آیا استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری زنان، كاري امن است؟

آیا استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری زنان، كاري امن است؟

آیا عاشق آرایش کردن هستید؟ آیا شما هم نگران هستید که استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی بر سلامت جنین داخل رحمتان آسیب برساند؟ خوب، اگر شما هم با سوالات ذکر شده مواجه هستید، خواندن مقاله زیر برای شما ضروری است.

برخی زنان ممکن است احساس کنند که آرایش کردن صورت با لوازم آرایشی مختلف، ابزار بقاي زيبايي آن­ها در دوران بارداری است. در واقع، اين مادران باردار فكر مي­كنند كه می­توانند مشکلات پوستی خود را با استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی استتار کرده و شکل ظاهری خود را بسیار جذاب کنند! اما، آیا می­دانید که مواد شیمیایی و سمی موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی می­تواند خطری جدی برای رشد شناختی کودک داخل رحم زنان باردار باشد؟ اگر در این مورد کنجکاو هستید، مقاله زیرا را خوانده و با همه چیز در مورد استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی مختلف در دوران بارداری خود آشنا شوید.

تغییرات پوستی ایجاد شده در زنان باردار:

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه تغییرات هورمونی، عروقی، متابولیکی و ایمونولوژیک ایجاد شده در بدن زنان باردار می­تواند عوارض زیادی بر سلامت پوست اين افراد داشته باشد. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، پنج شکایت شایع پوستی در طي دوران بارداري زنان مورد بررسي قرار گرفته است، که عبارتند از:

    بروز تغییرات فیزیولوژیکی در پوست صورت و بدن زنان باردار
    بروز اختلالات پوستی منحصر به فرد در برخی زنان، که با آغاز دوران بارداری ایجاد می­شود.
    تشکیل تومورهای پوستی بر روی پوست بدن و صورت زنان باردار، که درمان اين نوع مشكل هم از اهمیت خاصی برخوردار است.
    بروز عفونت­های پوستی در طی دوران بارداری زنان که مهم­ترین آن­ها پری­ناتال می­باشد.
    بروز مشکل درماتوز در پوست صورت و بدن زنان باردار که ایجاد شدن آن تحت تاثیر مستقیم آغاز روند بارداری در بدن زنان قرار دارد

با توچه به اين توضيحات، طبیعی است که اکثر زنان حامله برای پوشاندن مشکلات پوستی خود به مواد آرایشی، به عنوان یک ماسک متصل شوند، تا بتوانند این تغییرات پوستي را در دوران بارداری خود استتار نموده و زیبا به نظر برسند. در واقع، بسياري از خانم­هاي جوان و باردار فكر مي­كنند كه این احساس به آن­ها اجازه خواهد داد تا با آرامش بيشتري از دوران بارداری خود لذت ببرند. البته، بیشتر زنان باردار حتی در شرایط نرمال نیز تمایل دارند كه از لوازم آرایشی استفاده کنند، زیرا این روال یک روش معمول برای بسیاری از زنان جوان محسوب می­شود.

عوارض ناشی از مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و مواد شیمیایی در دوران بارداری زنان:

تئوری­های ضد و نقیضی وجود دارد که نشان می­دهد استفاده از مواد آرایشی توسط زنان باردار باعث قرار گرفتن جنین داخل رحم اين افراد در معرض مواد شیمیایی خواهد شد. مهم­ترین این نظریه­ها عبارتند از:

نظریه اول در مورد عوارض ناشی از مصرف لوازم آرایشی در دوران بارداری زنان:

نتايج مطالعات اخير محققان نشان داده است که مصرف ماده هیدروکینون موجود در لوازم آرایشی که یک عامل محبوب برای روشن شدن پوست زنان محسوب می­شود، هیچ نقص عضوی را در جنین داخل رحم اين افراد ایجاد نمی­کند. با این حال، اگر میزان جذب سیستمیک این ماده در خون زنان حامله بیش از حد مجاز باشد، به داخل خون فرد انتقال یافته و ممکن است از طریق جفت وارد خون جنین داخل رحم هم بشود. بنابراین، بهتر است زنان حامله برای به حداقل رساندن مضرات مصرف این ماده آرایشی، از قرار گرفتن در معرض این نوع مواد شیمیایی در دوران بارداری خود خودداری کنند.

