چگونه می توان با اختلالات معده زنان در طي دوران بارداری مقابله نمود؟

چگونه می توان با اختلالات معده زنان در طي دوران بارداری مقابله نمود؟

به خاطر داشته باشيد كه اگر علائم اولیه بیماری آنفولانزاي معده در بدن شما هم بروز کرده است، می­توانید به راحتی و با کمی دقت و تلاش بیماری خود را اداره کرده و درمان کنید. در ادامه این مقاله، برخی از روش­های درمانی برای از بین بردن اختلالات معده در طی دوران بارداری زنان بیان شده است، که برخي از ساده­ترين آن­ها عبارتند از:

1. نوشیدن مایعات کافی در طی روز، توسط زنان باردار مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده:

فراموش نکنید كه نوشیدن مایعات بسیار در طی روز توسط زنان حامله­اي که از بیماری آنفلوآنزای معده رنج می­برند، بسیار مهم است. بدن اين افراد در هنگام مبتلا شدن به بیماری آنفولانزاي معده مایعات زیادی را از طریق عرق کردن، استفراغ و اسهال از دست می­دهد. به همين دليل، فرد بیمار در معرض خطر از دست دادن آب بدن خود قرار خواهد گرفت، به خصوص اگر او از تکرر ادرار رنج برده و یا ادرار تیره رنگی داشته باشد. علاوه بر بروز مشکل کم آبی در بدن مادران باردار مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده، فقدان مایعات باعث کاهش حجم خون اين مادران شده و رسیدن اکسیژن به جنين داخل رحم او و تغذیه كودك در حال رشدش را با مشکل مواجه خواهد نمود. در نهايت، به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه فراموش نکنید كه بروز نشانه­هایی مانند تشنگی ثابت در طی روز، خشکی دهان، تیره رنگ شدن ادرار، بروز حالت تناقض در روند تنفس، عدم بروز ادرار، احساس خستگی و یا گیجی نشانه­هاي واضحي از کم شدن آب بدن فرد مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده است.

آیا میدانید چه نوع مایعاتی برای زنان باردار مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده مفید خواهد بود؟

یادتان باشد كه نوشیدن مقدار زیادی آب معمولی، آبگوشت رقیق، آب گرمی که با لیموترش مخلوط شده است (این نوشیدنی گازهای موجود در معده و روده بیمار باردار را از بین خواهد برد)، چای بدون کافئین و یا آب میوه رقیق شده (آب انگور سفید برای از بین بردن درد شکم زنان باردار مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده بسیار موثر است)، آبگوشت گیاهی، سوپ، زنجبیل، کشک، ماست، دوغ و آب نارگیل گزینه­های خوبی برای تامین آب مورد نیاز بدن زنان باردار مبتلا به آنفولانزای معده هستند. همچنین، این افراد می­توانند در صورت تمایل از بستنی یخی و یا تراشه­های یخ نیز استفاده کنند. به خاطر داشته باشيد كه اگر نمی­توانید این مایعات را یک جا بنوشید، جرعه جرعه نوشیدن آنها نیز براي بهبود وضعيت بدنتان بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر اين موارد، به عنوان يك خانم مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده می­توانید مقدار کمی زنجبیل را به آب میوه و یا تنقلات خود اضافه کرده و برای مقابله با عفونت موجود در معده خود از آن کمک بگیرید.
زنان حامله باید از نوشیدن چه نوع مایعاتی در هنگام مواجه شدن با کم­آبی در بدن خود خودداری کنند؟

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه نوشیدنی­های کافئین­دار مانند چای سیاه و سفید پررنگ، قهوه و شکلات داغ موادی هستند که زنان باید از مصرف آن­ها در طی دوران بارداری خود اجتناب نمایند، زيرا مصرف اين نوع نوشيدني­ها می­تواند علائم آنفلوآنزای معده را تشدید کند. همچنین، زنان مبتلا به این بیماری باید از مصرف مواد غذایی در خارج از منزل خود خودداری نموده و مصرف مواد غذایی غیرمفید و تنقلات را کنار بگذارند.

