5 روش مناسب برای افزایش انرژی زنان در دوران بارداری

5 روش مناسب برای افزایش انرژی زنان در دوران بارداری

آیا شما هم ، بیشتر اوقات خمیازه می­کشید؟ آیا شما هم احساس می­کنید كه هر دو سه ساعت یک بار نیاز به دراز کشیدن دارید؟ آیا شما هم احساس می­کنید كه بی­حال و خسته هستید؟ آيا فكر مي­كنيد كه بروز این حالات به دوران بارداری و تغییرات هورمونی به وجود امده در بدنتان ربط دارد؟ آیا حالت خستگی به وجود آمده طوری است که حتی در هنگام سخنرانی در جلسات کاری هم نمی­توانید خمیازه کشیدن خود را کنترل کنید؟ آيا شما هم بیشتر اوقات با بروز حالت بی­حالي و خستگي، از اطرافیان خود خجالت می­کشید؟ آیا شما هم می­خواهید با چگونگی به دست آوردن انرژی در طي دوران باردار زنان آشنا شوید؟ اگر چنين است، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید. خواندن این مقاله نه تنها به آگاهي شما در مورد دلایل بروز خستگی در طي دوران بارداري زنان کمک می­کند، بلکه راه­های مبارزه با اين حالت را هم به شما آموزش خواهد داد.

خستگی دوران بارداری چیست؟

احساس خستگی جزئی از دوران بارداری زنان نیست! بلکه، اي حالت به دلیل بروز ضعف بیش از حد در بدن زنان باردار رخ مي­دهد.

چه عواملی باعث بروز حالت خستگی در دوران بارداری زنان می­شود؟

به عنوان یک خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه بروز حالت خستگی در دوران بارداری زنان ممکن است به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در بدن اين افراد رخ دهد باشد. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه افزایش هورمون پروژسترون در بدن زنان باردار، به ويژه در سه ماهه اول از دوران بارداري باعث بروز خواب­آلودگی و احساس خستگی در اين زنان مي­شود. در چنین شرایطی، خانم­هاي باردار تمایل شديدي به خمیازه کشیدن داشته و احساس خستگی می­کنند. به همين دليل، استراحت کردن در هر دو سه ساعت یک بار، امری ضروري براي زنان باردار به شمار مي­آيد. با اين حال، اگر احساس خستگی کردید، نباید در مورد آن نگران باشید! زیرا می­توانید با بهره­گيري از روش­های مناسب، انجام تمرینات مختلف، تغذیه متعادل و انجام تکنیک­های تمدد اعصاب انرژی از دست رفته بدن خود را دوباره تامین کنید.

آیا احساس خستگی فقط در هر سه ماهه اول از دوران بارداری زنان دیده می­شود؟

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که بروز احساس خستگی در بدن زنان، بیشتر در سه ماهه اول از دوران بارداری دیده می­شود، اما اين وضعيت می­­تواند در ماه­های دیگر دوران بارداری هم به دلایل مختلفي مشاهده شود.

1. بروز احساس خستگی در بدن زنان، در سه ماهه اول از دوران بارداری:

همانطور که قبلا هم ذکر شد، افزایش هورمون پروژسترون در سه ماهه اول از دوران بارداری زنان می­تواند منجر به بروز احساس بی­حال در اين مادران شود. علاوه بر اين، افزایش جریان خون در بدن زنان باردار باعث کاهش فشار خون این افراد شده و حالت خستگی را در سه ماهه اول از دوران بارداری به دنبال خواهد داشت. از طرفي ديگر، زمانی که دوران بارداری در بدن خانمي شروع شود، او دچار نوسانات خلقی، اضطراب و استرس خواهد شد. این مشکلات هم می­تواند باعث بروز حالت خستگی در زنان حامله شود.

