افسردگی دوران بارداری را چطور درمان کنیم؟

197cfa54-94df-469d-b123-f40e4f458271

دوران بارداری، دورانی است که استرس ها و بالا پایین های خاص خودش را داراست. این دوره برای زن باردار که اکثر اوقات به فکر سلامت نوزاد خود است ممکن است با غم و افسردگی همراه باشد. گاه این تغییر خلق می تواند به خاطر نوسانات هورمونی باشد ولی همیشه اینگونه نیست. افسردگی دوران بارداری از افسردگی زایمان شایع تر است و از هر 10 زن باردار 1 نفر به این موضوع مبتلا می شوند. درمان افسردگی در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد چرا که در صورت عدم درمان می تواند روی ارتباط مادر و نوزاد تاثیر بگذارد.

متاسفانه به علت این که خیلی ها فکر می کنند افسردگی دوران بارداری چیزی گذراست و صرفا حاصل تغییرات هورمونی است خیلی برای آن اهمیت قائل نمی شوند و مادر و فرزند هر دو دچار آسیب می شوند. اهمیت این موضوع باعث شده است تا در این مقاله به بررسی افسردگی دوران بارداری و بهترین راه ها برای درمان آن اشاره کنیم.

افسردگی دوران بارداری چه حالتی است؟

افسردگی دوران بارداری که به آن افسردگی پیش از زایمان هم می گویند اختلالی خلقی است که با افسردگی بالینی تفاوت چندانی ندارد. اختلالات خلقی به سبب تغییرات ایجاد شده در مغز روی می دهند و یک بیماری بیولوژیک به حساب می آیند. در دوران بارداری، بدن زنان دچار یکسری تغییرات هورمونی می شود که روی مواد شیمایی در مغز اثر می گذارد. این مواد شیمیایی همان موادی هستند که می توانند مستقیما روی خلقیات تاثیرگذار باشند و باعث بوجود آمدن اضطراب و افسردگی شوند.

افسردگی در دوران بارداری با چه علائمی همراه است؟

علائم افسردگی بارداری علائمی هستند که اگر بیش از دو هفته به طول بینجامند تشخیص افسردگی دوران بارداری توسط روانشناس متخصص داده می شود. اولین علامتی که ممکن است در این دوره ظاهر شود، غم و اندوه مداوم است. بعد از آن، دشواری در تمرکز یا عدم تمرکز علائم دیگری هستند که ممکن است ظاهر شوند. اختلال خواب یکی از علائم افسردگی است که در افسردگی زنان باردار هم وجود دارد در این دوره ممکن است خیلی زیاد یا خیلی کم بخوابند. یکی دیگر از علائم شایع در افسردگی دوران بارداری از دست دادن علاقه به فعالیت هایی است که معمولا از آن لذت می بردند. افکار تکرار شونده درباره مرگ، خودکشی و ناامیدی، اضطراب، احساس گناه و بی ارزش بودن و تغییر در عادات غذا خوردن از دیگر علائم افسردگی دوران بارداری است.

خطرات افسردگی دوران بارداری چیست؟

افسردگی دوران بارداری باید حتما درمان شود. در صورت عدم پیگیری، این اختلال می تواند به صورت دائمی در مادر باقی بماند و روی کودک او نیز تاثیرگذار شود. از عوارض عدم پیگیری افسردگی در دوران بارداری می توان به تغذیه نامناسب، مصرف الکل، سیگار کشیدن و حتی خودکشی اشاره کرد. مصرف الکل و سیگار کشیدن می تواند در دوران بارداری منجر به زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس شود. این موضوعات و عوارض نشان می دهد که درمان این اختلال تا چه حد دارای اهمیت است.

بهترین راه های درمان افسردگی دوران بارداری

آنچه تا اینجای مطلب خواندیم به ما نشان داد که باید به دنبال بهترین و کم خطرترین راه های درمان افسردگی در دوران بارداری برویم. تحقیقات نشان داده است که داروهای ضد افسردگی می تواند روی نوزادان تاثیر بگذارد  به همین علت استفاده از این داروها باید با دقت بسیار زیاد و تجویز پزشک متخصص همراه باشد. باید به این نکته توجه داشت که خوردن داروهای ضد افسردگی تنها راه درمان این بیماری نیست و برای درمان آن راه های بهتر و کم خطر تری وجود دارد.

مراجعه به روانشناس و روانپزشک اولین گامی است که باید برای درمان افسردگی در این دوره بردارید. روانشناس متخصص با آگاهی کامل نسبت به پروسه درمان افسردگی دوران بارداری می تواند به شما کمک کند این دوره را بسیار کم خطر بگذرانید و سلامتی خود و کودکتان را تامین کنید. این که دکتر به خانم در دوران بارداری داروهای ضدافسردگی هم تجویز کند یا خیر به این بستگی دارد که شدت بیماری او تا چه حد زیاد باشد. در ادامه به بیان راه هایی برای بهبود افسردگی دوران بارداری به جز مراجعه به پزشک و خوردن دارو می پردازیم.

به سفر بروید

هیچ چیز به اندازه سفر کردن نمی تواند حال و هوای یک مادر باردار را عوض کند. متاسفانه دیده می شود که بعضی ها در دوران بارداری از ترس این که به بچه آسیبی وارد نشود دائما در خانه می مانند و اصلا به سفر نمی روند. کافی است یک سر به سایت بزن بریم سفر بزنید تا با ده ها پیشنهاد کم هزینه و مفید برای سفرهای داخلی و خارجی آشنا شوید. سفر رفتن قرار نیست همیشه کاری پر هزینه باشد و می توان با کمترین هزینه و حتی یک سفر راه نزدیک حال و هوایتان را عوض کنید. زیاد در خانه ماندن در دوران بارداری موجب تشدید افسردگی خواهد شد.

