علل بروز سیاتیک و تمرینات لازم برای درمان اين مشكل

علل بروز سیاتیک  و تمرینات لازم برای درمان اين مشكل

آیا نمی­دانید كه چگونه درد عصب سیاتیک خود را مدیریت کنید؟ به لازم است بدانيد كه اولین قدم برای بهبود، دانستن علل دقیق بروز درد در بدن زنان باردار مبتلا به سیاتیک است. در بسیاری از موارد، این مشکل به ستون مهره­هاي زنان باردار مرتبط بوده و در اثر وارد شدن فشار بر روي عصب سیاتیک اين افراد ایجاد می­شود. با این حال، دلایل زیاد دیگری هم در بروز درد سیاتیک در دوران بارداری  زنان دخيل هستند.

مطالب موجود در ادامه این مقاله به شما زنان باردار می­گوید كه درد سیاتیک چیست، چگونه می­توان علائم آن را شناسایی نموده و برای رهایی از درد اقدام كرد. البته، برخی از تمرینات کششی که واقعا آسان هستند، هم برای درمان درد زنان به شما زنان باردار معرفی خواهد شد.

سیاتیک چیست؟

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه درد سیاتیک، با عنوان سندرم "رادیکولار لومبوساکرال" نیز شناخته می­شود. اين نوع درد به گروهی از مشکلات اشاره دارد که دارای منشا عصبی هستند. عصب سیاتیک، بزرگ­ترین عصب در بدن انسان بوده و از پایین کمر به پشت ساق و پاها کشیده شده است. در حالت طبیعی، این عصب احساسات مختلف انسان را به بخش پایین پا و پشت ران ارسال می­کند. درد عصب سیاتیک دردی ضربان­دار و مکرر است که در سراسر پاهای زنان باردار مشاهده می­شود. معمولا، این درد از ناحیه پایین ستون فقرات مادران باردار سرچشمه گرفته و درد عمیق و کسل­کننده­اي را به ناحیه پایین و پشت ساق پا پراکنده مي­نمايد. البته، برخی زنان باردار هم درد سیاتیک را بدون کمردرد احساس می­کنند.

آیا حاملگی زنان می­تواند باعث بروز درد سیاتیک در بدن آن­ها شود؟

درد سیاتیک فقط به خاطر حاملگی در بدن زنان ایجاد نمی­شود! در واقع، تنها 1٪ از زنان باردار با این مشکل مواجه هستند. بر خلاف باور عموم، درد سیاتیک با فشارهای وارد شده توسط جنین داخل رحم بر روی عصب ستون فقرات مادر باردار ایجاد نمی­شود. این درد معمولا به علت صدمه دیدن دیسک ستون فقرات که منجر به تورم اطراف عصب می­شود، در بدن مادران باردار بروز می­کند. به عنوان يك خانم باردار به خاطر بسپارید كه استقرار در یک محل ثابت، برای مدت طولانی و غیرفعال بودن بدن در این مدت می­تواند باعث بروز درد سیاتیک در بدن شما شود. بنابراین، می­توان ادعا كرد كه درد سیاتیک در دوران بارداری زنان بیشتر به دلیل غیرفعال باقی ماندن بدن و کاهش فعالیت اين مادران رخ می­دهد. البته، يادتان باشد كه بلند کردن اشیاء سنگین و انجام فعالیت­های فیزیکی استرس­زا در طي دوران بارداری هم مي­تواند ارتعاشات بدن زنان حامله را افزایش داده و باعث بروز درد سیاتیک در بدن آن­ها شود.

در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد درد عضلانی که زنان حامله در ناحیه  قدامی و یا خلفی حلقه لگنی خود تجربه می­کنند، به احتمال زیاد با عصب سیاتیک آن­ها ارتباط دارد. اين درد معمولا با اختلال کارکرد سمفیز پوبیس (SPD) و یا درد کمربند لگنی (PGP) زنان باردار همراه بوده و بسیار شایع است. جالب است بدانيد كه این اختلال هم دارای علائمي شبيه به نشانه­هاي سیاتیک می­باشد.

