تورم دست و پا در بارداری | علائم خطر و درمان تورم

تورم دست و پا در بارداری

اگر به سه ماهه سوم بارداری خود رسیده اید، نه تنها پاهای شما متورم می شود، بلکه ممکن است دچار تورم دست نیز شوید. این احتمال وجود دارد که حلقه ازدواج شما انگشت شما را اذیت کند و کفش های شما دیگر مناسب نباشد. اگرچه این ممکن است ناراحت کننده باشد، اما همه چیز برای رفاه شما و فرزندتان است.

ادم ناشی از احتباس مایعات است. در بارداری حجم خون و مایعات بدن تا 50 درصد افزایش می یابد. از این رو، به شما این امکان را می دهد که بدن خود را برای زایمان نرم کنید و نیازهای نوزاد درون خود را تامین کنید. با این حال، شما هنوز هم می توانید برخی از راه حل ها را برای راحت تر کردن بارداری امتحان کنید.

چرا در دوران بارداری با تورم دست مواجه می شوید؟

حجم شما و همچنین مایعات بدن در بارداری شروع به افزایش می کند. در سه ماهه سوم، آنها می توانند تا 50 درصد افزایش پیدا کنند. این بدیهی است که شما را پف کرده و دست و پاهایتان پف کرده باشد.

دست ها و مچ پاها همراه با ورم پاها متورم می شوند. این وضعیت به عنوان ادم شناخته می شود. با این حال، جای نگرانی وجود ندارد زیرا تورم طبیعی در این مرحله از بارداری انتظار می رود و در واقع خوب است. احتباس مایعات با نرم کردن کل بدن شما به تامین نیاز کودک شما کمک می کند. علاوه بر این، با افزایش مایعات بدن، به کشش بدن برای سازگاری با رشد کودک کمک می کند.

همچنین مفاصل لگن شما را باز می کند و آنها را برای زایمان آماده می کند. این تورم درد ندارد اما در پایان روز بدتر می شود. به تدریج بروز می شود و معمولاً در سه ماهه آخر بیشتر اتفاق می افتد. زمانی که دراز می کشید، به خصوص روی پاهایتان می تواند بهتر شود.

در حالی که تورم در دست ها در دوران بارداری رایج است، باید بدانید که چه زمانی بیشتر نگران کننده است. علائم خود را بررسی کنید تا ببینید آیا تورم به دلیل احتباس مایعات یا دلایل دیگری رخ می دهد.

تغییرات دست ها در دوران بارداری

دست های متورم

تجمع مایع تنها منجر به تورم خفیف می شود. با افزایش حجم و مایعات بدن، تورم ممکن است در سه ماهه دوم شروع شود، اما معمولا در سه ماهه سوم رخ می دهد.

از این رو، حلقه های شما دیگر در انگشتان جا نمی شوند در حالی که این تورم دردناک نیست تا بتوانید کارهای روزانه خود را انجام دهید.

احساس در دست

به غیر از آن، ممکن است یک حس قوی در دست وجود داشته باشد. این مانند احساس سوزن و سوزن است که بدون دلیل خاصی رخ می دهد. بنابراین، برای شروع، مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد اما مطمئن باشید چیز نگران کننده ای نیست از این رو، برای آن نیازی به درمان خاصی ندارید. با این حال، تغییر وضعیت می تواند باعث تسکین و کاهش این علائم شود.

قرمزی و خارش در کف دست

ممکن است کف دست و کف پای شما خارش کند و قرمز شود. این به این دلیل اتفاق می افتد که بدن در معرض چندین تغییر است که یکی از آنها تغییر سطح هورمون است.

می توانید از مرطوب کننده ها و لوسیون ها استفاده کنید تا کمی احساس آرامش کنید. با این حال، علائم ممکن است تنها پس از زایمان شما ظاهر شوند.

درد و بی حسی

این ممکن است در انگشت اشاره، شست، انگشت حلقه و انگشت میانی به دلیل سندرم تونل کارپال رخ دهد. سندرم تونل کارپال در دوران بارداری شایع است زیرا تجمع طبیعی مایعات می تواند به اعصاب موجود در مچ دست فشار وارد کند.

با این حال، علائم معمولا پس از زایمان از بین می روند. این علائم دست در دوران بارداری به جز سندرم تونل کارپال معمولا نگران کننده نیستند. اگر علائم دیگری همراه با آنها باشد و منجر به پره اکلامپسی شود، تورم ممکن است نگران کننده باشد.

بنابراین، به بررسی علائم خود ادامه دهید و متوجه تغییرات در بدن خود شوید. اگر چیزی خارج از حد معمول وجود دارد، به پزشک خود اطلاع دهید تا آن زمان، روی راه هایی برای کاهش تورم خود کار کنید.

کاهش تورم دست در بارداری

راه‌های کاهش تورم دست‌ها مشابه روش‌های کاهش تورم در پاها است. این علائم بارداری تا زمان زایمان باقی می مانند. از این رو، می‌توانید این راه‌حل‌ها را امتحان کنید تا کمی تسکین پیدا کنید تا بارداری چندان ناراحت کننده نباشد.

اول از همه…

بیشتر آب بنوشید - هیدراته بمانید

خب، به نظر نمی رسد این انتخاب هوشمندانه باشد. بدن در حال حاضر مایعات زیادی دارد. اما اشتباه است! نوشیدن آب بیشتر به شما کمک می کند تا مواد مضر را دفع کنید و در واقع احتباس مایعات را کاهش می دهد.

