فقط خوردن این پنیرها در بارداری مجاز است ( قسمت دوم )

5683df0479_97392_femme_sent_fromage__1532772382_66442

اگر میخواهید با انواع پنیر و فایده و ضرر های آن در بارداری آشنا بشید این مطلب فقط خوردن این پنیرها در بارداری مجاز است (قسمت اول) بخوانید.

همچنین، به عنوان يك مادر باردار به ياد داشته باشيد مصرف پنیر نرمی که از شیر بز تهیه شده است و یا پنیر chevre در دوران بارداری برای هيچ زنيتوصینمی‌شود. این نوع پنیرها اغلب در رستوران ‌ها و در انواع  سالادها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. هر چند ثابت شده است كه مصرف نمونه‌های پنیر بزی که از شیر پخته شده تهیه می‌شود، در دوران بارداری زنان هم امن است، با این حال اگر شیری که برای تهیه پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور کامل پخته نشده باشد، باکتری‌های مضر موجود در آن از بین نرفته و برای مصرف زنان باردار امن نخواهند بود.

پنیر Chevre هم نوعی پنیر قالبی رسیده مانند پنیر بری و کاممبر است. همانطور که قبلا ذکر شد، انواع پنیرهای نرم به دلیل داشتن رطوبت زیاد، محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها به خصوص باکتری لیستریا هستند. با این حال، زنان باردار می‌توانند پنیر نرمی را که از شیر بز کاملا پخته شده، تهیه گردیده باشد، در برنامه غذايي روزانه خود مصرف کنند.

آیا مصرف انواع پنیرهای نرم در بارداری ، باعث مبتلا شدن به بیماری لیستریا می‌شود؟

هر چند كه مصرف انواع پنیرهای نرم در دوران بارداری زنان گزینه امنی تلقی می‌شوند، اما در کل مصرف پنیر نرم غیرپاستوریزه می‌تواند به علت وجود باکتری لیستریا، باعث بروز بیماری لیستوزیا در بدن زنان باردار شود. جالب است بدانيد كه لیستریا نوعی باکتری است که در آب و خاک موجود بوده و بسیاری از حیوانات هم در تماس با آن‌ها، این باکتری را دریافت کرده و به عنوان منبع اصلی آلودگی محسوب می‌شوند. همچنین، باکتری لیستریا در شیر غیرپاستوریزه، انواع میوه‌ها و سبزیجات بوته‌ای، گوشت‌های خام و حتی میوه‌ها و سبزیجات خام نیز یافت می‌شود. بنابراین، همه افراد، به ویژه زنان باردار باید نگران حضور باکتری لیستریا در انواع مواد غذایی مصرفي خود مانند پنیر تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه باشند. البته، به ياد داشته باشيد كه این نوع باکتری در گوشت اغذیه‌فروشی‌ها و انواع غذاهای فراوری شده نیز وجود دارد، که حتي احتمال دارد بعد از مرحله پخته شدن  و قبل از فرایند بسته‌بندی هم از بين نروند.

باکتری لیستریا و هوس زنان باردار به مصرف پنیر:

یکی از مضرترین اثرات مصرف پنیر در دوران بارداری، مبتلا شدن زنان حامله به بیماری لیستریوز است. فراموش نکنید كه باکتری لیستریا بیشتر در انواع پنیرهای نرم و غیرپاستوریزه مانند پنیر فتا، پنیر بری، پنیر کاممبر و پنیر آبی رگه‌دار موجود است. با این که این نوع باکتری‌ها ممکن است، بروز علائم خفیفي مانند آنفولانزا را در بدن بزرگسالان به دنبال داشته باشند، اما ورود این نوع باکتری به بدن زن باردار، بر روي نوزاد متولد نشده او هم مضرات جبران‌ناپذیری را بر جای خواهند گذاشت. برخی از انواع پنیرهای نرمي که می‌توانند منبع باکترهای عفونی باشند، عبارتند از:

  • پنير فتا (پنیر بز)
  • پنیر بری
  • پنیر نرم فرانسوی
  • پنیر رقفرت
  • پنیر آبی رگه‌دار

همچنین، انواع پنیرهای مکزیکی که به سبک پنیر نرم تهیه می‌شوند، مانند پنیر بلانکو queso، پنیر ابرنگی queso، پنیر کرما و پنیر asadero نیز گزینه مناسبی برای مصرف زنان در دوران بارداری نیستند. در نهايت، همیشه این نکته مهم را به یاد داشته باشید که پنیرهای  آلوده به باکتری لیستریا نسبت به پنیرهای سالم طعم و یا بوی متفاوتي ندارند. از این رو، شما هیچ وقت نمی‌توانید تشخیص دهید كه پنیری آلوده است.

با توجه به آمارهاي گرفته شده در مرکز ایالات متحده برای کنترل انواع بیماری‌ها (CDC)، حدود 1600 نفر از مردم مبتلا به باکتری لیستریا بوده و حدود 260 نفر هم سالانه در جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. همچنین، تخمین زده شده است که از هر هفت نفر از زنان باردار، یک نفر به باکتری لیستریا آلوه می‌شود، که اين بيمار هم به نوبه خود می‌تواند سقط ناگهانی جنین، مرگ نوزاد و یا زایمان زودرس او را به دنبال داشته باشد. این رقم‌ها نشان می‌دهد كه در حدود 14٪ از زنان باردار از عفونت لیستریا در دوران بارداری خود رنج می‌برند. همچنین، مرکز CDC تاکید كرده است كه زنان باردار 10 برابر بیشتر از زنان دیگر در معرض ابتلا به باکتری لیستریا قرار دارند.