علل احتمالی بروز درد سیاتیک در دوران بارداری زنان:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه انجام فعالیت­های فیزیکی و استرس­زا از دلایل بیرونی بروز درد سیاتیک در دوران بارداری است. اما آنچه که در داخل بدن این افراد اتفاق می­افتد و باعث بروز درد عصب سیاتیک می­شود، عبارتند از:

·        افزایش مایع محافظت­کننده و فشار ناشی از وزن آن بر روی عصب سیاتیک زنان باردار که از طریق لگن اين افراد اعمال می­شود.

·        همچنین، رحم در حال رشد زنان حامله فشار زيادي بر روی ستون فقرات و اعصاب سیاتیک اين افراد وارد نموده و باعث دیسک کمر و یا پارگی دیسک ستون فقرات می­شود، که در چنین شرایطی مایع بین ان­ها به صورت ژل، به قسمت بیرون نشت مي­كند.

·        علاوه بر اين موارد، به دلیل این که شکم و سینه زنان حامله با پیشرفت دوران حاملگی بزرگ­تر مي­شود، مرکز ثقل بدن اين افراد تغییر مي­كند. این حالت هم باعث می­شود كه عضلات منطقه لگن زنان باردار سفت شده و به عصب سیاتیک آن­ها فشار وارد کند.

·        معمولا، در سه ماهه سوم از دوران بارداري، هنگامی که نوزاد داخل رحم مادر شروع به تغییر دادن موقعیت خود برای قرار گرفتن در وضعيت مناسب تولد می­کند، سر او به طور مستقیم بر عصب سیاتیک فشار آورده و منجر به بروز درد شدید در ناحیه لگن، پاها و پشت زنان حامله می­شود.

·        فراموش نکنید كه بروز بیماری­های سیستمیک در طي دوران بارداری مانند بیماری دیابت نیز می­تواند عصب سیاتیک اين مادران را تحت تاثیر قرار دهد.

·        در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه وجود تومور، آبسه و حالت خونریزی در لگن مادران باردار هم می­تواند به عصب سیاتیک اين افراد آسیب برساند.

علائم بروز بیماری سیاتیک در دوران بارداری زنان:

همانطور که قبلا هم ذکر شد، علائم درد سیاتیک در طي دوران بارداری زنان تقریبا شبیه به درد کمربند لگنی (PGP) در زنان حامله بوده، ولی اندکی شدیدتر از آن است. البته، این علائم و دردها می­تواند ثابت بوده و یا به طور متناوب تغییر کند. در ادامه این مقاله، برخی از علائم رایج بیماری سیاتیک در دوران بارداری زنان بیان شده است، که عبارتند از:

·        در بیماری سیاتیک، درد همراه با نوعی سردی و سوزش می­آید و بیشتر در یک طرف بدن دیده می­شود. البته، يادتان باشد كه گاهی اوقات هم این درد در هر دو طرف بدن زنان باردار بروز مي­کند.

·        درد خفیفی که بر اثر بیماری سیاتیک در بدن زنان حامله بروز می­کند، از پایین منطقه کمر نشات گرفته و به سمت بیرونی ماهیچه­هاي پا و انگشتان آن گسترش می­یابد.

·        البته، فراموش نکنید كه این نوع درد گاه و بی­گاه بوده و ممکن است به حالت بریده بریده در پاهای زنان باردار دیده شود.

·        یادتان باشد كه سوزش ناشی از بیماری سیاتیک در پاي زنان باردار همراه با بی­حسی در ساق پا بوده و در خود پاها هم مشاهده می­شود. اما احتمال بروز درد این بیماری در ناحیه کشاله ران زنان باردار بسیار نادر بوده و به ندرت دیده می­شود.

·        همچنین، گرفتگی عضلانی در این بیماری بیشتر بوده و انحنای غیرطبیعی هم در ناحیه پایین­تنه زنان باردار مبتلا ایجاد می­کند.

·        علاوه بر علائم ذکر شده، درد عصب سیاتیک در نواحی پایین باسن و پاهاي زنان باردار بدتر بوده و گاهی اوقات هم با درد کمر همراه است.

