چه مادرانی در معرض خطر قرارگیری جفت در موقعیت قدامی هستند؟

9985f218205d4a55b581b4ffb0bd9eee

زنان حامله ‌ای که با قرارگیری جفت در موقعیت قدامی روبرو می‌شوند، چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنند؟

 نشانه‌هایی که نیاز مراجعه مادر حامله به پزشک متخصص زنان و زایمان را جهت انجام معاینات نشان می‌دهند، عبارتند از :

  • بروز انقباضات رحمی شدید در بدن مادر باردار
  • بروز درد شکم در دوران بارداری زنان
  • مشاهده خونریزی واژینالی در زنان باردار
  • احساس درد شدید در کمر و پشت بدن در دوران بارداری

اگر بر اثر سقوط یا آسیب‌دیدگی شکم خود، دچار جراحت خاصی شده‌اید، بهتر است با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت نموده و وضعیت بارداری، سلامت خود و فرزند درون رحم خود را چک کنید، زیرا برخی از این آسیب‌ها بر سلامت جسمی مادر باردار و فرزند او تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که انجام معاینات پزشکی منظم و به موقع در 9 ماه دوران بارداری زنان ضروری است.

برای اطلاع از اینکه جفت قدامی چیست این مطلب  جفت قدامی در بارداری چیست؟ را بنویسید

چه مادرانی در معرض خطر قرارگیری جفت در موقعیت قدامی هستند؟

وزن نوزادانی که با جفت قدامی متولد می‌شوند،  در مقایسه با بارداری‌های طبیعی بیشتر است. همچنين،   به یاد داشته باشید که ميزان بروز مشکل قرارگیری جفت در موقعیت قدامی در مورد زنانی که در سن بالاتری حامله می‌شوند، بسیار بالاتر از سایر مادران است. علاوه بر این موارد، اکثر زنان مبتلا به مشکلات خونی، با قرارگیری جفت در موقعیت قدامی روبرو می‌شوند. در نهایت، فراموش نکنید که موقعیت خواب زنان در دوران تخمک‌گذاری و انجام عمل لقاح بر روی محل پیوند جفت بر دیواره رحم تأثیر زیادی می‌گذارد.

روش‌های ساده برای مراقبت از مادران بارداری که با مشکل قرارگیری جفت در موقعیت قدامی روبرو هستند:

انجام اقدامات زیر برای حفظ سلامت جسمی مادران حامله ضروری بوده، انجام روند زایمان طبیعی را برای این افراد آسان نموده؛ در نتیجه سبب به دنیا آمدن کودک سالمی خواهد شد. این موارد عبارتند از:

  • مادران حامله‌ای که با مشکل قرارگیری جفت در موقعیت قدامی روبرو هستند، باید سعی کنند تا از برنامه غذایی خوبی برخوردار باشند تا جفت بتواند به خوبی مواد مورد نیاز برای رشد جنین داخل رحم را تأمین کند. در واقع، برنامه غذایی این افراد باید شامل سبزیجات سبز برگ بیشتر، انواع دانه‌های گیاهی، آجیل و چربی‌های سالم باشد. همچنین، این مادران باید میزان مصرف مواد غذایی فرآوری شده و شور را به حداقل برسانند.
  • به عنوان یک مادر باردار تا آنجا که می‌توانید، آب آشامیدنی سالم بیشتری بنوشید، زیرا در شرایط قرارگیری جفت در موقعیت قدامی، بدن مادر نیاز بیشتری به مایعات، به منظور دفع ضایعات بدن جنین دارد.
  • اگر به عنوان یک زن باردار مجاز به انجام حرکات ورزشی هستید، پیاده‌روی سریع، ورزش یوگا قبل از زایمان و حرکات تقویتی کف لگن می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. البته در انجام حرکات ورزشی هرگز رعایت اقدامات احتیاطی را فراموش نکرده و از انجام آن‌ها غافل نشوید.
  • از انجام حرکات ناگهانی و وارد نمودن شوک به بدن خود در دوران بارداری اجتناب کنید. برای این منظور، از سلامت و امنیت پشت سر و بدن خود مطمئن شوید تا به طور ناگهانی، بروز نوسانات متقاطع رو به جلو، بدن شما را نچرخاند. همچنین، از انجام حرکت‌های ناگهانی مانند خم شدن یا چرخش به سمت جلو بدن خودداری کرده و در هنگام مسافرت از کمربند ایمنی استفاده کنید.
  • در نهایت، از کشیدن سیگار و مصرف مواد مخدر در دوران بارداری خود، به ویژه در صورت روبرو شدن با قرارگیری جفت در موقعیت قدامی اجتناب کنید، زیرا ممکن است به جفت و سلامت جنین داخل رحم شما آسیب برساند.

