مزایای شگفت انگیز عسل برای زنان باردار

Manuka_honey_l_e1474035277494_920x515__1541489182_75583

همان­طور که می­دانید عسل یک ماده غذایی شیرین، سالم و مغذی است. این ماده غذایی برای سلامت همه جوانان و سالخوردگان مفید می­باشد؛ هر فردی باید به استفاده از روش­های تغذیه­ای با عسل عادت کند. اما آیا این ماده غذایی شیرین برای سلامتی زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد نیز مفید است؟ مصرف عسل برای زنان باردار، چقدر امن است؟ در ادامه این مقاله، در مورد میزان ایمنی این ماده غذایی در دوران بارداری زنان بحث نموده و خطرات و مزایای مرتبط با آن را برای شما ارائه داده­ایم!

اگر در بارداری رازیانه استفاده میکنید این مطلب آیا مصرف دانه های رازیانه در بارداری منجر سقط جنین میشود؟ را بخوانید

آیا مصرف عسل برای زنان باردار مناسب است؟

در ابتدا، به عنوان یک خانم جوان و بی­تجربه به یاد داشته باشید که مصرف عسل در دوران بارداری همه زنان ایمن است؛ اگر پاستوریزه شده و به دور از انواع آلودگی­ها باشد. علاوه بر این موارد، سلامت این ماده غذایی باید توسط اداره بهداشت کشور تأیید شود. یکی از دلایل نگرانی در مورد مصرف عسل خام و طبیعی این است که استفاده از آن می­تواند باعث بروز مشکل بوتولیسم در بدن انسان شود. به همین دلیل، مصرف آن برای کودکان زیر یک سال توصیه نیز نمی­شود، زیرا در این سن سیستم گوارش فرد نابالغ بوده و مصرف مواد غذایی ناسالم و فرآوری شده، می­تواند سلامت آن­ها را تحت تأثیر قرار دهد. اما سیستم گوارشی بزرگ‌سالان تکامل یافته و حاوی باکتری­هایی است که از تأثیرگذاری سم بوتولینوم بر روده و معده جلوگیری می­کند و اجازه نمی­دهد تا این ماده مضر از طریق جفت به بدن نوزاد درون رحم منتقل گردد.

مواد مغذی موجود در عسل:

عسل یک انبار مواد مغذی محسوب شده و برای سلامت بدن هر مادر بارداری بسیار مفید می­باشد. معمولاً یک فنجان (333 گرم) عسل حاوی کالری و مواد مغذی زیر می­باشد:

  • میزان کالری موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 1031 کیلوکالری است.
  • کربوهیدرات موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 279 گرم است.
  • فیبر غذایی موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 1 گرم است.
  • قند موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 278 گرم است.
  • پروتئین موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 1 گرم است.
  • ویتامین B6 موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 0.1 میلی­گرم است.
  • ویتامینC  موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 7. 1 میلی­گرم است.
  • ریبوفلاوین موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 0.1 میلی­گرم است.
  • فولات موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 8 .6 میلی­گرم است.
  • آهن موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 1.4 میلی­گرم است.
  • کلسیم موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 20.3 میلی­گرم است.
  • پتاسیم موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 176 میلی­گرم است.
  • فسفر موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 13.6 میلی­گرم است.
  • منیزیم موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 6.8 میلی­گرم است.
  • روی موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 0.7 میلی­گرم است.
  • منگنز موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 0.3 میلی­گرم است.
  • سدیم موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 13.6 میلی­گرم است.
  • مس موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 0.1 میلی­گرم است.
  • فلوراید موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 23.7 میلی­گرم است.

سلنیوم موجود در یک فنجان (333 گرم) عسل، 2.7 میکروگرم است.

مزایای مصرف عسل در بارداری زنان:

 مصرف عسل در دوران بارداری زنان، مزایای متعددی دارد، زیرا این ماده غذایی غنی از قندهایی مانند فروکتوز و گلوکز بوده و مواد مغذی زیادی دارد. به همین دلیل، تأثیرات مثبت زیادی بر روی بدن زنان حامله خواهد داشت. این مزایا به شرح زیر می­باشند:

1- تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار:

 خواص آنتی باکتریال و آنتی‌اکسیدانی موجود در عسل باعث افزایش سیستم ایمنی بدن مادر باردار شده و با خنثی کردن اسید معده، زخم­های موجود در آن را که باعث بروز سوزش جزئی سر دل در دوران بارداری زنان می­شود، را درمان خواهد کرد.

