چگونه در ماه های اول بارداری سقط جنین کنیم؟

Abortion__1531074642_89047

حتما می‌دانید که دوران بارداری برای هر زوجی یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های دوران زندگی است. اما بارداری که بدون داشتن برنامه‌ریزی دقیق اتفاق افتاده باشد، می‌تواند بسیار سخت و پر از استرس باشد. ممکن است برخی زوجین با وجود استفاده از روش‌های کنترل بارداری، حامله شده باشند. همچنین، در برخی موارد ممکن است شرایطی به وجود آید که بدن مادر نتواند از رشد سالم جنین حمایت کند. بنابراین، در چنین مواردی زوجین مجبور می‌شوند تا به دورران بارداری و زندگی فرزند خود خود خاتمه دهند. در واقع، در این گونه مواقع انجام سقط جنین یا متوقف نمودن روند حاملگی، مانع از پیشرفت بارداری در بدن زنان می‌شود. معمولا، دو گزینه مناسب برای انجام این کار (پس از گذشت یک ماه از شروع دوران بارداری و یا در هر زمان از سه ماهه اول از این دوران) وجود دارد. سقط جنین توسط یک پزشک متخصص زنان و زایمان و جراحی گزینه‌هایی هستند که می‌توان با اعمال آن‌ها به بارداری زنان خاتمه داد. لازم است بدانید که هر دو روش به یک اندازه  موثر بوده و بر سلامت زنان و قدرت باروری این افراد در آینده اثر نمی‌گذارند. در ادامه این مقاله، شما را با چگونگی جلوگیری از ادامه بارداری در بدن خود، پس از گذشت یک ماه از حاملگی آشنا خواهیم کرد.

کارهایی که زن حامله باید قبل از سقط جنین انجام دهد:

 در ادامه این مقاله، به‌ ترتیب، کارهایی که زنان حامله باید قبل از سقط جنین در بدن خود انجام دهند، بیان شده است. مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

زنان می‌توانند تست بارداری را در خانه انجام دهند:

 اگر به عنوان یک خانم جوان از لحاظ جنسی فعال هستید و دوره‌های قاعدگی خود را از دست داده‌اید، به احتمال قوی باردار می‌باشید. البته، بیشتر زنان در چنین شرایطی، علائم اولیه حاملگی را تجربه نمی‌کنند. بنابراین، انجام تست بارداری می‌تواند به فرد کمک کند تا به طور دقیق از باردار بودن خود مطمئن گردد.

قبل سقط جنین، حتما با یک پزشک متخصص  ملاقات کنید:

 هنگامی که آزمایش بارداری شما مثبت است و تصمیم دارید تا به آن خاتمه دهید، قبل از هر اقدامی، حتما به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، زیرا او بهترین روش را برای سقط جنین، با توجه به سن حاملگی شما توصیه خواهد کرد.

قبل از سقط جنین از سونوگرافی استفاده کنید:

این کار به زنان کمک می‌کند تا مطمئن شوند که آیا حاملگی آن‌ها در داخل رحم اتفاق افتاده یا بارداری غیرطبیعی و مولار می‌باشد. به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که به غیر از بارداری طبیعی، بقیه بارداری‌ها نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارند. علاوه بر این، انجام سونوگرافی سن درست جنین را به شما نشان خواهد داد.

از شریک زندگی یا اطرافیان خود کمک بگیرید:

هنگام روبرو شدن با یک دوره بارداری ناخواسته، ممکن است دچار تردیدهای مختلفی شوید. اما به اشتراک گذاشتن اطلاعات حاملگی با شریک زندگی خود و بحث کردن در مورد روند بارداری برای کاهش استرس و انتخاب راهکار مناسب بسیار موثر خواهد بود. در صورت لزوم، زن حامله می‌تواند از خانواده یا دوستان خود کمک گرفته و با کم کردن میزان اضطراب خود، برای خاتمه دادن به روند بارداری از همراهی آن‌ها استفاده کند.

