روند رشد مو، پوست و ناخن های جنین در دوران بارداری زنان

روند رشد مو، پوست و ناخن های جنین در دوران بارداری زنان

همانطور که می­دانید در هفته نخست دوران بارداري، يعني پس از لقاح یافتن تخمک توسط اسپرم، نوزاد آینده در داخل رحم مادر باردار خود شروع به رشد مي­كند. در واقع، او به عنوان جنیني که از سه لایه سلول متمایز تشکیل یافته است، شناخته می­شود. جالب است بدانيد این لایه­های سلولی که با نام­هاي آندودرم، مزودرم و اکتودرم شناخته می­شوند، فقط در 3 هفته اول از دوران بارداری زنان تشکیل می­شوند. به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه لایه سلولی اکتودرم لایه­ای است که در داخل آن اتفاقات مربوط به پوست، مو و ناخن­های جنین و رشد آن­ها رخ می­دهد.

روند رشد پوست جنین در دوران بارداری زنان:

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید که پوست بدن بزرگ­ترین عضو آن شناخته مي­شود، كه برای اولین بار بین هفته­های 5 و 8 از دوران بارداری، در بدن جنين شروع به رشد می­کند. در این مرحله از دوران بارداری، اپیدرم جنین (پوست) تنها شامل دو لایه خواهد بود، با عنوان سلول­های پایه (لایه داخلی سلول­ها) و سلول­های periderm ( لایه بیرونی سلول­ها) شناخته می­شوند. البته، در این دوره از بارداري، موهای جنین نیز شروع به رشد نموده و بلافاصله پس از تشکیل پوست، جوانه­های اولیه مو مانند دانه­هایی، پس از هفته هشتم از دوران بارداری ظاهر می­شود.

هنگامی که وارد هفته نهم و دهم از دوران بارداری خود مي­شويد، رشد عضوی به نام اپیدرمی در طبقه بالایی سلوله­ا آغاز می­شود، که رشد این لایه جدید، سلول­های طبیعی پوست را در آینده پایه­گذاری خواهند نمود. البته، این ناحیه در بین لایه­های پایه و periderm یا در داخل پوست بدن جنین داخل رحم زنان باردار تشکیل می­شود، که در دورن آن فولیکول­های مو نیز پدیدار می­شود. همچنین، فراموش نکنید كه در طی هفته­های آینده از دوران بارداري، طبقه­بندی این لایه­هایی سلولی به طور دقيق­تري رخ داده و به طور متوسط، در ماه چهارم از دوران بارداری تمام لایه­های اپیدرم بدن جنين رشد یافته و شبیه پوست بزرگسالان، اما با کیفیت پایین خواهد شد.

روند رشد ناخن­های انگشتان جنین در دوران بارداری زنان:

همانطور که می­دانید قبل از این که موهای بدن جنین داخل رحم مادران باردار شروع به رشد کند، نقطه­هایی به صورت جوانه در زیر پوست بدن او تشکیل می­شود، اما تغییر هیجان­انگیزی که در این دوره از بارداری در داخل رحم مادر اتفاق می­افتد، تشکیل یافتن ناخن­های انگشتان جنین است. اين روند رشد در هفته یازدهم از دوران حاملگی شروع مي­شود. اما، یادتان باشد كه تمام ناخن­هاي جنين داخل رحم زنان باردار در هفته 12 از دوران بارداری به طور كامل تشکیل یافته و شروع به رشد می­کنند. این روند رشد هم تا حدود هفته 34 از دوران بارداری ادامه داشته و ناخن­های انگشتان دست و پاي جنين به طور کامل رشد خواهند کرد. فراموش نکنید كه تا اولین روز پس از زایمان نیز روند رشد ناخن­های جنین داخل رحم زنان باردار ادامه خواهد شد.

