آیا مصرف زردچوبه در بارداری مفید است؟

Curcuma_longa_roots__1542388931_65997

زردچوبه ادویه‌ای است که در همه جای جهان، به صورت گسترده در تهیه انواع غذاها، مخصوصاً غذاهای هندی استفاده می‌شود؛ این ادویه به داشتن ارزش دارویی مشهور می‌باشد. جالب است بدانید که زردچوبه در مراسم‌های مذهبی سرخپوستان و هندوها اهمیت زیادی داشته و در مقدار فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه تا به حال گزارش‌های تحقیقاتی معتبری برای حمایت از ارزش دارویی زردچوبه ارائه نشده است، اما  اعتقاد بر این است که در مورد توانایی شفابخشی این ماده هیچ شکی وجود ندارند. بر خلاف این توضیحات، اگر شما به عنوان یک زن حامله فکر می‌کنید که نیاز بدنتان به مصرف زردچوبه افزایش یافته است، برای تنظیم اندازه مصرف آن در 9 ماه دوران حاملگی حتماً با دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنید، زیرا این بهترین کاری است که یک زن در دوران بارداری خود در مورد مصرف همه مواد غذایی می‌تواند انجام دهد. ما نیز در ادامه این مقاله در مورد نحوه استفاده از زردچوبه در دوران بارداری زنان، به شما کمک خواهیم کرد.

اگردر بارداری زعفران استفاده میکنید این مطلب خوردن زعفران در بارداری خطرناک است؟  را بخوانید

زردچوبه یا کرکومین چیست؟

زردچوبه گیاهی متعلق به خانواده زنجبیل است که در اصل، متعلق به قاره آسیا، به ویژه کشور هند می‌باشد.

روش استفاده از زردچوبه:

 گیاه زردچوبه دارای نوعی ریشه زرد رنگ می‌باشد که در فرم پودر زرد مایل به قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا عطر و طعمی دلپذیری به غذاها بدهد. این ادویه علاوه بر معطر کردن غذاها، به عنوان چاشنی مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از این گیاه در صنعت رنگرزی هم به عنوان رنگ طبیعی، برای رنگ کردن پارچه‌ها استفاده می‌شود. امروزه گیاه زردچوبه به شکل کپسول یا عصاره، برای اهداف دارویی نیز مورد استفاده قرار گرفته و محصولات بهداشتی و دارویی این ادویه در فروشگاه‌های پزشکی دارای پروانه بهداشت و غذا، به فروش می‌رسند.

از زمان‌های بسیار قدیم ریشه‌های گیاه زردچوبه به طور گسترده‌ای برای اهداف مختلف دارویی و خانگی، برای همه نسل‌ها استفاده شده و تأثیر آن غیر قابل انکار می‌باشد. این گیاه به عنوان یک عنصر مهم در تهیه غذاهای سنتی هند محسوب شده و به عنوان یک ماده رنگ‌دهنده طبیعی در تهیه انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همه افراد می‌توانند از این ماده در کنار خردل، کره و پنیر مصرفی خود استفاده کنند.

آیا مصرف زردچوبه در بارداری امن است:

به یاد داشته باشید که در این مورد، پزشکان متخصص زنان و زایمان بهترین افرادی هستند که به زنان حامله توصیه‌های مفیدی می‌کنند. اما معمولاً اعتقاد عموم جامعه بر این است که مصرف زردچوبه برای همه زنان باردار بی‌خطر است؛ به شرطی که فقط به شکل ادویه مصرف شود. پس وقتی باردار هستید، نباید از مکمل‌های زردچوبه  استفاده نمایید، حتی اگر اطرافیان شما ادعا داشته باشند که مصرف آن برای شما بسیار مفید است. بر این اساس، شما به عنوان یک زن حامله می‌توانید از زردچوبه به طور طبیعی، فقط برای طعم و رنگ دادن به وعده‌های غذایی خود در اندازه متعادل استفاده کنید.

مزایای مصرف زردچوبه در بارداری:

مصرف زردچوبه برای زنان باردار سودمند است؛ اما قبل از افزایش میزان مصرف این ادویه، به توصیه‌های پزشک معالج خود توجه نموده و او را از تصمیمات خود در مورد میزان مصرف زردچوبه مطلع کند. هنگامی که پزشک متخصص زنان و زایمان این موضوع را تأیید کرد، می‌توانید با خیال راحت از مزایای بهداشتی این ماده شگفت‌انگیز برای حفظ سلامت خود و بهبود روند رشد جنین داخل رحم خود بهره ببرید. فراموش نکنید که استفاده متعادل از زردچوبه می‌تواند بر روند بارداری زنان تأثیر گذاشته و سلامت مادر و کودک درون رحم او را تضمین کند. مزایای مصرف زردچوبه در دوران بارداری زنان به شرح زیر است:

1- مصرف زرد چوبه در بارداری از جنین در برابر آسیب‌های ژنتیکی محافظت می کند:

 یکی از بزرگ‌ترین خطراتی که مادر باردار و نوزاد درون رحم او را در طول سه ماهه اول بارداری تهدید می‌کند، ابتلا به آسیب‌های ژنتیکی است. در واقع، در طول سه ماهه اول از دوران بارداری، انجام یک سری آزمایش‌ها و مصرف برخی از داروها و مواد شیمیایی ممکن است تهدید جدی برای سلامت نوزاد محسوب گردیده و در نتیجه، سبب مبتلا شدن او به آسیب‌های ژنتیکی شود.   به خاطر بسپارید که آسیب ژنتیکی می‌تواند منجر به سقط خود به خودی جنین داخل رحم شما (نوعی از سقط جنین که به دلیل القاء پزشکی رخ نمی‌دهد) و بروز انواع مختلف نقص‌ها در نوزاد شما در هنگام تولد شود. با این حال، به عنوان یک مادر باردار زیاد نگران نشوید! زیرا بدن شما همه موارد لازم را انجام می‌دهد تا بتواند از نوزاد درون رحم خود در برابر هر نوع آسیب ژنتیکی محافظت کند. با این که تاکنون تحقیقات پزشکی و مطالعات زیادی در مورد این نوع آسیب‌های دوران بارداری انجام نگرفته است، ولی اعتقاد بر این می‌باشد که مصرف برخی مواد غذایی از جمله زردچوبه، به خصوص در سه ماهه اول از دوران بارداری، می‌تواند از کودک درون رحم زنان باردار در برابر انواع تهدیدهای ژنتیکی محافظت کند.

اگردر بارداری چغندر مصرف نمیکنید این مطلب فواید مصرف چغندر قند در بارداری را بخوانید

2-مصرف زرد چوبه در بارداری از جنین در مقابل ابتلا به سندرم الکلی التهابی محافظت میکند:

هنگامی که زنی حامله می‌شود، همه پزشکان متخصص زنان و زایمان به او توصیه می‌کنند که به کامل از مصرف الکل خودداری کند تا خطر تولد نوزاد نارس در بدن او از بین برود. با این حال، ممکن است برخی از زنان باردار از این امر آگاه نبوده و همچنان تا پایان روند حاملگی خود الکل مصرف نمایند. مصرف الکل در طول دوران حاملگی عوارض جانبی نامطلوبی بر روی سلامت نوزاد برجای خواهد گذاشت که عمده این عوارض می‌تواند آسیب رسیدن به قلب، مغز و سیستم تنفسی کودک باشد. با این که مصرف این ماده در دوران بارداری کار درستی نیست، ولی یک زن حامله می‌تواند از گیاه زردچوبه به عنوان سپری، جهت محافظت از کودک درون رحم خود در برابر عوارض ناشی از مصرف الکل استفاده کند، زیرا این ماده خطر بروز التهابات تنفسی را به میزان قال توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر این موارد، هنگامی که مادر حامله از گیاه زردچوبه به عنوان یک ادویه معمولی در تهیه وعده‌های غذایی روزانه خود استفاده کند، این ماده با ایجاد لایه محافظتی از نوزاد او در برابر آسیب‌های مختلف محافظت خواهد نمود.

همچنین، مصرف زردچوبه در دوران بارداری می‌تواند برای محافظت از تخریب بافت‌های مغزی نوزادان در هنگام تولد مؤثر بوده؛ در نتیجه از آن‌ها در برابر ابتلا به مشکل سندرم الکلی جنین محافظت کند. فراموش نکنید که مصرف زردچوبه توسط زنان باردار می‌تواند به غیر فعال شدن ژن‌های بدن او پس از مصرف الکل کمک نموده و از ایجاد شرایطی به نام "آپوپتوز" که در مغز نوزادان دیده می‌شود، جلوگیری کند. آپوپتوز را می‌توان نوع خودکشی سلولی در بدن نوزادان حساب کرد. همچنین، مصرف الکل در دوران بارداری ممکن است منجر به بروز نقایص مختلف در قلب نوزاد شود. اما مصرف گیاه زردچوبه توسط مادر حامله می‌تواند نوزاد او را در برابر ابتلا به این نقایص محافظت کرده و به امنیت کامل نوزاد درون رحم این افراد کمک کند. یادتان باشد که جلوگیری از فعال شدن ژن‌ها، بروز نقص در ساختمان قلب نوزادان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در نهایت، لازم است بدانید که مصرف زردچوبه در دوران بارداری کمک می‌کند تا ریه‌های نوزاد درون رحم مادران رشد و توسعه یافته و از او در برابر مشکلات تنفسی به خوبی محافظت کند، به خصوص اگر مادر بارداری نوزاد خود را قبل از تمام شدن نه ماه دوران بارداری، یعنی در ماه‌های ششم یا هفتم این دوران به دنیا آورده باشد. در واقع، استفاده از زردچوبه به باز شدن راه‌های هوایی موجود در ریه‌های جنین داخل زنان باردار کمک خواهد نمود؛ سبب بالغ شدن آن‌ها گردیده و عمل نفس کشیدن را برای فرزند شما آسان می‌کند.

