آیا می توانم در دوران بارداری چیز کیک بخورم؟

chizkac-bardari-2

آیا خوردن چیز کیک برای زنان باردار امن است؟

اگر چیز کیک از تخم مرغ غیرپاستوریزه تهیه شود، حاوی باکتری سالمونلا بوده و برای سلامتی مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد مضر خواهد بود. از سوی دیگر، تهیه چیز کیک با استفاده از پنیر نرم و غیرپاستوریزه هم می تواند این ماده غذایی را به باکتری لیستریا آلوده کند، که برای سلامت خود زنان حامله و جنین داخل رحم آن ها بسیار مضر خواهد بود. لازم است بدانید که هر دو این نوع میکروب ها، عفونی بوده و اثرات بدی در بدن زنان باردار که در طی دوران بارداری خود بسیار ظریف و حساس شده اند، خواهد داشت. از این رو، توصیه می شود که زنان باردار برای درست کردن چیز کیک در خانه، از تخم مرغ و پنیر پاستوریزه استفاده کنند.

فواید غذایی چیز کیک در دوران بارداری زنان:

به دلیل این که چیز کیک از چند نوع ماده ساده پایه مانند پنیر خامه ای، تخم مرغ، شکر، خامه ترش و عصاره وانیل تهیه می شود، یک قطعه تک از آن شامل 32 گرم کربوهیدرات، 28 گرم چربی و 401 کالری خواهد بود. یادتان باشد بیشتر کربوهیدرات موجود در این کیک به دلیل وجود پنیری است، که دارای قند بالایی هم می باشد. همچنین، این کیک حاوی چربی اشباع شده ناسالمی می باشد، که شامل 69 گرم کلسترول است. البته، پنیر خامه ای هم در بالا بردن میزان چربی کل چیز کیک بسیار موثر است. علاوه بر این موارد، خامه ترش نیز در حدود 20٪ از مقدار کل چربی این کیک را به خود اختصاص داده است. با این حال، برخی از مواد مغذی که در چیز کیک موجود است، عبارتند از:

1. ویتامین های موجود در چیز کیک برای زنان باردار:

مصرف یک تکه از چیز کیک تقریبا 23 درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن زنان را در طی دوران بارداری فراهم می کند، چون خامه ترش و پنیر خامه ای موجود در این کیک حاوی ویتامین A به شکل رتینول است. رتینول عنصر خاصی است که قدرت بینایی مادران باردار را بهبود بخشده و چشم های خود این افراد و جنین داخل رحم آن ها را سالم نگه می دارد. همچنین، عنصر رتینول از سلول های چشم مادران باردار حمایت کرده و آن ها را قادر می سازد تا در شب هم دید بهتری داشته باشند. علاوه بر این موارد، تخم مرغی که در تهیه این کیک مورد استفاده قرار می گیرد، ویتامین A را در شکل لوتئین و zeaxanthin به بدن زنان باردار ارائه می دهد، که این عناصر هم به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و از شبکیه چشم خود مادر باردار و جنین داخل رحم او در برابر دژنراسیون ماکولا محافظت خواهد کرد.

2. پروتئین موجود در کیک برای رشد جنین:

همانطور که می دانید پروتئین از جمله مواد مغذی مهمی است که در سلامت مادر باردار و جنین در حال رشد او نقش مهمی ایفا می کند. به همین دلیل، یک زن باردار نیاز دارد تا در طی کل دوران بارداری خود، از غذاهایی با محتوای پروتئین بالا استفاده کند، تا رشد عضلات و بافت های بدن فرزند متولد نشده اش به خوبی انجام شود. از آن جایی که بدن زنان باردار نمی تواند پروتئین را ذخیره کند، بنابراین مصرف مقدار مناسبی از پروتئین در هر روز از دوران بارداری الزامی است. فراموش نکنید که مصرف کیک پنیر کمک می کند تا بدن مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد، در حدود 7 گرم از پروتئین مورد نیاز خود را به دست آورتد.

