علل و علائم بیماری سپسیس (عفونت خون) در بارداری

علل و علائم بیماری سپسیس (عفونت خون) در بارداری

آیا ، در اغلب مواقع احساس بیماري مي­كنيد؟ آيا تب شديد هم به عنوان یکی از مشکلات شایع دوران بارداري شما است؟ آیا از ترشحات واژنی بدبو در دوران حاملگی خود رنج می­بريد؟ آیا ، احساس درد شديدي در ناحیه لگن خود داريد؟ آیا شما هم (با توجه به بروز علائم بالا) در مورد سلامت و رشد مناسب کودک داخل رحم خود نگران هستید؟

اگر جواب ، به سوالات فوق مثبت است، بدانيد كه ممکن است از ابتلا به بیماری سپسیس رنج ببرید. قبل از آن که در مورد بیماری سپسیس در دوران بارداری خود نگران باشيد، بهتر است مقاله زیر را با دقت بخوانید، تا همه چیز را در مورد این بیماری بدانید.

سپسیس و یا عفونت خونی چیست؟

بیماری سپسیس یک نوع عفونت باکتریایی است که در اغلب موارد، زنان باردار را آلوده کرده و باعث بیماری و درد شود. یادتان باشد كه این مشکل یک بیماری کشنده است، زیرا زمانی که عفونت خونی در بدن زن حامله اتفاق می­افتد، باکتری­های مضر و سموم آن، بافت­های مختلف بدن را درگیر نموده و زخم­های خارجی و یا داخلی زیادی را در بدن مادر باردار ایجاد می­کند. معمولا، یک سوم از زنان باردار در سراسر جهان به بیماری سپسیس مبتلا شده و عواقب شدید آن را در بدن خود تجربه می­کنند. از این رو، پزشکان متخصص زنان و زايمان توصیه می­کنند که بیماری سپسیس زود هنگام تشخیص داده شود، تا درمان آن به موقع و در اسرع وقت شروع گردد.

علل بروز بیماری سپسیس در بدن زنان باردار:

به یاد داشته باشید كه بیماری سپسیس در بدن زنان باردار به دلایل مختلفي ظاهر می­شود، كه تعدادی از اين علل عبارتند از:

  • سقط جنین: همانطور که می­دانید بروز عفونت، مشکل مشترک بدن زناني است كه فرزند خود را سقط كرده­اند. معمولا هر زنی که به صورت داوطلبانه جنین خود را سقط کند، باید خود را برای مشاهده نمودن نشانه­هایی مانند خستگی شدید، ترشحات واژنی بودار، تب کردن مداوم و سرفه کردن آماده کند. پس، فراموش نكنيد كه اگر جنین خود را سقط نموده­ و یا هر یک از علائم ذکر شده را در بدن خود مشاهده کردید، عاقلانه­ترین کار مراجعه به پزشک متخصص زنان و زايمان و بحث در مورد روش درمان این بیماری می­باشد.
  • انجام جراحی سزارین: به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه اگر شما هم تا به حال یکی از فرزندان خود را با انجام عمل سزارین به دنیا آورده­اید و یا هرگونه عمل جراحی شکم را در گذشته انجام داده­اید، شانس شما در ابتلا به انواع عفونت­ها بسیار بالا می­باشد.
  • انجام عمل سزارین و ابتلا به عفونت طولانی مدت واژن: اگر انجام عمل سزارین برای به دنیا آوردن نوزاد زیاد طولانی شده باشد و یا زنی در دراز مدت از عفونت دستگاه تناسلی رنج ببرد، شانس او در ابتلا به عفونت خونی زياد خواهد بود.
  • HIV، آنفولانزا و ساير بیماری­های حاد: فراموش نکنید كه مبتلا شدن مادران باردار به همه بیماری­ها در بروز عفونت خونی در بدن اين افراد بسیار موثر بوده و زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می­کند.

علائم بیماری سپسیس در بدن زنان باردار:

برخی از علائم اصلی بروز عفونت در دوران بارداری زنان عبارتند از:

  • بروز عفونت در جفت و یا در داخل رحم زنان حامله
  • بالا رفتن ضربان قلب زن باردار، که بیش از 90 ضربه در دقیقه باشد
  •  تب کردن زن حامله در طول انجام زایمان
  • افزایش تعداد تنفس زنان حامله
  • غیر طبیعی بودن تعداد گلبول­های سفید خون زنان باردار
  • پارگی زودرس کیسه آب زنان باردار

در نهايت، این نکته مهم را فراموش نکنید که 15 تا 30٪ از باکتری­های این بیماری خونی، در هنگام زایمان از مادر به نوزاد منتقل می­شود. در واقع، مي­توان ادعا كرد نوزادانی که از مادر بیمار متولد می­شوند، ممکن است با وجود این نوع عفونت در بدن خود متولد شوند.

