فوايد شگفت انگیز مصرف مواد غذايي فیبردار در دوران بارداری

فوايد شگفت انگیز مصرف مواد غذايي فیبردار در دوران بارداری

 دوران بارداری هر زني، نه تنها یک مرحله بسیار زیبا برای خود او، بلکه يك دوران ويژه برای کل افراد خانواده به شمار مي­رود. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه فکر پیوستن یک عضو جدید به خانواده، همه اعضاي خانه را به زندگی آینده خوش­بین خواهد كرد. اما، مادران حامله باید تمام هیجانات ایجاد شده در جریان دوران بارداري خود را با يك مشاور در میان گذاشته و پیشنهادات او را در مورد چگونگی برخورد با تغییرات زیباي اين دوران به کار برند. يادتان باشد كه دوران بارداری هر فردي بايد با تغییرات زیادي در شیوه زندگی و عادات غذایی او همراه باشد، زیرا در این دوره، هورمون­های بدن مادران باردار شروع به کار کرده و با تغييرات مختلفي از رشد مناسب جنین داخل رحم، سلامت مادر باردار و کودک او محافظت خواهند کرد. با اين حال، فراموش نكنيد كه بروز این تغییرات در بدن و زندگی هر زن بارداري کاملا طبیعی است، چون برخی از این مسائل با سلامت مادر و جنین داخل رحم او در ارتباط هستند. درست است كه برخی از این تغییرات کاملا طبیعی هستند، اما برخی دیگر باعث بروز مشکلاتی در روند زندگی و سلامت مادر حامله خواهند شد. یبوست یکی از این تغییرات مهم و مشکل­آفرین در دوران بارداری زنان است، که خیلی هم شایع می­باشد.

مواد غذايي که حاوی فیبر بالايي هستند برای دوران بارداری :

به یاد داشته باشید كه زنان حامله بايد برای جلوگیری از بروز مشکل یبوست در بدن خود و برای حفظ تعادل در روده­ هايشان، فیبر را به اندازه مناسبي در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند. اما برای انجام درست این کار، باید با مواد غذايي مختلفي که حاوی فیبر بالایی هستند، آشنا شويد. در ادامه این مقاله، لیستی از مواد غذايي غنی از فیبر که برای مصرف زنان در دوران بارداری مناسب مي­باشد، ارائه شده است. مهم­ترين اين مواد غذايي عبارتند از:

 بادام: این ماده غذایی یک دانه غنی از مواد معدنی گوناگون بوده و به عنوان یک ماده فوق­العاده برای مصرف زنان در دوران بارداری به شمار مي­رود. همچنين، به دلیل این که بادام، یک منبع غنی از فیبر است، افزودن آن به رژیم غذایی روزانه زنان حامله بسیار ضروری می­باشد.
لوبیا: از آنجايي که تمام دانه­های حبوبات غنی از فیبر هستند، بنابراین قرار دادن دانه­های لوبیا هم در لیست برنامه غذایی مادران حامله ضروری مي­باشد.
 کلم بروکلی: سبزی کلم بروکلی، نه تنها یکی از ماده غذایی سرشار از فیبر است، بلکه سرشار از مواد معدنی مختلف و ویتامین­ها نیز می­باشد.
 کولارد سبز: این ماده غذای یک گزینه بسیار عالی و پر از فیبر براي دوران بارداری زنان است، چون مصرف این ماده تمام ویتامین­ها و مواد معدنی ضروری را برای بدن مادر باردار و رشد مناسب جنین داخل رحم او فراهم خواهد ساخت.
 گلابی: اگر زنان باردار میوه گلابی را با پوست مصرف كنند، مقدار زیادی از فیبر، ویتامین و مواد معدنی لازم براي برآورده نمودن نیازهای بدن خود و جنين داخل رحمشان را فراهم خواهد نمود.
 تمشک: همانطور که می­دانید تمشک میوه­ای است که همه مادران باردار، آن را دوست دارند! اما این میوه به خاطر دارا بودن فیبر زیاد برای مصرف زنان در دوران بارداری بسیار مهم­تر است. همچنين، جالب است بدانيد كه زنان حامله براي فراهم نمودن فیبر مورد نیاز بدن خود مي­توانند زغال اخته را هم در رژيم غذايي دوران بارداري خود قرار دهند. این میوه، نه تنها حاوی فیبر بالايي است، بلکه دارای پتاسیم، منیزیم، ویتامین C، ویتامین E و فولات نیز می­باشد.