دکوراسیونتان را تغییر دهید

اگر به هر دلیلی سفر رفتن برایتان مقدور نیست و باید در خانه بمانید سعی کنید حال و هوای خانه تان را از حالت همیشگی تغییر دهید و در آن تازگی ایجاد کنید. می توانید با خرید پوستر دیواری و پارکت جدید، عوض کردن پرده ها، کاغذ دیواری، تغییر مبلمان و ده ها روش دیگر در خانه تان تغییر دکوراسیون انجام دهید. این که این تغییر دکوراسیون شامل چه تعداد از وسایل خانه تان باشد بستگی به بودجه ای دارد که حاضرید برای این کار هزینه کنید. میتوانید با بررسی انواع پوستر دیواری طرح مورد نظر خود را انتخاب و سپس خریداری کنید.

لوازم بچه را خریداری کنید

خرید لوازم نوزاد به هر حال یک امر ضروری است و بهتر است پیش از آن که کودک به دنیا بیاید به سراغ خرید لوازم نوزاد بروید. خرید سیسمونی نوزاد می تواند تاثیر بسزایی در روحیه مادر باردار داشته باشد. لوازم مورد استفاده برای نوزادان عموما رنگارنگ هستند و می توانند روحیه او را بالا ببرند. اگر نوزادتان دارای اتاق خواب مخصوص خود هست می توانید آن اتاق را دیزاین کنید و دکوراسیون اتاق را مانند آن چیزی که همیشه در ذهن خود تداعی می کردید درست کنید.

موزیک های شاد گوش کنید

موزیک های شاد مسکن های بسیار خوبی برای افسردگی دوران بارداری هستند. می توانید در طول روز و حین انجام کارهای خانه به موزیک های شاد گوش کنید. سعی کنید در این کار افراط نکنید چرا که این موضوع می تواند خودش تبدیل به یک مشکل شود.

درباره بارداری و فرزند داری مطالعه کنید

اضطراب یکی از دلایلی است که موجب افسردگی می شود. اضطراب ممکن است به علل مختلفی در مادر ایجاد شود که ترس از دست دادن فرزند و ترس از درست بزرگ نکردن آن یکی از آن هاست. داشتن مطالعه و خواندن کتاب در زمینه های فرزند داری و بارداری باعث می شود اطلاعات شما در این زمینه بالا برود و ترس های الکی از شما دور شود. اگر ما تفکر اشتباهی نسبت به یک موضوع داشته باشیم این مسئله باعث می شود که به خاطر تصورات اشتباه خود از وقوع رخدادهایی که هرگز قرار نیست اتفاق بیفتند بترسیم و این موضوع سبب ایجاد افسردگی در ما می شود.

ورزش کنید

دیگر تقریبا به همه ثابت شده است که ورزش کردن در دوران بارداری نباید مطلقا کنسل شود بلکه باید به طور متعادل دنبال شود به طوری که برای مادر مفید باشد. ورزش در انسان باعث تنظیم سطوح سروتونین می شود و این ماده می تواند سطح شادی را بالا ببرد. ورزش همچنین هورمون استرس به نام کورتیزول را نیز در بدن کاهش می دهد که هر دوی این موارد می تواند باعث بهبود افسردگی در دوران بارداری شود.

رژیم غذایی مفید داشته باشید

مواد غذایی روی تغییرات خلقی اثر گذار هستند. رژیم های غذایی که شامل مقدار زیادی کافئین، قند، کربوهیدرات های فراوری شده و افزودنی های مصنوعی هستند و پروتئین زیادی در آن ها وجود ندارد ممکن است به مشکلات روحی و جسمی منجر شوند. شما باید سعی کنید دست به مصرف غذاهایی بزند که دارای مواد مغذی و مفید و نشاط آور می باشند.  

به اندازه کافی استراحت کنید

یکی از مواردی که می تواند به تشدید افسردگی کمک کند یا این که حتی باعث ایجاد افسردگی شود، کم خوابی است. کم خوابی توانایی شما را برای مقابله با استرس کاهش می دهد. داشتن یک برنامه منظم برای خواب می تواند به بهبود افسردگی در دوران بارداری کمک کند. می توانید ساعت خواب خود را تنظیم کنید تا در ساعت خاصی به خواب بروید و در یک ساعت خاص بیدار شوید.

از داروها و طب های مکمل استفاده کنید

همین ابتدا اشاره کنم که این کار باید با دستور و تجویز پزشک صورت بگیرد و مصرف خودسرانه داروهای گیاهی می تواند برای مادر و نوزاد آسیب ایجاد کند. استفاده از داروهای گیاهی می تواند در بهبود افسردگی در زنان باردار مفید باشد. این داروها معمولا سطح سروتونین را افزایش می دهند و باعث ایجاد شادی می شوند. همچنین دمنوش های ضد استرس نیز می توانند در این دوره مفید باشند. طب سوزنی نیز می تواند در درمان افسردگی در دوره بارداری کمک کند. با حضور نزد یک متخصص می توان از فواید این طب برای درمان افسردگی دوران بارداری بهره برد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/