با افرادی که زمانی در وضعیت مشابه شما قرار گرفته بودند، صحبت کنید:

اگر به عنوان یک زن جوان با بارداری ناخواسته مواجه شدید، حتما با افرادی که قبلا چنین تجربه‌ای را داشته‌اند، صحبت کنید و از تجربیات آن‌ها استفاده نمایید. یادتان باشد که این افراد می‌توانند به راحتی وضعیت شما را درک نموده و به شما کمک کنند.

شرایط موجود را قبول کنید:

 به عنوان زن جوانی که ناخواسته حامله شده‌اید، سعی نکنید که وضعیت بدن خود را انکار نمایید، زیرا چیزی که می‌خواهید، واضح است و تردید در مورد آن، تنها مسائل را پیچیده خواهد نمود. بنابراین، ابتدا تصمیم بگیرید تا بتوانید آن را در اسرع وقت عملی کنید.

هنگامی که تصمیم گرفتید، جنین خود را سقط کنید، لازم نیست نگران امنیت روش پایان دادن به دوران بارداری در بدن خود باشید، زیرا روش‌های ایمنی برای پایان دادن به دوران بارداری زنان وجود دارد که بر سلامت کلی بدن شما تاثیر نمی‌گذارد.

روش‌های مطمئن برای سقط جنین:

1- سقط جنین با کمک پزشک و روش کاملا بهداشتی:

 معمولا برای سقط جنین در مراحل اولیه دوران بارداری، پزشکان متخصص زنان و زایمان از مصرف قرص‌های مناسب در طی هفته هفتم تا نهم از دوران بارداری استفاده نموده و این کار را به‌سادگی انجام می‌دهند. برای این کار، مادر حامله مجبور نیست در بیمارستان بستری شود، زیرا قرص‌ها می‌توانند در خانه مورد استفاده قرار گرفته و کار خود را انجام دهند.

2- سقط جنین با استفاده از قرص‌ها، چگونه انجام می‌شود؟

 در شرایطی که زن جوان، ناخواسته حامله شده و در سه ماهه اول  از دوران بارداری خود قرار دارد، پزشک دو نوع قرص برای او تجویز می‌کند، که با نام علمی mifepristone و misoprostol شناخته می‌شوند. البته، در این روش نیاز است تا بیمار، حداقل سه بار در طول دوره درمان خود به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و مورد معاینه قرار گیرد. قرص نوع اول، که با عنوان mifepristone شناخته می‌شود، شامل هورمون پروژسترون بوده و با رسیدن به رحم زن حامله، پوشش دیواره رحم او را تضعیف می‌کند. سپس داروی misoprostol (پس از گذشت 48 ساعت) برای ایجاد انقباض عضلانی به بیمار داده شده و باعث خونریزی او می‌شود. با این شرایط، معمولا در عرض چند روز، رحم  پوشش خود را از دست داده و جنین داخل آن دفع می‌شود. فراموش نکنید که خونریزی این مادران برای هفت تا ده روز آینده ادامه خواهد داشت. بعد از گذشت دو هفته، دکتر با  انجام سونوگرافی باید مطمئن شود که همه قسمت‌های جنین از داخل رحم مادر پاک شده و هیچ نوع بافتی در داخل آن باقی نمانده باشد. اگر در چنین مواردی، بافت‌هایی از بدن جنین در داخل رحم باقی مانده باشد، باید با روش جراحی برداشته شود.

قرص سقط جنین

پس از سقط جنین، بروز چه حالاتی در بدن مادر طبیعی است؟

 در چنین شرایطی، خونریزی شدید با لخته‌های خون و بافت‌های مختلف تا هفت الی ده روز ادامه خواهد داشت. همچنین،

  • گرفتگی شدید عضلات رحم و شکم مادر که میزان آن با گذشت زمان کاهش می‌یابد.
  • تب کمتر از 38 درجه سانتیگراد برای روز اول سقط چنین طبیعی است.
  • بروز حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، سردرد و شل شدن مدفوع مادر پس از مصرف قرص‌ها نیز شایع می‌باشد.

