5 علت بروز خناق در طی دوران بارداری زنان و علائم آن

5 علت بروز خناق در طی دوران بارداری زنان و علائم آن

آیا شما هم ، با وجود سرفه­های پی­درپی دچار بی­خوابی شبانه شده­ايد؟ آیا شما هم به عنوان يك خانم باردار در اواخر اين دوران حساس از مشکلات تنفسی رنج می­برید؟ خوب، اگر این چنین است، می­توانید با خواندن مقاله زیر موارد مربوط به مشکل خناق در طي دوران بارداري زنان را دریابید. جالب است بدانيد كه وجود این مشکل در طي دوران بارداری ممکن است ذهن بسياري از خانم­ها را با افکار منفی درگیر كرده باشد!

از آنجايي که سیستم ایمنی بدن زنان در طي دوران بارداری به شدت ضعیف می­شود، بنابراين این افرد به صورت تمام وقت در معرض خطر ابتلا به بیماری سرماخوردگی و سرفه کردن قرار دارند. لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه علام بیماری سرماخوردگی و خناق در طي دوران بارداري زنان مشترک است. اما آیا می­دانید كه در حالت ابتلا به سرفه چه موقع شرایط بدني زن حامله جدی می­شود؟ آیا شما هم به عنوان يك خانم باردار می­خواهید كه در مورد علل، علائم و روش­هاي درمان بیماری خناق در طی دوران بارداری زنان بیشتر بدانید؟ پس خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید.

بيماري خروسک (خناق) در طی دوران بارداری زنان چیست؟

یادتان باشد كه خروسک یا همان خناق نوعی عفونت دستگاه تنفسی است، که باعث بروز مشکل در تنفس زنان باردار شده و سرفه­های پی­درپی را در اين افراد به دنبال دارد. معمولا، خانم­هاي باردار مبتلا به این مشکل از وضعیت موجود در بدن خود بسیار رنج می­برند، زیرا منطقه اطراف تارهای صوتی (حنجره)، لوله­های برونش (نایژه) و نای (تراشه) آن­ها ملتهب شده و سرفه کردن، راحتی را از اين زنان (مخصوصا در هنگام شب) می­گیرد. زمانی که بیمار سرفه می­کند، تورم تارهای صوتی او بيشتر شده و راه باریک ورود هوا به بدنش مختل می­شود، که با تولید سر و صدایی مانند خر خر كردن راحتی را از فرد بیمار سلب می­کند. در شرایط مشابه، ممکن است سینه زنان باردار مبتلا به بيماير خناق در هنگام تنفس، صدای سوت و یا خس خس مانندی از خود ایجاد کند.

علل بروز بیماری خناق در طی دوران بارداری زنان:

در ادامه این مقاله، برخی از علل بروز خروسک در طی دوران بارداری زنان بیان شده است، که برخي از مهم­ترين آن­ها عبارتند از:

    شایع­ترین علت بروز کروپ در طی دوران بارداری زنان نوعی عفونت ویروسی است. به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه ممکن است زنان حامله این ویروس را از هوای آلوده اطراف خود استنشاق کنند.
    همچنین، در برخی موارد ممکن است زنان در طي دوران بارداری خود از مشکل التهاب اپی­گلوتیت رنج ببرند (که این تورم در پایه زبان ایجاد شده و مانع ورود مواد غذایی به مری و هوا به نای مادر باردار می­شود).
    فراموش نکنید كه التهاب گلوی زنان در طی دوران بارداری بر اثر استنشاق تصادفی مواد شیمیایی نیز گلو و محل عبور هوا را در بدن اين افراد تحریک مي­كند.
    گاهی اوقات، هم مشکل خروسک در طی دوران بارداری زنان می­توانید بر اثر رفلکس اسید معده به راه­های تنفسی اين افراد رخ دهد.

در نهايت، يادتان باشد كه اگر شما هم به عوامل محیطی مانند گرد و غبار حساسیت دارید، باید از قرار گرفتن در چنین محیط­هایی به شدت خودداری کنید.