عوامل خطرناک درد سیاتیک در دوران بارداری زنان:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشید زنانی در طي دوران بارداری در معرض خطر ابتلا به بیماری سیاتیک هستند، که:

·        قبل از آغاز دوران بارداري و در طي اين دوران اضافه وزن بیشتری داشته باشند.

·        زنان بارداری که سیگار می­کشند.

·        زنان حامله­اي که دارای مشکلات عضلانی و پوکی استخوان هستند.

·        همچنین، زنانی که با مسئله کمردرد قبل از آغاز دوران بارداری خود مواجه بودند، بعد از حامله شدن هم بسیار حساس خواهند بود، زیرا ممکن است وزن نوزاد داخل رحمشان فشار زیادی را بر روی ناحیه پایین­تنه بدنشان وارد کند.

آیا راهی برای جلوگیری از بروز درد سیاتیک در دوران بارداری زنان وجود دارد؟

هیچ راهی بهتر از انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز درد سیاتیک در بدن زنان باردار وجود ندارد. به همین دلیل، بیشتر پزشکان متخصص زنان و زايمان و متخصصين ستون فقرات به زنان حامله توصیه می­کنند كه:

·        همیشه سبک زندگی خود را فعال و سالم نگه داشته و با انجام حرکات یوگا و یا ورزش­هاي مختلف خطر آسیب رسیدن به اعصاب بدن خود را در طي دوران بارداری کاهش دهند.

·        انجام تمرینات ورزشی منظم برای داشتن عضلات سالم در دوران بارداری زنان الزامی است، زیرا در این حالت، مادر باردار قادر به پشتیبانی از وزن جنین داخل رحم خواهد شد.

·        زنان جوان باید از پرخوری در زمانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند و یا در سه ماهه اول از دوران بارداری (مراحل اولیه دوران بارداری) خود جدا خودداری کنند.

چگونه می­توان درد سیاتیک را در دوران بارداری زنان مدیریت نمود؟

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه بیماری سیاتیک یک ناراحتی موقتی بوده و می­توان آن را با برخی از راهنمایی­ها و نکات پزشکی درمان کرد. همچنين، يادتان باشد زمانی که درد ناشی از اين بیماری خفیف است، مراجعه به دکتر لزومی ندارد. برخی از داروها و روش­های خانگی که برای درمان و کاهش دادن درد عصب سیاتیک در دوران بارداری زنان موثر است، به شرح زیر می­باشد:

·        پوشاندن پوست مناطق درد با یک پارچه ضخیم و گرم یا پوشیدن لباس پشمی توسط زنان باردار مبتلا به درد سیاتیک بسیار مهم است. البته، کمپرس کردن محل درد با کیسه آب گرم و یا یک بسته یخ هم در کاهش درد اين بيماري خیلی موثر است، زیرا کمپرس کردن با آب گرم و سرد به تسکین درد کمک خواهد نمود. اما، فراموش نکنید كه فقط کمپرس کردن با کیسه اب گرم برای مدت طولانی، به دلیل بالا بردن درجه حرارت بدن می­تواند برای مادر باردار و نوزاد متولد نشده او خطرناک باشد.

·        سعی کنید كه به عنوان یک زن حامله بدن خود را فعال نگه دارید، زیرا زمانی که بدن فعال است، کاملا طبیعی عمل کرده و با احساس درد خفیف کنار خواهد آمد. به عنوان يك خانم باردار يادتان باشد هنگامی که فعالیت­های منظمي را برای کاهش درد در بدن خود انجام می­دهيد، به تنظیم سرعت انجام اين فعالیت­ها هم توجه داشته باشيد.

·        در چنین شرایطی، زنان حامله بهتر است هیچ جسم سنگینی را از روی زمین بلند نکنند. اما اگر به عنوان یک زن حامله مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستید، اول بر روی زانوهای خود خم شده و سپس با صاف نگه داشتن پشت خود سعی کنید كه جسم را از روی زمین برداريد.

