علل احتمالی رشد آهسته جنین داخل رحم زنان

علل احتمالی رشد آهسته جنین داخل رحم زنان

آیا عاشق مصرف غذاها و نوشیدنی­های مضر در هر روز از دوران بارداری خود هستید؟ آيا این عادت غلط شما را با مشکل بزرگی روبرو نموده است؟ آیا شما هم به عنوان یک مادر حامله وحشت دارید که تا پایان دوران بارداری خود با اضافه وزن بیش از حد مواجه شوید؟ خوب، اگر مسائل ذکر شده در بالا ذهن شما را هم درگیر کرده است، می­توانید با خواندن مقاله زیر مشکلات خود را در این مورد از بین ببرید!

در ابتدا، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه بایدها و نبایدهای زیادی در نه ماه دوران بارداری برای زنان وجود دارد که برخی از آن­ها احساس محرومیت و حتی ناامیدی را در ذهن اين افراد به دنبال دارد! با این حال، بسیاری از مادران حامله فداکاری کرده و این مشکلات کوچک روزانه خود را با یک لبخند پشت سر می­گذارند، زیرا آنها به عنوان مادر به آینده نگاه کرده و می­دانند که به زودی فرشته کوچک خود را با شادی در آغوش خواهند گرفت. آیا شما هم می­دانید كه احساس سستی و ناامیدی در هر بخش از دوران بارداری می­تواند آسیب­های جدی به روند رشد جنین داخل رحمتان برساند؟ آیا شما هم می­دانید كه احساس سستی و ناامیدی در هر بخش از دوران بارداری می­تواند باعث مرگ جنين داخل رحمتان در این دوره شود؟ پس با خواندن مقاله زیر، سعی کنید تا در مورد رشد آهسته جنین داخل رحم زنان در دوران بارداری بیشتر بدانید.

آيا رشد آهسته جنین داخل رحم زنان در دوران بارداری يك مشكل است؟

رشد کند جنین و یا محدودیت در رشد داخل رحمی او (IUGR) یک اصطلاح پزشکی است، که نشان­دهنده ضعف در بهداشت جنین داخل رحم زنان باردار مي­باشد. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه 60 درصد از مرگ و میر نوزادان در سراسر جهان به دلیل وزن کم آن­ها در هنگام تولد رخ مي­دهد. به همین دلیل، لازم است اين نكته مهم را به ياد داشته باشيد كه رشد آهسته جنین داخل رحم زنان در دوران بارداری بسیار خطرناک بوده و نتیجه مستقیمی بر سلامت و زنده به دنیا آمدن او دارد.

علل رشد آهسته جنین داخل رحم زنان در دوران بارداری چیست؟

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه علل مختلفی باعث رشد آهسته جنین داخل رحم زنان در دوران بارداری می­شود. برخي از علل شایع این مشکل عبارتند از:

در برخی از بارداری­ها، جنین داخل رحم زنان ممکن است قادر به گرفتن اکسیژن کافی نبوده و از طریق جفت هم تغذیه مناسبی نداشته باشد. البته، این مشکل به دلایل مختلفي از جمله حاملگی­های چندقلویی (دوقلو و سه قلو)، مبتلا شدن مادر باردار به بیماری پره اکلامپسی و یا وجود مشکلات جفتی در دوران بارداری ایجاد شود. همچنین، اگر جنین داخل رحم زنان باردار در ناحیه بسیار بالا از بدن مادر خود جایگزین شود، می­تواند باعث بروز این مشکل شود. البته، فراموش نکنید كه وجود اختلالات مادرزادی و کروموزومی نیز ممکن است در روند رشد جنین داخل رحم زنان باردار تاثیر منفي بگذارد. علاوه بر اين موارد، اگر مادر حامله در دوران بارداری خود، از ابتلا به انواع عفونت­ها مانند سیتومگالوویروس، سرخجه، سیفلیس و یا توکسوپلاسموز رنج ببرد، این حالت می­تواند رشد جنین داخل رحمش را کند نموده و باعث تولد نوزادی با استخوان­بندی بسیار شل شود.

يادتان باشد كه داشتن عادات زندگی غلط در طی دوران بارداری مانند مواجه شدن با کمبود تغذیه­ای، مصرف مواد مخدر، عادت سیگار کشیدن و یا اعتیاد به الکل می­تواند مشكل رشد آهسته جنین داخل رحم را به شدت افزایش دهد. البته، نباید فراموش کرد كه عوامل خطرناک دیگری هم وجود دارد که به طور مستقیم بر سلامت مادران حامله تاثیر گذاشته و خطر محدودیت رشد جنین داخل رحم را افزایش می­دهد، كه این عوامل شامل بروز اختلال در عملکرد کلیه­ها، داشتن فشار خون بالا، بروز اختلالات انعقادی در خون مادر حامله و مبتلا شدن او به انواع بیماری­های قلبی است.

