آيا رانندگی كردن زنان در دوران بارداري، كاري خطرناك است؟

آيا رانندگی كردن زنان در دوران بارداري، كاري خطرناك است؟

1. استفاده از ایربگ در اتومبيل زنان باردار:

برخی از زنان باردار ممکن است وسوسه شده و کیسه هوا را از داخل اتومبیل خود حذف کنند. احتمالا شما هم شنیده باشيد که کیسه هوا می­توانید در صورت باز شدن به کودک داخل رحم زنان باردار آسیب برساند، اما یادتان باشد كه این حرف­ها درست نبوده و تنها یک اسطوره است! چون هیچ تحقیقی نتوانسته چنین ادعایی را تایید کند. در واقع، کارشناسان عقیده دارند كه کیسه هوا بهترین محافظ برای مادر باردار و نوزاد داخل رحم او در صورت برخورد اتومبیل با یک مانع و یا در هنگام بروز تصادفات است.

2. همراه داشتن یک تلفن در هنگام رانندگي در دوران بارداري:

به یاد داشته باشید كه همه زنان باردار همیشه باید یک تلفن همراه را با خود داشته باشند، تا بتوانند در صورت بروز هرگونه تصادف رانندگی در سمت چپ جاده توقف کرده و از آن برای کمک خواستن استفاده کنند.

3. اجتناب از کم شدن آب بدن زنان حامله در حين رانندگي:

اگر در حین رانندگی احساس سبک سری، ضعیف و یا سرگیجه کردید، بدانید که ممکن است بروز این حالات، نشانه­ای از کم آب شدن بدنتان باشد. در چنین مواردی، فورا به دنبال پیدا کردن یک محل خنک باشید، تا بتوانید با متوقف کردن خودرو خود مقدار زیادی آب و یا مایعات دیگر را مصرف کنید. همچنین، برخی از زنان حامله ممکن است بعد از مدتی رانندگی احساس کنند که دلشان می­خواهد کمی دراز بکشند، كه این کار هم باید به محض رسیدن به خانه انجام شود، چون بروز حالت خستگی و سرگیجه ممکن است نشان­دهنده افت قند خون در بدن زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد باشد. بنابراین، خوب است زنان باردار در چنين مواردي، قبل از رسیدن به خانه یک غذای سبک و یا یک ماده غذایی حاوی قند مانند میوه­ها و یا یک تکه نان تست را در داخل ماشین مصرف کنند.

4. تهیه لیستی از درمانگاه­ها و پزشکان موجود در مسیر رانندگي زنان باردار، قبل از شروع سفر:

به یاد داشته باشید كه وقتي قصد سفر دارید، باید قبل از آغاز سفر برخی اقدامات را انجام داده و خود را آماده سفر کنید. همچنين، اگر مسافت سفرتان طولانی است، سعی کنید تا لیستی از درمانگاهای نزدیک به مسیر را پیدا کرده و همراه خود داشته باشید. علاوه بر اين موارد، اگر شما هم در دوران بارداری خود قصد سفر به یک کشور دیگر را دارید، بهتر است لیستی از پزشکان آن کشور را تهیه کنید، تا بتوانید در موارد اضطراری از آن­ها کمک بگیرید.

5. حفظ حالت پریشانی و آشفتگی زنان باردار در حين رانندگي:

سعی کنید تا تمام آنچه را که باعث حواس­پرتی شما می­شود، از ذهن خود دور کنید. همچنین، شما بايد هر چیزی را که می­تواند در داخل ماشین، توجه شما را از جاده منحرف کند، دور ریخته و از شر آن­ها خلاص شوید.

6. اجتناب زنان باردار از سفر کردن به مناطقی با آب و هوای نامناسب:

يادتان باشد كه اگر قصد سفر دارید، بهتر است قبل از شروع سفر خود شرایط آب و هوای منطقه را بررسی کرده و در صورت نامناسب بودن شرایط، از رانندگی کردن (به ویژه در روزهای بارانی) به شدت خودداری کنید.

حالت­های جایگزین براي سفر کردن زنان در دوران بارداری و نکاتی که هر خانم بارداري باید بداند:

اگر در مورد مهارت­های رانندگی خود مطمئن نیستید، می­توانید از روش­های دیگری به جاي رانندگي برای مسافرت در دوران بارداری استفاده کنید. در ادامه این مقاله، برخی نکات مهم جهت راهنمایی زنان حامله در مورد شیوه­های حمل و نقل امن ارائه شده است، که عبارتند از:

    به یاد داشته باشید كه بهترین زمان برای سفر کردن و رانندگی طولانی مدت زنان حامله، اواسط دوران بارداری مي­باشد. بنابراین، برنامه­ریزی برای سفر كردن در دوران بارداري زنان نباید در سه ماهه اول و سوم اين دوران که به عنوان "دوره حساس حاملگی" محسوب می­شود، انجام گیرد.

    اگر در حال برنامه­ریزی برای یک سفر جاده­ای طولانی مدت هستید، باید چند ساعت قبل از شروع مسافرت و رانندگی کردن، حرکات کششی انجام دهید. همچنین، در هنگام رانندگی هم اطمینان حاصل کنید که کمربند ایمنی را بسته­اید. در صورت فراموش کردن اين كار، حتي اگر در حال رانندگی هم باشید، آن را ببنديد.
    یادتان باشد كه از مسافرت و رانندگی زیاد در طول سه ماه اول و آخر دوران بارداری خود جدا خودداری کنید. اما اگر مجبور به سفر در اين دوران حساس هستید، سعی کنید تا این کار را در طول سه ماهه دوم از دوران حاملگی انجام داده و از صندلی خوابیده برای مسافرت استفاده کنید، تا هم نشستن برای شما آسان­تر شود و هم اين­كه بتوانید حرکات کششی را به راحتی انجام دهید. ایده خوب دیگر این است زنان حامله قبل از شروع مسافرت طولاني از مصرف غذاهای گازدار اجتناب کنند.

    همچنین، اگر مجبور به سفر با کشتی هستید، قبلا با دکتر معالج خود مشورت نموده و داروهای مخصوص دریازدگی را که ممکن است در طول سفر به آن­ها نیاز پیدا کنید، به همراه داشته باشید، تا در صورت بروز بیماری از آن­ها استفاده کنید.
    سفر کردن با کشتی می­تواند مبتلا شدن زنان باردار به برخی عفونت­ها و ویروس­ها را به دنبال داشته باشد. معمولا­، این عفونت­ها بسیار مسری بوده و می­توانند به سرعت گسترش یابند. زنان حامله هم ممکن است در هنگام سفر کردن و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، با غذا خوردن، مصرف آب یا مایعات و یا حتی لمس کردن سطوحی که با این ویروس آلوده هستند، بیمار شوند.

با توجه به توضيحات بالا، مسافرت کردن زنان باردار با ماشین می­تواند نسبت به سایر وسایل حمل و نقل امن باشد. پس اگر به دنبال یک دوره بارداری سالم بوده و در مورد رانندگی کردن دچار شک و تردید هستید، می­توانید قبل از شروع سفر و رانندگی با يك دکتر متخصص زنان و زايمان صحبت کنید. این نکته مهم را هم به یاد داشته باشید در صورتی که از تهوع شدید در دوران بارداری خود رنج می­برید، از رانندگی کردن بلافاصله پس از مصرف وعده­های غذایی خودداری کنید، چون بدن زنان بارداري به مدت زمان زيادي نیاز دارد تا خود را از استرس رها کند. بنابراین بهتر است این افراد بعد از صرف غذا، خواب کافی داشته و بعد از استراحت کردن، رانندگی کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/