2- میزان بی­خوابی زنان باردار را کاهش می­دهد:

فعالیت هیپنوتیزمی موجود در عسل برای رفع مشکل بی­خوابی زنان حامله بسیار مؤثر است؛ نوشیدن یک فنجان شیر که با یک قاشق عسل ترکیب شده باشد، قبل از خواب، می­تواند به داشتن خواب راحت زنان باردار کمک زیادی کند.

اگر در بارداری کرفس استفاده نمیکنید این مطلب آیا مصرف کرفس در بارداری ضرر دارد؟ را بخوانید

3- احتمال ابتلا به سرماخوردگی و مشکل سرفه را در بارداری کاهش می­دهد:

خواص ضد ویروسی موجود در عسل باعث مهار فعالیت­های ویروسی در بدن زنان باردار شده و از بدن آن­ها در برابر ابتلا به بیماری سرماخوردگی در طی کل دوران بارداری جلوگیری خواهد نمود. همچنین، این ماده شگفت­انگیز سرکوب­کننده بسیار قوی سرفه در انسان می­باشد. با این حال، هیچ شواهد علمی برای ثابت کردن خاصیت عسل در مبارزه با سرفه وجود ندارد.

4- مصرف عسل گلودرد زنان باردار را تسکین می­دهد:

خواص ضد التهابی موجود در عسل باعث تحریک گلو شده و اضافه کردن آن به چای گرم زنجبیل یا لیمو، برای تسکین گلو درد زنان در دوران بارداری بسیار مفید و مؤثر است.

5- درمان زخم معده زنان باردار:

نتایج مطالعات اخیر محققان نشان داده است که مصرف منظم عسل باعث کاهش رشد باکتری­های هلیکوباکترپیلوری در بدن زنان باردار می­شود که مسئول ایجاد زخم معده در بدن این افراد هستند.

6- سلامت پوست سر مادران باردار را بهبود می­بخشد:

   به یاد داشته باشید که طبیعت ضد باکتریایی عسل نه تنها گلو درد شما را درمان می­کند، بلکه برای از بین بردن شوره سر و خارش پوست بدن شما نیز مفید است. بنابراین، می­توان ادعا کرد که اگر یک زن باردار عسل را با آب گرم مخلوط نموده و بر روی پوست سر خود بمالد، برای درمان مشکلات مویی مانند شوره سر و ریزش موهای او بسیار مؤثر خواهد بود.

7- میزان آلرژی بدن زنان باردار را کاهش می­دهد:

اگرچه این موضوع کاملاً مشخص نیست، اما مصرف عسل در کنترل آلرژی­های فصلی مادران باردار بسیار مؤثر است. بنابراین زنان حامله می­توانند با مصرف منظم عسل محلی که حاوی گرده طبیعی است، از بدن خود در برابر گرگرفتگی و آلرژی فصلی محافظت کنند.

خطرات مصرف بیش‌ازحد عسل در دوران بارداری:

مصرف بیش‌ازحد عسل در طی دوران بارداری می­تواند منجر به بروز عوارض جانبی خاصی در بدن مادران شود که این عوارض به شرح  زیر می­باشند:

1- افزایش حساسیت بدن در بارداری به انسولین:

همان­طور که می­دانید مصرف عسل باعث افزایش سطح قند خون در بدن مادران باردار می­شود. بروز این حالت میزان مقاومت بدن مادر را به انسولین افزایش خواهد داد. بنابراین، می­توان ادعا کرد که مصرف بیش از  25 گرم فروکتوز در روز برای زنان باردار ناامن می­باشد.

2- بروز مشکلات گوارشی در مادران باردار:

مصرف بیش‌ازحد عسل بروز مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات معده، اسهال، یبوست و نفخ را در مادران باردار افزایش داده و حالت اسیدی شدیدی به معده این افراد می­دهد که بر دستگاه گوارش آن­ها اثر گذاشته و روند هضم غذا را کاهش می­دهد.

3- بر سلامت دهان و دندان مادران باردار تأثیر می­گذارد:

 مقدار بالای قند موجود در عسل موجب فرسایش حفره­های دندانی انسان شده و آن­ها را به شدت خراب می­کند.

4- افزایش وزن در بارداری:

اگر این ماده در اندازه بسیار زیاد توسط زنان باردار مصرف شود، کالری زیاد موجود در عسل به افزایش وزن مادر و جنین او کمک خواهد نمود.