علائم احتمالی مصرف قرص‌های سقط جنین در بدن زنان:

یادتان باشد که اگر در عرض 24 ساعت پس از تجویز قرص misoprostol هیچ نوع خونریزی در رحم مادر مشاهده نشد، پزشک باید بیمار خود را معینه کند، زیرا در برخی موارد ممکن است قرص‌ها خوب اثر نکنند و پزشک مجبور شود تا برای سقط جنین، کارهای دیگری را انجام دهد. چون اگر قرص‌ها عمل هم نکنند، مادر نمی‌تواند به روند بارداری خود ادامه دهد. در واقع، مصرف این داروها توسط مادر باردار باعث ایجاد نقص‌های مادرزادی در جنین خواهد شد.

چه نوع زنانی بارداری نمی‌تواند با سقط جنین، به روند بارداری خود خاتمه دهند؟

در برخی موارد سقط جنین توسط پزشک متخصص زنان و زایمان، گزینه امنی نیست. این موارد به شرح زیر هستند:

  • اگر سن حاملگی زنی از هفته نهم گذشته باشد.
  • اگر زن حامله با یک بارداری مولار یا خارج از رحم مواجه شده باشد.
  • اگر زن حامله هم زمان با حامله شدن، از دستگاه کنترل بارداری داخل رحمی استفاده کرده باشد.
  • اگر زن باردار از مشکلات پزشکی مانند اختلالات قلب، کبد، کلیه، غده آدرنال یا اختلالات لخته شدن خون رنج ببرد.

آیا سقط جنین به روش پزشکی، می‌تواند پایان‌دهنده روند بارداری در بدن زنان باشد؟

 سقط جنین در پایان دادن به حاملگی زنان، در حدود 97٪ موثر است. در صورتی که مصرف دارو نتواند جنین را سقط کند، دکتر معالج ممکن است مجبور به انجام عمل جراحی شود که این روش در پایان دادن به روند بارداری زنان تا 99٪ موثر خواهد بود. اما، اگر با این روش هم فرد نتواند به حاملگی خود خاتمه دهد، باید عمل سقط جنین را مجددا تکرار نماید.

آیا سقط جنین، برای زنان باردار یک روش امن است؟

سقط جنین توسط پزشک متخصص زنان و زایمان در اواخر دهه 1980 در کشورهای اروپایی انجام می‌شد و خطر آن حداقل 10 بار کمتر از عوارضی است که با ادامه حاملگی خطرناک در بدن زنان به‌وجود می‌آید.

مزایای انجام سقط جنین به روش پزشکی:

 به دلیل این که سقط جنین با روش پزشکی و استفاده از قرص‌ها نیازمند انجام هیچ گونه عمل بیهوشی نیست و پزشک معالج هم از هیچ ابزار پزشکی یا برش دادن اعضای شکم برای از بین بردن جنین داخل رحم استفاده نمی‌کند، این روش طبیعی و ایمن محسوب شده و خطر کمتری مادر حامله را تهدید می‌کند. به همین دلیل، زمانی که زوجی در سه ماهه اول از دوران بارداری خود تصمیم به از بین بردن جنین داخل رحم می‌گیرند، این روش اولین گزینه خواهد بود که با در نظر گرفتن زمان بارداری مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، فرد می‌تواند در خانه خود یا هر جا که راحت است، از این روش برای پایان دادن به روند بارداری استفاده کرده و بدون این که از کسی کمک بخواهد، به تنهایی از شر بارداری ناخواسته راحت می‌شود.

سقط جنین به صورت رسمی و قانونی

معایب سقط جنین به روش پزشکی:

 معمولا در هنگام استفاده از قرص‌ها برای خاتمه دادن به روند بارداری زنان، حاملگی در عرض یک تا دو روز به طور کامل متوقف می‌شود. ولی بیمار در این زمان خونریزی سنگین و گرفتگی عضلانی را تجربه خواهد کرد که می‌تواند طولانی‌تر از سقط جنین به روش جراحی باشد. علاوه بر این، سقط جنین می‌تواند در یک دوره خاص حاملگی، یعنی ماههای اول از دوران بارداری انجام شود. در واقع، می‌توان ادعا کرد که این کار در مراحل بعدی دوران بارداری برای پایان دادن به حاملگی زنان کارساز نخواهد بود.

