چه مراقبت‌هایی بعد از سقط جنین لازم است؟

مراقبت های بعد از سقط جنین

خودمراقبتی مناسب برای سلامت جسمی و روانی پس از سقط جنین مهم است. هنگامی که یک متخصص پزشکی سقط جنین را انجام می دهد، این یک روش بی خطر است که خطرات کمی دارد. با این حال، زنان باید بدانند که پس از سقط جنین چه انتظاراتی دارند و چگونه برای استراحت و بهبودی خود برنامه ریزی کنند.

بر اساس یک تحلیل، این احتمال وجود دارد که از هر 4 زن در سنین باروری، 1 نفر قبل از 45 سالگی سقط جنین کند.

در این مقاله، ما در مورد انتظارات زنان بعد از سقط صحبت می کنیم. ما همچنین نکاتی را برای مراقبت از خود ارائه می دهیم و در مورد زمان بهبودی و زمان مراجعه به پزشک صحبت می کنیم.

بعد از سقط جنین چه انتظاری داریم؟

پزشک ممکن است روش های مختلفی را برای سقط جنین با توجه به نیازهای پزشکی زن و مرحله بارداری توصیه کند. این شامل:

  • قرص سقط جنین
  • آسپیراسیون خلاء
  • اتساع و تخلیه یا D&E

زنان بدون توجه به روش ممکن است علائم مشابهی را تجربه کنند. با این حال، اگر زنی در اواخر بارداری، به خصوص در سه ماهه دوم، سقط جنین کند، علائم ممکن است شدیدتر باشد.

پس از سقط جنین، طبیعی است که زنان علائم زیر را تجربه کنند:

  • خونریزی یا لکه بینی به مدت 3 تا 6 هفته، اگرچه برخی از زنان اصلاً خونریزی ندارند
  • از بین بردن لخته های خون با اندازه کوچک تا متوسط
  • گرفتگی هایی که شبیه یا کمی شدیدتر از دردهای دوره قاعدگی است
  • سینه های دردناک یا متورم

دوره معمول قاعدگی باید در عرض 4 تا 8 هفته بازگردد، اگرچه جریان خونریزی ممکن است در ابتدا کمی متفاوت باشد.

برخی از زنان احساس بسیار هیجانی می کنند یا تغییرات خلقی را تجربه می کنند. تغییر در هورمون های بارداری می تواند عامل این باشد، یا ممکن است ناشی از احساسات آنها در مورد سقط جنین یا بارداری باشد. گاهی اوقات ترکیبی از هر دو عامل خواهد بود.

ممکن است خیلی زود بعد از سقط یا به محض تخمک گذاری که قبل از اولین قاعدگی اتفاق می افتد باردار شوید. بنابراین، هنگام تلاش برای جلوگیری از بارداری، استفاده از کنترل بارداری یا پرهیز از رابطه جنسی مهم است.

چگونه بعد از سقط از خود مراقبت کنیم؟

در روزهای بلافاصله پس از سقط جنین، برخی از زنان احساس ناخوشی یا خستگی می کنند. درد ناشی از گرفتگی شایع است و ممکن است گاهی اوقات شدید باشد.

زنان باید از کسی بخواهند که از کلینیک به خانه بروند و سپس مطمئن شوند که استراحت کافی دارند تا بدنشان بهبود یابد و خطر عوارض جانبی کاهش یابد. آنها باید از انجام هر کاری که از نظر احساسی یا جسمی سنگین است اجتناب کنند.

