نکاتی درباره تغذیه بارداری که هر مادری باید بداند

reghim-hendi-bardari-3.png

اگر زن بارداری در طول ماه های دوران بارداری خود به طور منظم به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کند، دکتر به او خواهد گفت که آیا بدنش نیاز به اضافه کردن هر گونه مکمل غذایی دارد و یا نه. به همین علت، تمام زنان باردار باید برای آگاه شدن از نیاز بدن خود به مصرف انواع مکمل ها به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. در ادامه این مقاله، شرایطی که در آن دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است احساس کند که زن باردار به مصرف مکمل های غذایی نیاز دارد، بیان شده است. این موارد عبارتند از:
• اگر زن بارداری بیش از حد حالت تهوع داشته باشد، می تواند برای حل این مشکل خود و تامین نیازهای بدنش به برخی مواد غذایی مناسب، به خصوص در سه ماهه اول از این دوران حساس به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.ه به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی، دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است مصرف برخی مکمل های مواد معدنی و ویتامین ها را به همراه غذا و به صورت منظم به بیمار خود توصیه کند، تا زن باردار بتواند از این طریق تمام نیازهای بدن خود به مواد معدنی و ویتامین ها را که در دوران بارداری بسیار مهم هستند، برآورده کند.
• اما، فراموش نکنید که اگر شما به عنوان یک زن باردار گیاهخوار هستید و یا به دلایل مذهبی محدودیت هایی در رژیم غذایی خود دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به برخی کمبودهای تغذیه ای قرار بگیرید. در چنین مواردی، صحبت کردن با دکتر متخصص زنان و زایمان برای تامین نیازهای بدن خود شما و فرزند داخل رحمتان طی دوران بارداری، جهت حمایت از رشد مناسب جنین و مصرف برخی از مکمل ها، ضروری است.
• یکی از مکمل هایی که از زنان باردار خواسته می شود تا در این دوران حساس، به طور منظم مصرف کنند، اسید فولیک است. مصرف مکمل های اسید فولیک در دوران بارداری توسط زنان برای جلوگیری از بروز نقص های مختلف هنگام تولد در نوزاد متولد نشده، به ویژه نقائص عصبی که در هنگام تولد در لوله های عصبی مانند اسپینا بیفیدا نوزادان رخ می دهد، الزامی است. معمولا، دکترهای متخصص زنان و زایمان باتجربه، مصرف مکمل اسید فولیک را پس ازهفته 12 از دوران بارداری به زنان باردار توصیه می کنند.
• علاوه بر مصرف مکمل های اسید فولیک، دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است مصرف برخی از مکمل های آهن را هم در دوران بارداری به زنان توصیه کند. چون با مصرف مکمل آهن زنان باردار مطمئن خواهند شد که بدنشان با تولید مقدار مناسبی خون، او و فرزندش را از ابتلا به کم خونی و کمبود سطح انرژی در امان نگه خواهد داشت. معمولا، دکتر متخصص زنان و زایمان مصرف مکمل های آهن را به طور منظم در دوران بارداری بیمار خود چک می کند. جالب است بدانید که در هر قرار ملاقات با دکتر معالج، دوز مختلفی از مکمل های آهن به افراد باردار توصیه می شود.
• همچنین، اگر زن باردار ای از بیماری دیابت رنج می برد، قبل از آغاز دوران حاملگی به مشکل کم خونی مبتلا بوده و یا دارای سابقه عوارض حاملگی در بارداری های پبشین را دارد، دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است در مورد مصرف مکمل های مختلف، بسته به وضعیت پزشکی بیمار خود تجدیدنظر کرده و مصرف داروهای دیگری را برای او توصیه کند.

چند نکته مهم برای راهنمایی زنان، به منظور ذخیره کردن مواد غذایی برای دوران بارداری خود:

نگه داشتن مواد غذایی برای مصرف در دوران بارداری و بررسی آنچه که زنان باردار در طول نه ماه این دوران حساس مصرف می کنند، نکته بسیار مهمی است. به همین دلیل، شما باید با نوع مواد غذایی و چگونگی مصرف آن ها در دوران بارداری خود و نحوه نگهداری از این مواد غذایی در منزل خودتان آشنا باشند. در ادامه این مقاله، چند نکته مهم برای راهنمایی زنان باردار، جهت ذخیره کردن مواد غذایی برای مصرف خود بیان شده است است، که عبارتند از:
• مهم نیست که هوس زن باردار چه نوع مواد غذایی را طلب می کند! این افراد باید قبل از مصرف هرگونه مواد غذایی (برای اطمینان بیشتر) با دکتر معالج خود مشورت کنند، چون مصرف مواد غذایی سالم توسط زنان باردار، امنیت و سلامت خود آن ها و جنین داخل رحمشان را تضمین خواهد نمود. به همین علت، دکتر متخصص زنان و زایمان با بررسی وضعیت پزشکی بیمار خود و ارزیابی کمیت و کیفیت مواد غذایی مصرفی او، تنها مصرف برخی از آن ها را به بیمارش توصیه می کند.
