اهمیت ویتامین k در بارداری

100950905_m__1542700266_97923

آیا شما هم به عنوان یک زن حامله می‌خواهید که در دوران بارداری خود رژیم غذایی متعادلی را دنبال کنید تا مانع از بروز کمبود مواد مغذی در بدن خود و جنین داخل رحم خود شوید؟ در ابتدا، لازم است بدانید که اگر بدن مادر بارداری با کمبود مواد مغذی روبرو شود، جنین داخل رحم او نیز آسیب می‌بیند. آیا در مورد اهمیت وجود ویتامین K  در برنامه غذایی زنان باردار مطالبی شنیده‌اید؟ اگر به دنبال پاسخ سؤالات بالا هستید، برای از بین بردن حس کنجکاوی خود، مقاله زیر را مطالعه کنید. دانستن مطالب این مقاله برای همه زنان حامله بسیار ضروری است. زمانی که آغاز روند بارداری در بدن مادر توسط پزشک متخصص زنان و زایمان اعلام می‌گردد، او باید به توصیه‌های غذایی دکتر معالج خود عمل کرده و تمام کمبودهای موجود در بدن خود را از بین ببرد. اما اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان در دوران بارداری، میزان مصرف ویتامین K خود را افزایش داد و کمبود آن را در بدن از بین برد، حتماً مقاله زیر را با دقت بخوانید. در ادامه این مقاله، اهمیت ویتامین K در دوران بارداری زنان به طور کامل بیان شده است!

برای اطلاع از اینکه در بارداری چه ویتامین هایی ضروری است این مطلب چه ویتامین هایی در دوران بارداری باید دریافت کنم؟ را بخوانید

چرا مصرف ویتامین K در بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است؟

ویتامین K شامل گروهی از ترکیبات مختلف مانند ویتامین K1 و ویتامین K2 است. سبزیجات برگ سبز دارای ویتامین K1 بالایی بوده؛ در حالی که انواع گوشت‌ها، تخم‌مرغ و پنیر منبع غنی از ویتامین K2 می‌باشند. جالب است بدانید که ویتامین K معمولاً به شکل مکمل غذایی در بازار موجود نیست، اما رفع کمبود آن در بدن زنان باردار، به منظور حفظ سلامت عضلات بدن او و تضمین روند رشد جنین داخل رحم او امری ضروری است. علاوه بر این مورد، مصرف این ویتامین سبب افزایش حالت لخته شدن خون در دوران بارداری زنان شده و از بروز خونریزی بیش از حد در هنگام ایجاد زخم در بدن، انجام عمل جراحی سزارین و زایمان طبیعی جلوگیری خواهد نمود. همچنین، وجود ویتامین K کافی در بدن زنان باردار می‌تواند به درمان بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان و از دست دادن تراکم استخوان ناشی از مشکل استروئیدی بدن نیز کمک زیادی بکند.

به خاطر داشته باشید که کمبود ویتامین K در بین بزرگ‌سالان نسبتاً کم است؛ با این حال، افرادی وجود دارند که به علت سوء تغذیه یا ابتلا به بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون و سلیاک از این کمبود رنج می‌برند. همچنین، فراموش نکنید که بدن برخی از مادران باردار نیز مستعد ابتلا به این کمبود می‌باشد. در نهایت، در نظر داشته باشید که مصرف برخی از داروها نیز ممکن است در جذب این ماد مغذی برای بدن مادران باردار اختلال ایجاد نموده و باعث کمبود آن شود.

برای اطلاع از فواید ویتامین آ این مطلب اهمیت ویتامین A در بارداری چیست ؟ را بخوانید

ویتامین K در دوران بارداری:

همان‌طور که می‌دانید در دوران بارداری، رعایت الزامات تغذیه‌ای، به منظور اطمینان از سلامت مادر و رشد مناسب کودک او از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین، بسیار مهم است که یک زن حامله بداند مصرف چه مقدار ویتامین K در دوران بارداری ضروری بوده و برخی از روش‌های ساده برای دریافت مقدار بیشتری از این ماده مغذی را یاد بگیرد. به طور کلی، نیازهای  بدن مادران نسبت به دریافت ویتامین K، در دوران بارداری افزایش نمی‌یابد، زیرا میزان این نیاز برای همه زنان بالغ و باردار مشابه است. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که معمولاً برای بدن یک زن بالغ در حالت طبیعی، 90 میکروگرم ویتامین K به صورت روزانه نیاز است. همچنین، لازم است بدانید که مصرف بیش از حد این ویتامین می‌تواند برای سلامتی مادران بارداری و جنین داخل رحم این افراد مضر بوده و روند جریان خون را در بدن آن‌ها خیلی ضعیف بکند.