2. استراحت کردن زنان حامله مبتلا به آنفولانزای معده:

همانطور که می­دانید مبتلا شدن زنان حامله به بیماری آنفولانزای معده و اسهال ناشی از آن می­تواند فرد را دچار خستگی و ضعف بدني کرده و رشد جنین داخل رحم او را با مشکل مواجه کند. بنابراین، به عنوان يك خانم باردار به خاطر داشته باشيد كه استراحت کردن در چنین شرایطی بسیار مهم است، تا فرد بيمار بتواند با دریافت دوباره نیروی از دست رفته بدن خود، نیازهای فرزند داخل رحمش را برطرف کند. البته، فراموش نكنيد كه میزان استراحت کردن هر مادر بيماري به احساس او بستگی دارد! در واقع، تا زمانی که مادر باردار مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده به طور کامل بهبود نیافته­ است، باید در داخل خانه و در بستر خود استراحت کند.

3. مصرف مواد غذایی مناسب توسط زنان حامله مبتلا به آنفولانزای معده:

معمولا پزشکان متخصص زنان و زايمان برای درمان علائم آنفولانزای معده در بدن زنان باردار، تغذیه این نوع بیماران را به تدریج با غذاهای بی­مزه که ترشی و تلخی و یا حتی شیرینی هم ندارند و نیمه جامد هستند، شروع می­کنند. يادتان باشد كه روند هضم شدن این نوع مواد غذایی راحت­تر از غذاهای جامد می­باشد. علاوه بر اين موارد، خوردن غذاهای جامد و مزه­دار به مقدار زیاد، در طي دوران بارداری زنان می­تواند بروز حالت تهوع را در اين افراد به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، پزشكان متخصص زنان و زايمان به مادران باردار مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده توصيه مي­كنند كه استفاده از یک رژیم غذایی BRAT بهترین گزینه برای حل مشکلات موجود در معده آن­ها است. فراموش نکنید كه مصرف مواد غذایی مانند موز، برنج، سیب و نان تست که حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات هستند، علاوه بر تامین انرژی مورد نياز بدن زنان باردار و پر کردن بدن معده اين افراد با مواد مغذی و سالم، فرد را از شر مشکل اسهال و استفراغ هم محافظت خواهد نمود.

نوع موز مناسب برای مصرف زنان حامله مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده: به عنوان یک زن حامله یادتان باشد موزهایی که رسیده هستند، علاوه بر حمایت از معده شما دارای روند هضم راحت­تری هم بوده و پتاسیم از دست رفته بدنتان را تامین می­کنند.

نوع برنج مناسب برای مصرف زنان باردار مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده: از آن­جايي كه برنج سفید به راحتی هضم می­شود، پس به آسانی هم مي­تواند انرژی لازم براي فعاليت­هاي فرد باردار و جنين داخل رحم او را تامين كند. اما برنج قهوه­ای به دلیل این که حاوی فیبر بالایی است، می­تواند در معده زنان حامله بسیار سخت هضم شود.

نوع سیب مناسب برای مصرف زنان باردار مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده: سیب رسیده و آب­دار برای ارائه انرژی لازم به بدن زنان باردار از کربوهیدرات و قند موجود در خود استفاده می­کند. همچنین، از آن­جايي كه این میوه شامل پکتین است، مصرف آن باعث از بین رفتن حالت اسهال در بدن زنان حامله خواهد شد.

نوع نان تست مناسب برای مصرف زنان باردار مبتلا به بیماری آنفولانزاي معده: جالب است بدانيد كه مصرف نان سفید گزینه خوبی برای از بین بردن اختلالات موجود در معده زنان حامله بر اثر ابتلا به آنفولانزای معده است، زیرا هضم آن بسیار آسان مي­باشد. البته نان گندم کامل نیز حاوی فیبر بیش از حدی بوده و برای عملكرد مناسب دستگاه گوارش زنان در طی دوران بارداری مفید می­باشد.

مواد غذایی نامناسب برای مصرف زنان حامله مبتلا به آنفولانزای معده: به عنوان یک زن حامله یادتان باشد كه در صورت ابتلا به بيماري آنفولانزای معده باید از مصرف لبنیات، مواد غذایی فیبردار، غذاهای ادویه­دار و چرب اجتناب کنید.

