فواید مصرف چغندر قند در بارداری

rsz_benefits-of-eating-beetroots-for-the-pregnant-women-1000x509

همان­طور که می­دانید تمایل به مصرف برخی مواد غذایی خاص در دوران بارداری هر زنی، امری  شایع است. اما اگر به مصرف شیرینی­ها علاقه پیدا کردید، می­توانید به جای قندهای مصنوعی، از سبزیجات یا میوه­های تازه برای تأمین قند مورد نیاز بدن خود و فرزند داخل رحمتان استفاده کنید، زیرا این نوع مواد غذایی دندان­ها و لثه شما را تحریک نکرده و برای جلوگیری از بروز مشکل چاقی در بدن خود شما و جنین داخل رحمتان مفید هستند. بنابراین، تا آنجا که می­توانید، در دوران بارداری خود از مصرف مواد غذایی مضر مانند شیرینی­ها یا کیک­هایی که با مواد افزودنی و قندهای مصنوعی تهیه شده­اند، خودداری نمایید. جالب است بدانید که یکی از سبزیجات بسیار مفید برای زنان حامله، چغندرقند است که در تهیه انواع دسرها مورد استفاده قرار می­گیرد. با همه این توصیفات، آیا قرار دادن این ماده غذایی در رژیم زنان باردار امن است؟ خواندن مقاله زیر برای درک مزایای مصرف چغندر قند در دوران بارداری، شما را یاری کرده و عوارض جانبی ناشی از مصرف این سبزی را به طور کامل ارائه می­دهد.

برای اطلاع از خواص چغندر در بارداری این مطلب خواص باور نکردنی چغندر شیرین در دوران بارداری را بخوانید 

آیا زنان می­توانند در طول بارداری، چغندر قند را به برنامه غذایی خود اضافه کنند؟

بله، هر زنی در دوران حاملگی خود می­تواند مقادیر متعادلی از ​​چغندر قند را مصرف کند، البته فراموش نکنید که رعایت نکات توصیه شده توسط پزشک متخصص زنان و زایمان در این مورد لازم و ضروری می­باشد. به دلیل این که انواع سبزیجات داراي ویژگی رقیق­سازی خون، سم­زدایی و احیای مجدد بدن هستند، همه افراد، به خصوص زنان باردار می­توانند آن­ها را به صورت خام، پخته یا به شکل آب­میوه در برنامه غذایی روزمره خود مصرف کنند. هنگامی که این نوع سبزیجات از جمله چغندر قند به روش درستی استفاده شود، می­تواند برای سلامت همه افراد، به ویژه خانم­های باردار و جنین داخل رحم آن­ها سودمند باشد.

مزایای مصرف چغندر قند یا آب این سبزی در بارداری:

 در ادامه این مقاله، مزایای مصرف درست چغندر قند در دوران بارداری زنان بیان شده است تا این سبزی بتواند به حفظ سلامت مادر باردار و بهبود روند رشد جنین داخل رحم او کمک کند. این مزیت­ها عبارتند از:

1- مصرف چغندر قند در بارداری، به طور طبیعی خون مادر را تصفیه می­کند:

 چغندر قند توانایی بالایی در  خالص­سازی خون زنان باردار دارد. بنابراین، می­توان ادعا کرد که مصرف این سبزی در دوران بارداری خطر ابتلا به بیماری­ها و انواع عفونت­ها را در بدن جنین نیز از بین می­برد. همچنین، در نظر داشته باشید که مصرف آب چغندر قند باعث بالا رفتن استقامت فیزیکی بدن مادران حامله شده و با کنترل  فشار خون این افراد، کمک زیادی به انجام عمل زایمان طبیعی و آسان در زنان خواهد نمود.

2- مصرف چغندر قند در بارداری، از بروز مشکل کم خونی جلوگیری می­کند:

چغندر قند غنی از آهن بوده و مصرف آن باعث افزایش میزان هموگلوبین در خون زنان باردار می­شود. بنابراین، می­توان ادعا کرد که مصرف این ماده غذایی توسط زنان باردار می­تواند خطر ابتلا به مشکل کم خونی را کاهش دهد.