3. تامین چربی های مورد نیاز بدن مادر باردار:

یک تکه از چیز کیک تهیه شده در کاخانجات شامل 18 گرم چربی است، که 8 گرم آن چربی اشباع شده می باشد و مصرف بیش از حد آن در طی دوران بارداری باعث بروز عوارض متعدد در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد خواهد شد. اما، این نکته را هم فراموش نکنید که مصرف چربی در اندازه مناسب کمک می کند تا سلامت مادر و جنین در حال رشد او تضمین شود، چون ویتامین های محلول در چربی برای جذب شدن در بدن به چربی نیاز دارند.

4. مواظبت از شکر و سدیم چیز کیک:

به دلیل این که یک تکه از چیز کیک شامل 18 گرم قند و 350 میلی گرم سدیم است، بنابراین مصرف بیش از حد آن در طی دوران بارداری منجر به افزایش وزن ناسالم در زنان حامله خواهد شد. این افراد برای غلبه بر چنین مسائلی، باید از اضافه کردن مقدار زیاد قند در دستورالعمل تهیه چیز کیک خانگی خود خودداری کنند. اما سدیم موجود در این ماده غذایی به رشد کلی و سلامت جنین داخل رحم مادران باردار کمک زیادی می کند. با این حال، اگر سدیم هم مثل شکر، در طی دوران بارداری زنان بیش از حد مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی را در بدن این افراد افزایش خواهد داد.

مصرف یک تکه از چیز کیک، چه مقدار کالری به بدن زنان باردار ارائه می دهد؟

چیز کیک (با توجه به محتوای بالای چربی) حاوی کالری بسیار بالایی است. به همین دلیل، یک تکه از چیز کیک تهیه شده در کارخانجات در حدود 162 کالری را به بدن فرد مصرف کننده ارائه خواهد داد. همانطور که می دانید بدن زنان در طی دوران بارداری، به مصرف 300 تا 350 کالری در روز نیاز دارد و این کالری برای تامین انرژی بدن خود مادر و جنین داخل رحم او ضروری است. از این رو، مصرف چیز کیک به زنان باردار کمک می کند تا با افزایش مصرف کالری در بدن خود، به راحتی بتوانند تناسب اندام خود را در طی مراحل دوران بارداری حفظ کنند.
با این حال، اگر شما به عنوان یک زن حامله به مصرف شیر و یا محصولات لبنی حساسیت دارید، باید قبل از مصرف چیز کیک با پزشک معالج خود مشورت کنید. همچنین، زنان حامله باید از مصرف کیک های پنیری که از خامه غیرپاستوریزه تهیه شده است، خودداری کنند، چون بدن آن ها در این مرحله از زندگی بسیار ظریف و حساس شده است. در نهایت، به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که فراورده های لبنی غیرپاستوریزه موجود در انواع کیک ها می تواند باعث بروز عفونت های مضر در بدن مادر حامله شده و سلامت جنین در حال رشد او را به خطر اندازد.

چگونه می توان کالری اضافی موجود در کیک های پنیری را کاهش داد؟

تهیه کردن چیز کیک در خانه با استفاده از پنیر خامه ای کم چرب و یا پنیرهایی با محتوای چربی کم به شما کمک خواهد کرد تا کالری آن را پایین آورید. علاوه بر این موارد، زمانی که شما برای آماده کردن کیک های پنیری از میوه هایی مانند توت فرنگی و یا زغال اخته استفاده می کنید، قند موجود در آن بسیار محدود خواهید کرد. همچنین، فراموش نکنید که به کار بردن این میوه های حاوی قند طبیعی، چیز کیک شما را دارای عطر و طعم خاصی خواهد کرد.

 دستورهای مختلف پخت چیز کیک در طرز تهیه چیز کیک خانگی برای خانم های باردار بخوانید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/