راه هاي ساده برای جلوگیری از بروز برفک در واژن زنان باردار

راه هاي ساده برای جلوگیری از بروز برفک در واژن زنان باردار

آیا شما هم برخی ناراحتی­هاي زنانه را در ناحیه واژن خود تجربه کرده­اید؟ آیا شما هم در اکثر مواقع احساس خارش و یا سوزش در داخل و یا اطراف مهبل (واژن) خود دارید؟ در ابتدا، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه اگر طی دوران حاملگی خود هر گونه علائم و یا ترشحات مختلفي را از ناحیه مهبل خود مشاهده كرديد، می­توانيد با راه­حل­های ساده آن­ها را از بین ببريد. با اين حال، اگر پاسخ شما به تمام سوالات فوق مثبت باشد، بايد بدانيد كه احتمالا دارد از مشکل برفک در مهبل خود رنج ببرید. به همين دليل، بهتر است برای مطمئن شدن از وضعيت بدني خود، همه چیز را در مورد این نوع عفونت در طي دوران بارداری خود بدانید.

برفک مهبل زنان در طی دوران بارداری چیست؟

یادتان باشد كه برفک، نوعی عفونت قارچی بسیار رایج است. در علم پزشکی، اين نوع عفونت قارچی با عنوان "کاندیدیاز" نیز شناخته می­شود. جالب است بدانيد كه عفونت قارچی برفک عمدتا در قسمت­هایی از بدن زنان باردار که گرم و مرطوب هستند، رشد می­یابد. معمولا، رایج­ترین نواحی از بدن زنان که ممکن است تحت تاثیر عفونت برفکی قرار گیرد، واژن، دهان و برخی از نواحی پوست بدن می­باشد. علاوه بر اين موارد، به عنوان يك خانم باردار یادتان باشد كه کاندیدیاز نوعی شبه مخمر بوده و ممکن است در دوران قبل از حاملگی نیز در مهبل (واژن) زنان وجود داشته باشد، اما فرد متوجه آن نشود. ولي با شروع دوران بارداری و ترشح هورمون­های مختلف در بدن زن حامله، باکتری­های موجود در واژن، بدن او را تحت تاثیر قرار داده و به حفظ این قارچ­ها و رشد کنترل نشده آن­ها کمک کند. بنابراین، مي­توان ادعا كرد در مواردی که تعادل طبیعی ترشحات در مهبل (واژن) زنان به هم بخورد، باکتری­های موجود در این ناحیه از بدن هم کاندیدای کمک گرفتن شده و شروع به رشد می­کنند. در نتيجه، این وضعیت در بدن زنان باردار منجر به بروز برفک واژن که با عنوان "مخمر عفونی" نیز شناخته می­شود، گردد.

در نهايت، لازم است به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که در حالت عادی، بروز برفک در مهبل زنان نسبتا بی­ضرر مي­باشد، اما اگر این مشکل در طي دوران بارداری زنان ایجاد شود، کمی نگران­کننده بوده و باید در اسرع وقت درمان شود.

علل بروز برفک در واژن زنان باردار کدام­ها هستند؟

همانطور که می­دانید هنگامی که زنی حامله می­شود، بدن او تغییرات هورمونی زیادی را تجربه خواهد نمود. تغییرات ایجاد شده در میزان ترشح هورمون­های زنانه مثل استروژن می­تواند شانس مبتلا شدن اين زنان را به بیماری برفک واژن به شدت افزایش دهد. جالب است بدانيد كه بروز برفک واژن در واژن زنان باردار می­تواند تا پایان دوران حاملگی چند بار تکرار شود. علاوه بر افزایش ترشحات هورمونی در بدن زنان باردار، اگر فرد هر نوع آنتی­بیوتیک حاوی استروژن را در این دوره حساس از زندگی خود مصرف کند، شانس مبتلا شدن او به برفک واژن هم به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. همچنين، زنانی که مبتلا به دیابت هستند، بیشتر از ساير خانم­هاي باردار در معرض خطر ابتلا به بیماری برفک واژن قرار دارند.

نشانه­های بروز بیماری برفک واژن در طی دوران بارداری زنان چیست؟

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به یاد داشته باشید كه برخی از علائم شایع بروز برفک واژن در طی دوران حاملگی زنان بروز درد و حالت خارش در داخل و اطراف ناحیه واژن این افراد است. همچنین، ممکن است ترشحات واژن اين افراد به میزان قابل توجهی افزایش یافته و اين ترشحات حالت پنیری به خود بگیرند، که دارای در چنين شرايطي، ترشحات پنیری قوام بیشتری خواهد داشت. بنابراین، به عنوان يك خانم باردار توجه داشته باشید كه اگر ترشحات مهبل شما غلیظ شده و به رنگ سفید در آمده است، مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان الزامی مي­باشد. همچنین، فراموش نكنيد زنان بارداري که در هنگام ادرار کردن و یا داشتن رابطه جنسی درد شدیدی را ناحیه مهبل و یا شکم خود تجربه می­کنند، هم ممکن است به برفک مهبل مبتلا شده باشند.

