10 راه طبیعی برای جلوگیری از سقط جنین در بارداری

Nurses_share_heartbreaking_stories_of_what_happens_to_babies_who_survive_abortions_This_is_so_sad_theinfong.com_700x398__1542209995_19570

در ابتدا،  به خاطر داشته باشید که با انجام آزمایش لگن، پزشک متخصص زنان و زایمان به راحتی متوجه خواهد شد که آیا دهانه رحم مادر باردار باز شده و جنین داخل آن از بین رفته است یا نه. علاوه بر این مورد، پزشک متخصص زنان و زایمان با انجام سونوگرافی واژینالی از بدن زنان باردار می‌تواند میزان رشد جنین داخل رحم را بررسی نموده و  روند ضربان قلب او را دنبال کند. در ادامه این مقاله، برخی از آزمایشات پزشکی را که برای تشخیص سقط جنین در دوران بارداری زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای شما بیان کرده‌ایم که عبارتند از:

  1. معاینه ناحیه لگن زنان در دوران بارداری که برای بررسی باز شدن احتمالی دهانه رحم و شروع خونریزی انجام می‌گیرد.
  2. تست اولتراسوند، ضربان قلب جنین را بررسی می‌کند؛ جهت اطمینان پزشک متخصص زنان و زایمان از سلامت نوزاد درون رحم مادر باردار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. انجام آزمایش خون نیز کمک می‌کند تا میزان خونریزی، هورمون HCG (از لحاظ کیفی) برای تأیید حاملگی و هورمون HCG (از لحاظ کمی) توسط پزشک متخصص زنان و زایمان بررسی شود؛ انجام هفتگی این آزمایش برای شمارش میزان گلبول‌های سفید خون (WBC) مادر نیز، به منظور تشخیص وجود عفونت در رحم او بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

برای اطلاع از علائم سقط جنین این مطلب علل و علائم سقط جنین را بخوانید.

درمان سقط جنین دربارداری:

 هنگامی که مشکل سقط جنین در بدن یک زن حامله رخ می‌دهد، بافت جنینی از واژن او عبور می‌کند. در چنین شرایطی، وضعیت بدن مادر باید از طرف پزشک متخصص زنان و زایمان مورد بررسی قرار ‌گیرد. در واقع، در چنین مواردی، دکتر با تشخیص مناسب خود می‌تواند وجود اختلالات کروموزومی و نوع درمان مورد نیاز برای غلبه بر مشکلات بعد از سقط جنین را در بدن بیمار خود شناسایی کند. اما اگر بافت جنینی به طور طبیعی از بدن مادر حامله خارج نشود، پزشک متخصص زنان و زایمان انجام عمل جراحی (کورتاژ) را برای تخلیه مواد باقیمانده از بافت جنینی، از رحم مادر توصیه می‌کند. معمولاً پس از این نوع عمل جراحی، چرخه قاعدگی مادر در طی 4 تا 6 هفته به حالت قبلی خود برمی‌گردد. لازم است بدانید که پزشک متخصص زنان و زایمان باید پیش از این که دوباره، به بارداری بیمار خود فکر کند، باید منتظر روی دادن چرخه قاعدگی طبیعی در بدن او باشد.

راه‌های طبیعی برای جلوگیری از سقط جنین در بدن زنان باردار:

در ادامه این مقاله، چند نکته مهم برای راهنمایی شما زنان جوان ارائه شده است که عمل کردن به آن‌ها می‌تواند به طور طبیعی از بروز سقط جنین در دوران بارداری شما جلوگیری کند. این نکات مهم عبارتند از:

1- مصرف اسید فولیک یا ویتامین‌های پیش از قاعدگی برای جلوگیری از سقط جنین:

در ابتدا، لازم است بدانید که مصرف مکمل اسید فولیک یا ویتامین‌های مورد نیاز بدن، قبل و بعد از حاملگی به زنان کمک می‌کند تا با خطر سقط جنین در دوران بارداری خود  مبارزه کنند. پزشکان متخصص زنان و زایمان معمولاً مصرف 600 میلی‌گرم مکمل اسید فولیک را در طی هر روز به زنان در حال تلاش برای باردار شدن توصیه می‌کنند تا احتمال سقط جنین را در دوران حاملگی این افراد از بین ببرند.