نشانه­های بروز خروسک (خناق) زنان طی دوران بارداری زنان چیست؟

یادتان باشد كه علائم و نشانه­های بروز بیماری خروسک در طي دوران بارداري زنان با توجه به شدت بیماری و وضعيت بدني افراد متفاوت خواهد بود. اما برخی از علائم شایع اين بيماري عبارتند از:

    سرفه کردن­های مداوم زنان باردار که در بیشتر مواقع مانند پارس کردن می­باشد.
    ایجاد صدای سوت در زمان نفس کشیدن عمیق بیمار باردار
    بروز درد در ناحیه گلوي زنان باردار
    تنگی نفس مادر باردار
    مسدود شدن کامل و یا گرفتگی بینی مادر باردار مبتلا به بيماري خناق
    بالا رفتن درجه حرارت بدن فرد بيمار
    آبریزش از بینی مادر باردار مبتلا به بيماري خناق

چه زمانی زن حامله مبتلا به مشکل خروسک باید به دنبال کمک­های پزشکی باشد؟

    اگر متوجه شدید که تن صدایتان بالا رفته و در حال استنشاق و بازدم، صدای سوت مانند از آن بیرون می­آید، بايد براي درمان وضعيت بدني خود به پزشك متخصص مراجعه نماييد.
    اگر شما هم به عنوان يك خانم باردار در هنگام بلع غذا با مشکل روبرو می­شوید، بايد براي درمان وضعيت بدني خود به پزشك متخصص مراجعه نماييد.
    همچنین، در مواردی که زن حامله بیش از حد مضطرب شده و احساس خستگی مي­کند، بايد براي درمان وضعيت بدني خود به پزشك متخصص مراجعه نمايد.
    اگر در روند نفس کشیدن خود با مشکل روبرو می­شوید، بايد براي درمان وضعيت بدني خود به پزشك متخصص مراجعه نماييد.
    اگر پوست اطراف بینی، ناخن­ها و یا دهان شما رنگ عوض کرده و به رنگ آبی و یا خاکستری در آمده باشد، بايد براي درمان وضعيت بدني خود به پزشك متخصص مراجعه نماييد.

چگونه می­توان بیماری خروسک را در طی دوران بارداری زنان درمان کرد؟

اگر شما هم به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه در طي دوران حاملگی خود به بیماری خروسک مبتلا شدید، فورا با دکتر معالج خود تماس بگیرید. همچنين، از مصرف خودسرانه دارو و یا امتحان کردن روش­های درمانی دیگر به شدت اجتناب کنید، زیرا هر كار نادرستي می­تواند به سلامت خود شما و نوزاد داخل رحمتان آسیب برساند. معمولا، در چنین شرایطی دکتر معالج بسته به شدت بیماری، برای درمان بیمار باردار خود دارو تجویز می­کند. با اين حال، برخي از راه­های مختلف درمان بیماری خروسک در طی دوران بارداری زنان عبارتند از:

    در برخی موارد، هنگام مراجعه بیمار به پزشک معالج خود، ممکن است او داروی مسکن ضعیفی را برای کاهش درد و ناراحتی تجویز کند. در اين حالت، مطمئن شوید دارویی که دکتر شما برای درمان این بیماری تجویز می­کند، براي حفظ سلامت خود شما و جنين داخل رحمتان امن خواهد بود. با این حال، فراموش نکنید كه بررسی عوارض ناشی از مصرف دارو هم برای اولین بار الزامی است.

    با دکتر خود در مورد مصرف مایعات مختلف در دوران ابتلا به بیماری خروسک صحبت کنید، زیرا مصرف بیشتر مایعات می­تواند علائم ناراحت­کننده این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
    در برخی موارد، ممکن است پزشک معالج استفاده از ماسک اکسیژن را به بیمار خود توصیه کند، تا از رسیدن اکسیژن کافی به بدن مادر باردار و جنین داخل رحم او مطمئن شود. معمولا، بیشتر پزشکان متخصص زنان و زايمان اگر متوجه وجود هر گونه مشکل تنفسی شدید در بدن بیمار خود باشند، بستری شدن را به فرد بیمار توصیه خواهند کرد.

پس، به عنوان يك خانم باردار یادتان باشد كه دوران بارداری زمانی است که زنان نیاز به دقت و توجه خاصی دارند. بنابراین، توجه نكردن به علائم جزئي و یا هر نشانه کوچک ناشی از بیماری در بدن آن­ها باعث تشدید بيماري خواهد شد. همچنين، صحبت کردن با دکتر متخصص زنان و زايمان در لحظه­ای که بيمار احساس ناراحتی و یا درد کرد، نبايد فراموش شود. در نهايت، به یاد داشته باشید كه دکتر معالج شما بهترین راهنما در این دوره حساس از زندگی است و شما باید در مورد تمام علائم موجود در بدن خود در طول دوران بارداری با او صحبت کنید، تا بتوانید خود را به دور از هر گونه عوارض و بیماری­ها نگه دارید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/