روش های درمان استفراغ خونی دوران بارداری

35695516_l__1___1531562171_36472

بسیاری از عوارض دوران بارداری زنان می‌تواند باعث خونریزی داخلی قسمت‌های مختلف بدن این افراد شود. زمانی که این مادران با استفراغ خونی مواجه شده و به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کنند، دکتر در مورد علا ئم و رنگ استفراغ از آن‌ها سوال کرده و همچنین در مورد وجود آسیب‌ها و بیماری‌های گوارشی گذشته، از بیمار خود سوالاتی می‌پرسد. معمولا برای تشخیص خونریزی داخلی یا وجود زخم معده در زنان حامله، پزشک معالج چندین آزمایش و تصویربرداری را انجام می‌دهد تا بتواند با دقت بیشتر، بدن فرد را معاینه کند. البته، لازم است به به خاطر داشته باشید که انجام اسکن یا تصویربرداری بیش از حد از زنان حامله خطرناک بوده و باعث افزایش رشد غیرطبیعی بیماری در بدن این مادران میشود. برخی از رایج‌ترین آزمایش‌ها و تصویربرداری‌هایی که توسط پزشک متخصص زنان و زایمان برای تشخیص خونریزی معده و دستگاه گوارش زنان باردار انجام می‌شود، عبارتند از:

  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن (اسکن کامپیوتری).
  • عکس‌برداری با اشعه ایکس
  • MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی).
  • اسکن هسته‌ای
  • آندوسکوپی (در این روش، لوله‌ای را از طریق دهان برای گرفتن تصویر از معده و روده مادر باردار، وارد بدن او می‌کنند)
  • همچنین، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان از روش آندوسکوپی برای جستجو و مشاهده خون در منطقه روده فوقانی بیمار خود استفاده کند. معمولا در طول تشخیص، دکتر لوله کوچک و قابل انعطافی را از طریق دهان و بینی وارد معده بیمار نموده و دوربین فیبر نوری را به سر آن وصل می‌کند. دوربین موجود به پزشک اجازه می‌دهد تا محتوای روده بیمار را به طور واضح‌تری مشاهده کند.
  • علاوه بر این موارد، پزشک متخصص زنان و زایمان برای اطمینان از تشخیص خود، آزمایش خون را نیز به زن حامله توصیه نموده و خون موجود در بدن او را برای تعیین میزان گلبول‌های قرمز بررسی می‌کند.
  • برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان نیز از لوله‌ای با نور کم استفاده کرده و آن را از طریق دهان به دوازدهه و معده بیمار خود وارد می‌کنند. لازم است بدانید که این آزمایش در تشخیص انواع بیماری‌هایی که به دلیل استفراغ شدید فرد رخ می‌دهد، بسیار موثر است.

عوارض استفراغ خونی:

برخی از عوارض ناشی از استفراغ خونی زنان در دوران حاملگی عبارتند از:

1- خفه شدن زن حامله:

خفه شدن زنان در دوران بارداری یکی از ناراحتی‌های رایجی است که پس از استفراغ مداوم و خونی زنان ایجاد می‌شود. البته زنان باردار بعد از استفراغ شدید، در هنگام بلع غذا نیز ممکن است با مشکلات خاصی مواجه شوند.

2- کم‌خونی زنان در دوران بارداری:

همان‌طور که می‌دانید بدن زنان در هنگام استفراغ خونی، به علت از دست دادن خون زیاد، با کمبود گلبول‌های قرمز مواجه شده و سلامت خود را از دست می‌دهد. در واقع، مشکل کم خونی باعث از دست دادن انرژی بدن مادر باردار شده و بیمار را دچار عذاب می‌کند. بنابراین، این افراد باید برای بازگرداندن انرژی از دست رفته بدن خود بر اثر خونریزی، مدت طولانی غذاهای سالم و مغذی مصرف کنند. استفراغ شدید زنان همراه با خونریزی در دوران بارداری احساس افسردگی را در این افراد ایجاد نموده و استرس و اضطراب شدیدی را یه دنبال خواهد داشت که می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی در بدن این افراد شود. همچنین، بروز این شرایط در مادران باردار وضعیت بدنی این افراد را با مشکل مواجه می‌کند. برخی از عوارض دیگر ناشی از استفراغ خونی زنان عبارتند از:

  • تنفس سریع زنان حامله
  • سرد و رنگ پریده شدن پوست قسمت های مختلف بدن زنان حامله
  • ابتلا به بیماری سرماخوردگی
  • کم شدن میزان ادرار زنان حامله

اگربه عنوان یک زن حامله از چنین وضعیتی رنج می‌برید، بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و از او کمک بگیرید، زیرا اختلال تنفسی طولانی مدت یا وجود استرس در بدن زنان باردار می‌تواند منجر به کاهش فشار خون این افراد شده و اثرات تهدیدکننده‌ای بر روی سلامت مادر و فرزند داخل رحم او بگذارد.