 جلوگیری از بروز خطر سقط جنین در بدن خود، به همراه نوشیدنی‌های سالم روزانه خود از مقداری گلاب هم استفاده کنند. نصف فنجان شیر و1/4 قاشق چای‌خوری گلاب را مخلوط نموده و دو بار در روز مصرف کنید تا جنین شما را از مرگ ناگهانی و سقط محافظت کند

2- ایمن‌سازی منظم بدن برای جلوگیری از سقط جنین:

 مبتلا شدن زنان حامله به برخی از بیماری‌های مزمن می‌تواند خطر بروز سقط جنین را در بدن این افراد به شدت افزایش دهد. این افراد می‌توانند از طریق انجام واکسیناسیون که روش بسیار ساده‌ای است، از مبتلا شدن بدن خود به چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنند. اگر تاریخچه انجام واکسیناسیون خود را به یاد نمی‌آورید، بهتر است یک کارت واکسن از مراکز بهداشتی محل زندگی خود دریافت نموده و همیشه به همراه خود نگه دارید. علاوه بر این موارد، اگر در دوران بارداری هر زنی، بدن او به طور منظم توسط یک پزشک متخصص زنان و زایمان بررسی شده و آزمایش خون توسط او انجام گیرد، باعث خواهد شد تا مادر از رشد مناسب نوزاد درون رحم خود مطمئن شود.

3- بررسی سابقه پزشکی توسط پزشک متخصص برای جلوگیری از سقط جنین:

 مبتلا شدن زنان حامله به بعضی از بیماری‌ها مانند بیماری تیروئید، صرع و لوپوس احتمال سقط جنین را در بدن این افراد به شدت افزایش می‌دهد. بنابراین، پزشکان متخصص زنان و زایمان به مادران حامله توصیه می‌کنند که قبل از باردار شدن، حتما سابقه پزشکی خود را به طور کامل بررسی کنند تا بتوانند با مصرف داروهای مناسب از بروز مشکل سقط جنین در دوران بارداری خود جلوگیری کنند.

4-  از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یا الکل در بارداری خود اجتناب کنید:

 پس از آغاز دوران بارداری، باید مصرف انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار توسط زنان محدود شود. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه (200 میلی‌گرم) در روز برای این افراد مجاز نیست. لازم است بدانید که رسیدن بیش از حد مواد مضر کافئین‌دار به بدن مادران باردار بر میزان ترشح هورمون‌های این افراد تأثیر گذاشته و خطر سقط جنین را در بدن آن‌ها افزایش می‌دهد.

اگر در بارداری جعفری زیاد مصرف میکنید این مطلب خطر سقط جنین با خوردن جعفری در دوران بارداری را بخوانید

5- ورزش کردن منظم مادران بارداربرای جلوگیری از سقط جنین:

به عنوان یک خانم باردار به خاطر بسپارید که انجام تمرینات ورزشی سبک و مناسب مانند پیلاتس و یوگا برای همه زنان باردار توصیه می‌شود. البته این افراد باید از انجام ورزش‌های سنگین در دوران بارداری خود اجتناب کنند، زیرا میزان گردش خون را در بدن آن‌ها افزایش داده و درجه حرارت بدن این مادران را به شدت بالا می‌برد. بروز این مشکلات در بدن هر مادر بارداری روند خون‌رسانی به بدن جنین را کاهش خواهد داد. علاوه بر این موارد، بهتر است زنان حامله از انجام ورزش‌های تماسی مانند اسکی و بوکس در 9 ماه دوران بارداری خود اجتناب کنند، زیرا ممکن است به سلامت کودک درون رحم این افراد آسیب برساند. 

6- خوردن مواد غذایی سالم در بارداریبرای جلوگیری از سقط جنین:

 همه زنان باید در دوران بارداری خود از مصرف گوشت‌های خام و محصولات لبنی غیرپاستوریزه خودداری کنند. یادتان باشد که مبتلا شدن مادر باردار به برخی بیماری‌های عفونی ناشی از این مواد غذایی مانند ليستريا و توکسوپلاسموزيس، خطر سقط جنين را در دوران بارداری این افراد به میزان قابل توجهی افزايش خواهد داد. پس به عنوان یک زن حامله سعی کنید سبزیجات و میوه‌های تازه را بیشتر مصرف نموده و برای خرید مواد غذایی روزمره خود، محصولات متعارف را که حاوی علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها نیستند، انتخاب نمایید. فراموش نکنید که رسیدن این نوع مواد شیمیایی به بدن مادران باردار نیز می‌تواند بر روند باروری بدن خود این افراد و روند رشد جنین داخل رحم آن‌ها تأثیر منفی داشته باشد.