روش­های درمان بیماری سپسیس در بارداری عبارتند از:

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه اگر دچار این نوع عفونت خونی شدید، نیاز دارید تا به دکتر متخصص زنان و زايمان مراجعه کرده و به دنبال درمان بیماری خود باشید. اما اگر بیماری شما رو به وخامت گذاشت، به دنبال دریافت نظر کارشناسی در مورد بیماری خود از یک متخصص زنان و زایمان باتجربه باشید.
 همچنین، اگر دکتر معالج وجود عفونت تناسلی را در بدن زنان حامله تشخیص داد، شروع به درمان فوری با آنتی­بیوتیک ضروری خواهد بود. معمولا، در این گونه موارد، پزشکان متخصص زنان و زايمان مصرف ترکیبی از 2 یا 3 نوع آنتی­بیوتیک را برای درمان عفونت موجود در بدن بيمار خود تجویز می­کنند.البته، فراموش نکنید كه به غیر از روش­های ذکر شده در بالا، پزشکان متخصص زنان و زايمان درمان­های مختلف دیگری را هم برای جلوگیری از مبتلا شدن زنان باردار به اختلال عملکرد ارگان­هاي بدن توصیه می­کنند.

روش­های جلوگیری از مبتلا شدن زنان باردار به عفونت خونی:

برخی از روش­هايي که عمل کردن به آن­ها می­تواند خطر ابتلا به عفونت خونی در دوران بارداری را کاهش دهد، بیان شده است. برخي از اين روش­ها عبارتند از:

  •  به یاد داشته باشید كه بهترین راه برای کاهش احتمال مواجهه شدن با انواع عفونت­ها جلوگیری از بروز عفونت در بدن زنان حامله است. بنابراین، اين زنان بايد برای اطمینان بیشتر، حتما قبل از انجام پخت و پز و خوردن غذا دست­های خود را با دقت بشویند.
  • همچنین، انجام واکسیناسیون به موقع هم در جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت­ها بسیار مفید خواهد بود.
  • فراموش نکنید كه در صورت مبتلا شدن به عفونت، درمان به موقع بیماری باعث می­شود تا عفونت به سلول­های خونی فرد بیمار و جنين داخل رحم او گسترش نیابد.
  • به همین دلیل، افراد مبتلا به بیماری دیابت، سرطان و زناني که در 30 هفته اولیه از دوران بارداری خود هستند، نیاز به توجه بیشتری داشته و باید در مورد انجام نکات بهداشتي و درمان انواع دیگر عفونت­ها محتاط باشند. از آنجایی كه سیستم ایمنی بدن اين زنان نسبت به خانم­هاي سالم کمی ضعیف­تر شده است، بنابراین شانس اين افراد در ابتلا به عفونت خونی هم در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش خواهد يافت.

در نهايت، نکته مهم دیگری که زنان حامله باید به یاد داشته باشند، این است که مبتلا شدن به بیماری سپسیس در دوران بارداری می­تواند منجر به بروز عوارض خطرناک بسیاری هم در بدن این افراد و جنين داخل رحم آن­ها شود. اگر چه میزان عوارض ناشی از اين بيماري به نوع عفونت موجود در بدن مادر باردار بستگی دارد، اما در شرایط پیشرفته این نوع عفونت خونی می­تواند به بدن فرزند متولد نشده فرد بیمار هم انتقال یابد. پس، اگر هر یک از علائم بیماری سپسیس را در بدن خود شناسایی کردید، فورا به پزشک متخصص زنان و زايمان مراجعه کنید، تا بیماری شما هر چه سریع­تر تشخیص داده شده و از بروز عوارض جانبی خطرناک و عوارض دیگري که تهدیدکننده زندگی شما و فرزند داخل رحمتان هستند، جلوگیری شود.

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
من امروز متوجه شدم کمی عفونت خون دارم جنین داخل رحمم ۳ماهه ست خیلی ترسیدم.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام منم دخترمو ۴ روز پیش تو اخر ۵ماهگی از دست دادم هر چند ی یکبار زایمان زودرس هم داشتم ولی برای این کورتاژم دکتر گفت رحم و جفت و عفونت گرفته و عفونت بدنت زیاده دکتر خودم بارها حالتامو بهش گفتم ترشخاتم گفت طبیعیه اعتنا نکرد سهل انگاریش باعث شد...

سلام منم دخترمو ۴ روز پیش تو اخر ۵ماهگی از دست دادم هر چند ی یکبار زایمان زودرس هم داشتم ولی برای این کورتاژم دکتر گفت رحم و جفت و عفونت گرفته و عفونت بدنت زیاده دکتر خودم بارها حالتامو بهش گفتم ترشخاتم گفت طبیعیه اعتنا نکرد سهل انگاریش باعث شد من بچمو از دست بدم حتی گفتم منو سرکلاژ کردین شاید اون عفونت کرده معایته کنید گفت نه لازم نیس

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

من تقریبا سه هفته پیش پسرنازمو در پنج ماهگی از دست دادم، که تو بیمارستان مشخص شد عفونت تو خونم بوده، از همه بانوانی ک تصمیم ب بارداری دارن میخام ک قبل از باردار شدن حتمن همه اقدامات قبل از بارداری رو انجام بدن تا مثل من عذاب وجدان نداشته باشن

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
خدا صبرتون بده، بله آزمایش های قبل بارداری خیلی مهمه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/