روش‌های درمان استفراغ خونی در دوران بارداری:

 هنگامی که زنان حامله مقدار زیادی از خون بدن خود را به علت خونریزی معده یا دستگاه گوارش  از دست می‌دهند، ممکن است مجبور شوند که برای درمان مشکل خود از روش‌های درمانی مختلف استفاده کنند، که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • دریافت خون
  • مصرف برخی داروها برای کاهش تولید اسید معده
  • استفاده از اکسیژن
  • روش درمان EGD که از لیزر برای جلوگیری از خونریزی داخلی بدن زنان باردار استفاده می‌شود
  • خارج کردن مایعات بدن از طریق رگ‌های بیمار
  • در نهایت، به یاد داشته باشید که در هنگام خونریزی شدید یا زخم شدن اندام‌های داخلی زنان باردار، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است انجام عمل جراحی را برای درمان بیمار خود پیشنهاد کند.

جلوگیری از بروز مشکل استفراغ خونی در دوران بارداری:

در ادامه این مقاله، به برخی از اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از استفراغ خونی زنان در دوران بارداری اشاره خواهد شد، که عبارتند از:

  • اجتناب زنان باردار از مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار، زیرا مصرف این مواد باعث التهاب معده این مادران می‌شود.
  • اجتناب زن حامله از استعمال سیگار
  • اجتناب زنان باردار از مصرف غذاهای تند؛ زیرا مصرف این نوع مواد غذایی موجب تحریک معده شده و با ایجاد ریفلاکس، اسید را به سمت مری هدایت می‌کند.
  • محدود کردن مصرف آسپیرین و استفاده از راهنمایی‌های پزشک یا افراد حرفه‌ای در مورد مصرف هر نوع داروی دیگر.
  • مراقب شدید پس از انجام عمل جراحی و یا آسیب دیدن تصادفی فرد در دوران بارداری.

به عنوان یک خانم باردار یادتان باشد که به کار بستن نکات و راهنمایی‌های ارائه شده در این مقاله، می‌توان به جلوگیری از خونریزی دستگاه گوارش زنان حامله کمک زیادی کرد. علاوه بر این، فراموش نکنید که زنان باید در دوران بارداری خود به طور منظم به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و مقدار زیادی آب بنوشند. البته استفاده از رژیم غذایی سالم و متعادل نگه داشتن وزن بدن با انجام حرکات ورزشی منظم می‌تواند در جلوگیری از بروز مشکلات دستگاه گوارش زنان در دوران بارداری بسیار مفید باشد.

درمان‌های خانگی جلوگیری از استفراغ خونی:

دیده شدن خون در استفراغ زنان باردار به وضوح نشان می‌دهد که فرد باید تحت نظارت دقیق پزشکی قرار گیرد تا از تضعیف بدن او جلوگیری شود، زیرا کودک درون رحم مادر باید سالم بماند. علاوه بر این، استفراغ خونی احساس ناخوشایندی را در دهان زنان حامله به جای می‌گذارد. بنابراین، اجازه دهید تا در ادامه این مقاله، چند درمانی خانگی مفید برای درمان این مشکل زنان باردار ارائه دهیم. این موارد عبارتند از:

1- مصرف آب شور پس از استفراغ خونی:

همانطور که می‌دانید پس از استفراغ مکرر، بدن زنان باردار از کمبود مایعات رنج برده و یا با مشکل کمبود آب بدن مواجه می‌شود، زیرا دوران بارداری یک دوره بسیار ظریف برای همه زنان است و بدن نیاز به هیدراته شدن برای غلبه بر پیچیدگی‌ها و مشکلات دوران بارداری دارد. بنابراین، در صورت کم شدن آب بدن یا از دست دادن خون، فرد باردار ممکن است مجبور شود به بیمارستان انتقال یابد تا از طریق تجویز سرم آبی شور وریدی، بدن مایعات و مکمل‌ها از دست رفته را به دست آورده و به راحتی بهبود یابد.

2- مصرف آب‌میوه تازهبرای درمان استفراغ خونی:

یکی از روش‌های خانگی بسیار مفید  برای درمان استفراغ خونی زنان باردار مصرف زیاد آب میوه است، زیرا این کار می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از کمبود آب در بدن خود جلوگیری کنند. همچنین، مصرف منظم آب و آبمیوه در این دوران می‌تواند راه‌حل مناسبی برای تامین نیاز الکترولیتی بدن زنان حامله باشد.