نکاتی برای جلوگیری از مبتلا شدن به باکتری لیستریا در بارداری:

 شما هم به عنوان یک زن حامله ممکن است احساس کنید که بر اثر پخت و پز مواد غذایی، باکتری لیستریا از بین خواهد رفت. در حالی که این موضوع اصلا درست نیست!!! همچنین، لازم است بدانید که باکتری لیستریا بسیار انعطاف‌پذیر بوده و می‌توانند به رشد خود در داخل یخچال و یا حتي فریزر هم ادامه داده و زنده بماند.

 از این رو، در ادامه این مقاله، چند نکته مهم برای راهنمایی زنان حامله جهت جلوگیری از مبتلا شدن به باکتری لیستریا بیان شده است. مهم‌ترين اين موارد عبارتند از:

  • زنان حامله باید از خوردن انواع پنیرهای نرم در دوران بارداری خود به طور کامل اجتناب کنند. در عوض، اين زنان مي‌توانند پنیرهایی مانند پنیر چدار و پنیر خامه‌ای را در رژيم غذايي روزانه در بارداری قرار دهند. پزشكان متخصص زنان و زايمان توصيه مي‌كنند كه زنان باردار باید از مصرف پنیرهای فتا، پنیر بری، پنیر کاممبر، پنیر آبی رگه‌دار و پنیرهاي مکزیکی مانند پنیرهای آبرنگ queso، پنیر بلانکو queso و panela خودداری کنند، چون کاملا روشن نیست که آیا این پنیرها از شیر پاستوریزه تهیه شده است یا نه؟ اما، فراموش نکنید كه مصرف پنیرهای فرآوری شده و پنیرهای نیمه نرم مثل پنير موتزارلا برای زنان باردار بی‌خطر هستند، اما به به مطالب نوشته شده بر روی برچسب آن‌ها دقت نماييد.
  • اگر شما هم به عنوان زن حامله ولع مصرف پنیر نرم را دارید، بهتر است آن را به صورت تازه مصرف کنید. در واقع، هیچ وقت آن را در یخچال و یا فریزر، به منظور مصارف بعدی ذخیره نکنید.
  • به عنوان يك مادر حامله، در كل دوران بارداری خود از محصولات لبنی که به صورت پاستوریزه تهیه شده است، استفاده کنید.
  • به عنوان يك خانم باردار همواره سعی کنید تا از خریدن پنیرهایی که از شیر غیرپاستوریزه تهیه شده است، خودداری نمایید.
  • به خاطر داشته باشيد كه حفظ بهداشت عمومی برای ذخیره‌سازی مواد غذایی در یخچال هم نکته مهمی است. برای این کار یخچال و فریزر شما باید کاملا تمیز بوده و در اغلب موارد، درجه آن بر روی 40 درجه فارنهایت و یا کمتر تنظیم شده باشد.

خطرات ناشی از ورود باکتری لیستریا به بدن زنان باردار:

 مبتلا شدن مادران حامله به بیماری لیستریوز می‌تواند سقط جنین، تولد نوزاد نارس، ابتلا نوزادان به انواع بیماری‌ها و یا حتی مرگ را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد. حدود 22٪ از زنان مبتلا به بیماری لیستریوز در دوران بارداری، با تولد نوزادان مرده مواجه می‌شود. اما، به خاطر داشته باشيد كه تشخیص زودهنگام این بیماری و درمان آن با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است از مرگ جنین در داخل رحم مادر جلوگیری کند. آمارهاي به دست آمده در كل جهان، در مورد تعداد افراد مبتلا به این بیماری بسیار وحشتناک بوده است، اما تمام اين اعداد و ارقام واقعیت دارند.

نتیجه:

 همانطور که می‌دانید افزایش ولع مصرف پنیر در دوران بارداری در بدن زنان حامله را نمی‌توان نادیده گرفت، چون ممکن است بدن برای تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز خود به مصرف این ماده غذایی ولع نشان می‌دهد. با این حال، زنان حامله باید این نوع ولع را تا حدودي در بدن خود کنترل کنند.

آیا به عنوان یک زن حامله می‌دانید كه برای جلوگیری از مبتلا شدن به باکتری لیستریا در دوران بارداری خود چه باید کرد؟ یادتان باشد كه برای این کار همیشه پنیر تهیه شده از شير پاستوریزه را انتخاب کنید. از این رو، مصرف انواع پنیرها مانند پنیر چدار، پنیر امریکایی و پنیر خامه‌ای برای زنان باردار نسبتا بی‌خطر هستند. اما، به عنوان يك مادر باردار به خاطر داشته باشيد كه شما بايد همواره در اين مورد جوانب احتیاط را رعایت كنيد و قبل از خرید و  مصرف این نوع پنیرها، با خواندن مطالب درج شده بر روی برچسب آن‌ها، از سلامت محصول مطمئن شوید. اگر پنیر خريداري شده از شیر پاستوریزه تهیه شده باشد، برای مصرف شما در دوران بارداری  امن خواهد بود. اما اگر در مورد امنیت مصرف این محصولات در دوران بارداری خود شک دارید، با دکتر متخصص زنان و زایمان و یا پزشكان متخصص تغذیه مشورت کنید. اگر هم به دکتر متخصصي دسترسی ندارید و در مورد مصرف پنیر در دوران بارداری خود نگران هستند، سعی کنید و ذهن خود را با مصرف مواد غذایی امن از ولع مصرف پنیر منحرف نمایید. همچنین، يادتان باشد كه هر زن حامله‌اي می‌تواند برای منحرف نمودن ذهن خود از ولع خوردن يك ماده غذايي خاص اقدام به پیاده‌روی کرده و یا خود را با خواندن مجلات، روزنامه و انواع کتاب‌ها مشغول کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/