 سقط جنین با استفاده از روش جراحی:

روش‌های مختلفی برای سقط جنین به کمک جراحی وجود دارد که با توجه به مراحل بارداری زنان، متفاوت می‌باشند. با این حال، دو روش بسیار معمول هستند، که عبارتند از: MVA وD & E. لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که این اعمال باید در بیمارستان انجام شود، زیرا پزشک برای انجام آن‌ها نیاز به بی‌حسی موضعی بیمار دارد. زن حامله نیز در طول انجام عمل جراحی، حاات سرگیجه، گرفتگی عضلات، تهوع و عرق کردن  را تجربه خواهد کرد.

سقط جنین به روش جراحی، چگونه انجام می‌شود؟

 MVA معمولا در هفته  12 از دوران بارداری برای پایان دادن به روند حاملگی زنان انجام می‌شود. در این روش، بیهوشی موضعی برای بی‌حس نمودن بیمار از  ناحیه گردن انجام می‌شود. سپس، دهانه رحم فرد با استفاده از یک وسیله خاص باز شده و در موقعیت باز نگه داشته می‌شود. در این مرحله، پزشک معالج از یک کانول نازک که به دستگاه مکنده متصل است، استفاده نموده و از طریق کانال گردن رحم به داخل آن راه می‌یابد تا بتواند جنین و بافت‌های رحمی را به طور کامل از بین ببرد. زمان انجام این عمل، 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد، ولی ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان مجبور شود برای چندین ساعت بیمار را برای بهبودی کامل در بیمارستان نگه دارد.

D & E روشی است که بعد از گذشت یک یا دو هفته از بارداری زنان انجام می‌شود. برای انجام این روش، پزشک معالج چند ساعت قبل از عمل، بیمار را در بیمارستان بستری نموده و از طریق دهانه گردن رحم، به داخل آن وارد می‌شود تا بتواند به باز شدن دهانه رحم کمک کند. قبل از شروع جراحی، ماده بیهوشی نخاعی برای بی حس کردن گردن رحم یا بیهوشی عمومی مورد استفاده قرار گرفته  و پزشک زنان و زایمان برای باز کردن دهانه رحم و جلوگیری از آسیب دیده این ناحیه از وسیله خاصی استفاده قرار می‌گیرد. با این کار، کانال گردن رحم با پروب‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر باز شده و راه ورود به داخل رحم بازتر می‌شود. سپس یک کانول که به یک پمپ مکنده متصل است، توسط پزشک به درون رحم زن حامله انتقال یافته و پمپ خلاء ملایمی را  برای از بین بردن بافت‌های جنینی و رحمی بیمار فراهم می‌کند. بعد از این مرحله، پزشک با استفاده از یک کورت که ابزاری قاشق مانند است، برای برداشتن پوشش داخلی رحم و بافت‌های جنینی استفاده کرده و گام نهایی را برای اطمینان کامل جهت برداشتن همه بافت‌های حاملگی برمی‌دارد. انجام این روش جراحی برای پایان دادن به روند بارداری زنان، حدود 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد، اما ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان، بیمار را برای چندین ساعت در بیمارستان نگه دارد.

پس از سقط جنین به روش جراحی، چه علائمی ممکن است در بدن بیمار مشاهده شود؟

خونریزی نامنظم شما بعد از جراحی، در حدود دو هفته ادامه خواهد داشت. همچنین،

  • احساس درد شکمی که ممکن است چند ساعت تا چند روز به طول انجامد.
  • مواجه شدن با احساس اندوه بعد از کشتن جنین

خطرات احتمالی سقط جنین به روش جراحی:

 اگرچه روش جراحی برای پایان دادن به روند بارداری زنان یک گزینه ایمن محسوب شده و پزشک با برداشتن کامل بافت جنینی، به حاملگی بیمار خود خاتمه می‌دهد، ولی ممکن است خطراتی مانند آسیب رساندن به دهانه رحم، سوراخ شدن رحم، آسیب دیدن لایه‌های دیواره رحم، لخته شدن خون و عفونت کردن، بدن مادر را بعد از سقط جنین تهدید کند.

