آیا مصرف ماهی هاليبوت در بارداری ضرر دارد؟

1__1533802112_64923

وقتي که زنی حامله می‌شود، باید در طی نه ماه دوران بارداری خود مراقب آنچه که می‌خورد، باشد. در واقع، زنان بايد از مصرف برخی مواد غذایی در طی دوران بارداری خود خودداری کنند. نوعی ماهی پهن و بزرگ به نام هاليبوت وجود دارد که بسیار خوشمزه بوده و تمام نیازهای بدن انسان را بر آورده می‌کند. اما آیا مصرف اين نوع ماهی در دوران بارداری زنان امن است و هر خانم حامله‌اي می‌تواند آن را در فر سرخ کرده و از خوردنش لذت ببرد؟

اگر شما هم به عنوان یک زن باردار می‌خواهید كه هاليبوت را در رژیم غذایی دوران بارداری خود قرار دهید و یا مایل هستيد كه به سادگی، همه اطلاعات لازم را در مورد مصرف اين نوع ماهی و اثرات آن در بدن خود به دست آوريد، خواندن اين مقاله را فراموش نکنید. در ادامه این مقاله، در مورد مصرف ماهی هاليبوت در دوران بارداری زنان اطلاعات زیادی به شما ارائه شده است.

اگر در دوران بارداری ماهی زیاد مصرف میکنید این مطلب فواید بی نظیر ماهی های کوچک روغنی برای زنان باردار و جنین را بخوانید.

هاليبوت چه نوع ماهی است؟

هاليبوت یک نوع از ماهی بسیار پهن است،كه متعلق به خانواده کفشک ‌ماهیان راست‌ روی می‌باشد. این ماهی بومی آب‌های اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس شمالی بوده و برای کباب کردن، سرخ نمودن و یا بخارپز کردن بسیار مناسب می‌باشد. ماهی هاليبوت به طور گسترده در اکثر نقاط جهان یافت مي‌شود، اما بیشتر در  اقیانوس آرام زیست می‌کند. اين نوع ماهي دارای طعم شیرین و ملایمی است. همچنين، جالب است بدانيد كه گوشت آن هنگامی که پخته می‌شود، رنگ سفید خاصي به خود می‌گيرد.

اين ماهی پهن و بزرگ یک منبع عالی از پروتئین، سلنیوم، فسفر، نیاسین و اسید چرب امگا 3 بوده و به دلیل این که حاوی مقادیر کمی از سدیم و چربی است، برای سلامت انسان، به ويژه مادران باردار بسیار مفید می‌باشد. به خاطر داشته باشيد كه از هر 100 گرم ماهی هاليبوت خام اقیانوس آرام، می‌توان حدود 100 کالری، آن هم با مقادیر بسيار کم کربوهیدرات و قند دریافت كرد. همچنين، یادتان باشد كه مصرف همان مقدار از اين نوع ماهی، 20.8 گرم پروتئین، 2.29 گرم چربی، 54 میلی‌گرم سدیم و36 میکروگرم سلنیوم را به يدن شما ارائه خواهد داد.

آیا مصرف ماهی هاليبوت در دوران بارداری امن است؟

مصرف ماهی هاليبوت، در صورتی كه کاملا پخته شده باشد، برای زنان حامله امن است، اما این افراد نباید رعایت اعتدال را در مصرف اين ماده غذايي فراموش کنند. در واقع، همه غذاهای دریایی حاوی مقدار زیادی جیوه می باشند، كه بزرگترین نگرانی پزشکان متخصص زنان و زايمان هم در مورد مصرف ماهی در دوران بارداری زنان به همین علت است.

بدن اکثر افراد بزرگسال با مقدار زياد جیوه موجود در ماهی‌ها مشکل نداشته و هیچ گونه مشکلات بهداشتی و درمانی را با مصرف آن تجربه نمی‌کنند. اما، ورود بیش از حد جیوه به بدن زن حامله می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت و رشد جنین داخل رحم او به وجود آورد. بنابراین، اگر شما هم باردار هستید، بايد به خاطر داشته باشيد كه محدود کردن مصرف همه ماهی‌ها در طي كل دوران بارداری الزامی است. در واقع، زنان حامله می‌توانند فقط 6 اونس و یا در حدود 120 گرم ماهي در هر هفته مصرف کنند.

