درمان اختلال وسواس فکری و عملی (OCD) در دوران بارداری

درمان اختلال وسواس فکری و عملی (OCD) در دوران بارداری

آیا شما هم دچار بی­خوابی شبانه شده­ايد؟ آیا شما هم به صورت پيوسته در مورد رشد کودک متولد نشده خود نگران هستید؟ آیا شما هم به عنوان یک زن جوان و بي­تجربه معتقدید که با رعایت عادات سالم در طي دوران بارداری خود می­توان از یک دوره حاملگي ایمن لذت برد؟ خوب، اگر این مسائل ذهن شما را درگیر کرده است، می­توانید با خواندن مقاله زیر، با موارد مربوط به اختلال وسواس فکری و عملی در طي دوران بارداری زنان آشنا شوید!

در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه مدیریت دوران بارداری همه زنان باید با استفاده از شیوه زندگی منظم و سالم انجام گیرد. با اين حال، مادر باردار نباید در این راه خود را بیش از حد دچار استرس و اضطراب نماید! يادتان باشد كه همه زنان در طي دوران بارداری خود تمایل شديدي به اختلال وسواس اجباری از خود نشان می­دهند؟ خواندن مقاله زیر و تمرین عادات امن و سالم معرفي شده، می­تواند دوران بارداري را برای شما بی­خطرنموده و شما را با آنچه که می­توانید در این دوران سخت و طولانی انجام دهید، آشنا کند!

اختلال وسواس فکری و عملی (OCD) در طی دوران بارداری زنان چیست؟

همانطور که می­دانید وقتی زنی حامله می­شود، تمايل دارد تا با انجام درست همه چیز از رشد مناسب جنین داخل رحم خود که برای او بسیار باارزش است، محافظت کند. در واقع، این افراد می­خواهند مطمئن شوند که نه تنها خودشان، بلکه همه آنچه که در اطراف محيط زندگي آن­ها قرار دارد، از شیوه­اي امن و عاداتي سالم پیروی می­کنند. اگر شما هم با این مسائل در دوران بارداری خود بروبر هستید، باید خوشحال باشید، زیرا بروز چنین رفتاری در طی دوران بارداري همه مادران بسیار طبیعی است!

با این حال، گاهی اوقات اصرار زیاد زن حامله بر رعایت نظم و انضباط می­تواند به یک عادت آزاردهنده و وسواس تبدیل شود. در واقع، در برخي موارد، این افراد انتظار دارند كه همه اطرافیان هر کاری را مطابق با دستورالعمل­های آن­ها انجام دهند، چون در غیر این صورت احساسات آن­ها جریحه­دار خواهد شد. علاوه بر اين موارد، چنين مادران بارداري ممکن است بارها و بارها پایبندی به مسائل مربوطه را طبق نظر خود به اطرافیان یادآوری کنند و لیستی بلند بالا از بایدها و نبایدها را به آن­ها ارائه دهند. به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه ترس شدید و نگرانی ناشی از این نوع وسواس می­تواند خود زن حامله را بیشتر از هر کس دیگري دچار استرس و اضطراب نماید.

همچنين، به عنوان يك خانم باردار به یاد داشته باشید كه چنین زنانی در طي دوران بارداری خود ممکن است هر کاری را به حدی چک كنند که خودشان را بیشتر از هر کس دیگري نگران نمايند. فراموش نکنید كه تکرار کردن این کارها به زودی می­تواند این دوره از زندگی زنان باردار را به یک دوره باطل تبدیل کند. در واقع، اين مادران احساس خواهند کرد که به منظور پایان دادن به دوران بدبختی خود باید عجله کنند، زیرا تکرار این روند روز به روز آن­ها را مضطرب­تر کرده و زندگی را برای خود اين افراد، شریک زندگی و اطرافیان بسیار مشکل خواهد كرد. اما مهم نیست که خانم باردار چقدر دچار اختلال و وسواس شده است، مهم این است که چقدر سعی می­کند تا این عادات اجباری را از دوران بارداری خود حذف نماید! فراموش نكنيد كه اگر این دوران از زندگي زنان با طرز تفکر وسواسي و ثابت پایان يابد، کنترل رفتار اين افراد بعد از تولد نوزاد نیز غیرممکن خواهد بود.

دوران بارداري همراه با وسواس فکری-عملی در زنان چه نوع حاملگی است؟

OCD و یا بروز اختلال وسواس فکری و عملی در زنان می­تواند برای هر کسی فلج­کننده باشد، زیرا هر چه میزان اختلال OCD در طي دوران بارداری زنان بالا برود، می­تواند به مراحل جدید و غیر قابل کنترلی برسد. با پیشرفت این نوع وسواس هم فرد نه تنها در مورد خود، بلکه در مورد مردم اطراف خود و همچنین در مورد رشد جنین داخل رحمش نگران خواهد بود. فراموش نکنید كه در بسیاری از موارد، آغاز دوران بارداري در بدن خانم­ها باعث بروز مشکل OCD در آن­ها می­شود.