مزایای مصرف فیبر در دوران بارداری زنان:

مصرف میزان زیادي از فیبر فواید زیادی برای زنان، هم قبل از باردار شدن و هم در دوران بارداری دارد. در ادامه این مقاله، برخی از مزایای مصرف فیبر در دوران بارداری زنان بیان شده است، که عبارتند از:

 به یاد داشته باشید كه مصرف فیبر در دوران بارداری، به زنان حامله کمک می­کند تا مشکلات مربوط به کنترل اجابت مزاج را در بدن خود کاهش داده و از بروز مشکل یبوست در روده­هايشان جلوگیری كنند.
همچنین، مصرف این ماده غذايي به زنان باردار کمک می­کند تا جلوي بروز مشکل عدم تحمل گلوکز را در بدن خود گرفته و در نتیجه، از مبتلا شدن به دیابت دوران حاملگی در امان بمانند.
علاوه بر اين موارد، ثابت شده است که مصرف فیبر زیاد در سه ماهه اول از دوران بارداری، خطر ابتلاي زنان حامله به بیماری پره اکلامپسی را کاهش داده و از بروز این بیماری در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری زنان نیز جلوگیری مي­كند.
در نهايت، فراموش نکنید که مصرف فیبر زیاد در دوران بارداری باعث می­شود تا خطر ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم و تخمدان­ها نیز در بدن زنان باردار به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

برخی حقایق مهم درباره مصرف فیبر در دوران بارداری زنان:

 فیبر بخشی از گیاهان بوده و نمی­تواند توسط آنزیم­های موجود در معده زنان باردار هضم شود. از آن­جايي كه این ماده، قابل هضم نيست، بنابراين کالری و یا انرژی هم برای بدن اين افراد ارائه نخواهد داد.
به دلیل این که فیبر نمی­تواند به صورت محلول و یا یک ماده غیر قابل حل در بدن زنان باردار باقی بماند، بنابراین انتخاب آن به عنوان یک ماده غذایی دوران بارداري زنان، يك گزینه عالی به شمار می­رود. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه مصرف غذاهاي غني از فيبر باعث می­شود تا زن حامله بعد از مصرف آن احساس سیری کامل نموده و بدون مصرف مواد غذایی پرکالری غیرضروری، نیازهای بدن خود و جنين داخل رحمش را تامین نماید.
    همچنین، فراموش نکنید كه مصرف مواد غذايي غني از فيبر، شانس ابتلا به سرطان آندومتر، روده کوچک ، روده بزرگ و سینه را در بدن زنان به شدت کاهش می­دهد.

دوران حاملگی زمان بسیار زیبایی در زندگی هر زني محسوب می­شود، چون می­تواند شادی­ها و رویدادهای غیر قابل پیش­بینی را در روند زندگی این افراد ایجاد کند. بنابراین، زنان حامله باید در انتخاب نوع رژیم غذایی خود در اين دوران حساس دقت بیشتری کرده و ترجیحا در مصرف مقدار زياد همه مواد غذایی مراقب باشند، چون سلامت خود آنها و رشد جنین داخل رحمشان به شیوه زندگی و عادات غذایی آن­ها بستگی زیادی دارد.

به همین علت هر زن حامله باید در انتخاب شیوه درست زندگی خود دقت نموده و حق انتخاب یک رژیم غذایی مناسب را در طی نه ماه دوران بارداری خود داشته باشد. در نهايت، به عنوان يك خانم باردار فراموش نکنید كه برای اطمینان از داشتن یک زندگی سالم و رشد مناسب کودک داخل رحم خود خود، حتما فیبر را در رژیم غذایی دوران بارداری خود قرار دهید.

مطالب پیشنهادی:

1) در دوران بارداری باید چه میوه هایی بخورم؟

2)میوه های مفید در بارداری

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود

This comment was minimized by the moderator on the site

سپاس

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/