند، جنین درون رحم خود را در معرض خطر ابتلا به نقص‌ها و عوارض مختلف دیگر در هنگان تولد قرار می‌دهند.

زنان حامله باید از مصرف کدام فرآورده‌های جگر اجتناب کنند؟

زنان باردار، نه تنها باید از خوردن جگر حیوانات خودداری کنند، بلکه باید از قرار دادن محصولات زیر، تا زمان تولد نوزاد، در برنامه غذایی روزانه خود اجتناب کنند:

  • مکمل‌های روغن جگر حیوانات یا جگر کوسه.
  • داروها یا مکمل‌هایی که دارای غلظت بالایی از ویتامین A به فرم رتینول هستند.
  • محصولات مراقبت‌های بهداشتی برای استفاده بر روی پوست بدن زنان باردار که دارای رتینول هستند.

اگر در  بارداری جوانه گندم مصرف نمیکنید این مطلب خواص شگفت انگیز جوانه گندم در بارداری را بخوانید

سایر منابع سرشار از ویتامین A:

اکنون که به عنوان یک مادر باردار با اثرات منفی خوردن جگر در 9 ماه دوران بارداری خود آشنا شدید، می‌توانید از منابع دیگری که حاوی ویتامین A مناسب هستند، برای بهبود روند رشد کودک درون رحم خود استفاده کنید. برخی از این منابع سالم عبارتند از:

  • هویج
  • سیب‌زمینی‌ شیرین
  • كدو حلوايي
  • اسفناج
  • سبزیجات برگ سبز
  • چغندر سبز

همه این منابع برای بهبود بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن جنین درون رحم زنان باردار مفید بوده و به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های مؤثر در بدن زنان باردار عمل می‌کنند. بهترین نکته در مورد این دسته از مواد غذایی، این است که ویتامین A موجود در سبزیجات به صورت بتاکاروتن بوده و برای بدن مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد کاملاً امن می‌باشند.

در نهایت، خوب است بدانید که احساس آرامش مادران در 9 ماه دوران بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین، اگر خوردن جگر حیوانات را به چند ماه بعد از تولد کودک خود موکول کنید، بسیار خوب خواهد شد، زیرا علاوه بر آرامش خیال، از بروز عوارض جانبی احتمالی این ماده غذایی در بدن فرزند خود جلوگیری خواهید کرد. همچنین، در نظر داشته باشید که خطرات و عوارض مواد غذایی ناسالم و پرچرب، پس از گذراندن سه ماهه اول از دوران بارداری بسیار کمتر خواهد شد. بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری برای مصرف جگر در دوران بارداری خود، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید؛ او قطعاً بهترین جایگزین برای دریافت ویتامین آ را به شما پیشنهاد خواهد نمود تا علاوه بر تأمین نیازهای بدن شما، برای سلامتی فرزند داخل رحم شما نیز امن باشد.

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید ممنون بابت سایتتون من مادرم در ماه اول بارداری است و سومین فرزند است و هوس بادام هندی کردع میخواسم بدونم که آیا ضرر دارع یا ضرری ندارد؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
حدیثه جان
اگه در زیاده روی نکنند و حد عتدال رو رعایت کنند مشکلی نداره
زیاده‌روی در مصرف بادام هندی باعث کاهش جذب کلسیم شده و این کمبود کلسیم، مشکلاتی را برای مادر و کودک در آینده به وجود می‌آورد، همچنین بهتر است زنان در دوران بارداری از...

سلام
حدیثه جان
اگه در زیاده روی نکنند و حد عتدال رو رعایت کنند مشکلی نداره
زیاده‌روی در مصرف بادام هندی باعث کاهش جذب کلسیم شده و این کمبود کلسیم، مشکلاتی را برای مادر و کودک در آینده به وجود می‌آورد، همچنین بهتر است زنان در دوران بارداری از مصرف بادام هندی بو داده و شور پرهیز کرده، آن را به صورت خام مصرف نمایند چرا که مصرف بالای نمک در بارداری باعث افزایش فشار خون مادر شده و خطرات بسیار و حتی خطر سقط جنین را به همراه خواهد داشت

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خوبی من ی ماه پیش اقدام کردم اما نشد این ما هم اقدام کردم رفتم دکتر بهم گفته میشی من ی دونه فولیکول غالب در سمت راست قرار بگیره فرزند پسر میشه فولیکول غالب ۱۶ میلی متری

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
صبور باشید تا روز سونوگرافی تعیین جنسیت

This comment was minimized by the moderator on the site

بسیار عالیه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/