علائم بروز وسواس فکری-عملی در طی دوران بارداری زنان:

شما می­توانید برای در امان ماندن از ابتلا به وسواس فکری و عملی، به تعدادی علائم خاص در رفتار خود توجه شديدي داشته باشيد. علائم شایع بروز OCD در طی دوران بارداری زنان عبارتند از:

    اگر شما هم همیشه در مورد آلودگی محیط اطراف و افراد موجود در آن نگران باشید، ترس از میکروب­ها و عفونت­ها می­تواند باعث بروز اختلال وسواس فکری و عملی در طی دوران حاملگی شما شود.

mother cleaning house

    همچنين، اگر شما به عنوان يك خانم باردار دست­های خود را چند بار در روز می­شویید، در نهایت هم از تلاش خود برای از بین رفتن میکروب­ها ناامید می­شوید، یا اگر بارها و بارها از یک ضدعفونی­کننده برای شست­وشوی دستان خود استفاده کرده و قانع نمی­شوید و يا در بیشتر موارد، از اطرافیان خود انجام همان کار را می­خواهید، بدانید که تکرار روزمره این کارها شما را درگیر اختلال وسواس فکری و عملی در طي دوران بارداری خواهد نمود.
    علاوه بر اين موارد، اگر شما بلافاصله پس از تماس بدنی و یا دست دادن با فرد دیگر و یا وسایل دیگری غیر از وسایل خانه خود، مجبور می­شوید كه دستان خود را بارها و بارها با آب و صابون و یا مواد ضدعفونی­کننده بشویید، بدانید که در شرف ابتلا به اختلال وسواس فکری و عملی در طي دوران بارداری خود هستید.
    به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه اگر در طي دوران بارداري خود، بارها و بارها تمام اشیاء موجود در خانه خود را پاک و ضدعفونی كرده، ولي باز هم در مورد رشد جنین داخل رحمتان نگران هستید و فکر می­کنید که همیشه چیزی آلوده در اطراف او وجود دارد که ممکن است شما به اشتباه با آن­ها تماس داشته باشيد، بدانید که این حالات می­تواند شما را درگیر مشکل وسواس در دوران بارداری و حتی پس از به دنیا آمدن نوزادتان بکند. پس، برای درمان خود مشكل خود در مراحل اولیه بیماری بهتر است تا پایان دوران حاملگی، به دکتر مراجعه نموده و با او در مورد وضعیت خود مشاوره نمایید.

 Practical obsession

    اگر در مورد گزارش­های پزشکی ارائه شده مربوط به دوران بارداری خود و سلامت جنين داخل رحمتان نگران هستید و در روز، چند بار این نسخه­ها و گزارشات را با دقت مرتب کرده و تست می­کنید، بدانيد كه ترس از دست دادن برخی اسناد و نسخه­ها و تنظیم دوباره آن­ها شما را درگیر استرس و اضطراب بیش از حدي خواهد کرد. بنابراین، در چنین مواردی سعی کنید تا اسناد و نسخه­هاي مربوط به دوران بارداري خود را فقط یکبار مرتب کرده و دیگر دوباره سراغ آن­ها نروید. در نهايت، يادتان باشد كه تکرار این کار می­تواند شما را درگیر اختلال وسواس فکری و عملی بکند.
    همچنين، اگر شما هم همیشه نگران از دست دادن فرزند خود هستید و در موارد مهم مانند خرید وسایل مورد نیاز نوزادتان قبل از تولد دچار شک و تردید می­شوید، در امر نگه داشتن همه وسایل در جای خود دچار مشکل هستید و بارها آن­ها را چک می­کنید، بهتر است لیستی از همه نیازهای خود را تهیه نموده و در مورد جزئیات و طریقه نگهداری آن­ها، موارد را برروی یک تکه کاغذ و یا یک دفتر یادداشت نمایید. در این صورت، اگر چیزی از قلم افتاده و یا نوشتن نکته مهمي در این لیست یادتان رفته باشد، می­توانید از طریق چک کردن دوباره و تجدید نظر، آن را بی وقفه تکمیل کنید.

درمان اختلال وسواس فکری و عملی در طی دوران بارداری زنان:

یادتان باشد هنگامی که شما از OCD و یا اختلال وسواس فکری و عملی رنج می­برید و تکرار همه چیز به حدی رسيده که شما را از لحاظ فیزیکی و روحی دچار مشکل نموده است، بدانید که این حالت می­تواند هم برای سلامت خود شما و هم براي رشد جنین داخل رحمتان مضر باشد. در چنین شرایطی، بهتر است میزان نگرانی و وسواس خود را در حالت استراحت و حتی در زمان خواب نیز کنترل نمایید. نکته مهم برای درمان این مشکل هم صحبت کردن با دکتر معالج خود در مورد تمام ترس­ها و تردیدهایی است که دارید، زیرا فقط دکتر متخصص زنان و زايمان قادر به ارزیابی روان­شناختی و درمان وضعيت شما در طی دوران بارداری است.

در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه وجود غریزه­اي که مادرحامله براي محافظت از کودک خود در برابر آسیب­های بالقوه از خود نشان می­دهد، کاملا طبیعی است. با این حال، بهتر است مادران در طی این دوره به فکر سلامت خود هم باشند و به جای این که فقط بر روی نوزاد آینده خود تمرکز کنند، کمی هم در گوشه و کنار محل زندگی خود به گشت و گذار پرداخته و بر حال و روز خود تمرکز نمایند!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/