نظریه دوم در مورد عوارض ناشی از مصرف لوازم آرایشی در دوران بارداری زنان:

همچنین، یادتان باشد كه اگر مقدار جذب ماده ترتینوئین موجود در لوازم آرایشی مختلف کم باشد، استفاده موضعی از آن­ها هیچ نقصی را در هنگام تولد نوزادان ایجاد نخواهد نمود، زیرا تا به حال هیچ گزارش پزشکی در این مورد داده نشده است. اما ماده فتالات، که یک ماده شیمیایی موجود در محصولات آرایشی مانند رژ لب، اسپری موها و چسب ناخن­های مصنوعی است، مي­تواند با هورمون­های ترشح شده در این دوران حساس از زندگي زنان تداخل پیدا کند. نتايج مطالعات اخير محققان نشان می­دهد كه قرار گرفتن زنان حامله در معرض این ماده شیمیایی می­تواند سطح IQ جنین داخل رحم اين افراد را بیش از شش واحد کاهش دهد. به همین دلیل، نوزادانی که مادران آن­ها در دوران بارداری سطح بالایی از فتالات موجود در لوازم آرایشی را دریافت کرده­اند، در حدود 78 درصد بیشتر از نوزادان دیگر در معرض ابتلا به بیماری آسم (به ويژه در سن 11 سالگي) قرار می­گیرند.

تئوری سوم در مورد عوارض ناشی از مصرف لوازم آرایشی در دوران بارداری زنان:

به ياد داشته باشيد كه به کار بردن موضعی پمادهای کلیندامایسین و اریترومایسین توسط زنان باردار برای از بین بردن اثرات آکنه و تراتوژنیک پوست هیچ تاثیری بر سلامت جنین داخل رحم اين افراد ندارد. بنابراین، مصرف این ماده شیمیایی توسط زنان باردار هیچ گونه تهدیدی برای نوزاد متولد نشده آن­ها محسوب نمی­شود. همچنين، فراموش نکنید كه سدیم، کلسیم و پتاسیم هیدروکسید موجود در داروهای مختلف پوستی و کرم­های مو برای زنان باردار بی­ضرر هستند. علاوه بر اين موارد، لازم است بدانید که مصرف کرم­های ضد آفتاب برای محافظت از پوست زنان باردار در برابر اشعه­های مضر UV بسیار مفید بوده و کمک زیادی به جلوگیری از بروز ملاسما در پوست بدن زنان در دوران بارداری خواهد کرد. از این رو، اکثریت کاشناسان و متخصصین پوست فکر می­کنند که زنان حامه می­توانند از لوازم آرایشی معتبر که بدون مواد شیمیایی خطرناک و سمی هستند، به منظور تامین سلامت کودک متولد نشده خود استفاده کنند.

عوامل خطرزا در مورد استفاده از لوازم آرایشی توسط زنان باردار:

آیا همه زنان می­توانند در دوران بارداری خود از لوازم آرایش مختلف برای آرایش کردن پوست صورت خود استفاده کنند؟ برای آگاهی از این موضوع، لازم است بدانید که اکثر لوازم آرایشی موجود در بازار منوط به رعایت مقررات خاصی هستند. با اين حال، وجود سم و مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و ایمنی استفاده از آن­ها در دوران بارداری زنان هنوز هم مبهم است.