مصرف چه اندازه عسل برای زنان باردار ایمن است؟

لازم است بدانید که مصرف سه تا پنج قاشق غذاخوری (180 تا 200 کالری) عسل در هر روز، برای زنان باردار ایمن است؛ یک قاشق غذاخوری از این ماده غذایی حدوداً حاوی 60 کالری می­باشد. فراموش نکنید که کالری­های دریافتی از قند ساده توسط بدن زنان در دوران بارداری، نباید بیش از 10٪ کالری روزانه آن­ها باشد؛ از آن­جایی که بدن مادر باردار در کل روز به حدود 1800 تا 2400 کالری نیاز دارد، اگر میزان کالری دریافتی بدن بیش از آن باشد، مشکل اضافه وزن را در بدن زنان حامله به دنبال خواهد داشت.

هشدارهای لازم در هنگام مصرف عسل توسط زنان باردار:

 موارد مختلفی وجود دارد که زنان نباید در آن شرایط، عسل را مصرف کنند. این موارد عبارتند از:

  • عسل را هرگز به آب بسیار گرم یا نوشیدنی­ها دیگر اضافه نکنید، زیرا آنزیم‌های سالم آن را از بین می­برد. بر اساس این توضیحات، زنان حامله می­توانند عسل مورد نیاز خود را به آب ولرم اضافه نموده و از مزایای آن بهره­مند شوند.
  • عسل را به غذاهای غنی از ویتامین­های C و D اضافه نکنید، زیرا مواد معدنی موجود در عسل، مزایای این ویتامین­ها را از بین می­برد.
  • از مخلوط كردن عسل با نخود فرنگی اجتناب نمایید، زیرا این کار می­تواند منجر به بروز مشکل سوء­هاضمه در زنان باردار شده و نتایج معکوسی را به دنبال داشته باشد.

اگر بارداری بادمجان استفاده نمیکنید این مطلب 7 مزیت باورنکردنی خوردن بادمجان در بارداری را بخوانید

نکات مهم برای راهنمایی مادران باردار، جهت انتخاب عسل با کیفیت:

به خاطر بسپارید که اگر کیفیت عسل انتخابی شما خوب باشد، مصرف آن نه تنها مسئله­ساز نبوده، بلکه فواید زیادی برای سلامت خود شما و فرزند داخل رحمتان خواهد داشت. پس هنگام خرید، برچسب بطری یا ظرف عسل را بررسی کنید تا مطمئن شوید که عسل پاستوریزه بوده و دارای پروانه بهداشتی می­باشد. البته امروزه تقریباً تمام مغازه­ها و فروشگاه­ها عسل پاستوریزه را به فروش می­رسانند. همچنین، سعی کنید عسل ارگانیک و طبیعی را برای خرید انتخاب کنید، زیرا این دسته از عسل­ها دارای مواد معدنی کاملی هستند. اگر به عنوان یک زن باردار در مورد مصرف این ماده غذایی مطمئن نیستید، حتماً با پزشک متخصص زنان و زایمان معالج خود در این مورد صحبت کنید، زیرا او تنها کسی است که می­تواند شما را راهنمایی کند.

آیا زنان می­توانند از عسل مانوکا در بارداری خود استفاده کنند؟

مصرف عسل مانوکا برای همه زنان ایمن است، مگر اینکه فردی به مصرف آن حساسیت داشته باشد. همچنین، به دلیل طبیعی و سالم بودن این ماده غذایی، تا به حال هیچ گونه شواهدی وجود نداشته که ناامن بودن مصرف عسل مانوکا را در دوران بارداری زنان نشان دهد. با این حال، قبل از مصرف آن حتماً باید با پزشک معالج خود مشورت کنید، زیرا دوران بارداری زمانی است که بدن یک زن نیاز به مراقبت شدید داشته و به همین علت او باید در مورد آنچه می­خورد یا می­نوشد، دقت زیادی بکند.

در نهایت، یادتان باشد که رعایت نکات ایمنی در این دوران می­تواند آرامش شما را تأمین نموده و خواب خوبی را برای شما به همراه داشته باشد. پس، می­توان ادعا کرد که مصرف عسل که یک ماده بی­خطر است، برای داشتن خواب کافی زنان باردار ضروری بوده و مصرف آن در فرم­های مختلف، بر سلامت مادر و جنین داخل رحم او تأثیر می­گذارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/