3- استفاده از رژیم غذایی متعادل:

بسیار مهم است که همه زنان در دوران بارداری خود برنامه رژیم غذایی متعادلی را دنبال کنند. در واقع، مصرف مواد غذایی حاوی مواد مغذی و مواد معدنی حیاتی سبب سالم نگه داشتن بدن زنان حامله شده و مقدار مناسبی انرژی را برای انجام فعالیت‌های روزانه این افراد فراهم می‌کند.

4- خوردن غذاهای سبک:

حالت تهوع و تمایل به استفراغ کردن در زنان باردار بیشتر زمان بیدار شدن از خواب در هنگام  صبح اتفاق می‌افتد. بروز چنین احساسات ناخوشایندی  فرد را از خوردن صبحانه یا کراکرها متنفر نموده و انرژی لازم جهت انجام فعالیت‌های روزانه در بدن آن‌ها فراهم نمی‌شود. در واقع، هر نوع احساس ناخوشایند در بدن مادران باردار، فرد را دچار یاس و نومیدی خواهد کرد.

5- باید همیشه بدن خود راهیدراته نگه دارید:

نوشیدن حداقل 10 تا 12 لیوان آب و آب‌میوه‌های تازه برای جلوگیری از کم‌آبی بدن زنان در دوران بارداری بسیار مفید بوده و از استفراغ خونی این افراد هم به میزان قابل توجهی جلوگیری خواهد کرد.

6- زنان باردار باید غذا را در حجم کمتری بخورند:

معمولا پزشکان متخصص زنان و زایمان به زنان حامله پیشنهاد می‌کنند که غذای روزانه خود را در بخش‌های کوچک و در فواصل زمانی 2 ساعته مصرف کنند. این کار  بهترین روش برای جلوگیری از استفراغ کردن مادران باردار می‌باشد. بنابراین، زنان حامله باید سعی کنند از خوردن مقادیر زیاد مواد غذایی، به خصوص قبل از خوابیدن اجتناب کنند.

7- اجتناب از مصرف غذاهای چرب در دوران بارداری:

مصرف غذاهای چرب یا تند موجب بروز حالت استفراغ در بدن زنان باردارمی‌شود. پس، بهتر است این افراد غذاهای پخته با روغن را که با ادویه تند شده‌اند، کمتر مصرف کنند.

8- مصرف زنجبیل باعث کاهش تهوع می شود:

مصرف گیاه زنجبیل در دوران بارداری باعث کاهش احساس تهوع در زنان حامله می‌شود. به عنوان یک خانم باردار یادتان باشد که شما می‌توانید زنجبیل را همراه با آب‌میوه‌های مختلف مصرف کنید.

9- انجام ورزش یوگا:

لازم است بدانید که انجام تمرینات ورزشی سبک مانند یوگا تا قبل از زایمان برای همه مادران باردار مناسب بوده و از بروز حالت تهوع در بدن این افراد جلوگیری می‌کند.

10- هنگام خواب پنجره اتاق خود را باز کنید:

همیشه به عنوان یک زن حامله سعی کنید تا در یک اتاق پنجره‌دار استراحت نمایید. اتاق خواب شما باید دارای پنجره باشد تا بتوانید آن را  هنگام شب باز نگه دارید، زیرا جریان یافتن هوای تازه در طول شب می‌تواند به نفس کشیدن راحت شما کمک کرده و احساس راحتی را به شما هدیه کند.

11- به اندازه کافی استراحت کنید:

در نهایت، به یاد داشته باشید  که زنان حامله باید به اندازه کافی استراحت نموده و از استرس و اضطراب دور باشند، زیرا  استراحت کردن کافی و آرامش مادر کمک زیادی به رشد جنین خواهد نمود.

به عنوان یک زن حامله به جای ریسک کردن و مصرف خودسرانه داروها، در هنگام مواجه شدن با استفراغ خونی به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و به توصیه‌های او  عمل کنید، زیرا دکتر برای غلبه بر مشکل لخته شدن خون در دوران بارداری به جای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، روش‌های بی‌خطری را به بیمار خود ارائه می‌دهد.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون عالی بود.

This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی مطالبش عالی بود استفاده زیادی از این مطالب کردم من حامله ام و دیشب استفراغ خونی داشتم خیلی ترسیدم که نکنه سرطانی چیزی باشه اما خدا رو شکر با مراجعه کردن به دکتر این مسئله حل میشه با تشکر

This comment was minimized by the moderator on the site

واقعا مطالب جالبی هست

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/