مصرف مواد اولیه سالم برای زیبایی پوست زنان حامله و جلوگیری از بروز مشکل در دوران بارداری اين افراد:

نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که برای ایمنی کامل بدن خود و جنین داخل رحمتان باید مراقب تمام مواد موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی مصرفي خود باشيد. برای این منظور، بهتر است تا پایان دوران حاملگی خود از مصرف این نوع محصولات دور بمانيد. البته، شما به عنوان يك خانم جوان و باردار می­توانید در صورت لزوم، با یک پزشك متخصص پوست در مورد وضعيت بدني خود و فرزندتان صحبت نموده و مواد آرایشی پیشنهادی او را جایگزین مواد ارایشی خود کنید، زیرا او مواد آرایشي خاص و امنی را برای مصرف شما در دوران بارداری توصیه خواهد نمود. برخي از اين مواد آرایشي خاص و امنی عبارتند از:

    ویتامین A: به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه مصرف ویتامین A خوراکی به اندازه مناسب می­تواند زیبایی شگفت­انگیزی به پوست زنان در دوران بارداری هدیه کند. البته، مصرف انواع کرم­ها و قرص­هایی که حاوی ترکیبی از ویتامین A هستند، هم کمک زیادی به مبارزه با آکنه و پسوریازیس و درمان اختلالات پوستي، پیری زودرس و بروز زگیل در طي دوران عادی از زندگی زنان می­کند. با این حال، استفاده از رتینوئیدها در دوران بارداری زنان درست نبوده و می­تواند بر رشد جنین داخل رحم اين افراد تاثیر بگذارد.
    ویتامین K: همانطور که می­دانید ویتامین K، یکی از مواد تشکیل­دهنده اصلی هر نوع کرم روشن­کننده پوست است. و مصرف این ویتامین کمک زیادی به لخته شدن خون در بدن زنان باردار هنگام بروز جراحات می­کند. از آن­جايي كه زنان در دوران بارداری خود مستعد ابتلا به لخته شدن خون هستند، پزشکان متخصص زنان و زايمان به بيماران خود اجازه مصرف این ویتامین را نمی­دهند. در واقع، اين پزشكان ادعا مي­كنند كه ویتامین K موجود در محصولات آرایشی به پوست بدن زنان باردار نفوذ کرده و با رسیدن به جریان خون مادر و جنین داخل رحم او موجب بروز عوارض خطرناکی در نوزاد متولد نشده اين افراد خواهد شد.
    گیاه آبی بشقابی: این نوع گیاه طبی یک درمان موثر برای جلوگيري از بروز علائم کششي در پوست بدن زنان باردار بوده و می­تواند از ترک خوردن پوست شکم و نواحی نزدیک آن جلوگیری کند. با این حال، مصرف گیاه آبی بشقابی حساسیت پوست اين مادران به اشعه خورشید را افزایش داده و باعث بروز مشکل خارش در بدن زنان باردار می­شود. در نهايت، یادتان باشد كه مصرف این گیاه خوراکی که دارای اثر آرام­بخشی هم است، می­تواند باعث سقط جنین داخل رحم شما شود.

یک نکته احتیاطی مهم برای زنان حامله جهت استفاده از محصولات آرایشی:

اگر شما هم عشق آرایش و زیبا نمودن پوست خود را دارید و از مواد آرایشی بهداشتی مختلف استفاده می­کنید، لطفا نکات زیر را به یاد داشته باشید:

یادتان باشد كه محافظت از جنین در حال رشد فقط با محدود کردن مصرف مواد شیمیایی مانند سرب و جیوه موجود در لوازم آرایشی، به خصوص در سه ماهه اول از دوران حاملگی تامین مي­شود. همچنين، فراموش نکنید كه رنگ کردن مو، استفاده از ناخن­های مصنوعی و یا نصب موهای دائمی بر روی پوست سر، همه حاوی مواد شیمیایی مضر هستند اگر چه هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که اثرات خطرناک استفاده از این مواد شیمیایی را در دوران بارداری زنان ثابت کند، اما عاقلانه است که همه زنان باردار مصرف مواد آرایشی حاوی مواد شیمیایی را به طور کامل قطع کنند تا پوست آن­ها بتواند به خوبی تنفس کرده و دچار عوارض ناشی از مصرف مواد آرايشي نشود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/