فواید شگفت انگیز کیوی در بارداری

the_health_benefits_of_kiwi_during_pregnancy__1541574112_38887

دوران بارداری زنان، زمان خوردن غذاهای مختلف است که احتمالاً، مواد غذایی شیرین بیشترین میزان علاقه مادران را به خود اختصاص می­دهد. اما، به عنوان یک خانم جوان و بی­تجربه به یاد داشته باشید که مصرف شیرینی و شکلات بیش از حد در این دوران کار بسیار اشتباهی است، چون مواد غذایی شیرین به سلامت دهان و دندان مادر باردار صدمه زده و از تغذیه سالم او در دوران حاملگی جلوگیری می­کند. خواند مقاله زیر شما را با برنامه غذایی سالم در دوران باردار آشنا خواهد کرد. کیوی یا انگور چینی یک میوه آبدار با طعم دلپذیر است که اصلاً کلسترول نداشته و دارای قند و چربی بسیار کمی می­باشد. البته این میوه به غیر از طعم خوشمزه، مزایای بسیاری برای زنان باردار دارد. برای درک مزیت این میوه در دوران بارداری، حتماً مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید.

اگر در بارداری عسل نمی خورید این مطلب مزایای شگفت انگیز عسل برای زنان باردار را بخوانید

مزایای میوه کیوی برای زنان باردار:

 کیوی یکی از میوه­های بسیار مغذی محسوب می­شود که دو برابر لیمو شیرین ویتامین C دارد. علاوه بر این مورد، این میوه یک منبع غنی از فیبرهای رژیمی، ویتامین E، کربوهیدرات­ها، انرژی و سایر مواد معدنی لازم برای بدن زنان در دوران بارداری است. در ادامه این مقاله، برخی از مزایای سلامتی و مواد مغذی موجود در میوه کیوی ارائه شده است که به شرح زیر می­باشند:

1- فولات مهمترین ماده غذایی در بارداری:

 کیوی میوه­ای غنی از فولات بوده و مهم­ترین ماده مغذی را برای تشکیل سلول­های بدن جنین درون رحم مادر دارا است. فولات موجود در این میوه جزو مواد ضروری برای حفظ سلامتی جنین و بهبود روند رشد او بوده و مصرف آن توسط زن حامله باعث تولید و نگهداری سلول­های بدن، به ویژه در دوران بارداری خواهد شد. همچنین، این ماده مغذی برای رشد ارگان­های مختلف بدن جنین حیاتی است؛ کافی بودن فولات موجود در بدن مادر باردار از مبتلا شدن جنین داخل رحم او به نقص­های هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا جلوگیری می­کند، وضعیتی که بروز آن مانع رشد کامل نخاع بدن نوزاد می­شود. جالب است بدانید که استفاده از میوه کیوی در دوران بارداری از سقط جنین نیز جلوگیری خواهد کرد. بنابراین، می­توان ادعا کرد که فولات موجود در میوه کیوی، نه تنها برای بدن زن باردار بلکه برای خانم­هایی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند، نیز بسیار عالی و مفید است.

2-ویتامین C منبع عالی در بارداری:

میوه کیوی یک منابع عالی از ویتامین C بوده و مصرف آن 140٪ از دوز توصیه­شده ویتامین C برای بدن زنان حامله را در طی روز تأمین خواهد نمود. به دلیل بالا بودن سطح ویتامین C موجود در میوه کیوی، پزشکان متخصص زنان و زایمان، آن را برای مادران باردار مناسب دانسته و مصرف این میوه را برای حفظ سلامت کودک درون رحم این مادران توصیه می­کنند. همچنین، مصرف این میوه مغذی به زنان حامله کمک می­کند تا انتقال­دهنده­های عصبی بدن آن­ها عملکرد خوبی داشته باشد که این، برای مغز زنان باردار بسیار مهم است. علاوه بر این موارد، ویتامین C موجود در میوه کیوی احتمال بروز علائم کشش پوستی را در بدن زنان، پس از پایان دوران بارداری به میزان قابل توجهی کاهش می­دهد.

3- قند طبیعی مورد نیاز در بارداری:

 به دلیل این که میوه کیوی حاوی قندهای طبیعی است، مصرف آن به کنترل میل و اشتهای زنان حامله به مصرف شیرینی­ها کمک خواهد نمود. همچنین، پایین بودن شاخص گلیسمی این میوه منجر به افزایش میزان انسولین در بدن زنان نمی­شود. همان­طور که می­دانید تنظیم بودن میزان قند خون بدن در طی دوران بارداری برای سلامت مادر باردار و کودک متولد نشده او بسیار مهم است و از مبتلا شدن این افراد به دیابت حاملگی که در دوران بارداری بسیار معمول است، جلوگیری می­کند.