3- مزایای دیگر مصرف زردچوبه در بارداری:

در نهایت، به عنوان یک خانم باردار به یاد داشته باشید که گیاه زردچوبه ویژگی‌های ضد التهابی دارد که می‌تواند برای جلوگیری از بروز درد یا تورم حاصل از بارداری در بدن زنان کمک کند. علاوه بر این مورد، این گیاه دارای مجموعه‌ای از خواص آنتی اکسیدانی بوده و مصرف آن در دوران بارداری، مادر و نوزاد درون رحم او را در برابر ابتلا به هر گونه عفونت محافظت می‌کند؛ یعنی سیستم ایمنی کلی بدن مادر باردار و جنین او را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. نکته مهم دیگر در مورد گیاه زردچوبه این است که مصرف آن در بهبود روند هضم غذا در بدن زنان باردار بسیار کمک‌ کننده بوده و می‌تواند در جلوگیری از بروز حالت استفراغ و مشکل یبوست در دوران حاملگی زنان بسیار مفید باشد.

برای اطلاع از فواید زعفران در بارداری این مطلب 13 فایده خوردن زعفران در بارداری را بخوانید 

عوارض جانبی مصرف زردچوبه در بارداری:

تنها ناکامی که در مورد مصرف گیاه زردچوبه در دوران بارداری زنان وجود دارد، این است که اطلاعات پزشکی یا تحقیقات معتبری برای حمایت از مزایای آن، به اندازه کافی نیست؛ در نتیجه پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است از زن حامله درخواست کند که استفاده از زردچوبه را به عنوان یک ادویه یا طعم‌دهنده در آشپزی محدود نمایند. مواردی که زنان حامله باید قبل از مصرف زردچوبه به یاد داشته باشند، عباتند از:

  • اگر به عنوان یک زن باردار قبلاً مشکلاتی مربوط به کیسه صفرا داشتید یا از نارسایی و مسائل بهداشتی مربوط به این ناحیه رنج می‌برید، باید از مصرف گیاه زردچوبه و هر گونه مکمل آن تا زمان تولد نوزاد خود اجتناب کنید.
  • اگر زن حامله مبتلا به بیماری دیابت بارداری باشد یا فرد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری دیابت را داشته باشد، در دوران بارداری خود باید از مصرف گیاه زردچوبه و مکمل‌های آن به طور کامل خودداری کند.
  • در بعضی موارد، مصرف بیش از حد گیاه زردچوبه می‌تواند منجر به لخته شدن خون در رگ‌های بدن مادران باردار شود. در نتیجه، بسیار مهم است که زنان حامله حداقل دو هفته قبل از انجام زایمان طبیعی یا عمل جراحی سزارین، میزان مصرف گیاه زردچوبه را در برنامه روزانه خود کاهش داده یا آن را به طور کامل کنار بگذارند. همچنین، اگر به عنوان یک زن باردار از دوران قبل از حاملگی با مشکل لخته شدن خون مواجه بودید، برای اطمینان، بهتر است در این مورد با پزشک معالج خود صحبت کنید تا حداقل سه تا چهار هفته قبل از انجام هر گونه عمل جراحی، از مصرف زردچوبه خودداری کنید.
  • علاوه بر این موارد، اگر گیاه زردچوبه در دوران بارداری زنان در اندازه‌های بسیار زیاد مصرف شود، می‌تواند منجر به بروز حالت تهوع، اسهال، سوزش سر دل و یا سوء هاضمه در این افراد شود، زیرا بدن مادران باردار به دلیل روی دادن تغییرات هورمونی زیاد  و عدم تعادل اسید معده، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به سوء هاضمه و حالت تهوع قرار دارد.

با همه این توضیحات، یادتان باشد که گیاه زردچوبه با وجود داشتن مزایای سلامتی زیاد فقط باید به عنوان ادویه و طعم‌دهنده غذاها در اندازه کم مورد استفاده قرار گیرد؛ زن حامله باید از مصرف منظم مکمل این گیاه خودداری کند.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

به طفل چی فایده ها دارد زرد چوبه؟

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/