2. بروز احساس خستگی در بدن زنان، در سه ماهه دوم از دوران بارداری:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه وقتی زن حامله­اي وارد سه ماهه دوم از دوران بارداری خود می­شود، معمولا علائم سه ماهه اول از دوران بارداری مانند ویار صبحگاهی و حالت تهوع از بین می­رود. بنابراین، فرد بيشتر از قبل احساس پرانرژی بودن کرده و نسبت به سه ماهه اول از دوران بارداري خود آرام­تر مي­شود. با این حال، اگر شما هم به عنوان زن حامله با ورود به سه ماهه دوم از دوران بارداری خود باز هم دچار حالت خستگی شدید، هرگز ذهن خود را درگیر نکرده و سلامت بدن خود را به چالش نکشید.

3. بروز احساس خستگی در بدن زنان، در سه ماهه سوم از دوران بارداری:

فراموش نکنید كه با ورود به سه ماهه سوم از دوران بارداری، دغدغه و اضطراب مادران در مورد تولد نوزاد خود به اوج رسیده و بدن اين افراد از نظر وزن دچار تغییرات زیادی می­شود. در واقع، با رشد جنین داخل رحم اندازه شکم مادران باردار بزرگ­تر شده و اين افراد دچار کمبود خواب خواهند شد. به همین دلیل، زنان حامله در سه ماهه سوم از دوران بارداری خود با احساسات تازه­اي در مورد افزایش وزن مواجه شده و ممکن است کمبود انرژی را در این دوره هم تجربه کنند.

زنان حامله چگونه می­توانند انرژی از دست رفته بدن خود را دوباره تامین کنند؟

یادتان باشد كه شما هم می­توانید با انجام برخی راهنمایی­ها و ترفندهای ساده که سازگار با بدنتان است، در زندگی روزمره خود پر انرژی و جذاب شوید. برخي از مهم­ترين اين راه­كارها عبارتند از:

1. خواب مناسب زنان در دوران بارداری:

چگونه می­توان انرژی لازم برای بدن زنان حامله و رشد جنین داخل رحم اين افراد را تامین کرد؟ اگرشما هم دچار احساس خستگی شدید، چگونه می­توانيد بهترین راه­حل را برای غلبه بر اين مشكل خود پیدا کنید؟ یادتان باشد كه اگر در روزهاي حاملگی خود، بعد از بیدار شدن از خواب صبحگاهی باز هم احساس خستگی کردید، اگر خانه­دار هستید، می­توانید با چرت زدن کوتاه در بعد از ظهر انرژی لازم را به دست بیاورید. در واقع، مي­توانم ادعا كرد كه چرت زدن کوتاه زنان در بعد از ظهر می­تواند سرخوشی شگفت­انگیزی را به شما هدیه دهد. اما اگر شاغل هستید، سعی کنید در ساعات ناهار خوردن خود چرت کوچکی زده و قدرت لازم برای بدن خود و جنين داخل رحمتان را تامین نمایید. زیرا اين چرت کوتاه شما را سرحال نگه داشته و حالت خمیازه کشیدن شما را در جلسات کاری از بین خواهد برد.

البته، يادتان باشد كه برای داشتن خواب راحت شبانه سعی کنید كه بیشتر بر روی سمت چپ بدن خود بخوابید، زیرا اثبات شده است که قرار گرفتن زنان باردار بر روی سمت چپ بدن خود می­تواند برای خود اين مادران و جنین داخل رحمشان سودمند باشد. جالب است بدانيد كه کارشناس متخصص زنان و زايمان می­گویند: "خوابیدن مادران باردار بر روی سمت چپ بدن خود، جنین داخل رحم اين افراد را از کبد مادر دور نگه داشته و باعث بهبود گردش خون در رحم، جنین و کلیه­های هر دوي آن­ها می­شود."

در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به ياد داشته باشيد كه اگر شما هم از دارو و یا کرم­های موضعی خارجی استفاده می­کنید، بهتر است از مصرف آن­ها در هنگام خوابیدن خودداری کنید، زیرا ممکن است هم به نوزاد شما آسیب برساند و هم باعث خواب آلودگی بیشتر در شما گردد.

