بررسي اقدامات پیشگیرانه برای از بین بردن درد شانه زنان در دوران بارداری

بررسي اقدامات پیشگیرانه برای از بین بردن درد شانه زنان در دوران بارداری

آیا ، با درد شانه در طي روزهاي اول دوران بارداری خود مواجه هستید؟ در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه یادتان باشد كه به دلیل حمل وزن بیش از حد در طي دوران بارداری، شانه زنان باردار یکی از مفاصل­هایی به شمار مي­رود که به طور بالقوه ناپایدار و آسیب­پذیر مي­باشد.

درد شانه زنان حامله چیست؟

به خاطر داشته باشید که بروز هر گونه درد در داخل و اطراف ناحيه شانه اشاره به "شانه­درد" شما در این دوره خواهد داشت.

درد شانه مشترک بین افراد معمولی و زنان باردار:

همانطور که می­دانید عوامل زیادی وجود دارد که بر بروز درد شانه در بدن انسان، به ويژه زنان باردار موثر هستند. مهم­ترين این عوامل عبارتند از:

    رگ به رگ شدن شانه زنان باردار
    دررفتگی شانه زنان باردار
    بروز شکستگی در ناحیه شانه زنان باردار
    اسپاسم عضلانی مفاصل شانه زنان باردار بر اثر سرما
    پاره شدن رباط­های موجود در ناحيه شانه زنان باردار
    بروز التهاب تاندونی در شانه زنان باردار
    اماس کیسه­های مفصلی در ناحیه شانه زنان باردار
    مبتلا شدن فرد باردار به مشکل آرتریت

درد شانه زنان در دوران بارداری چیست و فرد بيمار چه زمانی باید به یک پزشك متخصص مراجعه کند؟

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه درد شانه یکی از شایع­ترین شکایت همه زنان در طي دوران بارداری است. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه در حدود 40 درصد از زنان باردار از وجود درد و ناراحتی در این ناحیه از بدن خود رنج می­برند. با این كه همه اين مادران در اوایل دوران بارداری خود این درد را تجربه مي­كنند، اما همه آن­ها نیاز به درمان پزشکی ندارند. با اين حال، اگر درد شانه زنان در دوران بارداری با درد طبیعی و شایع فرق داشته باشد، نباید از آن غافل شد. در واقع، مادران باردار بايد اين نوع درد را به عنوان یکی از ناراحتی­های غيرطبیعی در طي دوران بارداری به حساب آورند، زیرا این امر می­تواند در صورت درمان نشدن، عوارض جبران­ناپذیری را بر روند بارداری مادر به وجود بیاورد. بنابراین، به عنوان يك خانم باردار يادتان باشد كه اگر درد شانه­هاي شما با يكي از عوارض زیر همراه بود، مراجعه به پزشک متخصص زنان و زايمان الزامی است. این علائم شايع عبارتند از:

    درد شانه زنان حامله با تب بالا، تورم و قرمزی در این ناحیه همراه باشد
    ادامه داشتن درد مداوم زنان باردار برای بیش از دو هفته، به رغم انجام درمان­های خانگی معمول
    ناتوانی زنان باردار در حرکت دادن شانه­هاي خود
    متورم شدن بیش از حد شانه­هاي زنان باردار
    قرمز و یا آبی رنگ شدن پوست ناحیه شانه زنان باردار

دوران بارداری زنان و بروز بیماری پره اکلامپسی در بدن اين مادران:

هنگامی که یک تخمک در خارج از رحم و یا حتی در لوله­هاي فالوپ زنان باردار لقاح می­یابد، اشاره به بروز مشكلي خاص در روند بارداری زنان دارد، که از علائم شایع این نوع بارداری می­توان به درد شکم، درد تیز در شانه­ها، خونریزی از واژن و سرگیجه زن حامله اشاره نمود. پس، فراموش نکنید كه این نوع بارداری تهدید­کننده جدی برای زندگی مادر و جنين داخل رحم او به شمار مي­رود. به همين دليل، فرد باردار باید بلافاصله بعد از بروز اين نشانه­ها در بدن خود به پزشک متخصص زنان و زايمان مراجعه کند. علاوه بر اين موارد، اگر زن حامله درد شدید شکم را در طي دوران بارداری تجربه می­کند، بهتر است به طور منظم فشار خون خود را چک نماید. در موارد دیگري هم مخلوط شدن ماده جفت با خون مادر باردار می­تواند منجر به مبتلا شدن زن حامله به بیماری پره اکلامپسی شود. امروزه در جهان، 5-8٪ زنان باردار از این وضعیت بهداشتی رنج می­برند. اگرچه علائم قابل توجهی این مشکل زنان باردار فشار خون بالا است، اما زنان حامله باید به بروز علائم دیگر مانند افزایش ناگهانی وزن، تهوع، درد کمر، تورم، تغییر در بینایی خود و آشفتگی ذهنی در بدنشان هم در دوران بارداری دقت کنند.

