جلوگيری از بروز درد سياتيك در بارداری

siatic-bardari

سیاتیک چیست؟

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان به خاطر داشته باشيد كه درد سیاتیک، كه با عنوان "سندرم رادیکولار لومبوساکرال" شناخته مي شود، در گروه مشکلات عصبی قرار دارد. همانطور که می دانید عصب سیاتیک، بزرگ ترین عصب در بدن انسان بوده و از پایین کمر تا پشت پاها کشیده شده است. این عصب تنها احساسات مربوط به بخش پایین پاها و پشت ران ها را به مغز انسان ارسال می کند.
درد عصب سیاتیک، درد ضربان داري در سراسر پاهای زنان باردار است که از پایین ستون فقرات سرچشمه گرفته و به درد عمیق وکسل کننده اي تبدیل مي شود. اين درد باعث مي شود تا ناحیه پشت ساق پا تیر بکشد. فراموش نکنید كه درد سیاتیک در برخی موارد با درد کمر و در برخي موارد ديگر بدون کمر ایجاد می شود.

به شما پیشنهاد میکنیم قبل از مطالعه این مقاله حتما علل و علائم بروز بیماری سیاتیک در بارداری را  مطالعه کنید 

كدام گروه از زنان باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری سیاتیك هستند؟

  • برخی از زنان در طی دوران بارداری خود در معرض خطر ابتلا به بیماری سیاتیک هستند. این افراد:
    یا اضافه وزن دارند و یا در طی دوران بارداری خود، سیگار استعمال می کنند. البته، وجود برخی مشکلات مانند پوکی استخوان در بدن زنان باردار نیز در بروز این درد بی تاثیر نیست.
  • همچنین، اگر زنی در دوران قبل از باردار شدن با مشکل کمر روبرو بوده باشد، به احتمال زیاد با به دست آوردن وزن بیش از حد در طی دوران حاملگی، با درد سیاتیک مواجه خواهد شد. به عنوان یك خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید كه عصب مادران باردار بسیار حساس است و ممکن است تحت فشار وزن اضافی جنین، دچار مشكل شود.

آیا راهی برای جلوگیری از بروز درد سیاتیک در طی دوران بارداری وجود دارد؟

جالب است بدانید كه هیچ راهی برای جلوگیری از بروز درد سیاتیک در طی دوران بارداری زنان وجود ندارد، اما این افراد می توانند با به کارگیری اقدامات پیشگیرانه از افزایش درد سیاتیک در دوران حاملگی خود جلوگیری کنند. معمولا پزشک متخصص زنان و زایمان به مادران باردار توصیه می کند كه:

  • در وهله اول، سبک زندگی خود را تغییر داده و با شروع دوران بارداری، فعالیت بیشتری انجام دهد، زیرا انجام ورزش های سالم همراه با یوگا، در کاهش خطر آسیب رسیدن به عصب سیاتیک مادران باردار بسیار موثر است.
  •  علاوه بر این موارد، انجام تمرینات ورزشی منظم برای حفظ سلامت عضلات بدن مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد مفید بوده و باعث می شود كه اعضا بدن مادر قادر به پشتیبانی از وزن نوزاد متولد نشده باشد.
  •  نکته دیگر برای جلوگیری از بروز درد سیاتیک در طی دوران بارداری این است که زنان از زمانی که تصمیم به باردار شدن می گیرند تا سه ماهه اول حاملگی (مراحل اولیه بارداری)، از پرخوری خودداری کنند.