4- آسان کننده روند هضم مواد غذایی در معده:

به خاطر بسپارید که بروز مشکل یبوست و هموروئید در طی دوران بارداری، امری کاملاً طبیعی است. میوه کیوی یکی از بهترین پروبیوتیک­ها است که برای از بین بردن این مشکل مادران باردار بسیار مفید می­باشد. در واقع، این میوه حاوی آنزیم­ها، فیبر رژیمی و ترکیبات فنلی است که این مواد مغذی، توسط باکتری­های پروبیوتیک موجود در سیستم گوارش تغذیه می­شود. پس، می­توان ادعا کرد که قرار دادن میوه کیوی در برنامه روزانه زنان باردار موجب جلوگیری از بروز یبوست، اسهال، گاستریت، التهاب و درد شکمی در بدن این افراد خواهد شد.

اگر در بارداری کرفس مصرف نمیکنید این مطلب آیا مصرف کرفس در بارداری ضرر دارد؟را بخوانید

5- سیستم ایمنی بدن مادران باردار را تقویت می­کند:

به علت این که میوه کیوی یک منبع غنی از آنتی­اکسیدان­ها است، مصرف آن در دوران بارداری به محافظت از RNA و DNA جنین کمک نموده و از آن­ها در برابر انواع آسیب­ها محافظت خواهد نمود. همچنین، کیوی میوه­ای است که با رادیکال­های آزاد بدن مادران باردار مبارزه کرده و بیماری­های موجود در بدن این افراد را در حالت خاموش نگه می­دارد. علاوه بر این موارد، این میوه از سلول­های بدن مادر باردار و جنین داخل رحم او در برابر صدمات و آسیب­های استرس اکسیداتی نیز محافظت خواهد نمود.

6- تعادل هورمون­های بدن زنان باردار با مصرف میوه کیوی:

 همان­طور که می­دانید بروز نوسانات  هورمونی در بدن زنان باردار بسیار معمول است. بنابراین، این افراد در یک لحظه بیش از حد احساسی شده و در لحظه دیگر، به طور ناگهانی، ناراحت و غمگین می­شوند. به همین دلیل، بروز مشکل افسردگی، احساس خستگی بیش از حد و استرس در مادران حامله به دور از انتظار نیست. جالب است بدانید که خوردن یک عدد میوه کیوی در روز از بروز تمام این مشکلات در بدن مادر باردار جلوگیری خواهد نمود.

مقدار توصیه­شده برای مصرف میوه کیوی در طی دوران بارداری:

به عنوان یک زن باردار برای اطمینان از داشتن دوران حاملگی سالم و ایمن، بهتر است هر روز 2 الی 3 عدد میوه کیوی را مصرف کنید. اما اگر از مشکل آلرژی گاستریت یا سایر مشکلات گوارشی رنج می­برید، باید از خوردن میوه کیوی در دوران بارداری خود اجتناب نمایید.

ایده­های مفید برای استفاده از میوه کیوی در تهیه غذاهای روزانه زنان باردار:

 اکثر ما معمولاً ترجیح می­دهیم که کیوی را به صورت طبیعی بخوریم، اما استفاده از این میوه در غذاهای فانتزی محدودیتی ندارد. بنابراین، به عنوان یک زن باردار سعی کنید از این میوه بیشتر در تهیه سالادها، دسرها و طبخ سایر وعده­های غذایی خود استفاده کنید. در ادامه این مقاله، برخی از ایده­های آسان در مورد استفاده از میوه کیوی در رژیم غذایی زنان باردار ارائه شده است که عبارتند از:

  • زن حامله می­تواند میوه کیوی را خرد کرده و به کاسه ماست یا سالاد خود اضافه کند.  همچنین، اگر می­خواهید این میوه را به صورت یک نوشیدنی مصرف کنید، کافی است تعدادی از میوه کیوی را به مخلوط­کن اضافه نموده و کاملاً میکس کنید. پوره این میوه در کنار غذاهایی مانند مرغ یا ماهی کبابی، بسیار دلپذیر خواهد شد. علاوه بر این موارد، شما می­توانید از این میوه مربا تهیه نموده و در وعده صبحانه خود مصرف کنید.

اگر میخواهید نوزاد زیبا داشته باشید این مطلب 10 خوراکی که نوزادتان را خوشگل و آرام می کند را بخوانید

یک نکته احتیاطی در مورد مصرف میوه کیوی در طی بارداری:

اکنون که به عنوان یک زن حامله از مواد مغذی موجود در میوه کیوی آگاه شده و می­دانید که چگونه این میوه را در طول دوران بارداری خود مصرف کنید، باید برخی اقدامات احتیاطی را نیز در مورد آن رعایت کنید که به شرح زیر می­باشند:

  • برای پاک کردن این میوه از هر گونه پاتوژن­ها، قبل از خوردن آن را خوب بشویید تا مواد شیمیایی مضر موجود بر روی پوست میوه از بین برود.

در نهایت،  به یاد داشته باشید که این میوه خیلی اسیدی بوده و مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به بروز زخم­های دهان، زبان و بثورات جلدی در زنان باردار شود. بنابراین اگر به عنوان یک زن حامله دوست دارید این میوه را در منوی غذایی روزمره خود قرار دهید، همانند سایر مواد غذایی باید قبل از معرفی آن به رژیم روزانه خود، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید؛ او تنها کسی است که می­تواند در مورد برنامه غذایی دوران حاملگی به شما کمک کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/