علل بروز درد شانه در دوران بارداری زنان:

همانطور که می­دانید وضعیت بدنی زنان با شروع دوران بارداری، به طور مداوم در حال تغییر خواهد بود. فرد باردار هم همراه با این تغییرات، دچار شرايط روانی مختلف در بدن خود مي­شود، که یکی از آن­ها بروز درد در شانه­هاي زنان باردار است. همچنین، به دلیل این که رباط­های مختلف بدن زنان باردار از جمله رباط زانو، باسن، پشت و گردن و شانه­ها، به علت ترشح مواد شیمیایی مخصوص و هورمون­های منتشر شده در بدن، شل می­شوند تا بتوانند خود را برای انجام عمل زایمان آماده کنند، بنابراین رباط­های مختلف بدن مادران باردار نیاز به استراحت کامل دارند. اما، این حالت خطر پیچ­خوردگی و وارد شدن فشار به شانه­هاي خانم­هاي باردار را افزایش داده و باعث بروز درد در این ناحیه از بدن آن­ها می­شود.

همچنين، افزایش ناگهانی وزن زنان در دوران بارداری و تغییر وضعیت بدني اين افراد از حالت طبیعی نیز می­تواند منجر به بروز فشار بیشتر بر روی شانه­های آن­ها شده و درد شديدي را در اين ناحيه از بدن به دنبال داشته باشد. علاوه بر نکات ذکر شده، خواب بیش از حد مادران حامله بر روی سمت چپ بدن خود هم مي­تواند باعث افزایش جریان خون به جفت شده و فشار بیشتری را بر روی یک طرف بدن که بر روی زمین قرار داده شده است، وارد کند. در نتیجه، اين شرايط درد شانه­هاي زنان باردار را به دنبال خواهد داشت. موقعیت خوبی که برای خوابیدن زنان در طي دوران بارداری پیشنهاد می­شود این است که این افراد همیشه در هنگام خواب یک بالش در زیر سمت راست بدن خود قرار دهند.

در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد که روند هضم غذا در روده زنان باردار افت می­کند. در چنين شرايطي، برای این که کیسه صفرا خالی نماند، شروع به ساخت سنگ کیسه صفرا نموده و ممکن است درد شدیدي را در شانه، شکم و همچنین سمت راست بدن زنان حامله ایجاد كند. فراموش نکنید كه عوامل دیگری هم منجر به بروز درد شانه­ها در دوران بارداری زنان می­شود، كه برخي از مهم­ترين آن­ها یبوست، وجود زخم و یا مشکل گازدار بودن معده این افراد است.

روش­های جلوگیری از برور درد شانه در دوران بارداری زنان:

اگر به دنبال دستورالعمل­های ساده برای حفاظت از بدن خود در برابر درد شانه هستید، حتما مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید. برخي راه­کارهاي ضروري برای حفاظت از بدن زنان باردار در برابر درد شانه عبارتند از:

    سعی کنید در حالت ایستاده و یا حین راه رفتن، بدن خود را صاف نگه دارید و هرگز در هنگام راه رفتن، دولا نشوید.
    از ایستادن برای مدت زمان طولانی در يك موقعیت خاص، در طی كل دوران بارداری خود اجتناب کنید.
    اگر مجبور هستید مدت طولانی در حالت ایستاده قرار بگیرید، سعی کنید تا به تناوب، با استفاده از پای چپ به پای راست خود استراحت داده و بالعکس، از پای راست نیز برای استراحت دادن به پای چپ خود استفاده نمایید.
    علاوه بر اين موارد، به عنوان يك خانم باردار در هنگام نشستن، به کمک یک بالش سعی کنید تا ران خود را در یک موقعیت موازی با بدن قرار دهید.
    وزن بدن خود را در طي دوران حاملگی كاهش دهيد.
    پوشیدن کفش راحتی و مناسب در طي دوران بارداری براي همه زنان الزامي است، تا به این ترتیب اين مادران بتوانند وزن خود را به طور مساوی بر روی هر دو پا تقسیم کنند.
    همانطور که می­دانید در طي دوران بارداری، تغییرات زیادی در وضعیت بدن زنان حامله ایجاد می­شود و مرکز ثقل بدن آن­ها را به هم مي­زند. بنابراین، يادتان باشد كه استفاده از لباس­های مناسب مانند سینه­بند حاملگی مناسب که با یک تسمه گسترده وزن سینه­های بزرگ زنان را از روی ستون فقرات کاهش می­دهد، ضروري خواهد بود.

درمان­های خانگی ساده برای از بین بردن درد شانه زنان در دوران بارداری:

به ياد داشته باشيد كه اگر به طور مداوم، درد شانه را تجربه می­کنید، طوری که اين وضعيت به صورت یک مشکل برای شما در آمده است و یا اگر درد بیشتري را در شانه چپ خود احساس مي­كنيد، حتما با يك دکتر متخصص زنان و زايمان مشورت کنید، در غیر این صورت می­توانید درمان­های خانگی را امتحان کرده و راهی برای تسکین موقت درد شانه­هاي خود پیدا کنید.

با اين حال، لازم است بدانيد كه در چنین شرایطی می­توانید با انجام حرکات کششی و انجام برخی از تمرینات ورزشی، درد خود را کمی تسکین دهید. همچنين، ورزش یوگا در این مورد بسیار موثر بوده و شنا کردن نیز بدن شما را در طي دوران بارداری آرام خواهد نمود. برای اطمینان بیشتر، بهتر است یک مربی کاردان از انجام حرکات ورزشی شما در طي دوران بارداری آگاه باشد، زیرا انجام همه تمرینات ورزشی در بدن زنان حامله تاثیر مثبتی برجای نمی­گذارد. علاوه بر اين موارد، اگر درد شانه­هاي زن حامله طوری باشد که آرامش را از او سلب کند، او می­تواند با استفاده از وان و یا حمام آبگرم آروماتراپی خفیف کرده و کل بدن خود را استراحت دهد.

البته، فراموش نکنید كه در چنین شرایطی انجام یک ماساژ ملایم نیز می­تواند بسیار کمک­کننده باشد. اما زنان حامله نباید این کار را به افراد ناشي بسپارند، زیرا ممکن است باعث بروز عوارض خطرناکي در بدن اين افراد شده و سلامت خود مادر و جنین داخل رحم او را به خطر بیاندازند. پس بهتر است زنان باردار همیشه از یک ماساژ­دهنده حرفه­ای برای این کار کمک بگیرند. البته، شریک زندگی خانم­هاي باردار نیز می­تواند در این مورد کمک کند. همچنین، اگر به عنوان يك انم باردار تا به حال دچار سکته مغزی نشده­اید، می­توانید بدون اخلال در نقاط مختلف بدن خود از طب سوزنی استفاده نمایید.

در نهایت، یادتان باشد كه در صورت بروز کوچک­ترین ناراحتی در روند دوران بارداری خود، بدن شما نیاز به توجه فوری پزشکی دارد. علاوه بر اين موارد، زنان باردار نباید استراحت کردن کافی را در این دوره فراموش کنند، زیرا علت اصلي بروز درد شانه در دوران بارداری زنان می­تواند عواملی مانند بروز درد در خواب و یا وجود یک مشکل جدی در روند بارداری اين افراد باشد. بنابراین، این علائم را در بدن خود به هیچ عنوان نادیده نگیرید و آن­ها را در اسرع وقت به اطلاع پزشک معالج خود برسانید، تا او راه­حل مناسبي را به شما نشان داده و شما را از رنج و ناراحتی رها نماید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون از مطالب مفیدتون
اگر لطف کنید از کلمات مثبت تری هنگام نگارش مقاله استفاده کنید خیلی بهتر است. استفاده مکرر از کلمه ی «خانم بی تجربه» بار معنایی منفی دارد که مناسب مقاله ی شما نمی باشد.
با تشکر

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
چشم حتما در مقالات آینده درنظر گرفته میشه.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/