روند رشد موهای جنین در دوران بارداری زنان:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد که در حدود هفته­ 14 و یا 15 از دوران بارداری، موهای ریزی بر روی پوست سر و بدن جنین داخل رحم شما شروع به رشد کرده و از پوست او خارج می­شوند. اگر در این مرحله از دوران بارداری مشکلی پیش نیاید و روند حاملگی در بدن مادر به طور طبیعی پیش رود، خط موهاي موجود در بدن جنین خیلی زود ظاهر خواهند شد. با اين حال، به خاطر داشته باشيد كه در طول دوران بارداری، برخی از موهاي پوست سر و بدن جنین ریخته و مجددا رشد می­کنند. در این شرايط، الگوی دقیقي برای رشد موهاي روی پوست سر بدن و سر جنين ایجاد شده و تمام فولیکول­های موي او به کامل و در فاصله­های مساوی در زیر پوست بدنش (در واقع، به شکل فولیکول قبل از تولد) تشکیل می­شوند. در نهايت، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه بدانيد كه مژه­ها و ابروهای جنین داخل رحم زنان باردار، در حالت طبیعی، در هفته 22 از دوران بارداری ظاهر خواهند شد.

جالب است بدانید كه در این دوره از بارداری، مغز جنین داخل رحم مادر هم که در حال رشد است، با یک جهش رشدي بیش از حد مواجه شده و پوست روی سر او که قبلا بر اثر کوچکی دچار کشش نشده بود، اینک بر اثر فشار وارده، کشیده­تر و ظریف می­شود. البته، قبل از جوانه زدن موها بر روی پوست سر جنين، در اثر کشش پوست سر، موهای ناحیه پشت سر جنین در جهت عقربه­های ساعت ( و یا در خلاف آن) تشکیل می­شود. جالب است بدانيد كه بیش از نیمی از تمام حلقه­های موي سر جنین در سمت چپ و وسط سر او قرار دارند، که به احتمال زیاد به دلیل بزرگ بودن سمت چپ مغز نسبت به سمت راست آن در طي دوران بارداري است.

روند رشد کرک­های جنینی در دوران بارداری زنان:

همانطور که می­دانید روند رشد موهاي بدن جنين در طي دوران بارداری فقط به سر او محدود نمی­شود. معمولا در هفته 14 از دوران بارداری، موهای کرک­مانندی به نام کرک­های جنینی شروع به رشد کرده و پوشش پرزدار مویی را برای گرم نگه داشتن اعضای بدن جنین به وجود مي­آورند. در بسياري موارد، کرک­هاي به وجود آمده بر روی پوست بدن جنین­ باقی نمي­ماند و در هنگام تولد، با تجمع چربی­ها در زیر پوست این نواحی از بدن او می­ریزد، زیرا بعد از تولد این چربی­ها وظیفه گرم نگه داشتن بدن نوزاد را به عهده دارند. اين در حالي است كه کرک­های جنینی مسئوليت گرم نگه داشتن بدن جنین تا هفته 30 از دوران بارداری به عهده داشتند.

روند رشد پوشش پنیری به وجود امده بر روي بدن جنین در دوران بارداری زنان:

در نهايت، به عنوان یک زن حامله به خاطر داشته باشيد به دلیل این که در هفته 19 از دوران بارداری، پوست جنین داخل رحم به شدت شفاف و شکننده است، با لایه­ای به نام caseosa vernix (که ترجمه آن در زبان لاتین به معنای "پوشش پنیری" است) پوشیده مي­شود. این لایه سفید و چرب بوده و از سلول­های مرده پوستی و ترشحات چربی، مانند روغن ساخته می­شود، تا از پوست بدن جنين در داخل مایع آمنیوتیک محافظت نمايد. جالب است بدانيد كه در هنگام تولد هم همين پوشش پنیری، پوست نوزاد را پر از چین و چروک نشان می­دهد. در بیشتر موارد، پس از حمام کردن نوزاد، اين چروك­ها کم کم از بین خواهد رفت.

در هنگام تولد وظیفه محافظت از پوست جنین داخل رحم زنان باردار را تا حدود هفته 34 از دوران بارداری به عهده دارد، زیرا این مایع در ماه­های آخر از دوران بارداری با ریختن سلول­های مرده پوست جنین و کرک­های جنینی که از روی پوست بدن او کنده شده و با مایع آمنیوتیک ترکیب می­شود، غلیظ شده و ممکن است به جنین داخل رحم آسیب برساند. علاوه بر اين موارد، يادتان باشد كه بدون تشکیل پوشش پنیری بر روی پوست جنين، وارد شدن محتویات مکونیوم (یا اولین مدفوع جنین) به داخل رحم زنان باردار، شرایط رحم را خطرناک خواهد کرد.