چگونه می­توان برای درمان برفک واژنی زنان در طی دوران بارداری اقدام کرد؟

همانطور که می­دانید زمانی که زنی حامله می­شود، دکتر معالج نمی­تواند استفاده از هر نوع داروی خوراکی را برای درمان بیماری او توصیه کند. به همین دلیل، اکثر پزشکان متخصص زنان و زايمان برای درمان برفک مهبل در زنان باردار، مصرف کرم­های ضد قارچ را (که امن هستند) به بیمار خود تجویز می­کنند. البته، اگر فرد باردار مبتلا به برفک مهبل در سه ماهه اول از دوران حاملگی خود قرار داشته باشد، دکتر ممکن است او را به صبر کردن تشویق نماید، زیرا گاهی اوقات، برفک واژن بعد از گذشت چند روز از بروز علائم اولیه، خود به خود درمان مي­شود. با اين حال، به عنوان يك خانم باردار یادتان باشد كه اگر بعد از گذشت مدتی همچنان عفونت در مهبل شما باقی ماند، لطفا با دکتر معالج خود در مورد درمان آن صحبت کنید.

همچنين، فراموش نکنید كه اگر دکتر معالج شما در چنین شرایطی کرم ضد قارچ را براي درمان برفك موجود در بدنتان تجویز نمود، شما باید آن دارو را با قرار دادن در یک اپلیکاتور، به داخل مهبل (واژن) خود تزریق کنید. البته، از آن­جايي كه دفعات مصرف این نوع کرم­ها با اپلیکاتور متعدد است، بنابراین فرد باید در هنگام مصرف بیشتر مراقب باشد. علاوه بر اين موارد، اگر شما هم به عنوان يك خانم باردار از این نوع دارو برای اولین بار استفاده می­کنید، باید به دستورالعمل­های ضمیمه شده بر روی جعبه دقت کنید. فراموش نکنید كه بهترین موقعیت برای قرار دادن این کرم­ها در داخل مهبل (واژن)، حالت نشسته و یا درازکش است. برای انجام این کار، فرد بهتر است پاهای خود را در حالت درازکش، خم کرده و زانو خود را از هم جدا کند. البته، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه مراقب بودن و آرام وارد کردن اپلیکاتور در داخل واژن زنان باردار از اهمیت خاصی برخوردار است. بعد از وارد کردن اپلیکاتور در داخل مهبل، می­توان به راحتی و بدون احساس ناراحتی و یا هر نوع درد، کرم را به طور کامل در داخل مهبل خود قرار داد. در نهايت، لازم است بدانيد كه بیشتر پزشکان متخصص زنان و زايمان به بيماران خود توصیه می­کنند كه این کار را در شب هنگام انجام دهند، زیرا این زمان به فرد باردار کمک خواهد کرد که دارو را در مهبل خود براي مدت بیشتری نگه داشته و آن را به طور کامل جذب بدنش كند.

چگونه می­توان از بروز برفک واژن در طی دوران بارداری زنان جلوگیری کرد؟

می­توانید روش­های مختلفی را برای کمک به جلوگیری از بروز برفک در واژن خود، به ویژه هنگامی که حامله هستید، استفاده کنید. برخي از مهم­ترين این راهکارها عبارتند از:

    پوشیدن لباس زیر تهیه شده از پارچه­هایی مثل پنبه که بتواند رطوبت این ناحیه را به خوبی جذب نموده و یا باعث تبخیر شدن آن شود.
    زنان در طي دوران بارداری خود باید اطمینان داشته باشند که لباس زیر آن­ها همیشه تمیز و خشک باشد. برای این کار، بهتر است قبل از استفاده از لباس زيرهاي خود، از تمیز بودن و خشکی آن­ها در برابر نور خورشید مطمئن شوند، زیرا رطوبت موجود در لباس­ها و خود ناحیه مهبل می­تواند احتمال بروز برفک واژن را در طی دوران بارداری زنان بالا ببرد.
    به همين دليل، به عنوان يك خانم باردار سعی کنید تا در این دوره از زندگی خود از لباس زیرهای ضد تعریق و کرم­های ضد قارچ، مخصوصا در ناحیه واژن خود استفاده کنید، زیرا این کار می­تواند از مبتلا شدن شما به برفک واژن به میزان قابل توجهی جلوگیری کند.
    در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه فراموش نکنید كه استفاده از پدهایبهداشتیدر طولانی مدت می­تواند منجر به بروز برفکواژن در طی دوران حاملگی زنان شود.

با همه این گفته­ها، هیچ تحقیقی تا به حال نشان نداده است که بروز بیماری برفک واژن در مادران حامله برای کودک متولد نشده اين افراد خطرناک باشد. با این حال، مهم است که زنان حامله با مشاهده هر گونه درد و ناراحتی (حتی خیلی کم) در ناحیه شکم و مهبل خود، آن را اطلاع دکتر معالج خود برسانند. در نهايت، یادتان باشد كه حتی اگر بیماری برفک واژن درد بیش از حدی در مهبل شما ایجاد نکرده است، هم با بی­توجهی شما شدت خواهد گرفت! پس در مورد هر گونه مشکل (حتی بی اهمیت) در طي دوران بارداری خود، با دکتر متخصص زنان و زايمان صحبت کنید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید من یه سوال داشتم میشه کمکم کنید من 5ماهه باردارم و واژنم تقریبا یک ماهی میشه که ترشحات برفکی داره و ادرارم کم شده یعنی تکرر ادرار دارم ولی هر بار که سرویس میرم خیلی کم ادرارم میاد دلیلش چی میتونه باشه؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
این تکرر ادرار از عوارض باداریه و فشاریه که مثانه میاد، برای درمان برفک حتما به پزشکت اطلاع بده.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/