پس از سقط جنین، یک زن ممکن است بیشتر مستعد عفونت باشد زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا دهانه رحم بسته شود. برای کاهش خطر عفونت، زنان باید از موارد زیر اجتناب کنند:

  • استفاده از تامپون تا پریود بعدی - استفاده از نوار بهداشتی برای هر خونریزی ایمن تر است
  • داشتن رابطه جنسی نفوذی و قرار دادن هر چیزی در واژن به مدت 1 تا 2 هفته
  • استفاده از استخرهای شنا به مدت 1 تا 2 هفته

زنان همچنین ممکن است بخواهند پس از سقط جنین، نکات خودمراقبتی زیر را امتحان کنند:

  • ماساژ معده می تواند به گرفتگی و عبور بافت رحم کمک کند. ماساژ پشت نیز ممکن است به رفع گرفتگی کمک کند.
  • قرار دادن گرما روی شکم یا کمر ممکن است گرفتگی و درد را تسکین دهد.
  • مصرف هر دارویی که پزشک تجویز می کند، از جمله آنتی بیوتیک ها.

استفاده از مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن. اگر درد شدید یا غیر قابل تحمل است، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.
به مدت یک هفته هر روز دمای بدن خود را کنترل کنید، زیرا تب می تواند نشان دهنده عفونت باشد.شرکت در قرارهای بعدی پس از چند هفته. این برای اطمینان از کامل بودن سقط و بهبود رحم مهم است.

مراقبت های بعد از سقط جنین

زمان بهبودی پس از سقط جنین

زمان بهبودی سقط جنین در زنان متفاوت است. زنانی که سه ماهه اول سقط جنین می کنند و آنهایی که هیچ عارضه ای ندارند معمولاً در عرض چند روز احساس طبیعی می کنند. خونریزی معمولا در عرض 6 هفته متوقف می شود.

بهبودی ممکن است برای سقط های دیررس بیشتر طول بکشد. اگر عوارض ایجاد شود، بهبودی می تواند بسیار طولانی تر شود و افراد ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا جراحی داشته باشند. اگرچه این غیرعادی است و بیشتر زنان ظرف چند هفته بهبود می یابند.

مراقبت های پزشکی پس از سقط جنین

اکثر زنانی که سقط جنین انجام می دهند طی چند هفته با پزشک معاینه خواهند شد. اگر علائمی از عوارض وجود نداشته باشد، مراقبت های پزشکی بیشتر لازم نخواهد بود.

زنانی که علائمی از عوارض را تجربه می کنند ممکن است نیاز به ملاقات فوری با پزشک داشته باشند. اگرچه شایع نیست، برخی از عوارض سقط جنین ممکن است نیاز به مراجعه به اورژانس داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از کلینیک های سقط جنین یک خط مشاوره 24 ساعته ارائه می دهند که می تواند به زنان کمک کند تا تشخیص دهند که آیا علائم آنها به درمان نیاز دارد یا خیر. زنان باید با خط مشاوره، خدمات اورژانس تماس بگیرند یا در موارد زیر به اورژانس مراجعه کنند:

  • خیساندن بیش از یک ماکسی پد در هر ساعت
  • عبور بیش از یک لخته خون که بزرگتر از یک توپ گلف است
  • احساس سرگیجه یا ضعف
  • داشتن افکار خودزنی یا خودکشی
  • نشان دادن علائم یک واکنش آلرژیک، مانند مشکل در تنفس

زنانی که اخیراً سقط جنین کرده‌اند باید ظرف یک روز به پزشک مراجعه کنند اگر موارد زیر را داشته باشند:

  • تجربه درد شدید
  • ایجاد تب
  • متوجه بوی بدی که از واژن می آید
  • نگران نبودن سقط جنین

برای اکثر زنان، سقط جنین یک روش پزشکی ساده است که هیچ عارضه پایداری ایجاد نمی کند. برخی از زنان نگران هستند که سقط جنین ممکن است اثرات طولانی مدت داشته باشد. با این حال، پزشکان به طور کلی موافق هستند که سقط جنین بر شانس باردار شدن زن در آینده تأثیر نمی گذارد یا احتمال عوارض بارداری را افزایش نمی دهد.

سقط جنین می تواند تصمیم دشواری باشد و تجربه طیفی از احساسات طبیعی است. بهتر است با یک پزشک در مورد آنچه که پس از سقط جنین انتظار می رود صحبت کنید و توصیه های او را در مورد بهترین اقدامات انجام دهید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/