3- مصرف چغندر قند در بارداری، قند خون مادر را تنظیم می­کند:

چغندر قند حاوی شاخص پایینی از  گلیسمی است که به تنظیم قند خون زنان در دوران بارداری کمک شایانی می­کند.

برای اطلاع از اینکه چرا در بارداری باید میوه و سبزیجات استفاده کرد این مطلب چرا باید میوه و سبزیجات را در دوران بارداری بیشتر مصرف کنیم؟ را بخوانید

4- مصرف چغندر قند در بارداری، از رشد جنین پشتیبانی می­کند:

چغندر قند غنی از ویتامین­های  A و E بوده و نوشیدن آب آن در طی دوران بارداری می­تواند به رشد مطلوب جنین کمک کند.

5- مصرف چغندر قند در بارداری، روند هضم غذا را در معده مادر بهبود می­بخشد:

به دلیل این که چغندر قند غنی از فیبر می­باشد، به هضم غذا در بدن مادران باردار کمک کرده و حرکات سالم روده­های این افراد را بهبود می­بخشد؛ در نتیجه از بروز مشکل یبوست در بدن زنان حامله جلوگیری می­کند.

با همه این توصیفات، لازم است بدانید که مصرف این سبزی نیز مانند سایر سبزیجات ممکن است عوارض جانبی مختلفی را در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد به دنبال داشته باشد.

1- آیا مصرف چغندر قند در طی بارداری، باعث بروز عوارض جانبی در بدن مادر و جنین می­شود؟

اگر دکتر متخصص زنان و زایمان، شما را از مصرف چغندر قند در دوران بارداری منع می­کند، ممکن است دلایل معتبری برای این کار داشته باشد. پس به توصیه­های دکتر معالج خود در این مورد با دقت عمل کنید. در ادامه این مقاله، برخی از خطرات احتمالی مصرف چغندر قند برای زنان باردار بیان شده است که عبارتند از:

  • به دلیل این که چغندرقند حاوی بتایین است، مصرف آن در برخی موارد می­تواند باعث بروز حالت تهوع، استفراغ، اسهال و مسمومیت­های دستگاه گوارش در زنان باردار شود.
  • همچنین، این ماده غذایی مقدار زیادی اگزالات دارد که به عنوان عامل مهمی برای ایجاد سنگ کلیه در زنان باردار شناخته شده است. بنابراین، می­توان ادعا کرد که مصرف بیش از حد این سبزی می­تواند برای زنان باردار خطرناک است.
  • علاوه بر این موارد، حضور نیترات در چغندر قند نیز باعث بروز حالت خستگی در زنان حامله شده و به طور موقت، باعث آزار این افراد می­شود.
  • در نهایت،   به خاطر بسپارید که علل بیوترای موجود در این سبزی باعث قرمز شدن ادرار و مدفوع فرد مصرف­کننده می­شود.

اگر در بارداری کرفس مصرف نمیکنید این مطلب آیا مصرف کرفس در بارداری ضرر دارد؟ را بخوانید

2- آیا مصرف زیاد چغندر قند در بارداری ، به جنسیت جنین داخل رحم این افراد بستگی دارد؟

با توجه به داستان­های قدیمی، اشتیاق زنان باردار به مصرف غذاهای شیرین مانند چغندر قند می­تواند نشان­دهنده وجود جنین دختر در داخل رحم این افراد باشد. با این حال فراموش نکنید که این روش، تنها یکی از راه­های متداول برای حدس زدن جنسیت نوزاد  متولد نشده بوده و زیاد قابل اعتماد نیست.

3- بهترین زمان برای مصرف گیاه چغندر قند در بارداری ، چه زمانی است؟

سه ماهه اول بارداری هر زنی، بهترین زمان برای مصرف گیاه چغندر قند است، زیرا این سبزی دارای اسید فولیک ضروری برای توسعه نخاع نوزاد درون رحم می­باشد. طبق تحقیقات FDA، هر زن حامله تقریباً به مصرف 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک در روز نیاز دارد و مصرف یک چغندر قند متوسط که ​​حاوی 100 تا 150 میکروگرم اسید فولیک است، این نیاز زنان را در طی سه ماهه دوم بارداری، به منظور داشتن حاملگی سالم فراهم می­کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/