چگونه می توان درد سیاتیک را در طی دوران بارداری زنان مدیریت نمود؟

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه درد سیاتیک یک ناراحتی موقتی است و فرد ممکن است با به کار بردن برخی نکات و راهنمایی ها، مشكل خود را درمان کند. اگر درد خفیف باشد، نیازی به ویزیت پزشک متخصص زنان و زایمان نیست. در واقع، در این موقعیت استفاده از برخی داروهای خانگی برای از بین بردن درد عصب سیاتیک مادران باردار بسیار موثر است. روش های خانگی برای کاهش درد سیاتیک در دوران بارداری زنان به شرح زیر است:

  • پوشش پوست ناحیه درد با پارچه یا جامه فلانل یا پشمی از نکاتی است که سبب کاهش درد سیاتیك زنان در طی دوران بارداری می شود. البته، استفاده از کمپرس گرم یا یک بسته یخ نیز در منطقه درد بسیار مفید است، زیرا به کار بردن متناوب کمپرس گرم و سرد سبب تسکین درد در بدن هر فرد بیماری می شود. اما زنان حامله نباید فراموش کنند که استفاده از کمپرس گرم برای مدت طولانی به دلیل بالا بردن درجه حرارت بدن، برای مادر و نوزاد متولد نشده او خطرناک است.
  •  همچنین، زنان باید سعی کنند كه با شروع دوران حاملگی، بدن خود را مانند قبل، با كمك انواع ورزش های سبک و پیاده روی، فعال نگه دارند. لازم است به خاطر داشته باشید كه احساس درد خفیف در دوران بارداری، امری طبیعی بوده و با انجام فعالیت های منظم روزانه کاهش خواهد یافت. با این حال، هر خانم بارداری باید بر اساس قدرت بدنی خود سرعت انجام فعالیت ها را در طی دوران بارداری خود تنظیم نماید.
  • نکته مهم دیگر در مورد کاهش درد سیاتیک در طی دوران بارداری زنان این است که زنان حامله هرگز نباید هیچ جسم سنگینی را از روی زمین بلند کنند. اگر هم شما به عنوان یک زن حامله مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستید، بهتر است اول زانوهای خود را خم کرده و پشت بدن خود را صاف کنید، سپس سعی کنید تا با قرار دادن جسم در نزدیکترین نقطه به بدن خود، آن را از روی زمین بلند کنید.

