علل مرگ در بارداری | آمارها و راه های پیشگیری

مرگ در بارداری

وقتی اولین فرزندتان را دارید ، فکر کردن در مورد نگه داشتن کودک برای اولین بار و تمام لحظات زیبایی که با هم خواهید گذراند بسیار جالب است. اما ، اگر شما نمی دانید چه انتظاری داشته باشید ، می تواند ترسناک باشد. بسیاری از مادران به زودی نگران زایمان ، بیهوشی و عوارض آن هستند. فکر کردن در مورد احتمال مرگ در بارداری حتی طبیعی است.

در کشورهای پیشرفته ، مرگ در هنگام زایمان یا مرگ در بارداری بسیار نادر است، حتی اگر بارداری شما خطرناک باشد. در اینجا مواردی است که شما باید در مورد میزان ، علل و پیشگیری از مرگ و میر مادران بدانید.

مرگ و میر مادران باردار چیست؟

هنگامی که یک زن به هر ارتباطی با بارداری می میرد ، به آن مرگ مادر یا مرگ حاملگی گفته می شود. مرگ مادر می تواند در حالی که یک زن باردار است ، در هنگام زایمان یا در 42 روز پس از زایمان یا خاتمه حاملگی رخ دهد. اگر یک زن از یک حادثه یا یک مسئله سلامتی فوت کند که هیچ ارتباطی با بارداری ندارد، این یک مرگ مرتبط با بارداری محسوب نمی شود.

در کشورهایی با اقتصاد خوب ، فناوری روز و دسترسی به مراقبت های بهداشتی ، احتمال مرگ در دوران بارداری ، زایمان یا روزها و هفته های پس از زایمان بسیار کم است. در کشورهایی مانند ایالات متحده ، انگلستان و کانادا ، بیشتر زنان بارداری و تولد سالم دارند. البته هنوز خطر کمی برای مادران مادر ، حتی در کشورهای پیشرفته وجود دارد. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، تقریباً 700 زن در سال به دلیل عوارض ناشی از بارداری در ایالات متحده می میرند.

هر ساله حدود 4 میلیون تولد در ایالات متحده اتفاق می افتد و در سال 2015 تقریبا 17 مرگ مادر به ازای هر 100000 تولد زنده وجود دارد.

سایر کشورهای پیشرفته در مقایسه با ایالات متحده میزان مرگ و میر مادران مشابه و حتی پایین تری دارند. با این حال ، در همه جا چنین نیست. در سراسر جهان ، سالانه بیش از 300000 زن به دلیل مشکلاتی که در دوران بارداری و زایمان بوجود می آیند، می میرند. بیشتر این زنان (99٪) در کشورهای فقیر و در حال توسعه زندگی می کنند. در بعضی از نقاط ، احتمال مرگ به دلیل بارداری تا 1 در 15 است. و واقعیت ناراحت کننده این است که بسیاری از این مرگ ها قابل پیشگیری هستند.

عوامل کمک کننده به مرگ در بارداری

همانطور که می بینید ، محل زندگی شما به عنوان یک زن باردار تأثیر زیادی بر سلامتی و سلامتی شما دارد. موارد دیگری که بر خطرات بارداری تأثیر می گذارد و ممکن است باعث مرگ در بارداری شود، عبارتند از:

  • سن: زنان در بیست سالگی معمولاً عوارض کمتری نسبت به زنان جوان یا مسن دارند. دختران جوان زیر 15 سال احتمال عوارضی که می توانند منجر به مرگ شوند بسیار بیشتر است. همچنین با افزایش سن مادر افزایش می یابد و با باردار شدن زنان در اواخر 30 سالگی یا 40 تا 50 سالگی این خطرها افزایش می یابد.
  • وضعیت اقتصادی - اجتماعی: زنان فقیر در یک گروه اقتصادی - اجتماعی پایین تر ممکن است تحصیلات کمتری داشته باشند ، رژیم غذایی نامناسبی داشته باشند و موانع مراقبت های بهداشتی را داشته باشند. کمبود تغذیه می تواند منجر به کمبود سلامتی و نتایج ضعیف بارداری شود. عدم دریافت مراقبت های با کیفیت زنان را در معرض خطر عفونت یا عوارض دیگری قرار می دهد که در غیر این صورت می تواند توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ماهر مدیریت و درمان شود.
  • نابرابری جنسیتی: در بعضی از کشورها ، دختران و دختران فرصت کمتری برای تحصیل می یابند.
  • منابع موجود: برای بسیاری از زنان ، مراقبت های پزشکی بسیار دور است و دستیابی به آنها دشوار است. عدم مراقبت های دوران بارداری ، زایمان نوزاد بدون حضور فرد ماهر مانند پزشک ، ماما یا پرستار و عدم دسترسی به درمان هایی از جمله زیرا آنتی بیوتیک ها و خدمات اورژانس می توانند عواقب تهدید کننده زندگی داشته باشند.
  • برابری: برابری تعداد دفعات بارداری یک زن است. احتمال بروز مشکل در بارداری یا مشکلات حین زایمان در بارداری اول کمی بیشتر است. احتمال بارداری دوم کمتر است. اما ، پس از پنج بارداری یا بیشتر ، خطر دوباره افزایش می یابد.

