فواید بی نظیر مصرف نخود در بارداری

pea_protein_2_1__1545045827_68211

همان‌طور که می‌دانید همه زنان باید در 9 ماه دوران بارداری، مراقب نوع تغذیه خود باشند، زیرا آنچه که مادر حامله می‌خورد، فقط برای بدن خود او نیست؛ بلکه برای بقای زندگی فرد دیگری که در داخل رحم او در حال رشد است، نیز ضروری می‌باشد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که در تمام ماه‌های دوران بارداری و بعد از انجام عمل زایمان، مادر موظف است غذای کم با کیفیت بالا مصرف کند تا بتواند علاوه بر رفع نیازهای تغذیه‌ای بدن خود، احتیاجات بدن جنین داخل رحم خود را هم فراهم کند. به خاطر داشته باشید که اگر مواد غذایی مصرفی زنان در دوران بارداری به درستی انتخاب شده و فرد آن‌ها را در دوزهای مناسب در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهد، می‌تواند این دوران را بدون هیچ مشکلی، با سلامت کامل به پایان برساند.

آیا مصرف نخود در بارداری امن است؟

نخود، یکی از بهترین مواد غذایی برای دوران بارداری زنان محسوب شده و می‌تواند نیازهای بدن مادر باردار وجنین درون رحم او به مواد مغذی را برآورده نموده؛ در نتیجه سبب لذت بردن مادر از 9 ماه دوران بارداری سالم شود. بنابراین، به عنوان یک زن حامله سعی کنید مصرف مواد غذایی ناسالم و فرآوری شده را در برنامه غذایی 9 ماه دوران بارداری خود محدود کرده؛ به جای آن‌ها از غذاهای سالم مانند نخود و لوبیا که غنی از فواید شناخته شده هستند، استفاده کنید. از نخود می‌توان در تهیه بسیاری از غذاهای دوران بارداری مانند پاستا، سالاد و سوپ‌ها استفاده نمود.

اگر در بارداری ذرت مصرف نمیکنید این مطلب تاثیر فوق العاده دانه های ذرت بر روی جنین و مادر را بخوانید

مزایای سلامتی مصرف نخود در بارداری :

در طول سال‌ها، تحقیقات زیادی در مورد مزایای استفاده از نخود در دوران بارداری زنان انجام شده است. در ادامه این مقاله، نتایج این مطالعات را به شما مادران باردار ارائه خواهیم داد که به شرح زیر می‌باشند:

  • دوران بارداری هر مادری، زمانی است که او تمایل به افزایش وزن خود دارد. بنابراین، مصرف نخود راهکار خوبی برای به دست آوردن وزن سالم و حفظ سلامتی خود مادر و جنین داخل رحم او به شمار می‌رود.
  • همچنین، مصرف نخود خطر ابتلا به حمله قلبی را در 9 ماه دوران بارداری زنان کاهش می‌دهد. در واقع، قرار دادن انواع حبوبات مانند نخود در برنامه غذایی زنان باردار می‌تواند سلامت قلب و ناحیه کمر این افراد را تضمین کند.
  • علاوه بر این موارد، مصرف نخود باعث افزایش سطح انرژی در بدن زنان، در 9 ماه دوران بارداری می‌شود.
  • به دلیل این که نیازهای تغذیه‌ای زنان در دوران بارداری افزایش می‌یابد، بدن این افراد به مقادیر بالایی از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر نیاز دارد تا بتواند علاوه بر تأمین نیازهای بدن خود مادر، احتیاجات بدن جنین درون رحم او را نیز برای رشد و تکامل تأمین کند. برای همین، قرار دادن یک فنجان نخود در برنامه غذایی روزانه زنان باردار که حاوی 12
  • گرم فیبر رژیمی و 15 گرم پروتئین مورد نیاز بدن در دوران حاملگی است، می‌تواند همه این نیازها را تأمین کند. همچنین، این ماده غذایی یک منبع غنی از آهن و ویتامین B6 بوده و وجود آن در رژیم غذایی زنان باردار، برای رشد جنین داخل رحم این افراد در 9 دوران بارداری بسیار ضروری است.
  • به عنوان یک مادر باردار در نظر داشته باشید که نخود حاوی کولین بوده و مصرف آن در 9 ماه دوران بارداری، برای پیشرفت مغز و عصب جنین داخل رحم ضروری است.
  • فراموش نکنید که مصرف یک فنجان نخود که حاوی 65٪ منگنز است، در دوران بارداری زنان می‌تواند پاسخگویی نیازهای رو به رشد جنین نسبت به این ماده باشد؛ تمام احتیاجات ضروری بدن او به منگنز را جهت کمک به توسعه اسکلت به راحتی برآورده خواهد کرد.
  • دلیل دیگر مصرف نخود در دوران بارداری، وجود مس، روی، سلنیوم و برخی مواد معدنی دیگر در این ماده غذایی است که اغلب هنگام بحث در مورد تغذیه زنان باردار مورد بی‌مهری پزشکان متخصص زنان و زایمان قرار می‌گیرد. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در این ماده غذایی نقش مهمی در کسب اطمینان مادر از قدرت سیستم ایمنی بدن کودک او ایفا نموده و از بدن خود مادر در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه بر این موارد، به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در نخود، مصرف این ماده فرد را از ابتلا به بیماری‌های مختلف دور نگه داشته و حاملگی سالمی را برای مادران به ارمغان می‌آورد.