  • علاوه بر این موارد، اگر به عنوان یک زن باردار مجبور هستید تا مدت طولانی در حالت ایستاده قرار بگیرید، بهترین کار این است که بدن خود را در یک موقعیت قوسی شکل نگه دارید. اگر هم در حالت ایستاده احساس فشار کردید، با بلند کردن یک پا از روی زمین به آن استراحت دهید و یا آن را بر روی شی بلندی مانند جعبه یا پله قرار دهید. همچنین، مادران باردار باید در حالت نشسته هم سعی کنند تا از یک کوسن کوچک و یا یک حوله لوله شده برای حمایت از ستون فقرات خود استفاده کنند.
  • به عنوان یك خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید كه گوش دادن به نوای داخلی بدن در طی دوران بارداری الزامی است، زیرا این کار باعث می شود تا فرد از انجام هر کاری که باعث تشدید درد سیاتیک او در دوران بارداری می شود، خودداری کند.
  •  همچنین، خوابیدن بر روی یک سمت راست بدن برای زنان بارداری که از درد سیاتیک رنج می برند، بسیار مفید بوده و در بیشتر موارد، درد كمر این افراد را از بین می برد. البته، اگر شما با خوابیدن بر روی سمت راست بدن خود احساس درد کردید، بهتر است بر روی سمت چپ بدن خود بخوابید، این تغییر وضعیت بدن به کاهش فشار وارده بر عصب سیاتیک شما کمک کرده و سبب کاهش درد كمرتان خواهد شد.
  • برای این که خانم باردار مبتلا به بیماری سیاتیك، خواب راحتی داشته باشد، باید از تشک طبی استفاده كند! در واقع، این وسیله برای پشتیبانی از کل بدن مادران باردار بسیار عالی است. البته قرار دادن یک بالش در بین پاها برای حمایت از لگن این مادران هم نباید فراموش شود، زیرا این كار فشار وارده بر عصب سیاتیک خانم باردار را کاهش داده و درد او را از بین خواهد برد.
  •  علاوه بر این موارد، زنان حامله برای پایین آمدن از روی تخت، ابتدا باید بر روی لبه آن نشسته و پاهای خود را بر روی زمین قرار دهند و یا با دراز کشیدن بر روی یک طرف بدن خود، پاها را بر روی زمین گذاشته و از تخت پایین بیایند.
  •  اگر هم به عنوان یك خانم باردار می خواهید كه در حالت خوابیده از تخت خواب پایین بیاید، ابتدا به یک طرف بدن خود رول خورده و با رها کردن دست و پا از لبه تخت، به آرامی بدن خود را بلند کرده و به حالت نشسته قرار گیرید.
  • اگر به عنوان یک زن حامله مجبور هستید تا مدت طولانی با کامپیوتر کار کنید، استراحت کردن در بین کار (در دوره های زمانی معین) را فراموش نكنید، زیرا استراحت منظم در بین كارهای كامپیوتری برای رهایی از درد سیاتیک دوران بارداری بسیار مفید است.
  •  همچنین، اگر خانم بارداری با توجه به شرایط خاص خود مجبور به استراحت کردن در بستر برای مدت طولانی است، باید پاهای خود را در یک موقعیت راحت قرار داده و هنگام نشستن هم به کمر خود فشار وارد نکند.
  • یکی دیگر از عواملی که سبب بروز درد سیاتیک در طی دوران بارداری زنان می شود، افزایش تدریجی وزن بدن در این دوره از زندگی است، زیرا افزایش ناگهانی وزن می تواند فشار زیادی بر عصب سیاتیک مادران باردار وارد کند. پس، اگر شما هم به عنوان یک زن جوان در دوران قبل از بارداری از BMI سالم برخوردار بودید، سعی کنید تنها دو پوند اضافه وزن را در سه ماهه اول از دوران بارداری خود به دست آورید، زیرا به دست آوردن حدود هشت پوند در سه ماهه دوم و 20 پوند در سه ماهه سوم از این دوران ایده آل است. در واقع، می توان ادعا كرد كه افزایش وزن زنان در کل دوران حاملگی، باید در مجموع 30 پوند باشد.
  • پوشیدن کفش تخت و یا پاشنه كوتاه در طی دوران حاملگی زنان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا استفاده از کفش نامناسب یا سنگین در این دوره از زندگی فشار زیادی به ناحیه پایین کمر مادر باردار وارد نموده و با تحت فشار قرار دادن پاها سبب بروز درد سیاتیک در آن خواهد شد.
  • علاوه بر نکات ذکر شده، به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه انجام حرکات ناگهانی برای مادران باردار اصلا مجاز نیست.
  •  جالب است بدانید كه ورزش شنا تا حد زیادی در تسکین درد عصب سیاتیک زنان باردار مفید است، زیرا در طول انجام این نوع ورزش، حالت شناوری بدن در آب، فشار وارده به عصب سیاتیک را کاهش داده و درد آن را به طور کامل تسکین می دهد.
  • استفاده از کمربندهای طبی حاملگی از موارد دیگری است که فشار وارده از سوی رحم به کمر و عصب سیاتیک زنان باردار را به شدت کاهش می دهد. همچنین، استفاده این نوع کمربند به فرد کمک می کند تا تعادل وزن خود را به طور متناسبی حفظ نموده و درد سیاتیک كمر خود را کاهش دهد.
    در نهایت، اگر به عنوان زن حامله ای که از درد سیاتیک رنج می برید نتوانستید با به کار بردن راه حل های ذکر شده در مقاله بالا به کاهش درد بدن خود کمک کنید، درد شما شدت یافته و به طور مداوم احساس ناراحتی می كنید، بهتر است به یک پزشك متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و با بررسی وضعیت بدن خود توسط پزشک، از مراقبت های بهداشتی دوران بارداری استفاده کنید!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/