دلایل مرگ در بارداری

در ایالات متحده ، عوارض شدید بارداری و مرگ در بارداری نادر است. با مراقبت های پزشکی مناسب ، بیشتر مشکلاتی که در دوران بارداری ، زایمان و دوره پس از زایمان ایجاد می شود قابل درمان یا حتی پیشگیری است. با این حال ، در سایر نقاط جهان ، این شرایط خطرناک تر است. در اینجا مهمترین دلایل مرگ و میر مادران ذکر شده است.

خونریزی پس از زایمان

خونریزی پس از زایمان، خونریزی بیش از حد و از دست دادن خون پس از زایمان است. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ماهر معمولاً می تواند خونریزی را متوقف کند. اما ، اگر یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با دانش و مهارت مناسب در دسترس نباشد ، مادر می تواند در اثر از دست دادن بیش از حد خون بمیرد.

فشار خون بالا و اکلامپسی

مراقبت و آزمایش های دوران بارداری معمولاً مواردی مانند فشار خون بالا و پروتئین در ادرار را نشان می دهد. با مراقبت های پزشکی خوب ، پزشکان می توانند پره اکلامپسی را درمان و کنترل کنند. اما ، بدون مراقبت ، می تواند خطرناک شود و منجر به مرگ شود. اختلالات فشار خون مسئول 14٪ از مرگ های مرتبط با بارداری است.

مرگ در بارداری

عفونت

زنان می توانند از طریق سقط جنین غیر ایمن ، زایمان غیر بهداشتی یا زایمان بسیار طولانی به عفونت مبتلا شوند. عدم درک و اطلاع از بهداشت شخصی و نحوه مراقبت از بدن پس از زایمان نیز می تواند مادر را در معرض خطر عفونت قرار دهد. حدود 11 درصد مرگ در بارداری در نتیجه عفونت است.

ختم بارداری

بر اساس گزارشی از نظارت بر سقط جنین توسط CDC ، "مرگ زنان مرتبط با عوارض سقط جنین برای سال 2015 به عنوان بخشی از سیستم نظارت بر مرگ ومیر حاملگی CDC ارزیابی می شود. در سال 2014 ، آخرین سالی که داده ها برای آن موجود بود ، شش زن بودند مشخص شده است که در نتیجه عوارض ناشی از سقط جنین قانونی فوت کرده است. "

با این حال ، در سایر مناطق جهان ، سقط جنین ناامن دلیل اصلی مرگ در زنانی است که بارداری ناخواسته دارند. طبق مقاله ای که در سال 2009 منتشر شد ، سقط جنین های ناامن به همین دلیل است که سالانه تقریبا 68000 زن می میرند

آمبولی ریه

آمبولی ریوی (PE) یک لخته خون در ریه ها است. PE می تواند پس از زایمان ایجاد شود و خطر با سزارین بیشتر است. حدود 3 درصد از مرگ مادران به علت آمبولی ریوی است.

سایر عوارض مستقیم

تقریباً 10 درصد از زنان به دلیل سایر مسائل مربوط به بارداری مستقیم می میرند. شرایطی مانند جفت سرراهی ، پارگی رحم و حاملگی خارج رحمی می تواند بدون مراقبت و درمان مناسب منجر به عوارض و مرگ شود.

سایر علل غیر مستقیم

علت غیرمستقیم مرگ در بارداری بیماری است که ارتباط مستقیمی با بارداری ندارد اما در دوران بارداری ایجاد یا بدتر می شود. بارداری می تواند بر مشکلات سلامتی مانند اچ آی وی و بیماری های قلبی تأثیر بگذارد. شرایطی مانند دیابت و کم خونی می تواند ایجاد یا بدتر شود. این مسائل تقریباً 28 درصد از مرگ مادران را تشکیل می دهد.

