چگونگی تشخیص عدم تحمل گلوتن در بدن زنان باردار

چگونگی تشخیص عدم تحمل گلوتن در بدن زنان باردار

همانطور که می­دانید گلوتن نوعی پروتئین دانه دانه است. امروزه، ثابت شده است که وجود آن در بدن مادران باردار کاملا بی­ضرر است. با این حال، بدن برخی از اين مادران نمی­تواند گلوتن را تحمل کرده و از عوارض وجود آن در بدن خود رنج می­برد. به همین دلیل، زمانی که زنی حامله می­شود، عدم تحمل گلوتن در بدن او می­تواند پیامدهای جدی براي سلامت خود او و جنين داخل رحمش به دنبال داشته باشد. در واقع، مي­توان ادعا كرد كه عدم تحمل گلوتن در بدن زنان باردار مي­تواند منجر به بروز عوارض مختلفي شود!

آیا عدم تحمل گلوتن در بدن زنان باردار می­تواند باعث بروز تغییرات عجیب و غریب شود؟ آیا بروز این حالت در بدن مادر حامله آسیبی به جنین داخل رحم او خواهد رساند؟ چگونه می­توان به عدم تحمل گلوتن در بدن زنان باردار پي برد؟ اگر می­خواهید پاسخ درست سوالات بالا را به دست آورید، حتما مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید.

وجود گلوتن در رژیم غذایی زنان باردار:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید زنانی که از عدم تحمل گلوتن در بدن خود رنج می­برند، باید توجه خاصی به رژیم غذایی خود در دوران بارداری داشته باشند. بدون شک، سهل­انگاری در این موضوع عوارض جبران­ناپذیری را برای خود مادر و جنین داخل رحم او به دنبال خواهد داشت. همانطور که می­دانید دوران بارداری مرحله­ای است که نیازهای تغذیه­ای مادر حامله به شدت افزایش می­یابد. بنابراین، دنبال کردن یک رژیم غذایی فاقد گلوتن در دوران بارداری، گزینه مناسبی برای تضمین سلامت این مادران و نوزاد متولد نشده آن­ها خواهد بود. معمولا، پزشکان متخصص زنان و زايمان به مادران باردار توصیه می­کنند كه در رژیم غذایی روزانه خود از مواد مغذی ضروری، که شامل ویتامین­های گروه B مانند فولات، آهن، کلسیم، سلنیوم، منیزیم و فیبر است، به صورت محدودي استفاده کنند.

عدم تحمل گلوتن در بدن زنان باردار و عوارض ناشی از آن:

در ابتدا، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید كه علائم عدم تحمل گلوتن در بدن هر زن حامله­اي متفاوت از ساير خانم­هاي باردار است. اگر چه، بسياري از زنان باردار دوست دارند كه با مصرف غذاهای غنی از گلوتن مانند گندم، سلامت کودک متولد نشده خود را تضمین کنند، ولی این افراد باید به یاد داشته باشند كه در صورت بروز مشكل در بدنشان، لازم است از خوردن مواد غذایی سرشار از گلوتن به شدت خودداری کنند. يادتان باشد كه مصرف مواد غذايي سرشار از گلوتن توسط زنان بارداري كه داراي مشكلات خاصي هستند، ممکن است عوارض جبران­ناپذیری را برای کودک در حال رشد اين افراد ایجاد کند.

نتايج مطالعات اخير محققان در این زمینه نشان می­دهد كه زنان حامله نباید از رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده کنند، چون عدم مصرف این ماده در دوران بارداری می­تواند خطر سقط جنین را به میزان قابل توجهی بالا ببرد. به همین دلیل، زنانی که در دوران بارداری از مشکل عدم تحمل گلوتن رنج می­برند و بیماری آن­ها تشخیص داده نشده است، با خطر سقط جنین روبرو خواهند بود. همچنین، زنان بارداری که پس از تشخیص عدم تحمل گلوتن در بدن خود، باز هم به مصرف غذاهای غنی از گلوتن ادامه می­دهند، در معرض خطر کم خونی بسیار بالایی قرار خواهند گرفت. همانطور که می­دانید مشکل کم­خونی می­تواند عوارض متعددی را در دوران بارداری و در هنگام زایمان برای زنان حامله به دنبال داشته باشد. علاوه بر اين موارد، مادرانی که مبتلا به مشکل کم­خونی هستند، در معرض خطر زایمان نوزادان با وزن کم در هنگام تولد و یا تولد کودک مرده مواجه هستند، حتی ممکن است این افراد در معرض زایمان زودرس هم قرار بگیرند.