  سقط جنین به روش جراحی می‌تواند با شکست مواجه شود؟

همانطور که قبلا هم گفته شد، موفقیت در انجام جراحی برای سقط جنین، در حدود 99٪ بوده و در اکثر موارد، کاملا موثر است. در صورت عدم موفقیت، ممکن است پزشک معالج سقط جنین با روش جراحی دیگر را به بیمار خود توصیه کند.

آیا روش جراحی برای سقط جنین، برای مادران حامله کاملا امن است؟

 سقط جنین به روش جراحی روش ایمن‌تری محسوب شده و 40 سال است که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این روش برای پایان دادن به روند بارداری در هشت هفته اول از حاملگی امن‌ترین راه به شمار آمده و عوارض آن 10 برابر کمتر از ادامه دادن به حاملگی خطرناک می‌باشد.

مزایای سقط جنین با استفاده از روش جراحی:

 مزیت استفاده از روش جراحی برای خاتمه دادن به روند بارداری زنان حامله این است که انجام جراحی تنها چند دقیقه طول می‌کشد و میزان خونریزی بعد از عمل کمتر از روش‌های دیگر پزشکی برای سقط جنین است. البته برای انجام این روش، پزشک متخصص زنان و زایمان نیاز بوده و فرد باید در کلینیک بستری شود. همچنین، این روش را می‌توان در هر سه ماه از دوران بارداری انجام داد، ولی فراموش نکنید که بهتر است سقط جنین در صورت اجبار، در یک ماه اول از دوران بارداری انجام شود.

معایب سقط جنین با استفاده از روش جراحی:

 در روش جراحی، پزشک متخصص زنان و زایمان برای از بین بردن جنین داخل رحم از ابزارهای مختلفی استفاده نموده و از طریق ناحیه گردن رحم، داروهای ضد درد و بیهوشی را مورد استفاده قرار می‌دهد. بنابراین در طول عمل ممکن است عوارض جانبی، سلامت کلی بیمار را تهدید کند. علاوه بر این، زن حامله به فردی نیاز دارد تا پس از انجام عمل جراحی همراه او بوده و در انجام کارهای شخصی و روزمره به وی کمک کند.

با این توصیفات، اگر به عنوان یک زن حامله نخواهید از روش‌های جراحی برای پایان دادن به روند بارداری خود استفاده کنید، می‌توانید در ماه اول حاملگی تصمیم نهایی خود را گرفته و به طور طبیعی و با مصرف قرص، سقط جنین را انجام دهید.

سقط جنین

زنان حامله چگونه می‌توانند به‌طور طبیعی به حاملگی خود خاتمه دهند؟

 برخی از روش‌های خانگی و استفاده از گیاهان سنتی نیز می‌تواند برای سقط جنین زنان کمک کند، ولی فراموش نکنید که استفاده از روش‌های خانگی کاملا قابل اعتماد نیستند، اگر در صورت به کار بردن این روش‌ها دچار خونریزی شدید، حتما باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. روش‌های خانگی جهت سقط جنین عبارتند از:

1- میوه پاپایا:

پاپایا نوعی فیتو شیمیایی است که در طبیعت وجود دارد و مصرف آن توسط زنان حامله، فعالیت‌های هورمون پروژسترون را در بدن این افراد مهار کرده و با رساندن پروستاگلاندین‌ها و اکسیتوسین به بدن این افراد، انقباضات رحمی را تحریک نموده و سبب سقط جنین در ماه‌های اولیه از دوران بارداری می‌شود.