همچنین، اگر وزن مادر بارداري در هنگام شروع اين دوران حساس کمتر از 100 پوند باشد، ممکن است میزان رشد جنین داخل رحم او نیز کم شده و منجر به تولد نوزادی کم وزن شود. البته، يادتان باشد نکته مهم دیگری که باعث کند شدن روند رشد جنین داخل رحم زنان در دوران بارداری می­شود، بروز اختلال در عملکرد بند ناف و پایین بودن میزان مایع آمنیوتیک داخل کیسه آب اين مادران است، که می­تواند خطر مبتلا شدن جنین داخل رحم به مشکل کندی رشد را افزایش دهد. پس، یادتان باشد نوزادانی مستعد ابتلا به محدودیت رشد داخل رحمی هستند، که مادران آنها از مشکلات زیر در دوران بارداری خود رنج ببرند:

    اگر مادر حامله­ای از بیماری لوپوس در زمان قبل از بارداری رنج می­برده است، پس جنین داخل رحم او هم رشد کندی خواهد داشت.
    همچنین، اگر مادری دارای سابقه به دنیا آوردن نوزادنی کوچک و با وزن کم در حاملگی های قبلی باشد، امکان دارد این کودک او هم رشد آهسته­ای داشته باشد.
    علاوه بر اين موارد، اگر مادری در هنگام حاملگی سن کمي داشته و یک نوجوان باشد، جنین داخل رحم او رشد کندی خواهد داشت.

گام­هاي مهم برای تشخیص رشد آهسته جنین در دوران بارداری زنان:

یادتان باشد همه بچه­هایی که کوچک هستند، از محدودیت رشد داخل رحمی برخوردار نیستند، همین دلیل هم تشخیص دقیق این مشکل را برای پزشکان متخصص زنان و زايمان کمی دشوار ساخته است. با اين حال، گام اول برای تعیین دقیق میزان رشد جنین داخل رحم زنان باردار سن حاملگی مادر می­باشد. در واقع، با این کار دکتر متخصص زنان و زايمان نرخ رشد جنین را در داخل رحم مادرش بررسی نموده و آن را با نرخ رشد طبیعی نوزادان هم سن و سال خود مقایسه خواهد کرد. معمولا، در چنین شرایطی اگر نرخ رشد جنین نسبت به سن حاملگی مادر رضایت­بخش نباشد، دکتر به شناسایی علت رشد آهسته جنین با استفاده از روش سونوگرافی مي­پردازد، زیرا استفاده از فراصوت برای اندازه­گیری ارتفاع رحم مادر روش بسیار دقیقی بوده و می­تواند میزان رشد جنین داخل رحم او را مشخص نماید. علاوه بر اين موارد، روش سونوگرافی به شناسایی مسائل دیگر مانند مشکلات موجود در جفت و اندازه­گیری میزان مایع آمنیوتیک داخل رحم زنان باردار هم کمک زیادی می­کند.

در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشد در شرایطی که مادر باردار با رشد آهسته جنین داخل رحم خود روبرو باشد، دکتر معالج ممکن است انجام تست­های دیگر مانند غربالگری عفونت، ردیابی ضربان قلب و آمنیوسنتز را برای اعلام IUGR و شناسایی علت آن به بیمار خود توصیه کند.

روش درمان رشد کند جنین داخل رحم زنان در دوران بارداری:

یادتان باشد كه روش درمان رشد آهسته جنین در بدن ه مادر بارداري متفاوت از ساير خانم­هاي باردار است و تا حد زیادی بستگی به مراحل مختلف بارداری و علت بروز این مشکل دارد. اما در حالت كلي، معمولا، در چنین شرایطی دکتر متخصص زنان و زايمان زایمان زودرس ناشی از کندی رشد جنین را (اگر سن حاملگی مادر بیش از 34 هفته باشد.) توصیه کند. اما اگر سن حاملگی خانمي کمتر از 34 هفته باشد، دکتر نظارت مستمر بر میزان رشد جنین داشته و مایع آمنیوتیک مادر را تا هفته 34 از دوران بارداري تحت نظر مي­گيرد. در واقع، پزشك متخصص زنان و زايمان با استفاده از اين نظارت­ها، بیمار خود را برای کنترل مشکلش راهنمایی می­کند. البته در برخی موارد هم پزشک متخصص زنان و زايمان ممکن است استراحت مطلق را به مادر باردار تجویز نموده و انجام مشاوره با یک پزشك متخصص تغذیه را به او توصیه کند.

در نهايت، به یاد داشته باشید كه استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و شیوه زندگی سالم در دوران بارداری همه زنان می­تواند کمک زیادی به جلوگیری از رشد کند جنین داخل رحم اين افراد کرده و تا حد زیادی، بروز عوارض خطرناک برای مادر و فرزندش را کاهش دهد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/