اگر دوست دارید جنینتان رشد خوبی داشته باشد این مطلب رژیم فوق العاده هندی برای رشد جنین در دوران بارداری را بخوانید

نکات مهم در مورد قرار دادن نخود در برنامه روزانه زنان باردار:

 به خاطر بسپارید که پخت نخود کار واقعاً آسانی است؛ طی مراحل بسیار ساده، ظرف چند دقیقه آماده می‌شود. مراحل مختلف پخت نخود عبارتند از:

  • نخودها را از یک شب قبل خیس کنید. معمولاً نخودهای که در این مدت خیس می‌شود، نرم شده و بعد از 30 دقیقه جوشیدن خواهند پخت.

اما اگر شما به عنوان یک زن حامله از کنسرو نخود برای تهیه غذاهای خود استفاده می‌کنید، دیگر لازم نیست آن‌ها را دوباره طبخ کنید. انواع کنسروها برای خوردن آماده بوده و می‌توان آن‌ها را به طور مستقیم به سالاد، سوپ و خورشت خود اضافه نمود. با این وجود، همه کارشناسان تغذیه به مادران جوان توصیه می‌کنند که اگر این ماده غذایی به صورت تازه مصرف شود، می‌تواند فواید شگفت‌انگیزی برای مادران حامله داشته باشد. نخود در تمام نقاط مختلف جهان، به‌ویژه کشور ما محبوب بوده و به دلیل ویژگی‌های  معجزه‌انگیز خود در سلامت بدن زنان باردار و بهبود روند رشد جنین داخل رحم این افراد بسیار معروف می‌باشد.

زنان حامله می‌توانید برای تهیه هوموس، نخود پخته شده را در یک دستگاه پردازنده غذایی قرار داده و به همراه سبزیجات خام، فلفل و انواع ادویه‌های ترکیب کنند. همچنین، می‌توان نخود پخته را با انواع پودر ادویه‌جات مانند زیره سبز و سیر تست کرد. البته این نوع تغذیه‌ها سلیقه‌ای بوده و ممکن است برخی افراد آن‌ها را دوست نداشته باشند. چنین افرادی می‌توانند بدون در نظر گرفتن چگونگی پخت و خوردن نخود، آن را با توجه به علایق خانواده، در رژیم غذایی دوران بارداری خود قرار داده و از مزایای این ماده غنی بهره‌مند شوند.

برای اطلاع از مواد غذایی که باید در بارداری بخورید این مطلب 8 ماده غذایی که حتما باید در دوران بارداری استفاده کنید را بخوانید

زندگی زنان، با شروع دوران بارداری، وارد مرحله جدیدی می‌شود. این افراد باید قبل از اضافه کردن نخود به رژیم غذایی خود در 9 ماه دوران حاملگی، حتماً با یک مشاوره مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند. البته گفتگو کردن با پزشک متخصص زنان و زایمان نیز به شما در درک بهتر منافع و عوارض احتمالی مرتبط با مصرف نخود به صورت روزانه کمک خواهد کرد. اما اگر می‌خواهید در دوران بارداری خود تنوعی را در رژیم غذایی روزانه خود ایجاد کنید، احساس گناه نکنید! زیرا افزودن نخود به برنامه غذایی در وعده شام برای شما و فرزندتان سرگرم‌کننده خواهد بود؛ بهتر است با استفاده از مواد غذایی مغذی و سالم از این دوران لذت برده  و غذاهای بسیار خوشمزه‌ای را با این ماده غذایی تهیه کنید!

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

فکر کنم واسه رفع حالت تهوع خیلی خوبه

This comment was minimized by the moderator on the site

نخود و کشمش عالیه ولی من نخوردم هیچ رو پسرم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام نخودخیلی خوبه نخودکشمش خوردم بچم رشد استخوانی عالی داره ۲سالشه هرکی میبینه میگه ماشالله ۴ساله میخوره وبادام زمینی عالی بودن مصرف کنید نتیجه میگیرید

This comment was minimized by the moderator on the site

این متن منظورش نخود ابگوشتی هست نه نخودچی اجیل

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام نخود خوب است اما اگر زیاد بخوریم همش بو گند تو خانه راه می افته

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/