2- میوه آناناس:

به دلیل این که میوه آناناس حاوی آنزیم پروتئولیتیک می‌باشد، به عنوان بروملین شناخته شده و مصرف آن می‌تواند بافت رحم زنان را نرم کند. بروز این امر در بدن زنان حامله سبب سقط جنین خواهد شد.

3- گیاه دارچین:

مکمل‌های دارچین و خود گیاه دارچین برای تحریک رحم زنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما، اگر این ماده در مقادیر بیشتری مصرف شود، می‌توانند باعث بروز مشکل ناباروری در زنان گردد.

4- دانه کنجد: 

مصرف دانه‌های کنجد در مقادیر زیاد می‌توانند منجر به سقط جنین زن حامله شود. بنابراین، زنان حامله می‌توانند دانه‌ها را به مدت یک شب خیس کرده و برای رسیدن به نتایج مطمئن جهت از بین بردن جنین، آن را به مدت یک ماه همراه عسل میل کنند.

5- چای بابونه یا چای سبز:

مصرف زیاد چای سبز یا چای بابونه توسط زنان حامله نسز می‌تواند باعث سقط جنین شود. بنابراین اگر قصد دارید به روند بارداری خود خاتمه دهید، می‌توانید بابونه خشک شده را در آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن کامل آن و جدا نمودن تفاله، چای را جهت سقط جنین خود مصرف کنید.

6- گیاه جعفری:

گیاه جعفری تحریک‌کننده انقباضات رحم زنان است و مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری می‌تواند منجر به خونریزی فرد شده و بارداری او را به پایان برساند.

7- زعفران

زعفران به دلیل تأثیری که در سقط جنین در ماه اول دارد بسیار معروف است. البته به این نکته توجه کنید که دوز بالای زعفران است که باعث سقط جنین می‌شود. در صورتی زعفران منجر به سقط جنین در ماه اول بارداری می‌شود که حداقل 2-1 گرم از آن در یک استکان آب گرم خیسانده شود و یک قاشق از آن را برای سه الی چهار مرتبه در روز استفاده کنید؛ بنابراین اگر در مصرف زعفران تعادل را رعایت کنید و کمتر از مقدار ذکرشده از آن مصرف کنید، منجر به سقط جنین نخواهد شد.

8- استفاده از حمام آب گرم در دوران بارداری:

به عنوان یک زن حامله در سه ماهه اول از دوران بارداری خود می‌توانید برای سقط جنی،ن از آب بسیار گرم در حمام معمولی استفاده نمایید. به این ترتیب که حمام آب گرم باید همراه با مصرف گیاهان ذکر‌شده در مقاله همراه باشد تا برای پایان دادن به روند بارداری زنان موثر باشد. جالب است بدانید که این ترکیب بر روی غشای مخاطی داخل رحم که جنین را احاطه کرده است، تاثیر گذاشته و باعث سقط او می‌شود.

چگونه می‌توان سرعت بازیابی بدن مادر را پس از سقط جنین افزایش داد؟

اگرچه زن حامله می‌تواند پس از گذشت چند ساعت از سقط جنین به روال عادی زندگی خود بازگردد، ولی پزشکان متخصص زنان و زایمان به این افراد توصیه می‌کنند که مدت دو تا سه روز به بدن و ذهن خود استراحت داده و با شرایط به وجود آمده کنار بیایند. همچنین، زنانی که نوزاد خود را سقط کرده‌اند، نباید اشیای سنگین را بلند کنند، زیرا این کار میزان خونریزی بعد از سقط را در بدن آن‌ها تشدید نموده و منجر به بروز عوارض تهدید‌کننده خواهد شد. علاوه بر این موارد، برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، این زنان نباید برای مدتی ورزش‌هایی  از جمله دوچرخه‌سواری، دویدن و ایروبیک را انجام دهند.