·        هنگامی که مجبور هستید مدتی را در حال ایستاده بگذرانید، بدانید که بدن شما در موقعیتي با قوس کم قرار می­گیرد. بنابراین، اگر در اين حالت، احساس فشار شديدي را در ناحیه کمر و ستون فقرات خود کردید، یک پای خود را بلند کرده و به حالت استراحت بر روی شی قرار دهید. اگر هم لازم است به مدت طولانی در جایی بنشینید، می­توانید یک کوسن کوچک و یا یک حوله لوله شده را برای حمایت از ستون فقرات خود، در زیر باسنتان قرار دهيد.

·        همواره به ندای بدن خود گوش دهید و از انجام هر کاری که باعث تشدید درد در طي دوران بارداری شما می­شود، خودداری کنید.

·        در هنگام خواب هم به سمتی بخوابید که بدون درد باشيد، یعنی اگر درد را در سمت راست بدن خود احساس می­کنید، بهتر است بر روی سمت چپ بدن خود بخوابید، چون این حالت به کاهش فشار وارده بر روی عصب سیاتیک شما کمک زیادی خواهد کرد.

·        زنان حامله­اي که مبتلا به بیماری سیاتیک هستند، برای داشتن خواب راحت، باید از تشکی استفاده کنند که در هنگام تماس با بدن، به خوبی از آن پشتیبانی کند. قرار دادن بالش در بین پاها و استفاده از بالش بارداری برای حمایت از لگن زنان حامله جهت کاهش دادن فشار وارده بر عصب سیاتیک اين افراد هم حائز اهمیت است.

·        به عنوان يك خانم باردار برای پایین آمدن از روی تخت، ابتدا بر روی لبه آن نشسته و پاهای خود را اویزان کنید. البته، برای این کار بهتر است ابتدا بر روی یک طرف بدن دراز بکشید، سپس پاهای خود را از روی تخت آویزان کنید.

·        هنگامی که به عنوان یک زن حامله می­خواهید از تخت خواب بیرون آیید، به یک طرف بدن خود رول خورده و با رها کردن دست و پا بر روی لبه تخت، به آرامی بدن خود را بلند کرده و به حالت نشسته قرار گیرید. هرگز سعی نکنید كه از حالت درازکش مستقیم به حالت نشسته درآیید، زیرا در این شرایط، احتمال دارد كه به اسپاسم­های عضلانی دردناک مبتلا شوید.

·        اگر شما هم در طي دوران بارداری خود مجبور به کار بر روی یک کامپیوتر برای طولانی مدت هستید، استراحت کردن مکرر را فراموش نکنید. هچنين، يادتان باشد كه استراحت کردن زنان باردار برای مدت طولانی در بستر هم کمک خواهد کرد كه پاهای اين افراد آرام شده و در یک موقعیت راحت قرار گيرد. این کار درد کمر و پاهاي زنان باردار را نسبت به زمان نشستن، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

·        به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه افزایش تدریجی وزن بدن در مقایسه با افزایش ناگهانی آن در طي دوران بارداری می­تواند فشار وارده بر عصب سیاتیک را کمتر کند. اگر بدن شما به عنوان یک زن حامله در دوران قبل از آغاز روند بارداری در BMI سالم قرار داشته است، سعی کنید كه در سه ماهه اول از دوران بارداری خود هم در حدود دو پوند، در سه ماهه دوم از دوران بارداري در حدود هشت پوند و در سه ماهه سوم از دوران بارداری20 پوند به وزن خود اضافه كنيد، تا افزایش وزن شما در مجموع 30 پوند باشد، که این میزان برای یک دوره حاملگی سالم، ایده­آل است.

·        پوشیدن کفش­های تخت و یا پاشنه کوتاه در دوران بارداری زنان مبتلا به بیماری سیاتیک از اهمیت خاصی برخوردار است، چون پوشیدن کفش­های پاشنه بلند فشار زیادی به پایین کمر و پاهای زنان حامله وارد نموده و عصب سیاتیک اين افراد را تحت فشار زیادی قرار خواهد داد.