همچنین در طول دوران بارداری، مصرف انواع ماهی‌های دریایی که دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند، بسیار مفید است. این مواد غذایی غنی از پروتئین ویتامین A بوده و حاوی اسیدهای چرب سالم هستند. رسیدن اسیدهای چرب امگا 3 به بدن مادر باردار باعث افزایش تولید هورمون در بدن این افراد شده و با تنظیم چرخه قاعدگی، التهابات رحمی آن‌ها را کاهش می‌دهد. به همین دلیل زنان حامله می‌توانند در رژیم غذایی روزانه خود از ماهی قزل آلا، کدو حبیبی استفاده نمایند. با این حال، این مادران باید از مصرف ماهی‌های دریای عمیق مانند ماهی تن و ماهی‌هایی که در درون دریاچه‌ها پرورش می‌یابند، به دلیل داشتن سطح جیوه بالا خودداری کنند.

علاوه بر این موارد، قرار دادن انواع آجیل‌ها و دانه‌های کامل گیاهی در رژیم غذایی روزانه زنان حامله، به علت دارا بودن فیبر ویتامین‌های ضروری، اجباری است. مواد غذایی فیبردار رژیمی برای از بین بردن مواد مضر سمی بدن مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد و حفظ سطح قند خون آن‌ها در حد سالم بسیار کمک‌کننده است. یادتان باشد که مصرف این نوع مواد غذایی علاوه بر تنظیم قند خون و سطح هورمون‌های بدن مادر باردار، به هضم سالم غذا در معده و روده او کمک نموده و مصرف مقدار زیادی از میوه‌های فیبردار، دانه‌های غلات، لوبیا، انواع آجیل و سبزیجات برگ سبز در وعده‌های غذایی می‌تواند از بروز مشکلات گوارشی در بدن این افراد جلوگیری کند.

با همه این توصیفات، یک زن باردار باید از مصرف قندهای تصفیه‌شده مانند آب نبات‌ها، دسرهای بسته‌بندی شده، آب بطری و نوشابه‌های گازدار خودداری کند، زیرا شکر فرآوری شده موجود در این نوع محصولات سطح قند بدن این افراد را بالا برده و عملکرد سیستم ایمنی آن را به شدت ضعیف می‌کند.

7-  از مصرف مواد مخدر یا داروهای غیرقانونی در بارداری خود اجتناب کنید:

 زنان باید در دوران بارداری از استعمال دخانیات، مصرف الکل یا داروهای غیرقانونی، بدون نسخه پزشک متخصص زنان و زایمان خودداری کنند، زیرا مصرف این نوع مواد، علاوه بر اینکه برای سلامت مادر و جنین داخل رحم او بسیار مضر است، می‌تواند خطر سقط جنین را هم به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

8- مدیریت سطح استرس بدن در بارداری برای جلوگیری از سقط جنین:

جالب است بدانید که مدیریت سطح استرس بدن در دوران بارداری نقش مهمی در از بین بردن خطر احتمالی سقط جنین ایفا می‌کند. بنابراین، هنگامی که به عنوان یک زن حامله در ماه‌های مختلف دوران بارداری خود احساس خستگی شدید کردید، بهتر است وسایل رفاه و آرامش خود را فراهم نموده و به خوبی استراحت کنید. البته تأثیر انجام تکنیک‌های تسکین‌دهنده خاص مانند انجام عمل تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و حتی نقاشی کردن یا باغبانی را نیز نباید در از بین بردن استرس زنان حامله نادیده گرفت.