• اگر شما هم به عنوان یک زن باردار، پس از خوردن برخی مواد غذایی احساس ناراحتی کردید و یا متوجه بروز هر گونه بثورات و یا قرمزی بر روی پوست بدن و صورت خود شدید، توجه داشته باشید که باید مصرف آن ماده غذایی را بلافاصله قطع کرده و دوباره در مورد امنیت مصرف آن با دکتر متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.
• اگر شما هم به عنوان یک زن باردار تا قبل از باردار شدن از مصرف روغن گیاهی و یا کره حیوانی به خاطر اضافه وزن بیش از حد اجتناب می کردید، به خاطر داشته باشید که اینک و با آغاز دوران بارداری، مصرف مقدار کمی از چربی برای بدن شما و فرزند داخل رحمتان بسیار مهم است، تا بتوانید نیازهای بدن خود به انرژی و حمایت از رشد کودک را تامین کنید. البته، یادتان باشد که مصرف این نوع مواد غذایی باید در طول دوران حاملگی هم در برخی از روزهای هفته انجام گیرد. همچنین، اگر زنی اضافه وزن دارد، می تواند با توصیه های دکتر معالج خود در مورد میزان مصرف چربی ها، این ماده غذایی را با خیال راحت در رژیم غذایی خود قرار دهد.
• نکته مهم دیگری که باید همه زنان باردار آن را به یاد داشته باشند این است که همواره باید سعی کنند تا مقدار مناسبی از میوه های خشک را در رژیم غذایی روزمره خود قرار دهند.
• همچنین، به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه فراموش نکنید که استفاده از نمک در دوران بارداری باید با اعتدال کامل صورت گیرد، چون مصرف بیش از حد نمک باعث می شود که بدن مادر باردار آب بیشتری را در خود نگه داشته و حالت تورم اعضای بدنش به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
• علاوه بر این موارد، جالب است بدانید که اضافه کردن میوه های تازه به رژیم غذایی روزمره زنان در دوران بارداری هم ضروری است، چون بدن این افراد برای تامین نیازهای خود و جنین داخل رحمشان به قند طبیعی موجود در میوه ها نیاز دارد. اما، یادتان باشد که این افراد باید از خوردن بیش از حد قند غیرطبیعی در دوران بارداری خود به شدت اجتناب کنند.
•سعی کنید تا در این دوران حساس به مصرف غذا در خانه عادت کنید، چون با این کار می توانید از مواد غذایی تازه و پخته شده استفاده کرده و از خطر ابتلا به انواع عفونت ها در امان باشید.
• همه زنان باردار باید در دوران بارداری خود از مصرف مواد غذایی بسته بندی شده با حرارت بالا خودداری کنند، چون استفاده از مواد غذایی فراوری شده برای یک زن باردار انتخاب خوبی نیست. در واقع، می توان ادعا کرد که مواد غذایی فراوری شده عوارض جبران ناپذیری را در بدن مادران باردار و نوزاد متولد نشده این افراد به وجود خواهد آورد.
• با این حال، اگر شما مجبور هستید تا یک وعده غذایی را در خارج از منزل مصرف کنید، در زمان خرید مواد غذایی مورد نیاز خود دستورالعمل تهیه آن را که بر روی بسته نوشته شده است، با دقت کامل بخوانید. همچنین، بهتراست به تاریخ انقضای آن نیز توجه داشته باشید، طوری که بتوانید آن را قبل از پایان یافتن تاریخ ذکر شده مصرف کنید.
• علاوه بر این موارد، اگر شما هم به عنوان زن باردار مجبور هستید که برخی از وعده های غذایی خود را در بیرون از خانه مصرف کنید بهتر است، مواد تشکیل دهنده غذای خود را قبلا سفارش دهید. در واقع، این کار به شما کمک خواهد کرد تا نوع مواد غذایی استفاده شده در تهیه غذای روزانه خود را بشناسید و همچنین، باعث می شود که اگر دکتر متخصص زنان و زایمان از شما بخواهد که در دوران بارداری از مصرف برخی مواد غذایی جلوگیری کنید، آن ها را از وعده غذایی خود حذف کنید، تا با حساسیت و بروز عوارض جانبی در بدن خود و فرزند داخل رحمتان مواجه نشوید.
