کیست در بارداری | نشانه ها و درمان کیست تخمدان در بارداری

کیست در بارداری

برای زنان در سنین باروری ابتلا به کیست تخمدان معمول است و برای مادران آینده غیرعادی نیست که در دوران بارداری متوجه شوند کیست تخمدان دارند. خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق کیست های تخمدان بی ضرر هستند و در بارداری مشکلی ایجاد نمی کنند. در اینجا مطالبی است که باید در مورد کیست تخمدان در دوران بارداری بدانید.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان یک کیسه پر از مایع است که در داخل خود تخمدان قرار دارد. کیست تخمدان شایع است – بسیاری از خانم ها به آن مبتلا هستند – و خبر خوب این است که اکثر کیست های تخمدان بی ضرر هستند و باعث درد نمی شوند و پس از چهار تا شش هفته به خودی خود برطرف می شوند.

دو نوع از رایج ترین کیست های تخمدان کیست های عملکردی نامیده می شوند و عبارتند از:

  • کیست های فولیکولی: کیست های فولیکولی زمانی تشکیل می شوند که یک فولیکول تخمدان (کیسه کوچکی که تخمک در آن رشد می کند) در واقع تخمک را آنطور که باید در زمان تخمک گذاری آزاد نمی کند و به رشد و تجمع مایعات ادامه می دهد.
  • کیست جسم زرد: جسم زرد پس از آزاد شدن تخمک از فولیکول در طی تخمک گذاری ایجاد می شود. کیسه فولیکول به سلول‌هایی منقبض می‌شود که برای حمایت از بقیه چرخه قاعدگی، یا در مورد بارداری، برای حمایت از کودک در حال رشد، هورمون تولید می‌کنند. اگر مایع در فولیکول خالی جمع شود و کیسه کوچک نشود، کیست تشکیل می شود.

سایر انواع کیست های تخمدان که کمتر رایج هستند، کیست های پاتولوژیک نامیده می شوند و عبارتند از:

کیست های درموئید: این کیست ها که تراتوم نیز نامیده می شوند از سلول های زایای تخمدان تشکیل شده اند و می توانند حاوی دندان، مو، پوست یا چربی باشند. آنها از بدو تولد وجود دارند، اما اغلب تا اواخر زندگی کشف نمی شوند.

اندومتریوما یا "کیست های شکلاتی" در زنان مبتلا به اندومتریوز وجود دارد. این کیست ها با مایع اندومتریوتیک یا خون پر شده اند، بنابراین می توانند تیره تر به نظر برسند. ممکن است دردناک باشند.
کیست های سیستادنوما. اینها می توانند در سطح تخمدان ایجاد شوند. آنها معمولاً از نظر اندازه بزرگ و جامد هستند.

علت کیست در بارداری چیست؟

در طول بارداری، جسم زرد هورمون هایی را برای تغذیه و حمایت از پوشش رحم و جنین در حال رشد تولید می کند تا زمانی که جفت در حدود 10 هفتگی به قدرت برسد. اما در تعداد کمی از بارداری ها جسم زرد از مایع پر می شود و به جای پسرفت روی تخمدان باقی می ماند. به این کیست جسم زرد می گویند. گاهی اوقات، سونوگرافی هایی که در دوران بارداری دریافت می کنید، نوع دیگری از کیست تخمدان را که قبل از بارداری داشته اید، نشان می دهد.

در صورت داشتن کیست تخمدان در بارداری چه باید کرد؟

اکثر کیست های تخمدان به هیچ وجه بر بارداری شما تأثیر نمی گذارد. به عنوان مثال، وقتی نوبت به کیست جسم زرد می‌رسد، این احتمال وجود دارد که تا سه ماهه دوم بارداری خود به خود از بین برود. انواع دیگر کیست‌ها می‌توانند در دوران بارداری به رشد خود ادامه دهند و در برخی موارد ممکن است باعث درد شوند، اما حتی در این موارد، این کیست‌ها معمولاً مشکلی برای بارداری ایجاد نمی‌کنند.