در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه که کودکان متولد شده از مادران مبتلا به عدم تحمل گلوتن، در معرض خطر ابتلا به بیماری­های مختلف مانند اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانی در مراحل بعدی زندگی خود قرار دارند.

نکاتی برای راهنمایی زنان جهت داشتن دوران بارداری سالم:

اگر از عدم تحمل گلوتن رنج می­برید، زیاد نگران نباشید! چون ابتلا به این مشکل پایان جهان نیست. در واقع، شما باید درک کنید که باردار شدن به این معنا نیست که شما نیاز به مصرف غذاهای غنی از گلوتن خواهید داشت. بنابراین، اگر باردار هستید، حتما به دنبال نظر دکتر معالج خود در مورد وضعیت بارداری و جنين داخل رحمتان باشید، زيرا به عنوان یک فرد بیمار باید نکات مهمی را در نظر بگیرید و به آن­ها عمل کنید. این نکته­های مهم عبارتند از:

    زن حامله­اي که از مشکل عدم تحمل گلوتن رنج می­برد، باید توجه دقیقی به رژیم غذایی خود داشته باشد و بیشتر از مواد غذایی فاقد گلوتن که شامل غذاهای مغذی و سالم هستند، در رژیم غذایی روزانه خود، تا پایان دوران بارداری استفاده کند.
    به همین دلیل، مي­توان ادعا كرد كه گفتگو کردن با دکتر متخصص زنان و زايمان در مورد مصرف اسید فولیک و مکمل­های دیگر به منظور به دست آوردن مواد مغذی بیشتر در طي این دوران حساس امری ضروری است.
    در دوران بارداری مطمئن شوید که در هنگام آشپزی کردن، از مواد غذایی فاقد گلوتن استفاده می­کنید.
    همچنین، زنان بارداری که از مشکل عدم تحمل گلوتن در بدن خود رنج می­برند، باید از مصرف غذاهای فرآوری­شده و غذاهای بیرون به شدت خودداری کنند، چون مصرف این نوع مواد غذایی آن­ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری­های گوناگون قرار می­دهد. همانطور که می­دانید دوران حاملگی مرحله بسیار حساسی بوده و آسیب پذیر بودن زنان حساس به گلوتن و جنین داخل رحم اين افراد ثابت شده است.
    اطمینان حاصل کنید که مصرف کالری روزانه شما متناسب با اندازه­ای باشد که دکتر معالجتان توصیه کرده است، چون افراط و تفریط در دوران بارداری برای بدن جنین و مادر مضر است.

    علاوه بر اين موارد، زنان حامله­اي که از وجود مشکل عدم تحمل گلوتن رنج می­برند، باید از مواد غذایی طبیعی که حاوی آهن، کلسیم، فیبر و مواد مغذی دیگر هستند، استفاده کنند و تا جایی که برایشان ممکن است مواد غذایی فاقد گلوتن را برای تهیه غذای روزانه خود به کار ببرند.
    همچنین، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه مصرف مایعات را در طي دوران بارداري خود از یاد نبريد، زیرا نوشیدن مایعات در اين دوران از بروز مشکل یبوست در بدن شما جلوگیری کرده و در سالم نگه داشتن سیستم گوارش بدنتان بسیار مفید خواهد بود.
    زنان حامله­اي که مبتلا به عدم تحمل گلوتن هستند، باید در هنگام خرید کردن هم از خرید انواع اجتناب کنند، زیرا کارخانجات تهیه این نوع مواد غذایی ارزان قیمت بیشتر از ماده گلوتن استفاده می­کنند.
    علاوه بر نکات ذکر شده، مواد غذایی طبیعی و سالم مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، برنج، ذرت، آجیل، لوبیا و عدس، سیب­زمینی و تمام میوه­هاي تازه فصل و سبزیجات هم باید در رژیم غذایی زنان مبتلا به عدم تحمل گلوتن قرار داده شود.

در نهایت یادتان باشد كه پیروی کردن از این راهنمایی­های ساده می­تواند به شما کمک کند تا با سلامتی کامل، دوران بارداری خود را سپری كرده و با افتخار، کودک ناز و سالم خود را در آغوش بگیرید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/