علت اجتناب زنان حامله مبتلا به بيماري آنفولانزای معده از مصرف لبنیات: همانطور که می­دانید همه زنان در شرایط عادی ممکن است با مصرف شیر و ساير محصولات لبنی مشکل خاصی نداشته باشند. اما از آن­جايي كه محصولات لبنی به راحتی قابل هضم نیستند، مصرف آن­ها توسط زنان مبتلا به بيماري آنفولانزای معده توصیه نمی­شود.

علت اجتناب زنان حامله مبتلا به بيماري آنفولانزای معده از مصرف مواد غذایی فیبردار: وجود فیبر بیش از حد در برخی مواد غذایی می­تواند سبب نفخ شکم زنان باردار مبتلا به بيماري آنفولانزای معده شده و اسهال و استفراغ شديدتري را در بدن آن­هابه دنبال داشته باشد.

علت اجتناب زنان مبتلا به بيماري آنفولانزای معده از مصرف غذاهای پرچرب: حتما می­دانید که برای تهیه چنين مواد غذایی از نمک زیاد، ادویه کاری تند، سس فلفل قرمز و سس گوجه­فرنگی استفاده می­شود. به همين دليل، مصرف این مواد غذایی در طي دوران بارداری زنان باعث تحریک شدن معده اين افراد شده و حالت تهوع و استفراغ را در بدن آن­ها به دنبال خواهد داشت.

4. مصرف زنجبیل توسط زنان مبتلا به بيماري آنفولانزای معده در طي دوران بارداری:

همانطور که می­دانید زنجبیل یک هضم­كننده طبیعی و موثر بوده و مصرف آن در طي دوران بارداری زنان کمک زیادی برای درمان حالت تهوع مادران حامله خواهد نمود. حالب است بدانيد كه مصرف این ماده غذایی علائم حالت تهوع را هم در بدن زنان باردار به طور کلی از بین می­برد. شما می­توانید زنجبیل را از فروشگاه­های مواد غذایی که بهداشتی هستند، تهیه کنید. همچنین، اگر ترجیح می­دهید چای زنجبیل خانگی را در طي دوران حاملگی خود مصرف کنید، به چگونگی تهیه دمنوش چای زنجبیل، كه در ادامه اين مقاله بررسي شده است، توجه داشته باشيد.

شما برای تهیه اين نوع چای به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • زنجبیل تازه رنده شده – 1 و 1/2 قاشق چای خوری
  • آب جوش – 1 و 1/2 فنجان

طرز تهیه دمنوش چای زنجبیل: ابتدا زنجبیل رنده شده را در داخل یک فنجان ریخته و آن را با یک و نیم فنجان آب جوش پر کنید. اجازه دهید تا زنجبیل­ها برای حدود ده دقیقه در داخل آب جوش باقی بمانند. سپس، آن را فشار داده و بعد از خارج شدن آبشان، آن­ها را دور بریزید. اگر مزه چای شما بسیار قوی و تلخ شد، می­توانید كمي آب جوش برای رقیق کردن چای به آن اضافه کنید. فراموش نکنید كه در تهيه این نوع چای نباید از هیچ نوع شیرین­کننده یا شکري استفاده کرد.

5. مصرف نعنا توسط زنان حامله مبتلا به دمنوش چای زنجبیل:

به عنوان يك خانم جوان و بي­تجربه به خاطر داشته باشيد كه مصرف گیاه نعناع توسط زنان باردار به آن­ها کمک می­کند تا با ناراحتی­های موجود در معده خود مقابله نموده و علائم IBS (سندرم روده تحریک­پذیر) در معده خود را کاهش دهند. يادتان باشد كه شما به عنوان يك زن حامله می­توانيد چای نعنا را همانند چای زنجبیل آماده کنيد!