• همیشه اطمینان داشته باشید محلی را که برای مصرف وعده های غذایی خود انتخاب می کنید، یک محل تمیز و بهداشتی بوده و امکان سفارش دادن مواد غذایی خاص برای شما وجود داشته باشد. اما، اگر می خواهید غذای روزانه خود را در یک جای جدید مصرف کنید، از سفارش دادن هر چیزی عجیب و غریب خودداری نمایید، به خصوص اگر در مورد رعایت موازین بهداشتی آشپزخانه و کیفیت مواد غذایی آن محل مطمئن نیستید.
• زنان باردار باید همیشه از نوع پخت مواد غذایی مصرفی خود در طی دوران باردار مطمئن شده و به همان اندازه، هم به کیفیت مواد غذایی و نحوه تهیه آن حساس باشند. در واقع، هر مادر بارداری باید در هنگام مصرف مواد غذایی مختلف باید جانب احتیاط را نگه دارد. همچنین، این افراد می توانند با یک آشپز خوب و باتجربه در طول مدت دوران بارداری خود صحبت کرده و برای پیدا کردن مواد غذایی سالم و با کیفیت برای تهیه غذای روزانه خود، با او مشورت کنند.
• علاوه بر این موارد، اگر زن باردار ای، خودش غذای روزانه خانواده را تهیه می کند، بهتر است دست-های خود قبل از برش دادن مواد غذایی و پخت و پز آن ها به طور کامل بشوید، چون این کار می-تواند خطر ابتلا به بیمارهایی را که از دست های کثیف به مادر باردار و جنین داخل رحم این افراد انتقال داده می شود، کاهش دهد.
• یادتان باشد که گرسنه ماندن برای زنان باردار اصلا خوب نیست! در واقع، این افراد باید در همه حال مطمئن شوند که مواد غذایی سالمی را هر دو ساعت یک بار مصرف می کنند، حتی اگر احساس گرسنگی نکنند، چون در دوران بارداری، فرد به مصرف مواد غذایی تمایل نداشته و حالت تهوع هم ممکن است تمایل او به غذا خوردن را به طور کامل از بین ببرد. با این حال، مهم است که زنان باردار به خصوص اگر حالت استفراغ دارند، مواد غذایی و مایعات را در اندازه کم اما در دفعات متعدد مصرف کنند، چون در غیر این صورت خطر ابتلا به کم آبی در کمین این افراد قرار خواهد داشت. در نهایت، به خاطر داشته باشید که زنان باردار برای تامین آب مورد نیاز بدن خود می توانند سوپ، آب میوه های تازه و یا کوکتل های شیری را جایگزین غذاهای اصلی خود بکنند.
• علاوه بر این موارد، زنان باردار می توانند برای جلوگیری از بروز حالت نفخ در بدن خود، از مصرف بیش از حد مواد غذایی در یک وعده جلوگیری کرده و برای پیشگیری از هر گونه حملات تهوع و استفراغ، وعده های غذایی خود را به شش و یا هفت بار در روز تغییر دهند. برای این کار، شما باید محل مناسب و تمیزی را برای نگه داشتن غذای خود که به بخش های کوچکی تقسیم شده است، در نظر بگیرند، تا در صورت نیاز به راحتی بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.
• در نهایت، به عنوان یک زن باردار سعی نکنید تا میزان مواد غذایی مصرفی خود را در دوران بارداری کاهش ندهید. در واقع، اگر در فکر کاهش وزن هستید، این ایده را برای بعد از زایمان و دوران شیردهی خود نگه دارید. یادتان باشد که اگر زن باردار طی دوران بارداری خود درست غذا بخورد و تعادل مناسبی بین مواد مغذی موجود در رژیم غذایی روزانه او وجود داشته باشد، این کار به او شما کمک خواهد تا بعد از انجام زایمان و تولد نوزادش هم بتواند با سهولت چربی های اضافه بدن خود را از بین ببرد.
رژیم غذایی هند برای زنان باردار غنی از تمام گروه های غذایی بوده و استفاده از آن به این افراد کمک خواهد کرد تا بتوانند با استفاده از مواد غذایی سالم و چربی از رشد نوزاد متولد نشده خود حمایت کرده و نیازهای تغذیه ای او را با مقدار مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی تامین کنند. اما، برای اطمینان بیشتر همه زنان باردار موظفند که با دکتر معالج خود در مورد مواد غذایی مختلف صحبت کرده و تمام نیازهای بدن خود و جنین داخل رحمشان را طی نه ماه دوران بارداری تامین کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/