شما باید از شر سموم خلاص شوید و نوشیدن آب فراوان به این امر کمک می کند. در واقع، برخی از زنان شنا کردن یا ایستادن در آب را نیز برای کمک به احتباس مایعات می دانند. این کار به این دلیل کار می کند که فشار آب موجود در خارج از بدن، بافت های داخل بدن را فشرده می کند.

از این رو، مایعات به دام افتاده در بدن شما را نیز دفع می کند. انجام برخی ورزش ها مانند شنا نیز یک ورزش بارداری سالم برای نوزاد و مادر است بنابراین، آب بیشتری به زندگی خود بیاورید.

آب بیشتری بنوشید و همچنین در آب بیشتر ورزش کنید. اگر نوشیدن آب بیشتر برایتان سخت است، یک بطری آب به عنوان یادآوری همراه خود داشته باشید.

تورم دست و پا در بارداری

  • حداقل 8 لیوان در روز بنوشید تا سالم بمانید
  • لباس مناسب بپوشید
  • اگر قسمتی از بدن شما متورم شد، نباید لباس هایی بپوشید که آن را بیشتر منقبض می کند.
  • آستین ها و لباس های روان بپوشید.
  • چیزی نپوشید که مچ پا و مچ شما را منقبض کند.
  • همین امر در مورد پاها نیز صدق می کند.
  • از پوشیدن جوراب های تنگ که می تواند مچ پا و پای شما را منقبض کند، خودداری کنید.
  • علاوه بر این، جوراب های فشرده و جوراب شلواری بپوشید که روز قبل از شروع تورم شروع می شود.
  • آنها تورم را از بین می برند.
  • همچنین می‌توانید به جای کفش پاشنه‌دار، کفش‌های راحت مانند صندل بپوشید تا ورم را کاهش دهید.درمان تورم دست
    یک رژیم غذایی سالم بخورید
  • آنچه را که غذا می تواند با بدن شما انجام دهد را دست کم نگیرید.
  • استفاده بیشتر از نمک یعنی سدیم می تواند باعث نفخ شود.
  • بنابراین، شما می‌خواهید مصرف غذاهای شور مانند چیپس، غذاهای فرآوری شده و غذاهای ناسالم را کاهش دهید.
  • همچنین از مقدار کمی در غذاهای خانگی خود استفاده کنید.
  • از طرف دیگر، پتاسیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • کمبود پتاسیم می تواند باعث تورم شود.
  • بنابراین، موز بیشتری بخورید و رژیم غذایی سرشار از پروتئین بدون چربی را هدف قرار دهید.
  • میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین را بیشتر مصرف کنید.
  • همچنین می توانید مقداری ادرار آور ملایم مانند جعفری، زنجبیل، کرفس و کنگر فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • برگ های کلم سرد شده همچنین می توانند تورم را کاهش دهند و مایعات اضافی را از بدن شما خارج کنند.
  • همچنین، تا زمانی که پزشک به شما اجازه نوشیدن آنها را داده است، دمنوش های گیاهی را امتحان کنید.
  • برخی از گزینه ها چای گشنیز و رازیانه یا چای قاصدک هستند.
  • علاوه بر این، چای قاصدک به بدن شما کمک می کند تا مایعات را متابولیزه کند، بنابراین احتباس را کاهش می دهد.
  • در سمت چپ بخوابید

اگرچه، اگر تورم شدید است و به طور ناگهانی ظاهر می شود، باید با پزشک خود مشورت کنید. این می تواند به پره اکلامپسی اشاره کند که یک بیماری جدی است. تورم در صورت، دست‌ها و پاها معمولاً همراه با فشار خون بالا رخ می‌دهد، اگرچه، این تنها نشانه ها نیستند.

معمولاً سردرد نیز با تورم همراه است، می‌تواند بسیار بد باشد یا به سادگی سردردی مبهم باشد که از بین نمی‌رود. ممکن است کمردرد همراه با درد شانه و شکم وجود داشته باشد. ممکن است احساس ناخوشی، بیماری و استفراغ کنید. همچنین ممکن است متوجه برخی مشکلات بینایی مانند چشمک زدن چراغ ها و تاری شوید.

هایپررفلکسی، اضطراب، تنگی نفس و افزایش سریع وزن موارد دیگری هستند که باید به آنها توجه کنید. اینها همه علائم پره اکلامپسی هستند که باید مراقب آنها باشید و به پزشک خود عجله کنید.

علاوه بر این، بررسی کنید که آیا در حال ایجاد لخته خون هستید یا خیر. با بررسی اینکه آیا تورم در یکی از پاهای شما باقی مانده است و ساق پا نسبتاً برآمده و قرمز است، می توانید متوجه شوید.

همچنین مراقب سندرم تونل کارپال باشید که زمانی رخ می دهد که مایع عصب میانی در بازو را فشرده می کند. به دنبال احساس سوزن سوزن شدن، درد و بی حسی در دست خود باشید. همچنین بررسی کنید که آیا دستانتان دست و پا چلفتی یا ضعیف هستند.

با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.

شادی های بارداری سختی هایی دارد که یکی از این موارد تورم دست است.

با این حال، در این زمان می توانید با ماساژ دادن، خوب غذا خوردن، ورزش کردن، خوابیدن به پهلوی چپ، نوشیدن آب بیشتر و تصمیم گیری عاقلانه برای سلامتی خود، بارداری را راحت کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/