زنانی که جنین خود را سقط کرده‌اند، نباید رابطه جنسی داشته باشند، زیرا داخل رحم و دهانه آن هنوز به حالت عادی خود برنگشته و اجتناب از رابطه جنسی برای کاهش خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها بسیار موثر می‌باشد. بنابراین، با پزشک معالج خود در این باره صحبت کنید، زیرا او بهترین زمان را برای بازگشت شما به زندگی عادی روزمره می‌داند. این افراد می‌توانند از وسایل گرمازا مانند بطری آب گرم یا پد گرم استفاده نموده و آن را بر روی شکم خود قرار دهند تا از گرفتگی عضلات و دردهای ناگهانی رهایی یابند. پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند زنانی که جنین خود را سقط کرده‌اند، باید از شنا و حمام کردن حداقل برای دو هفته خودداری کنند، زیرا ممکن است باعث تحریک دیواره رحم این شده و عفونت‌های مختلفی را در منطقه واژن آن‌ها ایجاد کند. علاوه بر این موارد، این افراد برای حداقل دو هفته نباید از هر چیزی که در داخل واژن قرار می‌گیرد، مانند آستمپون یا ایمپلنت‌های ضد بارداری استفاده کنند. به همین دلیل به مادرانی که عمل سقط را انجام داده‌اند، توصیه می‌شود که بعد از گذشت یک ماه پس از سقط جنین به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و از بهبودی کامل خود مطمئن گردند.

نکته مهم دیگر در مورد دوران بعد از سقط جنین، رژیم غذایی زنان است که باید غنی از میوه‌ها، سبزیجات تازه، چربی‌های سالم، پروتئین، غلات کامل و آب باشد.

در نهایت، یادتان باشد که التیام یافتن دردها و غصه حاصل از سقط جنین چه از لحاظ جسمی و چه احساسی و ذهنی مدتی طول می‌کشد. بنابراین، زمان خود را به استراحت سپری کنید و هرگز به خاطر وضعیت پیشآمده خود و همسرتان را سرزنش نکنید. برای این کار از شریک زندگی، خانواده و دوستان نزدیک خود کمک بگیرید و اگر عوارضی در بدن خود بعد از سقط جنین مشاهده کردید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه میتوان  پس از سقط جنین دوباره باردار شد؟

 

نظر (62)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من با نامزدم رابطه مقعدی داشتم مایه منیمو تو مقعدش خالی کردم ی خرده از آب منیم ریخ رو واژنش احتمال این ک باردار باشه هست؟

This comment was minimized by the moderator on the site

رابطه داشتم ولی دوست پسرم قبل از ارضا شدن آلتشو دراورد و مایع داخل ریخته نشد و با دستمال همه چیو خشک کرد و نهایتا ۲ دقیقه بعد دوباره شروع کرد ۱۹ماه پیش این اتفاق افتاده و باید ۴روژ پیش پریود میشدم که نشدم احتمال بارداری هست؟!

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من تقریبا ۲۰ روز پیش با دوست پسرم رابطه مقعدی داشتم ...منی این آقا از مقعدم خارج شد و نتونستم بلافاصله برم دستشویی پاک کنم تا الان پریود نشدم ولی همش لک میبینم چی میتونه باشه؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من ۵ روزه با نامزدم رابطه داشتم بکارتمو‌ زده ولی منی شو نمیدونم ریخته داخل یا نه امکانش هست باردار باشم؟???

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من ۳ روزه پیش رفتم نشستم روی پای نامزدم الان خیلی میترسم حامله باشم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید.
من دوران نامزدیم هست و همسرم رو بدون دخول ارضا کردم اما مقداری از مایع منی روی دستم موند و بعد از حدود ۱۰ دقیقه اقدام به خودارضایی کردم...بعد از ۳-۴ ساعت که متوجه اشتباهم شدم قرص اورژانسی مصرف کردم...آیا با توجه به اینکه کیست...

سلام خسته نباشید.
من دوران نامزدیم هست و همسرم رو بدون دخول ارضا کردم اما مقداری از مایع منی روی دستم موند و بعد از حدود ۱۰ دقیقه اقدام به خودارضایی کردم...بعد از ۳-۴ ساعت که متوجه اشتباهم شدم قرص اورژانسی مصرف کردم...آیا با توجه به اینکه کیست تخمدان دارم و مصرف راکوتان رو هم دو هفته پیش قطع کردم امکان بارداری هست؟
توروحدا کمک کنید خانواده حساسی دارم...