9- ترک مصرف سیگار در دوران بارداری:

 محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سیگار کشیدن یک خطر عمده برای سلامت مادر باردار و نوزاد درون رحم این افراد محسوب می‌شود. در واقع، مصرف سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری سرطان، بیماری‌های قلبی، اختلالات ریوی، فشار خون بالا و سکته مغزی را در بدن زنان باردار به شدت افزایش دهد. همچنین زنان بارداری که به سیگار کشیدن عادت دارند یا در معرض دود حاصله از مصرف سیگار قرار می‌گیرند، علاوه بر این که در معرض خطر ابتلا به مشکل ناباروری قرار دارند، در صورت حامله شدن هم، با سقط جنین، انجام زایمان زودرس یا تولد نوزادانی با وزن کم در هنگام زایمان روبرو می‌شوند. پس، یادتان باشد که ترک استعمال دخانیات نه تنها موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های زندگی شما در دوران بارداری می‌شود، بلکه سلامت جنین در حال رشد شما را نیز تضمین خواهد نمود. بنابراین برای کمک به زندگی و سلامت خود و فرزندان آینده خود حتما استعمال دخانیات را در دوران بارداری کنار بگذارید.

10- مدیریت وزن بدن مادران باردار در اندازه ایده‌آل:

رعایت نکاتی مانند تغذیه مناسب و ترک سیگار، خطر ابتلا به چاقی را در زنان جوان کاهش داده و تأثیر مثبتی بر قدرت باروری بدن این افراد دارد. بالا بودن وزن بدن مادران باردار خطر ابتلا به عوارض پزشکی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و انواع مختلف سرطان را در این افراد افزایش داده و باعث بروز مشکلات و پیچیدگی‌های مختلفی در روند بارداری آن‌ها مانند سقط جنین، انجام زایمان زودرس، ابتلا به بیماری  پره اکلامپسی و دیابت بارداری می‌شود. با این توصیفات، به عنوان یک زن جوان با مدیریت وزن بدن خود در اندازه سالم بر پیچیدگی‌ها و مشکلات دوران بارداری غلبه کرده و نوزاد سالمی به دنیا بیاورید.

اگر میخواهید از سقط جنین جلوگیری کنید این مطلب روش هاي جلوگيری از سقط جنین را بخوانید

11- داشتن روابط جنسی ایمن در بارداریبرای جلوگیری از سقط جنین:

 مبتلا شدن زنان باردار به عفونت‌های منتقله از راه جنسی مانند سیفلیس و کلامیدیا می‌تواند باعث سقط ناگهانی جنین یا مرگ نوزاد درون رحم این افراد شده و مشکل ناباروری را در زندگی آینده این افراد به وجود آورد. برای جلوگیری از بروز چنین شرایط ناخواسته، زنان باردار فقط باید به داشتن رابطه جنسی امن با همسر خود در دوران بارداری اکتفا کنند.

درمان‌های خانگی برای پیشگیری از بروز مشکل سقط جنین در بدن زنان باردار:

 در ادامه این مقاله، برخی از درمان‌های مؤثر خانگی برای پیشگیری از بروز مشکل سقط جنین در بدن زنان حامله بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • زنان باردار می‌توانند یک قاشق غذاخوری گوجه فرنگی را با عسل مخلوط نموده و برای غلبه بر عوارض حاملگی و احتمال بروز سقط جنین مصرف کنند.
  • اگر ، در دوران بارداری خود احساس می‌کنید که اسید معده شما افزایش یافته و باعث بروز  ریفلاکس معده شده است، طوری که بر جنین داخل رحم شما فشار می‌آورد، برای کاهش این احساس 3 الی 4 عدد بادام در روز مصرف کنید؛ مصرف بادام برای مقابله این وضعیت مادران باردار بسیار مفید می‌باشد.
  • برنج قهوه‌ای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده بوده و به طور مؤثر در از بین بردن ریفلاکس اسید معده و حفظ سلامت جنین داخل رحم مادران باردار از مرگ ناگهانی بسیار مؤثر است.
  • همچنین، زنان باردار می‌توانند برای جلوگیری از بروز خطر سقط جنین در بدن خود، به همراه نوشیدنی‌های سالم روزانه خود از مقداری گلاب هم استفاده کنند. نصف فنجان شیر و 1/4 قاشق چای‌خوری گلاب را مخلوط نموده و دو بار در روز مصرف کنید تا جنین شما را از مرگ ناگهانی و سقط محافظت کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/