رنگ پوست جنین در دوران بارداری زنان:

همانطور که می­دانید تا آخرین هفته از دوران بارداری زنان، بدن جنین داخل رحم اين افراد چربی بسیار کمی داشته و پوست او هم در نگاه اول، بسیار شفاف و نازک به نظر می­رسد. اما، با ورود اين مادران به هفته 32 از دوران بارداری، پوست شفاف جنين کمی ضخیم­تر شده و کدر و مات می­شود. در نهایت، هنگامی که نوزاد در ماه نهم از دوران بارداری به دنیا آمد، رنگ چهره او ارغوانی مایل به قرمز شده و برخی افراد ممکن است فکر کنند که رنگ پوست مادر و یا پدر خود را به ارث برده است. با اين حال، چهره نوزاد بعد از تولد به آرامی و به طور دائم تغییر نموده و با تکمیل فرایند سیستم گردش خون در بدنش، خود را با محیط خارج از رحم مادر تطبیق خواهد داد. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه رنگ وست نوزاد در ماه­هاي اول تولد او به طور كامل تغییر می­کند، كه معمولا این فرایند می­تواند تا شش ماه اول زندگی او طول بکشد.

علاوه بر عملکرد بدن جنين در موعد مقرر زایمان، هورمون­هایی هم که خود را از طریق جفت به بدن جنین داخل رحم زنان باردار می­رسانند، باعث ترشح لایه روغنی بر روی پوست او خواهند شد. در حالت طبیعی، این لایه کمی پس از تولد و قطع شدن ورود انواع هورمون­ها به بدن او، بین یک هفته تا یک ماه اول زندگی از بین خواهند رفت. اما، اگر هورمون­هاي بدن نوزاد پس از تولد او هم باقی بماند، می­تواند باعث بروز آکنه شده و تکه­هایی پوسته مانند را بر روی پوست سر نوزاد ایجاد کند.

رنگ، حجم و بافت موي جنین در دوران بارداری زنان:

به همان اندازه که مادر حامله می­خواهد عکسی از دوران جنینی و ضربات محکم جنین داخل رحم خود را احساس كند، معمولا می­خواهد فر بودن و يا سیاه و بور بودن موهای فرزند خود را هم در دوره جنینی ببینید. اما پزشکان متخصص زنان و زايمان نمی­توانند به طور صد در صد رنگ مو و میزان آن­ها را در طي دوران بارداری زنان مشخص کنند، زیرا در طي اين دوران، رنگدانه­ هایی که در موهای جنین داخل رحم زنان باردار تشکیل شده است، روشن بوده و با گذشت زمان تغییر خواهد نمود.

 

نظر (17)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من هفته هشتم بارداری هستم میخاستم ببینم برا پرمویی جنین جعفری بهتره یا شنبلیله

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ب مامانای عزیز من هفته۱۵ تموم کردم وشنبه وارد هفته۱۶ میشم وقراره برم غربالگری ۲برام دعا کتید چون جواب اولی بینابین بود

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون میشم راهنمایی کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام میشه بگیدچیکارکنیم بچه کم موباشه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام چطوری باید فهمید بچه سفید یا سیاه

This comment was minimized by the moderator on the site

آخ ننه من که غش کردم ...بچم هفنه دوازدهه... الهی بگردم که الان بچم داره مو در میاره....آااااخی....

This comment was minimized by the moderator on the site

رنگ مو و ابرو نوزاد بیشتر از پدر به ارث میبره یا از مادر؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

از پدر به ارث میبره مو و رنگ رو بیشتر از مادر

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام آیا خوردن عرق کاسنی در ماه آخر بارداری باعث میشه زردی نگیره

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام بله .

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام شنیدم تو ماه نهم اکه کلم سفید بخوری زردی نوزاد بر طرف میشه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
خوردن عرق کاسنی و خرما در ماه آخر به مبتلا نشدن جنین به زردی کمک میکنه.

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون خیلی دوست دارم بدونم چکار میشه کرد بچه پر مو باشه؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
برای پرمو شدن جنین در دوران بارداری مادر بیشتر باید غذاهای گرم و تر مثل سیب، کندر و مویز میل کنه، همچنین خوردین شنبلیله هم توصیه شده.

This comment was minimized by the moderator on the site

درچه ماهی برای پرپشت شدن موی جنین شنبلیله بخوریم

This comment was minimized by the moderator on the site

جالب بود دوست داشتم ممنونم از توضیحاتتون

This comment was minimized by the moderator on the site

خوشحالم که مورد رضایتتون بوده

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/