2. استفاده از یک برنامه غذایی مناسب در دوران بارداری زنان:

آیا می­دانید كه چگونه می­توان از میزان انرژی موجود در بدن خود مطلع شد؟ آيا می­دانید كه چگونه می­توان انرژی بیشتری را در دوران بارداری خود به دست آورد؟ نوع مواد غذایی که یک زن باردار دریافت می­کند، بسیار مهم است! زیرا استفاده از یک رژیم غذایی مغذی به رشد مناسب جنین داخل رحم اين افراد کمک زیادی خواهد نمود. در واقع، هر یک از مواد غذایی موجود در برنامه غذایی زنان حامله مقداری از انرژی لازم برای بدن اين افراد را فراهم مي­كند، که می­تواند در مبارزه کردن با حالت خستگی اين افرراد بسیار مفید باشد. بنابراین، زنان باید سعی کنند كه در دوران بارداری خود همیشه از میوه­ها و سبزیجات تازه استفاده کنند. البته، نوشیدن مقدار زیادی آب هم به این افراد توصیه می­شود، زیرا در حالت طبیعی نوشیدن حدود 7 الی 8 لیوان آب در روز برای هر زن حامله­اي ضروری است. يادتان باشد كه کم شدن آب بدن زنان باردار مي­تواند منجر به بروز حالت خستگی در این افراد شده و بدن آن­ها را از حالت هیدراته دور کند.

علاوه بر اين موارد، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که زنان حامله باید سعی کنند مواد غذایی که سرشار از ویتامین C و ویتامین A هستند، (مانند کلم بروکلی) را بیشتر مصرف کنند. البته، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین B6 مانند موز، مرغ و سیب­زمینی شیرین هم در دوران بارداری نباید فراموش شود. جالب است بدانيد كه رسیدن ویتامین B6 كافي به بدن زنان باردار می­تواند قدرت سیستم ایمنی بدن اين افراد را به میزان قابل­توجهی افزایش دهد. همچنین، میوه موز که غنی از سروتونین است، کمک زیادی به مبارزه با اضطراب زنان در طي این دوره حساس از زندگي خواهد نمود.

در نهايت، يادتان باشد كه اگر شما هم در هنگام خواب شبانه، به علت بروز گرفتگی عضلات پا دچار آشفتگی می­شوید، سعی کنید كه مواد غذایی غنی از کلسیم مانند محصولات لبنی را بیشتر مصرف کنید، زیرا اين مواد غذايي به از بین رفتن گرفتگی عضلات پاهاي شما کمک زیادی خواهد نمود. البته، همانطور که قبلا هم گفته شد بهتر است زنان حامله در کل دوران بارداری خود از مصرف کافئین خودداری کنند، زیرا مصرف این نوع مواد فرد را دچار کم­خوابی خواهد كرد!

3. ورزش کردن منظم زنان در دوران بارداری:

همانطور که می­دانید اگر از ماشیني به مدت طولانی استفاده نشود، دچار زنگ­زدگی شده و در عملکردش اختلال ایجاد می­شود. بدن ما هم این گونه است! واقعیت این است که همه زنان باردار نیاز به انجام برخی ورزش­هاي ساده دارند، مگر اینکه دکتر متخصص زنان و زايمان به دلایل خاصي، استراحت مطلق را به بيمار خود توصیه کرده باشد. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه انجام تمرینات مناسب ورزشی در دوران بارداری همه زنان بسیار مفید بوده و باعث می­شود كه فرد با جنب و جوش کردن و ایجاد کشش در عضلات بدن خود احساس انرژی کند. همچنین، در برخی موارد پزشکان از این تمرینات براي تسکین دادن درد دوران بارداری بيماران خود هم استفاده مي­کنند. علاوه بر اين، یک زن حامله برای بهبود وضعیت انعطاف­پذیری بدن خود که ممکن است در طول انجام عمل زایمان طبيعي به آن نیاز پیدا کند، باید ورزش کرده و از ستراحت زیاد خودداری کند. ورزش کردن یک راه­كار مهم برای به دست آوردن انرژی لازم بدن زنان در دوران بارداری است.