بارداری های ایمن

بین سالهای 1990 و 2015 ، تعداد زنانی که به دلیل بارداری و زایمان می میرند 44٪ کاهش یافته است .4 این کاهش به دلیل موارد زیر است:

  • آموزش زنان
  • افزایش استفاده از پیشگیری از بارداری
  • مراقبت های بیشتر قبل از تولد
  • تولد بیشتر در بیمارستان ها یا با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ماهر
  • در دسترس بودن بیشتر آنتی بیوتیک ها ، انتقال خون و درمان عوارض
  • پیشرفت در مراقبت های ویژه برای بارداری های پرخطر و زایمان

اما ، در بسیاری از نقاط جهان ، کار بیشتری باید انجام شود. برای پایین آوردن میزان مرگ و میر مادران در بیشترین موارد زیر نیاز است:

تحصیلات

زنان جوانی (و مردان) که درباره تولید مثل ، باروری ، کنترل بارداری و پیامدهای رابطه جنسی بدون محافظت اطلاعات بیشتری دارند می توانند انتخاب های بهتری برای خود انجام دهند. اطلاعات مربوط به تنظیم خانواده می تواند از بارداری برنامه ریزی نشده و سقط جنین ناامن جلوگیری کند.

دسترسی به مراقبت های بهداشتی

بهداشت ، مدیریت شرایط از قبل و در دسترس بودن روشهای ایمن می تواند از مرگ در دوران بارداری جلوگیری کند. 5 خدمات تغذیه ای و خدمات بهداشت باروری برای دختران و زنان جوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مرگ هنگام زایمان

بهداشت

دانش در مورد رعایت بهداشت بهداشت شخصی و نحوه مراقبت از بدن می تواند میکروب ها را دور نگه دارد. شستشوی منظم دست ، یک منطقه تمیز کننده پرینه در معاینات قبل از زایمان و یک منطقه زایمان بهداشتی هنگام زایمان نیز می تواند به جلوگیری از عفونت و مرگ در بارداری کمک کند.

مراقبت از بارداری

مراقبت های ماهرانه قبل و حین زایمان می تواند از بروز عوارض جلوگیری کرده و منجر به زایمان بی خطر شود. در صورت امکان ، زنان باید نوزادان خود را به یک مرکز بهداشتی بدل کنند. اگر زایمان در بیمارستان ، کلینیک یا مطب امکان پذیر نیست ، پس فردی که در زایمان کودکان مهارت دارد باید در خانه زایمان باشد.

نظارت بر زایمان

پس از زایمان ، زنان همچنان به مراقبت نیاز دارند. معاینات پس از زایمان برای خونریزی غیرعادی یا عفونت می تواند تفاوت ایجاد کند. زندگی به دور از خدمات یا توانایی پرداخت آن نمی تواند زنی را به دست آورد که دانش لازم برای مراقبت از خود را پس از تولد و یا دریافت آنتی بیوتیک های نجات دهنده زندگی و توجه پس از زایمان به آن نیاز دارد.

آمار مرگ بعد از زایمان

در کشورهای پیشرفته ، احتمال مرگ از سزارین هنوز نادر است ، اما کمی بیشتر از زایمان واژینال است. مطالعه ای که در سال 2008 در مجله زنان و زایمان آمریكا منتشر شد ، نشان داد كه مرگ و میر مادران در بخش های سزارین 2/2 در 100000 و در موارد زایمان واژینال 0/2 در 100000 است و جراحی خطرات زیادی دارد.

عوارض ناشی از سزارین که می تواند منجر به مرگ مادر شود عبارتند از:

  • عفونت
  • لخته شدن خون
  • واکنش های بیهوشی
  • از دست دادن خون
  • آسیب به اعضای دیگر در حین جراحی

اما ، به خاطر داشته باشید که زایمان سزارین نیز باعث نجات جان افراد می شود. مواقعی وجود دارد که بهترین روش برش سزارین است. در صورت لزوم ، سزارین می تواند احتمال مرگ مادر و همچنین مرگ نوزاد را کاهش دهد و زایمان را بسیار ایمن تر کند.در گذشته ، بارداری و زایمان خطرناک تر بودند. اما امروز ، داشتن یک کودک بسیار ایمن تر است. اگر به طور منظم از مراقبت های دوران بارداری استفاده می کنید ، خوب غذا می خورید ، شیوه های زندگی خود را به خوبی انتخاب می کنید و یک پزشک بهداشتی ماهر در هنگام زایمان دارید ، احتمال داشتن بارداری و تولد سالم بسیار زیاد است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/