برای اطلاع از خطرات مصرف ماهی در بارداری این مطلب خطری درباره خوردن ماهی در دوران بارداری را از دست ندهید

میزان مصرف ماهی هاليبوت در دوران بارداری زنان:

اگر شما هم به عنوان یک زن حامله دوست دارید تا مانند قبل دوران بارداری، مصرف ماهی را برای به دست آوردن مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود و فرزند داخل رحمتان همچنان به میزان در چند وعده مهم غذایی ادامه دهید، حتما با يک دکتر متخصص زنان و زايمان مشورت نمایید. علاوه بر اين، يادتان باشد كه بر اساس نظر اکثر پزشکان متخصص زنان و زايمان، مصرف ماهی هاليبوت توسط مادران باردار باید یک بار در هفته صورت گیرد. بهترین کار برای محدود کردن مصرف اين نوع ماهی در دوران بارداری، تبدیل آن به چند وعده غذایی كوچک در هر ماه است. البته، اين نكته مهم را هم به خاطر داشته باشيد كه اضافه کردن گونه‌های دیگر ماهی که دارای جیوه پایینی هستند، گزینه بسیار مناسب ‌تری برای رژیم غذایی زنان باردار خواهند بود.

 عوارض جانبی مصرف ماهی هاليبوت در دوران بارداری:

به دلیل این که ماهی هاليبوت شامل مقدار زیادی جیوه است، بنابراین مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند برای سلامت جنین داخل رحم مادر مضر باشد. اما فراموش نکنید كه برخی از ماهی‌های هاليبوت اقیانوس آرام در آلاسکا و منطقه کانادا و نوعی از ماهی هاليبوت در اقیانوس اطلس در گرینلند شامل مقدار متوسطی ​​از جیوه هستند. با همه اين توصيفات، هر ماهی هاليبوت در اندازه متوسط می‌تواند حاوی 1.52 قسمت در میلیون جیوه باشد. پس، يادتان باشد كه اگر شما هم به عنوان یک زن حامله انواع اين ماهی‌ها را كه داراي مقدار بالايي جیوه هستند، در رژيم غذايی روزانه خود مصرف کنید، ممكن است در میزان رشد جنین داخل رحمتان تاخیر ایجاد شود. همچنین، فرزند شما ممکن است بعد از تولد هم از وجود مشکلاتی مانند فلج، ناشنوایی و کم بودن قدرت بینایی و مشکلات مغزی رنج ببرد.

 برخی از ماهی‌های پهن و بزرگ دارای آلاینده‌هایی مانند پلیکلرو ها (PCBs) و دیوکسین می‌باشند. در واقع، اين آلاينده‌ها نوعی سم ساخت دست بشر هستند، كه بیشتر در فعالیت‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سموم مي‌تواند به راحتی منابع آب‌ها از جمله دریاها را آلوده کرده و به بدن انواع ماهی‌ها و موجودات دریایی انتقال‌یابد. دیوکسین نیز از طریق مواد شیمیایی و گازهای صنعتی به محیط زیست وارد می‌شود، که می‌تواند از طریق زنجیره غذایی وارد بدن انسان‌ها شده و سلامت مادران باردار و فرزند داخل رحم اين افراد را تحت تاثير خود قرار دهد. يادتان باشد كه در بیشتر موارد، این مواد شیمیایی در بافت‌های چرب حیوانی مانند ماهی و سایر غذاهای دریایی تجمع یافته و از طریق مصرف آن‌ها، وارد بدن مادران باردار می‌شوند. آسیب‌های وارده به بدن مادر باردار و فرزند داخل رحن او شامل بروز اختلال در رشد، کاهش قدرت تولیدمثل و تضعيف سیستم ایمنی بدن است. همچنین، در برخی موارد هم مصرف برخی از ماهی‌هاي پهن و بزرگ می‌تواند باعث بروز مشکلات هورمونی در بدن مادران باردار شده و آن‌ها را به انواع بیماری‌های سرطانی مبتلا کند. درست است كه میزان این نوع آلاینده‌ها در بدن ماهی هاليبوت به طور قابل توجهی کم است، اما شما نمی‌توانید حضور این مواد شیمیایی را در ماهی مصرفي خود، صد در صد رد کنید.