با همه این توضیحات، مهم است که مادر باردار از ورود ویتامین K کافی به بدن خود، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری مطمئن شود، زیرا اگر میزان ویتامین K در بدن مادر بارداری متناسب باشد، این امر برای درمان مادر در دوران پس از زایمان بسیار مفید خواهد بود. کمبود ویتامین K در بدن مادر حامله برای سلامت او و نوزاد خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز مشکل کلستاز شود. این بیماری عمدتاً بر روی سلامت بدن زنان در سه ماهه سوم از دوران بارداری تأثیر گذاشته و یک اختلال در جریان صفراوی تلقی می‌شود؛ در کیسه صفرا و ناشی از بروز اختلال هورمونی رخ می‌دهد. نشانه‌های بیماری کلستازی در دوران بارداری شامل افسردگی، احساس خستگی شدید، از دست دادن اشتها، تیره شدن رنگ ادرار و مبتلا شدن به خارش پوستی شدید می‌باشد. اگر به عنوان یک زن حامله از بیماری کلستاز رنج می‌برید، بهتر است میزان مصرف ویتامین K خود را افزایش داده و درمان علائم این بیماری را در اولویت کارهای خود قرار دهید، زیرا یک ضرورت مطلق برای حفظ سلامت مادر باردار و تضمین روند رشد جنین داخل رحم او به شمار می‌رود.

منابع غذایی غنی از ویتامین K در بارداری:

در اغلب موارد، استفاده از رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری، باعث می‌شود که همه نیازهای بدن مادر و فرزند او به اندازه کافی برآورده شود، اما تمرکز نمودن زن حامله بر نیاز بدن خود به ویتامین K و احتمالاً، بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل، زنان باردار باید مواد غذایی را که غنی از ویتامین K هستند، در رژیم غذایی خود قرار دهند. برخی از مواد غذایی که منبع این ویتامین می‌باشند، عبارتند از:

  • سبزیجات برگ سبز
  • اسفناج
  • کله پاچه
  • لوبیا سبز
  • ماست
  • پنیر
  • شیر
  • گوشت

برای اطلاع از فواید مصرف ویتامین در دوران شیردهی این مطلب 12 مزیت مصرف ویتامین در دوره شیردهی را بخوانید

البته نباید به عنوان یک زن حامله در مورد نحوه جذب این ویتامین توسط بدن خود زیاد نگران باشید! زیرا ویتامین K موجود در مواد غذایی با پخت و پز از بین نرفته یا کاهش نمی‌یابد.

در نهایت،  به خاطر داشته باشید که اگر با وجود مصرف مواد غذایی ذکرشده در این مقاله، همچنان از کمبود ویتامین K در بدن خود رنج می‌برید، لطفاً از مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان برای رفع این مشکل خود کمک بگیرید. قبل از انجام تغییرات در رژیم دوران بارداری و اضافه نمودن مواد غذایی جدید به برنامه غذایی روزانه خانواده، مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان الزامی است

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من دوتا فرزنددارم ومیخام برای بارسوم باردارشوم
ولی ۳ بارپشت سرهم سقط کردم طی آزمایشاتی گفتن کمبودپروتئین s دارم واین ازکمبودویتامین k هست
من بایدچه کنم؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
سبزی های شلغم، اسفناج و برگ کاهو،کلم،کیوی، انگور، انار، مویز، آووکادو، زرئآلو،آلو،پنیر، تخم مرغ، شیر، گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی و میگو،وغن کانولا و لوبیا سویا ،روغن زیتون، بادام زمینی، گلرنگ، آفتابگردان و کنجد، این مواد...

سلام
سبزی های شلغم، اسفناج و برگ کاهو،کلم،کیوی، انگور، انار، مویز، آووکادو، زرئآلو،آلو،پنیر، تخم مرغ، شیر، گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی و میگو،وغن کانولا و لوبیا سویا ،روغن زیتون، بادام زمینی، گلرنگ، آفتابگردان و کنجد، این مواد غذایی حاوی ویتامین k هستند.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام .من چندیه هفته میشه لکه بینی قهو های دارم دکتر بهم ویتامین کا ۱ داده به نظرتون تاثیری خواهد داشت؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
بله میتونه موثر باشه.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/