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

من یه هفته هستش نزدیکی کردم شوهرم میگه کمی ریخته داخل من قرص اضطراری استفاده کردم ولی پروییدم فقط یه کمی خون اومد دیگه بند اومد الان نمیدونم یعنی احتمال بارداری هستش یا نه؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام با ترشحات مرد آیا زن باردار میشود؟ بیبی چک هم منفی بود ممنون میشم جواب بدید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من رابطه داشتم نمیدونیم داخل ریخته شده یا نه دو دفعه از بیبی چک استفاده کردم چیزی نشون نداد ولی تقریبا س هفتس عقب افتاده قاعدگیم نظرتون چیه???

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من تستم مثبت بود از پریود قبلی که شده بودم تا الان ۴۳ روز گذشته ّ باچه قرصی سقط کنم یا بگید چکار کنم ممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

از قرص misoprostol استفاده کن خوبه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام. من هم همین مشکل را دارم. به من هم اطلاع دهید. ممنون.

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون از اینکه نگرانیها رو رفع میکنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید من میخواستم یه قرصی رو معرفی کنید تو هفته نهم بارداری بدون نیاز به پزشک و کاملا قطعی سقط جنین کنم ممنون میشم کمکم کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام این قرص هایاوژانسی که تو مطالب بالا گفتید رو هم میتونم بدون نسخه پزشک تهیه کنم از داروخونه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من دیروز آزمایش دادم مثبت بود ۱۶روز از تاریخ پریودیم گذشته میخوام سقط کنم میشه ی راهنمایی بکنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید. من بعد رابطه ای ک داشتم قرص اورژانسی مصرف کردم و 5 روز بعد عادت شدم مثل قبلا... بعد تمام شدن عادت هم رابطه داشتم با نامزدم واینکه احتمال بارداری وجود داره؟ تا عادت بعدی هم 2 هفته مونده

This comment was minimized by the moderator on the site

بله اجگه منی وارد واژن شده باشه احتمال بارداری وجود داره

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ببخشید ترو خدا جواب بدید من رابطه لا پایی با نامزدم داشتم و باکره هستم نامزدم اصلا آبش رو روی بدن من نریخت ولی میترسم باردار باشم آیا امکانش هست؟ترو خدا زود جواب بدید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
نه عزیزم با این شرایطی که تو گفتی امکانش نیست
مگه گرده افشانه! راحت باش

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام رابطه لاپایی داشته باشی
بعد اگه مایه منی ریخته شده باشه روی چوچوله احتمال با داری هست!؟
بعد رابطه ساعت 10 شب بود فرداش ساعت حدودا 9 شب قرص اورژانسی خورده آیا احتمال بارداری هست تروخدا جواب بدین

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
بله، در حالت عادی احتمال بارداری هست
ولی چون قرص اوژانسی خوردید (اگه درست مصرف کرده باشید) این احتمال میاد نزدیک صفر

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من pcom دارم سه باررابطه داشتم حدوددوماهیه پریودیم عقب افتاده نمیدونم به خاطر مشکلیه که دارم یاحاملم لطفاراهنماییم کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

ساده ترین راه استفاده از بی بی چک هست عزیزم
https://mamanam.com/symptoms-of-pregnancy/2748

This comment was minimized by the moderator on the site

من دخترم نه ماهش هس باز حامله شدم .چکار کنم??؟؟ تورو خدا کمکم کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من عقد کردم شوهرم پرده باکرمو زده ولی ابشو داخل نریخته الانم ۱۲ روز از پریودیم عقب زده چکارکنم لطفا کمکم کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

اگه منی وارد واژن نشده باشه احتمالا بارداری تقریبا 0% هست

بارگذاری بیشتر ...

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/