مصرف ماهی هاليبوت در دوران بارداری:

به دلیل این که ماهی هاليبوت یک منبع غذایی غنی از امگا 3، پروتئین‌ها و ویتامین‌های گوناگون و مواد معدنی می‌باشد، بنابراین مصرف این نوع ماهي برای سلامتی انسان، به ويژه مادران باردار و فرزند داخل رحم آن‌ها بسیار مهم است. اما زنان حامله بايد در طي كل دوران بارداری خود، در مصرف انواع ماهی‌های پهن و بزرگ حد اعتدال را نگه داشته و مقدار آن را محدود کنند. در واقع، از آن‌جايی که میزان جیوه در بیشتر غذاهای دریایی بالا است، همین امر باعث می‌شود زنانی كه در حال برنامه‌ریزی برای باردار شدن هستند و یا نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند، در میزان مصرف انواع ماهی‌ها و غذاهای دریایی دقت بيشتري بکنند.

شما می‌توانید به میزان 12 اونس و یا تقریبا 340 گرم از غذاهای دریایی را در هر هفته از دوران بارداری خود مصرف کنید. اما، بهتر است در این دوران، بیشتر از ماهی‌هایی استفاده کنید که دارای  کمترین میزان جیوه می‌باشند، مانند ماهی آزاد، ماهی کولی، COD، تیلاپیا و گربه‌ماهی. همچنين، فراموش نکنید كه همه زنان حامله باید از مصرف اره‌ماهی، شاه‌ماهی خال‌خالی، کوسه و کاشی‌ماهی اجتناب کند. این افراد باید مصرف ماهی تن سفید و انواع ماهی‌هاي پهن و بزرگ را هم در برنامه غذایی خود محدود نمايند.

به عنوان يك خانم باردار به ياد داشته باشيد كه اگر شما هم از انواع ماهی‌هاي موجود در آب‌های محلی خود استفاده مي‌كنيد، باید با وزارت بهداشت و درمان شهرستان خود در مورد میزان جیوه موجود در آب صحبت کرده و آن را بررسی کنید. همچنين، اگر شما زنی هستید که عادت به خوردن ماهی زیاد دارید، بهتر است در زمان برنامه‌ریزی برای باردار شدن، ميزان مصرف انواع ماهی‌ها را در وعده‌های غذایی خود کاهش دهید، چون در طی یک دوره طولانی مدت، جیوه موجود در ماهي‌ها می‌تواند در خون شما جمع‌ شود. پس، یادتان باشد كه اگر سطح جیوه خون شما بالا است، باید برای کاهش میزان آن یک سال صبر کرده و سپس اقدام به باردار شدن نمایید. البته، اين نكته مهم را هم به خاطر داشته باشيد كه ممکن است برخی افراد نیاز به زمان بیشتري برای از بین بردن کامل جیوه موجود در خون خود داشته باشند. بنابراین، اگر شما از غذاهای دریایی بیشتر استفاده می‌کنید، بايد در اين دوران حساس ماهی‌ها و صدف‌هایی را انتخاب کنید که جیوه کمتری دارند.

از طرفي ديگر، به دلیل این که بدن زنان باید اسیدهای چرب امگا 3 زیادی را در دوران بارداری خود دریافت کند، اين افراد نیاز به استفاده از غذاهای دریایی بیشتري در رژیم غذایی خود خواهند داشت. به خاطر داشته باشيد كه وجود اسیدهای چرب امگا 3 برای تکمیل بافت‌های عصبی و رشد بهینه جنین ضروری است، كه منبع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 (ایکوزاپنتانوئیک اسید و اسید docosahexaenoic) هم غذاهای دریایی می‌باشد. همچنین، چربی امگا 3 موجود در بدن غذاهای دريايي مي‌تواند چشم‌های جنین را تقویت نموده و به رشد مغز او کمک کند. علاوه بر اين موارد، مصرف منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری می‌تواند زنان را از افسردگی پری‌ناتال محافظت نموده و مزایای زیادی را برای سلامتی خود فرد و جنین داخل رحم او ارائه دهد. پس، اگر شما به عنوان زن حامله مصرف ماهی را در دوران بارداری خود محدود کرده‌اید و یا از مصرف آن به طور کامل خودداری می‌کنید، باید برای تامین این ماده مغذی از سایر منابع امن استفاده کنید. به یاد داشته باشید كه میزان امگا 3S در دانه‌هاي کتان هم بسیار بالا است و با منابع دریایی در مورد کمیت و کیفیت برابری می‌کند. از منابع دیگری که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، می‌توان به سویا، روغن کانولا، جوانه گندم و گردو اشاره نمود. بنابراین، به عنوان يك خانم جوان و بي‌تجربه يادتان باشد كه انواع زیادی از مواد غذایی وجود دارد که می‌توانيد به عنوان جایگزین منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/