البته، اگر دوست داشته باشيد، می­توانید با انجام پیاده­روی ساده و یا انجام حرکات یوگا باعث تقویت قلب خود شده و به راحتي بتوانید انرژی لازم برای بدن خود را دریافت کنید. اگر شما هم یک زن باردار شاغل هستید و نمی­توانید زماني را برای ورزش کردن پیدا کنید، می­توانید با استفاده از ساعت ناهار خوردن خود، به مدت 10 الی 20 دقیقه در روز پیاده­روی کنید. اما اگر خانه دار هستید، می­توانید با انجام برخی حرکات یوگا که هر روز در تلویزیون نمایش داده می­شود، از مزایای مفید آن بهره مند شوید. در نهايت، يادتان باشد كه تغییر دادن زمان انجام حرکات ورزشی زنان باردار اصلا مهم نيست و فرد می­تواند هر زمان که برایش مقدور بود، ورزش کند. اما این نکته مهم را هم به خاطر داشته باشید که ورزش کردن زنان باردار قبل از رفتن به تخت خواب و یا چرت زدن روزانه اصلا کار درستی نیست! در چنین حالتی شما می­توانید ورزش خود را با تاخیر و در روز بعد انجام دهید.

4. مدیتیشن زنان در دوران بارداری:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه انجام تمرینات مدیتیشن در دوران بارداری زنان می­تواند به اين افراد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ ذهنی کمک زیادی بکند، زیرا انجام این حرکات باعث آرامش ذهن و روح در مادران حامله خواهد شد. مزیت دیگری که انجام این تمرینات براي زنان باردار دارد، این است که خانم­هاي حامله برای یادگیری آن نیاز به کلاس یا مربی ندارند. در واقع، شما بايد برای انجام این تمرینات سعی کنید كه در یک موقعیت راحت نشسته و در مورد چیزهایی که شما را خوشحال می­کند، فکر کنید. انجام این حرکت به مدت 5-10 دقیقه در روز کافی است! فراموش نکنید كه تفکر مثبت تاثیر زیادی بر سلامت خود زنان باردار و رشد جنین داخل رحم اين افراد گذاشته و کمک می­کند كه فشار خون مادر حامله کاهش یافته و احساس سرزندگی و شادی در او ایجاد شود. به همین دلیل، این كار هم یکی دیگر از راه­های افزایش انرژی زنان در دوران بارداری به شمار مي­رود.

5. دور ماندن زنان باردار از عوامل بیماری­زا:

همانطور که میدانید هر زن بارداري ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری­های شایع مانند آنفولانزا، سرماخوردگی فصلی و درد معده قرار گیرد. بنابراین، بهتر است همه زنان حامله سعی کنند از افرادی که در حال حاضر از چنین شرایطي رنج می­برند، دور بمانند، زیرا حمله کردن ویروس­ها به بدن زنان در طول دوران بارداری انرژی بدن آن­ها را کاهش داده و احساس خستگی بیشتري را بر بدنشان حاکم مي­كند. بنابراین، هميشه قبل از دست زدن به بینی و صورت خود دست­هایتان را با آب و صابون بشویید. همچنین، بهتر است همیشه یک ضدعفونی­کننده را در کیف دستی خود به همراه داشته باشید، تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. يادتان باشد كه مالیدن ضدعفونی­کننده­ها به دست می­تواند در مناطقی که امکان شستشوی دست­ها وجود ندارد، باعث از بین رفتن ویروس­ها و میکروب­ها شود.

در نهایت، یادتان باشد كه انجام تمرینات ورزشی و دور ماندن از محیط­های آلوده در دوران بارداری زنان باعث سلامت خود مادر و جنین داخل رحم اين افراد شده و افزایش تدریجی انرژی در بدن آن­ها را به دنبال خواهد داشت. بنابراین برای احساس سلامتی در بدن خود و رشد مناسب جنین داخل رحمتان صبر نکنید و رعایت نکات ذکر شده در اين مقاله را از همین امروز شروع نمایید!

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
ممنون
خوب بود

This comment was minimized by the moderator on the site


سلامت باشید

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/