·        همچنین، به عنوان یک زن حامله سعی کنید كه از انجام حرکات تهاجمی و ناگهانی در طي دوران بارداری خود به شدت اجتناب نمایید.

·        علاوه بر اين موارد، يادتان باشد كه شنا کردن در استخر نیز تا حدود زیادی به تسکین درد عصب سیاتیک شما کمک خواهد نمود. این نوع ورزشريال فشار وارده بر اعصاب بدن را با شناور ماندن بر روی آب کاهش داده و وزن زیاد دوران بارداری را به طور موقت از روی ستون فقرات برمی­دارد.

·        خرید کمربندهای محافظ رحم در طي دوران بارداری برای زنانی که از درد سیاتیک رنج می­برند، نکته بسیار مهمی است. در واقع، این کمربندها کمک می­کند تا تعادل وزن زنان باردار حفظ شده و درد سیاتیک بدنشان هم کاهش یابد.

در نهايت، فراموش نكنيد كه اگر انجام راه­­حل­های ذکر شده در مقاله بالا به شما کمکی نکرد و درد همچنان با شدت بیشتر و به صورت ثابت ادامه یافت، باید به دکتر متخصص زنان و زايمان مراجعه نموده و به بررسی وضعیت بدن خود بپردازید.

درمان بیماری سیاتیک در دوران بارداری زنان:

دکتر متخصص زنان و زايمان برای درمان درد سیاتیک بيماران باردار خود ممکن است اين افراد را به یک فیزیوتراپیست عضلانی اسکلتی که متخصص در سلامت زنان است، معرفی کند. فیزیوتراپیست با انجام تمرینات خاص فیزیوتراپی عضلات کف لگن، پشت و عضلات شکم زنان باردار را تقویت خواهد نمود. همچنین، به زنان حامله­اي که دچار درد سیاتیک هستند توصیه می­شود كه در حین انجام فیزیوتراپی از کمربند پشتیبانی مخصوص بارداری هم که متناسب با وزن جنین داخل رحمشان است و كل پشت بدن آن­ها را پوشش می­دهد، استفاده کنند. علاوه بر نکات ذکر شده، افراد بیمار باید بر عملکرد اعصاب خود در طول دوران بارداری نظارت کامل داشته باشند.

برخی پزشکان هم مصرف داروهای ضددرد را به بیماران باردار خود توصیه مي­کنند. پاراستامول از جمله داروهایی است که برای کاهش درد سیاتیک در بدن زنان باردار بسیار مفید می­باشد. البته، مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و استامینوفن (تیلنول) نیز در چنین مواردی بسیار کمک­کننده خواهد بود. با این حال، به عنوان يك خانم باردار به خاطر داشته باشيد كه اگر پزشک معالج مصرف داروی ایبوپروفن را به شما توصیه کرده است، این دارو را فقط در سه ماهه سوم از دوران بارداری خود استفاده کنید. علاوه بر اين موارد، روش­های درمانی دیگر نیز وجود دارد که می­تواند درد سیاتیک زنان را در طي دوران بارداری درمان کند. این راهکارها عبارتند از:

·        درمان انواع امراض استخوانی در زنان حامله

·        استفاده از طب سوزنی و یا طب چینی براي درمان زنان حامله

·        کایروپراکتیک

·        ماساژ دادن زنان حامله

کمک گرفتن از روش ماساژ قبل از تولد نوزاد، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری، با استفاده از یک متخصص کمک زیادی به درمان درد سیاتیک زنان باردار خواهد کرد. این روش نه تنها درد را تسکین می­دهد، بلکه برای داشتن خواب بهتر نیز به زنان حامله کمک خواهد کرد. البته، اين روش تاثیر قابل توجهی هم در کاهش علائم سیاتیک و افزایش گردش خون در بدن زنان باردار دارد. در نهايت، به عنوان یک زن حامله مطمئن شوید که جلسات درمان­های انجام شده توسط پزشک متخصص در دفتر او ثبت گردد، تا بتوانيد در صورت نیاز و ابتلاي دوباره به این درد از تجربیات قبلی پزشك برای درمان خود استفاده کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/