رژیم غذایی مناسب برای ماه نهم بارداری

rsz_vegetariana

همان‌طور که می‌دانید دوران بارداری، زمانی است که مادر باید آرامش خود را حفظ کرده و از این چند ماه محدود لذت ببرد. هر مادر بارداری فقط قبل از تولد نوزاد خود آرامش داشته و می‌تواند برای خودش وقت بگذارد! البته ماه نهم از دوران بارداری زنان نیز چالش‌های زیادی را به دنبال دارد. از آنجایی که در این دوران، مادر حامله احساس سنگینی زیادی می‌کند، کاملاً ناراحت بوده و دچار هیجانات خاصی می‌شود. اما پیش‌بینی در آغوش گرفتن یک نوزاد سالم در آینده‌ای نزدیک تحمل همه این مشکلات را برای فرد باردار بسیار آسان خواهد نمود! پس  از هیجان‌انگیز بودن مراحل مختلف حاملگی خود لذت برده و این دوران را به روزهای فراموش‌نشدنی زندگی خود و فرزندتان تبدیل کنید.

برای اطلاع از اینکه در ماه نهم بارداری چه چیزی بخورید این مطلب آنچه باید در ماه نهم بارداری بخورید را بخوانید 

در ماه نهم بارداری چه اتفاقاتی در بدن زن حامله می‌گذرد؟

 به خاطر داشته باشید که در این مرحله از دوران بارداری، رشد کودک درون رحم مادر تقریباً کامل شده و وزن او به سرعت افزایش می‌یابد. اما فراموش نکنید که مغز و ریه‌های نوزاد، به منظور بالغ شدن، باید تا زمان تولد به رشد خود ادامه دهند. با این حال، اگر یک زن باردار بخواهد، هنوز هم می‌تواند از ماه آخر حاملگی خود لذت ببرد، ولی رعایت نکات ساده در روزهای آخر از دوران بارداری زنان اهمیت زیادی دارد؛ یک مادر باید در مورد نحوه مصرف مواد غذایی مختلف به طور کامل احتیاط کند، زیرا سیستم گوارش او به علت افزایش سریع وزن نوزاد دچار فشار شدید می‌شود. به همین دلیل، استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می‌تواند در ماه‌های آخر از دوران بارداری به مادر کمک کند. در ادامه این مقاله، فهرستی از غذاهای مناسب برای رژیم غذایی ماه نهم بارداری زنان ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • انواع دانه‌های گیاهی و نان‌های کامل: 6 تا 11 وعده در طول روز
  • انواع میوه‌های تازه: 2 تا 4 وعده در روز
  • سبزیجات تازه: بیش از 4 وعده در روز
  • محصولات لبنی: 4 وعده در روز
  • مواد غذایی غنی از پروتئین: 3 وعده در روز
  • مایعات مختلف برای هیدراتاسیون بدن مادر در دوران بارداری: حداقل 2 لیتر آب خالص هر روز

انواع مواد غذایی که باید در ماه نهم از بارداری خود مصرف کنید:

 اگر مادر حامله در طول دوران بارداری خود از غذاهای سالم و مغذی استفاده می‌کند، تمام تردیدهای او در مورد روند سالم حاملگی از بین رفته و سلامت کامل خود مادر و نوزاد درون رحم او به طور کامل تضمین می‌شود. در واقع، هنگامی که فرد باردار از رژیم غذایی متعادل استفاده کند، ناراحتی‌هایی مانند یبوست و سوزش سر دل در بدن او از بین رفته و این کار، به نوبه خود به بهبود روند رشد و حفظ سلامت کودک کمک خواهد نمود. همچنین، این کار سبب می‌شود تا مادر بتواند یک کودک سالم به دنیا آورده و خود، دچار هیچ عارضه‌ای نشود. موارد ارائه شده در مقاله زیر مادران را در برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل کمک خواهد نمود. این موارد عبارتند از:

  • مادر حامله باید مصرف غذاهای فیبردار از جمله سبزیجات و میوه‌های تازه، انواع نان‌های تهیه شده با آرد کامل، غلات و خرما را بیشتر از قبل در برنامه غذایی خود قرار دهد.
  • همچنین، مصرف غذاهای غنی از آهن مانند ماهی، مرغ، زرده تخم‌مرغ، کلم بروکلی، عدس، نخود فرنگی، اسفناج، انواع توت‌ها، سویا و میوه‌های خشک مانند آلو و کشمش به اندازه حداقل سه بار در روز می‌تواند نیاز بدن مادر باردار را به ماده مغذی آهن تأمین کند.
  • علاوه بر این موارد، از آنجایی که کنترل کلسترول موجود در خون زنان باردار از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین مصرف غذاهایی با کلسیم بالا به این افراد کمک زیادی خواهد نمود. به همین دلیل، افزودن مواد غذایی غنی از کلسیم مانند سبزیجات، محصولات لبنی، بلغور جو دوسر، بادام و دانه کنجد در برنامه غذایی زنان حامله توصیه می‌شود.
  • لازم است بدانید که مصرف غذاهای غنی از ویتامین C نیز در طول ماه نهم دوران بارداری زنان بسیار مهم است. در واقع، این افراد می‌توانند با خوردن مقدار زیادی مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی، کلم بروکلی و گل کلم نیاز بدن خود را در این باره به راحتی تأمین کنند.
  • برای جلوگیری از بروز نقایص در هنگام تولد نوزادان مانند بیماری اسپینا بیفیدا، مصرف غذاهای غنی از اسید فولیک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. برای این کار، کافی است که یک زن حامله سبزیجات برگ سبز و حبوباتی مانند لوبیا، نخود و لوبیای  چشم بلبلی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهد.
  • در نهایت، یادتان باشد که قرار دادن مواد غذایی مختلف مانند اسفناج، هویج، سیب‌زمینی شیرین و سایر منابع غنی از ویتامین A در رژیم غذایی روزانه زنان در مراحل مختلف بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا سلامت مادر و نوزاد درون رحم او را تضمین خواهد نمود.

برای اطلاع از اینکه در ماه نهم بارداری چه چیزی نخورید این مطلب آنچه نباید در ماه نهم بارداری بخورید را بخوانید 

مواد غذایی که مادر حامله باید در ماه نهم از بارداری، از برنامه روزانه خود حذف کند:

 به خاطر بسپارید که مواد غذایی مختلفی وجود دارند که مادر باید در ماه نهم از دوران بارداری خود از مصرف آن‌ها اجتناب کند. رژیم غذایی مادر در ماه نهم از دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ او باید در مصرف مواد غذایی دقت زیادی بکند. در ادامه این مقاله، مواد غذایی که مادر باید در یک ماه آخر از دوران بارداری خود، قطعاً از مصرف آن‌ها اجتناب کند، برای شما معرفی شده است که عبارتند از:

  • مواد غذایی حاوی کافئین: زن حامله باید از مصرف کل مواد غذایی که حاوی کافئین هستند، اجتناب کند. با این حال، اگر شما به عنوان یک زن باردار نمی‌توانید مصرف این نوع مواد غذایی را کنار بگذارید، بهتر است میزان مصرف این نوع نوشیدنی‌ها در هر شکل از 200 میلی‌گرم در روز تجاوز نکند. همچنین، مصرف شکلات‌هایی که حاوی کافئین هستند، باید در ماه نهم از دوران بارداری زنان محدود شود.
  • الکل: مصرف الکل به طور گسترده‌ای در طول دوران بارداری زنان خطرناک است، زیرا عقب ماندگی ذهنی، انجام زایمان زودرس و همچنین بروز طیف گسترده‌ای از نقص‌های هنگام تولد را در نوزادان به دنبال خواهد داشت. به همین علت بسیار، بسیار مهم است که مادر در طول دوران بارداری خود به طور کامل از مصرف الکل پرهیز کند.
  • ساخارین: این ماده یک شیرین‌کننده مصنوعی است که باید در طی دوران بارداری، از رژیم غذایی زنان حذف گردد. در مقابل، هر مادر بارداری می‌تواند با مصرف میوه‌های تازه و آب نبات‌های خانگی، قند مورد نیاز بدن خود و فرزند داخل رحمش را فراهم کند.
  • پنیرهای نرم: این نوع پنیرها مناسب مصرف زنان در دوران بارداری نیستند، زیرا به طور معمول پاستوریزه نشده‌اند و مصرف آن‌ها می‌تواند منجر به بروز عفونت در دستگاه گوارش و قسمت‌های مختلف بدن زنان حامله گردد. بنابراین، تا آنجا که برای شما امکان دارد از مصرف این نوع پنیرها خودداری کنید.
  • مواد غذایی دریایی خام: بسیار مهم است که زنان در دوران بارداری خود از مصرف سوشی خودداری کنند (زیرا بیشتر آن‌ها با ماهی خام که به عنوان ماده اصلی تهیه این غذا محسوب می‌شود، تهیه می‌گردد). همچنین، مصرف دیگر غذاهای دریایی خام مانند صدف نیز برای سلامت مادران باردار و نوزاد درون رحم این افراد بسیار مضر می‌باشد.
  • استعمال توتون و تنباکو: لازم است بدانید که استعمال هرگونه دخانیات در دوران بارداری زنان خطرناک است. بنابراین، اگر به عنوان یک زن باردار سیگاری هستید یا تنباکو مصرف می‌کنید، مهم است که استعمال این مواد را در ماه نهم از دوران بارداری خود کنار بگذارید. یادتان باشد که اگر مادری در دوران حاملگی خود تنباکو مصرف کند، رشد کودک او به تأخیر افتاده و این حالت  می‌تواند به سلامت جنین آسیب شدیدی بزند.

