آیا خوردن گردو در بارداری خطرناک است؟

gerdo-dar-bardari

احتمالا، شما هم به عنوان یک زن حامله، بیشتر وقت خود را برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد غذاهای سالم دوران بارداری صرف نموده و می‌خواهید آگاهی خود را در مورد مواد غذایی که باید در این دوران مصرف کنید، افزایش دهید. به احتمال زیاد، سوال مهم شما در مورد مصرف گردو، این است که نمی‌دانید این ماده غذایی کدام گروه از مواد مغذی را دارا است. در ابتدا، لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که مصرف گردو برای کمک به عملکرد عادی مغز مادر باردار و جنین داخل رحم او ضروری است. ولی در ادامه این مقاله، حقایق مربوط به معایب و مزایای مصرف گردو در دوران بارداری زنان را به تشریح، بررسی خواهیم کرد.

مزایای مصرف گردو برای زنان باردار:

میوه گردو خوشمزه و ترد بوده و به عنوان پادشاه میوه‌های خشک در دنیا شناخته می‌شود. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده توسط محققان، گردو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 بوده و مصرف منظم آن در سنین مختلف، باعث افزایش فعالیت سلول‌های مغزی در انسان می‌شود. همچنین، اثبات شده است که مصرف این خشکبار در دوران بارداری می‌تواند توانایی مغز جنین را به میزان قابل توجهی بهبود ‌بخشد. برخی دیگر از مزایای مصرف گردو در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین‌های موجود در گردو به رشد چشم و مغز جنین در طی دوران بارداری کمک شایانی می‌کند.
  • همچنین، مصرف گردو در دوران بارداری باعث کاهش سطح کلسترول خون بد و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) موجود در خون مادر می‌شود.
  • علاوه بر این موارد، مصرف گردو در دوران بارداری می‌تواند چربی‌های رسوبی در رگ‌های خونی مادر را کاهش دهد.
  • نکته مهم دیگر در مورد مصرف گردو در دوران بارداری زنان، این است که آرامش را به رگ‌های خونی برگردانده و فشار خون بالا را در بدن این افراد کنترل می‌کند.
  • از آن‌جایی که گردو، منبع غنی از پروتئین‌ها و فیبر است، احساس پریشانی و استرس را در مادر باردار کاهش داده و با مدیریت چربی در بدن این افراد، به کاهش آن‌ها کمک می‌کند.
  • همچنین، این خشکبار حاوی مس بوده و مصرف آن توسط زنان باردار، به رشد مناسب جنین کمک زیادی خواهد نمود.
  • علاوه بر مزایای ذکرشده، میوه گردو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E، پلی فنل‌ها، منگنز و مس است که کمک می‌کند تا بدن مادر باردار از شر رادیکال‌های آزاد شده دور مانده و سیستم ایمنی آن را تقویت می‌کند.
  • جالب است بدانید که پزشکان متخصص زنان و زایمان به زنانی که بعد از به دنیا آمدن فرزند خود با افسردگی پس از زایمان مواجه می‌شوند، توصیه می‌کنند که در صورت امکان، به طور منظم گردو مصرف کنند. در واقع، این میوه خشک به کاهش سطح ملاتونین خون در بدن زنان کمک کرده و باعث خواب راحت‌تر فرد افسرده و بیمار روحی می‌شود.

خطرات مصرف گردو در دوران بارداری:

حقیقت این است که مصرف بیش از حد گردو در دوران بارداری زنان عوارض خاصی را به دنبال خواهد داشت. در واقع، ادامه مصرف این خشکبار می‌تواند عواقب ناخوشایند و جبران‌ناپذیری را در بدن مادر و فرزند او ایجاد کند. در ادامه این مقاله، برخی از عوارض احتمالی مصرف گردو که ممکن است زنان حامله را درگیر کند، ارائه شده است که عبارتند از:

  • خوردن بیش از حد گردو در دوران بارداری می‌تواند باعث بروز اسهال در مادر باردار شده و کم آبی بدن او و فرزندش را به دنبال داشته باشد.
  • همچنین، با توجه به نتایج مطالعات انجام شده در این مورد، مصرف زیاد گردو در دوران حاملگی ممکن است در جذب آهن دخالت نموده و در طولانی مدت موجب کم خونی مادر باردار شود.
  • علاوه بر این موارد، اگر به عنوان یک زن حامله به آلرژی شدید مبتلا هستید، بدانید که مصرف بیش از حد گردو شانس شما را در ابتلا به انواع مختلف آلرژی‌ها افزایش خواهد داد. پس، یادتان باشد که اگر قبل از دوران بارداری به مصرف انواع  آجیل‌ها حساسیت داشتید، حالا مصرف مقدار کمی از گردو نیز باعث بروز انواع مختلف بثورات پوستی، تورم لب‌ها، خارش، سرگیجه و خس خس صدا در شما خواهد شد.
  • در نهایت، لازم است بدانید که احتمال بروز خونریزی در طول زایمان با مصرف بیش از حد گردو در زنان افزایش یافته و مصرف زیاد این میوه در دوران بارداری، باعث تشکیل لخته‌های خونی در بدن مادران باردار می‌شود.

یافته‌های پژوهشی در مورد مصرف گردو در بارداری:

مطالعات انجام‌شده بر روی 8205 کودک (مادران این کودکان در دوران بارداری خود، در مصرف گردو زیاده‌روی کرده‌اند) نشان داده است که 308 نفر آن‌ها از آلرژی غذایی رنج برده و 140 نفر بقیه نیز به انواع آجیل‌ها مخصوصا بادام زمینی حساسیت دارند. سایر آجیل‌هایی که ممکن است سبب ایجاد آلرژی در زنان حامله شود، عبارتند از: پسته، انواع بادام‌ها، گردو، فندق و بادام هندی.

در نهایت، می‌توان ادعا کرد که زیاده‌روی مادر حامله در مصرف انواع آجیل‌ها، احتمال مبتلا شدن جنین درون رحم او به مشکل آلرژی ناشی از آجیل را به شدت افزایش می‌دهد.

مصرف آجیل در بارداری و مشکل آلرژی در کودکان:

معمولا ، بیشتر زنان در دوران بارداری، انواع آجیل‌ها را برای تامین نیازهای بدن خود و جنین داخل رحمشان به اندازه زیاد مصرف می‌کنند. این کار، احتمال مبتلا شدن کودکان به آلرژی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. دکتر Loralei Thornburg عقیده دارد: "خوردن مقدار متعادلی از انواع آجیل‌ها در دوران بارداری، احتمال بروز آلرژی در کودک و مادران حامله را افزایش نمی‌دهد."

اما، در عین حال که گردو خشکباری غنی از مواد مغذی است، مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. بنابراین، اگر به عنوان یک زن حامله می‌خواهید از مصرف آجیل در دوران بارداری خود لذت ببرید، حتما در مورد میزان مصرف این دانه‌های مغذی با یک پزشک متخصص زنان و زایمان یا یک مشاور تغذیه صحبت کنید تا همه نگرانی‌های شما در این مورد از بین برود.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

باسلان وتشکرازشما.
چه میزان مصزف گردو متعادل است؟؟؟؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
روزانه یک عدد گردو متعادل هست و برای ترک پوست مادر هم مناسبه.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/