6. مصرف پروبیوتیک­ها توسط زنان مبتلا به دمنوش چای زنجبیل در طي دوران بارداری:

همانطور که می­دانید در داخل روده و معده همه انسان­ها باکتری­های مفیدی وجود دارد که میکروب­های وارد شده به دستگاه گوارش اين افراد را كسته و ورم معده و روده را از بین می­برند. تقریبا 75٪ از سیستم ایمنی بدن هر فرد در معده او قرار دارد. بنابراین، ضروری است که هر مادر بارداري برای بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن خود سلامت معده و روده­اش را تامین کند. مصرف مواد غذایی پروبیوتیکی مانند ماست و کفیر، که شامل باکتری­های مفید هستند، در تقویت سیستم ایمنی بدن اين مادران بسیار موثر بوده و با بیماری­های موجود در این ناحیه از بدنشان مبارزه خواهند كرد. در نهايت، نباید فراموش کرد که ممکن است مدت بیماری آنفولانزای معده در طی دوران بارداری زنان حداقل دو هفته ادامه داشته باشد.

7. مصرف نوشیدنی­های الکترولیت­دار توسط زنان مبتلا به بيماري آنفولانزای معده در طي دوران بارداری:

یادتان باشد كه در حالت عادی، سیستم ایمنی انسان با حفظ تعادل بین یون­های شناخته شده با عنوان الکترولیت، عملكرد مناسبي دارد. در واقع، اين روند عملکرد بدن، اعصاب و عضلات بدن انسان را تنظیم می­کند. با اين حال، هنگامی که زن بارداري به بیماری آنفلوآنزای معده مبتلا می­شود، تعادل بین این یون­هاي موجود در بدن او از طریق اسهال و استفراغ از بین می­رود. فراموش نکنید كه در جنين شرايطي، به دست آوردن مجدد انرژی از دست رفته بدن و تقویت استقامت و قدرت بدنی مادر باردار، فقط با ایجاد تعادل بین الکترولیت­های از دست رفته بدن او میسر خواهد شد. در ادامه این مقاله، یک دستور خانگی برای تهیه نوشیدنی­های الکترولیت­دار بیان شده  است، که مصرف آن در طي دوران بارداری زنان کمک زیادی به بازگرداندن انرژی از دست رفتن بدن مادران مبتلا به بيماري آنفولانزای معده خواهد نمود.

شما براي تهیه این نوع نوشیدنی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  •     آب پرتقال تازه - ½ فنجان
  • آب لیموی
  • آب تصفيه شده - 2
  • عسل خام - 2 تا 4 قاشق غذاخوری، برای مزه­دار کردن
  • نمک تصفیه شده - 1/8 قاشق چایخوری، برای طعم­دار نمودن نوشیدنی

طرز تهیه نوشیدنی­ الکترولیت­دار: همه مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده و ترکیب آن­ها را به هم می­زنیم، تا صاف و یکنواخت شود.

یادتان باشد كه در حالت عادی، سیستم ایمنی انسان با حفظ تعادل بین یون­های شناخته شده با عنوان الکترولیت، عملكرد مناسبي دارد. در واقع، اين روند عملکرد بدن، اعصاب و عضلات بدن انسان را تنظیم می­کند. با اين حال، هنگامی که زن بارداري به بیماری آنفلوآنزای معده مبتلا می­شود، تعادل بین این یون­هاي موجود در بدن او از طریق اسهال و استفراغ از بین می­رود. فراموش نکنید كه در جنين شرايطي، به دست آوردن مجدد انرژی از دست رفته بدن و تقویت استقامت و قدرت بدنی مادر باردار، فقط با ایجاد تعادل بین الکترولیت­های از دست رفته بدن او میسر خواهد شد. در ادامه این مقاله، یک دستور خانگی برای تهیه نوشیدنی­های الکترولیت­دار بیان شده  است، که مصرف آن در طي دوران بارداری زنان کمک زیادی به بازگرداندن انرژی از دست رفتن بدن مادران مبتلا به بيماري آنفولانزای معده خواهد نمود.

شما براي تهیه این نوع نوشیدنی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

    آب پرتقال تازه - ½ فنجان
    آب لیموی تازه
    آب تصفيه شده - 2 فنجان
    عسل خام - 2 تا 4 قاشق غذاخوری، برای مزه­دار کردن نوشیدنی
    نمک تصفیه شده - 1/8 قاشق چایخوری، برای طعم­دار نمودن نوشیدنی

طرز تهیه نوشیدنی­ الکترولیت­دار: همه مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده و ترکیب آن­ها را به هم می­زنیم، تا صاف و یکنواخت شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/