برای اطلاع از اینکه در بارداری مصرف شلغم ضرر دارد یا ن این مطلب خوردن شلغم در بارداری مضر است؟ را بخوانید 

مکمل‌هایی که باید در ماه نهم بارداری خود مصرف کنید:

اگر زنان حامله از رژیم غذایی سالم و متعادل در نه ماه دوران بارداری خود استفاده کنند، تمام  نیازهای تغذیه‌ای بدن خود را به راحتی برآورده خواهند نمود. اما اگر بدن مادر بارداری نتواند مواد مغذی کافی را از برنامه غذایی روزمره دریافت کند، بهتر است او با یک پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد مصرف  مکمل‌های مختلف صحبت کند. در ادامه این مقاله، انواع مکمل‌هایی را که برای برطرف نمودن نیازهای بدن زنان در دوران بارداری استفاده می‌شود، بیان نموده‌ایم که به شرح زیر می‌باشند:

  • مکمل کلسیم: اگر شما به عنوان یک زن حامله نمی‌توانید از رژیم غذایی روزانه خود به اندازه کافی کلسیم دریافت کنید، پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف این مکمل را به شما تجویز خواهد نمود. همچنین، جالب است بدانید که مصرف این مکمل در مادرانی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.
  • مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف: مصرف این مکمل به زنان باردار کمک می‌کند تا تمام نیازهای بدن خود به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف را به راحتی برطرف کنند. همان‌طور که می‌دانید در طول نه ماه دوران بارداری، بدن زنان به ویتامین‌های زیادی نیاز خواهد داشت.
  • مکمل اسید فولیک: یادتان باشد که مصرف اسید فولیک در دوران حاملگی، برای تولید گلبول‌های قرمز سالم در خون مادر باردار و جنین داخل رحم او مفید بوده و از بروز نقایص مادرزادی در نوزادان جلوگیری می‌کند. بنابراین، اگر مادری در دوران بارداری خود  غذاهای حاوی اسید فولیک را به اندازه کافی دریافت نکند، باید با پزشک معالج خود صحبت نموده و مکمل‌های تجویز شده از سوی او را با دقت مصرف نماید.
  • مکمل آهن: همه کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که مصرف مکمل آهن که حاوی 27 میلی‌گرم آهن است، در دوران  بارداری همه زنان لازم و ضروری است، ولی فراموش نکنید که مصرف این مکمل در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است.

در نهایت، به یاد داشته باشید که مصرف مواد مغذی مختلف در طول نه ماه دوران بارداری، مخصوصاً در سه ماهه سوم بارداری  تأثیر مستقیمی بر روند رشد جنین درون رحم شما دارد. از آنجایی که در این دوران دو نفر از یک بدن تغذیه می‌کنند، مسئولیت تأمین ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف، جهت حفظ سلامت خود مادر و بهبود روند رشد نوزاد متولد نشده او، بر عهده بدن مادر می‌باشد که وظیفه بسیار سنگینی است. به همین دلیل، زن باردار برای اطمینان از سلامت خود و جنین داخل رحمش باید تمام مواد مغذی مورد نیاز را از مواد غذایی طبیعی خود دریافت کند تا بتواند علاوه بر تضمین سلامت بدن خود و فرزندش، برای انجام روند زایمان طبیعی قوی باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/