برای اطمینان از اینکه کیست تخمدان بر بارداری شما تأثیر نمی گذارد و برای نظارت بر کیست های موجود، پزشک سونوگرافی های منظم را برای نظارت بر تخمدان ها برنامه ریزی می کند. سونوگرافی کیست تخمدان اندازه و وضعیت هر کیست را ردیابی می کند تا مطمئن شود که رشد نمی کند یا تغییری نمی کند که ممکن است آن را نگران کند.

علائم کیست تخمدان

در حالی که بیشتر کیست ها علائمی ایجاد نمی کنند، برخی از کیست های تخمدان می توانند به موارد زیر منجر شوند:

  • درد می تواند در ناحیه تحتانی شکم یا لگن در سمتی که کیست قرار دارد رخ دهد. چنین درد کیست تخمدان می تواند ماهیت تیز یا کسل کننده داشته باشد. ممکن است احساس پیچ خوردن داشته باشد یا بیاید و برود. اگر کیست تخمدان پاره شود، درد ممکن است متوسط ​​یا ناگهانی و شدیدتر باشد. در موارد نادر، کیست تخمدان می تواند باعث پیچ خوردن تخمدان شود (به نام پیچ خوردگی تخمدان). این می تواند بسیار دردناک باشد و برای باز کردن تخمدان نیاز به جراحی اورژانسی دارد.
  • نفخ
  • پری یا فشار شکمدرمان کیست تخمدان

کیست در بارداری

اکثر کیست های تخمدان خود به خود ناپدید می شوند و نیازی به درمان ندارند. در موارد نادرتر، مانند پارگی کیست تخمدان یا پیچ خوردگی تخمدان، درمان زیر ممکن است ضروری باشد:

  • داروی ضددرد
  • عمل جراحي: اگر جراحی در دوران بارداری ضروری باشد، پزشک تمام تلاش خود را می کند تا جراحی را به روش لاپاراسکوپی (از طریق برش های کوچک در ناف و شکم) انجام دهد. اگر کیست بزرگ باشد، ممکن است جراحی لاپاراسکوپی امکان پذیر نباشد و به جای آن به جراحی باز شکم (لاپاراتومی) نیاز داشته باشید.

اگر کیست تخمدان من در دوران بارداری پاره شود، چه؟

معمولاً پاره شدن کیست تخمدان، حتی در دوران بارداری، دلیلی برای هشدار نیست. مایع حاصل از کیست با گذشت زمان خود به خود دوباره جذب می شود و تنها چیزی که نیاز است مقداری دارو برای مدیریت هر گونه ناراحتی و استراحت لگنی برای چند روز است.

در واقع، اکثر پزشکان انتظار مراقبه (که شامل مشاهده، سونوگرافی و نظارت است) را به عنوان درمان ارجح برای پارگی کیست تخمدان در دوران بارداری توصیه می کنند.

با این حال، پزشک شما ممکن است جراحی را در موارد زیر توصیه کند:

  • خطر عفونت به دلیل پارگی
  • خونریزی زیاد
  • پیچ خوردگی
  • تاثیر دیگری بر بارداری به نوعی

علائم کیست تخمدان ترکیده

همه زنان پس از پاره شدن کیست تخمدان احساس درد نمی کنند، اما برخی از آنها در هنگام پارگی احساس درد می کنند. علائم پارگی کیست تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد متوسط ​​تا شدید. در برخی موارد، پارگی کیست تخمدان می تواند منجر به مقدار قابل توجهی درد شود. این می تواند تیز و ناگهانی باشد و درد می تواند در ناحیه تحتانی شکم یا حتی پشت قرار گیرد.
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ (در صورت پیچ خوردگی)
  • سرگیجه
  • تب

آیا کیست تخمدان در دوران بارداری از بین می رود؟

کیست های جسم زرد معمولاً در سه ماهه دوم خود به خود ناپدید می شوند. و بیشتر کیست های تخمدان در دوران بارداری بی ضرر هستند. اما اگر درد دارید یا علائم دیگری دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. نظارت دقیق و داروهای ضد درد در صورت لزوم می تواند به ایمن نگه داشتن بارداری و جنین شما کمک کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/