اگر میخواهید تب خود را در بارداری کاهش دهید این مطلب درمان های طبیعی برای کاهش تب در بارداری را بخوانید

سؤالات رایج در مورد قرارگیری جفت در موقعیت قدامی، در بارداری:

1- آیا جفت مادران در بارداری می‌تواند از وضعیت قدامی به موقعیت زنان خلفی تغییر مکان دهد؟

  به یاد داشته باشید که جفت پس از اتصال به دیواره رحم مادر باردار، به هیچ وجه، جابجا نمی‌شود. بنابراین، می‌توان گفت که جفت، هرگز از موقعیت قدامی به قسمت پشتی رحم مادران باردار تغییر مکان نخواهد داد.

2- آیا انقباضات رحمی زنان حامله با انقباضات رحمی زنانی که با مشکل قرارگیری جفت در موقعیت قدامی روبرو شده‌اند، متفاوت است؟

از آنجایی که جفت قدامی فشار زیادی را بین جنین و دیواره رحم مادر باردار ایجاد می‌کند، مادر انقباضات زیادی را در بدن خود احساس خواهد کرد؛ اما قدرت انقباضات در بدن مادرانی که با مشکل قرارگیری جفت در موقعیت قدامی روبرو هستند، همانند زمانی است که موقعیت جفت در حالت طبیعی قرار دارد.

3- آیا شکم زنانی که جفت آن‌ها در موقعیت قدامی قرار دارد، نسبت به زنان باردار دیگر بزرگ‌تر است؟

اگر جفت مادر باردار در موقعیت قدامی قرار گیرد، احتمالاً اندازه شکم مادر کوچک‌تر از سایر زنان باردار خواهد بود، زیرا جفت به سمت دیواره شکم فرو رفته و آب اضافی و اندام‌های نوزاد بین اندام‌های داخلی مادر قرار می‌گیرد.

اگر در بارداری دچار اسهال شده اید این مطلب رفع مشکل اسهال در بارداری را بخوانید

4- آیا جفت قدامی می‌تواند یکی از نوزادان دوقلو را در پشت خود پنهان کند؟

نه، شانس پنهان شدن یکی از نوزادان دوقلو در پشت جفت قدامی غیرممکن است. با این حال، ممکن است در مواردی، دوقلو‌ها دارای یک جفت و یک کیسه آمنیوتیک باشند. در چنین مواردی، آن‌ها به گونه‌ای قرار می‌گیرند که اسکن نیز نمی‌تواند به راحتی وجود دو نوزاد را در رحم مادر شناسایی کند.

5- وقتی که جفت مادر حامله در موقعیت قدامی قرار دارد، بهتر است او در چه وضعیتی بخوابد؟

بدون توجه به موقعيت قرارگیری جفت، مادران حامله بايد سعي کنند به خوابیدن بر روی پهلو در 9 ماه دوران بارداری خود عادت نمایند. در واقع، این وضعيت برای راحتی زنان در دوران بارداري مناسب بوده و زمانی که فرد بر روی سمت چپ بدن خود بخوابد، جریان خون و مواد مغذی راحت‌تر به جفت انتقال یافته و میزان رشد جنین و رحم را بهبود می‌بخشد.

در نهایت، یادتان باشد که قرارگیری جفت در موقعیت قدامی نباید نگرانی زیادی را در مادر حامله ایجاد کند، زیرا هر گونه خطر ناشی از موقعیت قرارگیری جفت که سلامت مادر باردار و کودک درون رحم او را تهدید می‌کند، قابل کنترل است؛ در زمان مناسب با انجام اسکن اولتراسوند به راحتی تشخیص داده می‌شود. این موضع، شرایطی بسیار رایجی است؛ به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان باتجربه می‌توانند به راحتی آن را کنترل نموده و نوزادان سالمی به دنیا بیاورند. کارهایی که زن حامله  باید در چنین شرایطی انجام دهد، این است که باید به دنبال انجام توصیه‌های دکتر معالج خود بوده و به طور کامل از استرس دور باشد. همچنین، مصرف مواد غذایی سالم، خواب راحت و ذهن خوشحال برای کنار آمدن با این مشکل بسیار مؤثر بوده، باعث می‌شود تا مادر از دوران بارداری خود لذت برده و خاص بودن دوران حاملگی خود را دریابد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/